Het boerenprotest verdient respect.
Het Grand Café
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende Plaats reactie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3623
Do Okt 17, 2019 5:45 pm Reageer met quote

Hoewel er in Nederland maar weinig kalfsvlees wordt gegeten is het de grootste kalfsvleesproducent van Europa met als wereldmarktleider de VanDrie Group met een jaaromzet van 2 miljard euro. Jaarlijks importeert Nederland zo'n 800.000 kalveren en exporteert het overgrote deel naar Midden- en Zuid-Europa en ook steeds vaker naar China. Deskundigen maken zich zorgen over de effecten van deze transporten. Hoe groot is de kans op ziektes en wat betekent het voor het dierenwelzijn? En wat is het effect op natuur, milieu en klimaat? Hoe duurzaam is de kalverhouderij?

Vanavond NPO 2, Zembla, 21.15 uur.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5308
Do Okt 17, 2019 6:14 pm Reageer met quote

Als je toch die aantallen leest, niet te geloven. Logisch dat noodzaak er is om maatregelen te nemen.

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 190
Do Okt 17, 2019 7:24 pm Reageer met quote

De kalfjes moeten lichte bloedarmoede hebben en houden anders
wordt het vlees rosé en mensen willen nu eenmaal blank
kalfsvlees. Crying or Very sad

Mocht je nog steeds achter dit soort boeren blijven staan, dan
moet je straks beslist niet naar Zembla kijken, anders gaat je
mening maar wankelen.

Try compassion instead of tradition

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 305
Do Okt 17, 2019 9:58 pm Reageer met quote

Maar waarom krijgen ze dan zoveel subsidie uit Brussel ...???

Pluk

Stamgast
Stamgast
Do Okt 17, 2019 11:24 pm Reageer met quote

Dat moet je toch even in Brussel navragen want daar zitten de
subsidieuitdelers.

Misschien wil je tegelijkertijd vragen of het gezeul met dat arme
pluimvee vanuit de Oekraïne per direct gestopt kan worden,
want dat land exporteert namelijk inmiddels 100.000 ton plofkippen
en legbatterij eieren naar Nederland en de EU. Crying or Very sad
(Bron PvdD)

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 301
Do Okt 17, 2019 11:32 pm Reageer met quote

beste allerliefste PLUK, je moet dan toch niet bij de boer zijn.........
je moet dan toch bij de consument zijn, jij en ik.

zou de boer zegge "nee je krijgt geen kalvervlees met bloedarmoede dan kopen WIJ het toch ergens anders ( over de grens)

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Do Okt 17, 2019 11:41 pm Reageer met quote

In zembla wordt net gememoreerd dat de Nederlanders dat blanke vlees niet eten, de armoede is voor over de grens, daar willen ze dat.

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 305
Vr Okt 18, 2019 12:12 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
In zembla wordt net gememoreerd dat de Nederlanders dat blanke vlees niet eten, de armoede is voor over de grens, daar willen ze dat.

de al oude vraag van vraag en aanbod.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Vr Okt 18, 2019 1:46 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Hoewel er in Nederland maar weinig kalfsvlees wordt gegeten is het de grootste kalfsvleesproducent van Europa met als wereldmarktleider de VanDrie Group met een jaaromzet van 2 miljard euro. Jaarlijks importeert Nederland zo'n 800.000 kalveren en exporteert het overgrote deel naar Midden- en Zuid-Europa en ook steeds vaker naar China. Deskundigen maken zich zorgen over de effecten van deze transporten. Hoe groot is de kans op ziektes en wat betekent het voor het dierenwelzijn? En wat is het effect op natuur, milieu en klimaat? Hoe duurzaam is de kalverhouderij?

Vanavond NPO 2, Zembla, 21.15 uur.

Voor het complete verhaal hier de uitzending.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26806
Vr Okt 18, 2019 11:10 am Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
Hizhi.o schreef:

de al oude vraag van vraag en aanbod.

Precies. En dat zal altijd wel zo blijven zolang mensen verschillen en landen elk zelf hun eigen wetten en regels bepalen. En die kijken enkel maar naar hun eigen economie.

We wilden toch zo graag mondialisering en grootschaligheid..? meer efficiëntie..? Alles moest groter en sneller en vooral meer, meer, meer...? Eeuwigdurende groei, ondanks dat iedereen wel weet dat dat niet mogelijk is.. Meer woningen, meer immigranten, meer verkeer, meer vliegtuigen... En o ja, ook nog meer natuur....

En nu is het uit de hand gelopen en krijgen de boeren de schuld. Zij moeten maar inkrimpen of oprotten. Zij moeten maar weer terug naar een Anton Pieck-sfeertje...

Ik kan mij dus helemaal voorstellen dat die boeren kwaad zijn en er genoeg van hebben...

Probeer van Schiphol maar weer eens een romantisch grasveldje te maken met een paar met linnen bespannen vliegtuigjes en een ronkende DC-3...

Faber quisque fortunae suae

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Okt 18, 2019 11:34 am Reageer met quote

De boeren krijgen niet de schuld. Alleen is er geen oplossing als er niet drastisch wordt ingegrepen in de landbouwsector. Ik neem aan dat je de uitzending van Zembla niet hebt willen zien. Anders zou je een iets duidelijker beeld hebben van de waanzin van, in dit geval, de kalverhouderij en tevens hebben gezien hoe er wel degelijk boeren zijn met een andere visie op de landbouw. Dat de wil er is en dat het ook kan. En in mijn ogen is het win-win, voor de boeren, voor de consument, voor de dieren én voor de natuur.
Vaststellen dat het uit de hand is gelopen is één ding, maar vervolgens hoofdschuddend en zelfgenoegzaam achterover zakken in je leunstoel lost ook weinig op. Er ligt een uitspraak van de Raad van State, daar zal Nederland echt wat mee moeten en ik ben benieuwd welke oplossing jij daarvoor hebt. Je weet toch dat alles stilligt tot er een juridisch houdbaar plan op tafel ligt? Wachten tot de wereldbevolking is geslonken lijkt me geen optie.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3956
Vr Okt 18, 2019 11:49 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
de boeren de schuld. Zij moeten maar inkrimpen of oprotten. Zij moeten maar weer terug naar een Anton Pieck-sfeertje...

Ik kan mij dus helemaal voorstellen dat die boeren kwaad zijn en er genoeg van hebben...

Probeer van Schiphol maar weer eens een romantisch grasveldje te maken met een paar met linnen bespannen vliegtuigjes en een ronkende DC-3...

Moderne circulaire landbouw heeft niets met een Anton Pieck sfeertje te maken

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2019/06/17/omslag-naar-duurzame-en-sterke-landbouw-definitief-ingezet

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Okt 18, 2019 12:03 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
….Wachten tot de wereldbevolking is geslonken lijkt me geen optie.

Toch is dat de hoofdoorzaak van alle ellende. Op korte termijn zal dat geen oplossing zijn. Maar nu rust er blijkbaar nog steeds een taboe op en wordt er zelfs nauwelijks over gepraat...
We zullen er aan moeten wennen dat alles, en dan bedoel ik ook alles, een beetje minder zal moeten. Dus ook een beetje minder woningen, een beetje minder migranten, een beetje minder vliegverkeer en een beetje minder van alles en nog wat wat we kennelijk zo nodig en belangrijk vinden.
Als boeren anders willen boeren is dat uiteraard prima. En als ze vrijwillig hun boerekiel aan de wilgen willen hangen, is dat verder hun zaak.

Waar het mij om gaat is dat je òf alle bedrijfstakken aanpakt, of geen enkele beroepsgroep. Want het gaat niet alleen om getallen maar ook om het principe. En het gegeven dat je Nederland niet maar eindeloos kan blijven volproppen...

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Okt 18, 2019 12:09 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Tympaan schreef:
de boeren de schuld. Zij moeten maar inkrimpen of oprotten. Zij moeten maar weer terug naar een Anton Pieck-sfeertje...

Moderne circulaire landbouw heeft niets met een Anton Pieck sfeertje te maken

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2019/06/17/omslag-naar-duurzame-en-sterke-landbouw-definitief-ingezet

Trouw heeft vorig jaar een uitgebreid en naar mijn mening interessant project "de staat van de boer" opgezet. Ik heb dat gevolgd en het biedt een heel heldere kijk op de situatie waarin boeren verkeren.
Boeren zien wel degelijk dat het anders moet.

En waar leidde dit ‘zo kan het niet langer’-gevoel toe? Dat ruim 80 procent zei te willen overstappen op natuurvriendelijke methoden. Dat meer dan de helft vond dat agrarische bedrijven niet langer moeten focussen op export, maar op ‘natuurinclusieve’ landbouw, uiteindelijk zonder bestrijdingsmiddelen. Waren dat alleen maar sociaal wenselijke antwoorden? Dat lijkt me sterk.

Er werd wel direct bij gezegd: dit kan alleen als boeren een perspectief krijgen voor de lange termijn, en niet voortdurend worden geconfronteerd met nieuwe regels. Minister van landbouw Carola Schouten kon zich daar helemaal in vinden; ze kwam met een uitgewerkte visie die ertoe moet leiden dat Nederland in 2030 wereldwijd koploper is in de zogenoemde ‘kringlooplandbouw’. De voedselproductie mag niet langer ‘verder gaan dan de aarde kan geven’, verklaarde ze. “Wat we aan de bodem onttrekken aan water en mineralen, moeten we ook weer teruggeven.”

De boeren willen het, de minister wil het, waarom dan toch een opstand op het Malieveld? Ja, de stikstofcrisis is ertussen gekomen, maar verklaart dat ­alles? Of zit de onvrede dieper en moet boerendochter Schouten hoognodig iets verzinnen om haar toekomstbeeld dichter bij het boerenerf te brengen? Doet ze dat niet, dan staan anderen klaar om de onvrede te oogsten, dat is zeker. De rechtse populisten verdrongen zich gisteren al rond de tractors. Maar hun lege alternatief – niets aan de hand, de natuur buigt eeuwig mee – is boerenbedrog.

De tijd is rijp voor verandering, een inzicht dat er al langer is, ook bij de boeren. De wens om een lange termijn visie begrijp en onderschrijf ik helemaal. Maar ik ben positief genoeg om te denken dat, wetende dat veel boeren echt wel anders willen, er uit te komen is.

De natuur buigt eeuwig mee? Boerenbedrog

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Okt 18, 2019 12:16 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:
….Wachten tot de wereldbevolking is geslonken lijkt me geen optie.

Toch is dat de hoofdoorzaak van alle ellende. Op korte termijn zal dat geen oplossing zijn. Maar nu rust er blijkbaar nog steeds een taboe op en wordt er zelfs nauwelijks over gepraat...
We zullen er aan moeten wennen dat alles, en dan bedoel ik ook alles, een beetje minder zal moeten. Dus ook een beetje minder woningen, een beetje minder migranten, een beetje minder vliegverkeer en een beetje minder van alles en nog wat wat we kennelijk zo nodig en belangrijk vinden.
Als boeren anders willen boeren is dat uiteraard prima. En als ze vrijwillig hun boerekiel aan de wilgen willen hangen, is dat verder hun zaak.

Waar het mij om gaat is dat je òf alle bedrijfstakken aanpakt, of geen enkele beroepsgroep. Want het gaat niet alleen om getallen maar ook om het principe. En het gegeven dat je Nederland niet maar eindeloos kan blijven volproppen...

Als Nederland al zo volgepropt is waarom moeten we dan ook nog de tweede voedselproducent ter wereld zijn en de bijkomende milieuschade accepteren? Dieren kun je stapelen, in krappe ruimtes zetten, volstoppen met antibiotica en massaal transporteren, kuikens kun je met tienduizenden in een vernietigingsmachine gooien, maar de natuur kun je niet oneindig belasten.
Help de boer het anders te doen, zet daar alle energie en geld op in.

En vwb de groei van de wereldbevolking, dat is geen taboe volgens mij, maar er is geen manier te bedenken om dat te regelen. Of wel? Het heeft weinig zin om die oorzaak aan te wijzen en vervolgens dan maar de handen in de schoot te leggen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Okt 18, 2019 1:36 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

...En vwb de groei van de wereldbevolking, dat is geen taboe volgens mij, maar er is geen manier te bedenken om dat te regelen. Of wel? Het heeft weinig zin om die oorzaak aan te wijzen en vervolgens dan maar de handen in de schoot te leggen.

Natuurlijk zijn er wel manieren. Het zou veel meer duidelijk gemaakt moeten worden dat overbevolking ook een onderdeel is van het milieuprobleem en mensen veel meer bewust moeten maken dat de aarde maar niet eindeloos steeds meer mensen kan herbergen. Schaf de kindertoeslag af voor het tweede kind en hef belastingen op nog meer kinderen. Niet populair, maar dat zijn al die milieubelastingen ook niet...

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Antw.: 260
Vr Okt 18, 2019 3:44 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:

...En vwb de groei van de wereldbevolking, dat is geen taboe volgens mij, maar er is geen manier te bedenken om dat te regelen. Of wel? Het heeft weinig zin om die oorzaak aan te wijzen en vervolgens dan maar de handen in de schoot te leggen.

Natuurlijk zijn er wel manieren. Het zou veel meer duidelijk gemaakt moeten worden dat overbevolking ook een onderdeel is van het milieuprobleem en mensen veel meer bewust moeten maken dat de aarde maar niet eindeloos steeds meer mensen kan herbergen. Schaf de kindertoeslag af voor het tweede kind en hef belastingen op nog meer kinderen. Niet populair, maar dat zijn al die milieubelastingen ook niet...

Je kunt rustig zeggen dat de enorme bevolkingsgroei (ook gevolg van de immigratie) deel uitmaakt van de stikstof uitstoot. De gehele samenleving krijgt daardoor o.a. te maken met meer woningbouw, consumptie enz.

Pluk

Stamgast
Stamgast
Vr Okt 18, 2019 9:33 pm Reageer met quote

nandes57 schreef:
beste allerliefste PLUK, je moet dan toch niet bij de boer zijn.........
je moet dan toch bij de consument zijn, jij en ik.

zou de boer zegge "nee je krijgt geen kalvervlees met bloedarmoede dan kopen
WIJ het toch ergens anders ( over de
grens)

Je hebt gelijk ... jammer genoeg. Ik hoop dat we met zijn allen meer
gaan nadenken -en niet alleen aan onszelf- bij hetgeen we
op ons bord scheppen.

Laatst aangepast door Pluk op Vr Okt 18, 2019 9:51 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8007
Vr Okt 18, 2019 9:39 pm Reageer met quote

Uiteindelijk is het de consument die bepaalt. De consument dat zijn wij allemaal. De boeren, tuinders en kwekers doen niets anders dan voldoen aan de vraag van de consument.

Als wij vanaf vandaag geen boerenkool meer kopen, is er geen tuinder, die het seizoen daar op nog boerenkool gaat kweken. (Dit is een voorbeeld, ik heb niets tegen boerenkool ) Laughing

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Pluk

Stamgast
Stamgast
Vr Okt 18, 2019 9:49 pm Reageer met quote

Quote:
In zembla wordt net gememoreerd dat de
Nederlanders dat blanke vlees niet eten, de armoede is voor over
de grens, daar willen ze dat.

Er is niets schattigs aan het leven van een vleeskalfje
Ze worden vetgemest en geslacht voor kalfsvlees na een kort leven
zonder moeder, zonder stro, zonder ruimte en zonder buitenlucht.

Een vleeskalf is moederziel alleen
In de natuur blijft een kalf zes tot twaalf maanden bij zijn moeder.
In de vee-industrie gaat het anders: daar wordt het kalf meestal
direct na de geboorte weggehaald. Zijn allereerste weken brengt
hij moederziel alleen door. Na een paar weken belandt hij met vier
tot acht andere kalfjes in een kleine box. Daar heeft hij 1,8 vierkante
meter voor zichzelf. De vloer van de box is te hard om lekker te
liggen en te glad om te spelen. En de deur? Altijd gesloten.

We mesten niet alleen de kalfjes af van onze melkkoeien, maar
ook van melkkoeien uit Ierland, Duitsland of zelfs Litouwen.

Twee derde van de vleeskalfjes in Nederland krijgt een speciaal
dieet met weinig ijzer en vezels. Dit onnatuurlijke dieet veroorzaakt
maag- en darmaandoeningen.
De meeste Nederlandse supermarkten verkopen blank kalfsvlees
met één Beter Leven-ster van de Dierenbescherming.

988.000 vleeskalfjes leven er in Nederland

1,6 miljoen kalfjes zijn er in 2018 geslacht

0 vleeskalfjes zijn opgegroeid bij hun moeder

(Bron wakker dier)

Pagina 8 van 12 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Plaats reactie