Nabestaanden wanhopig door delen foto's op social media
Blik op het nieuws
Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2358
Zo Nov 03, 2019 4:37 pm Reageer met quote

Quote:
De familie van de Britse rugzaktoeriste Amelia Bambridge (21) is de wanhoop nabij. Sinds de vrouw dood werd aangetroffen in zee, worden beelden van haar levenloze lichaam gretig gedeeld op sociale media. Facebook en Instagram weigeren de beelden te verwijderen.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/33411058/stop-met-foto-s-van-het-lichaam-van-mijn-zus-te-delen

Te walgelijk voor woorden, mensen die dit soort foto's delen, wat bezielt mensen toch. Evil or Very Mad
En fijne media zijn dat, Instagram en Facebook, dat ze weigeren die foto's weg te halen.

Wat mij betreft mag er een wet komen, die het strafbaar stelt dit soort foto's te delen door nieuws en sociale media en mensen die het plaatsen uit respect voor nabestaanden.
Overal zijn strenge regels voor privacy maar nabestaanden zijn vogelvrij.....................

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 4927
Ma Nov 04, 2019 1:32 am Reageer met quote

Men is ziek in zijn hoofd om foto's te maken van ongelukken en verongelukte mensen, vaak staan dit soort figuren de hulpverleners mog in de weg ook!

Kijk eens op mijn weblog, ik zou het leuk vinden!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 218
Ma Nov 04, 2019 2:21 am Reageer met quote

Onbeschaamd gedrag! Hier mogen ze wat mij betreft hoge boetes op uitschrijven.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 7992
Ma Nov 04, 2019 3:00 pm Reageer met quote

Het is inderdaad beschamend om te zien dat men om een paar likes te ontvangen, alle regels van fatsoen en beschaving op zij zet.

Media als facebook en instagram denken alleen aan winstcijfers en bekommeren zich niet om de gevoelens van anderen.
Dergelijke media zijn de gelegenheidgevers. Ook die zouden veel strenger moeten worden aangepakt.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26723
Ma Nov 04, 2019 3:42 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Het is inderdaad beschamend om te zien dat men om een paar likes te ontvangen, alle regels van fatsoen en beschaving op zij zet.

Media als facebook en instagram denken alleen aan winstcijfers en bekommeren zich niet om de gevoelens van anderen.
Dergelijke media zijn de gelegenheidgevers. Ook die zouden veel strenger moeten worden aangepakt.

Enerzijds heb je gelijk. Aan de andere kant, waarom zet je jezelf in godsnaam naakt op het internet? Je kan ook naakt voor het raam gaan staan. Maar dan geef je toch ook niet de schuld aan degene die dat raam bedacht heeft...?
Social media bieden de mogelijkheid om het te doen. Maar dat betekent toch niet dat je het dan ook moet doen.. Volgens mij ben je er toch zelf bij en mag je best wel een beetje nadenken wat de gevolgen kunnen zijn...

Foto's of filmpjes maken van ongelukken zouden per direct verboden moeten zijn en bij overtreding zwaar gestraft moeten worden. In dat geval heeft het slachtoffer immers geen grip meer op wat er om hem/haar heen gebeurt..

Maar zou dat ook moeten gelden voor de 'officiŽle' nieuwsgaring..?

Faber quisque fortunae suae

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 7992
Di Nov 05, 2019 2:07 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

"Maar zou dat ook moeten gelden voor de 'officiŽle' nieuwsgaring..?"

Over het algemeen worden er in de officiŽle nieuwsmedia, zoals kranten en televisie, geen foto's geplaatst waar de slachtoffers uitgebreid in beeld worden gebracht. De redacties van deze media fungeren dan als een soort filter.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3918
Di Nov 05, 2019 2:43 pm Reageer met quote

Quote:
Sinds de vrouw dood werd aangetroffen in zee, worden beelden van haar levenloze lichaam gretig gedeeld op sociale media

Nabestaanden 'wanhopig'

beelden van levenloos lichaam 'gretig' gedeeld

Echt waar?

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Nov 05, 2019 2:54 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Foto's of filmpjes maken van ongelukken zouden per direct verboden moeten zijn

Persfotografen doen vrijwel niet anders, en ik kan dat alleen maar toejuichen, beelden zeggen vaak meer dan duizend woorden. De moderne geschiedenis wordt voor een groot deel bepaald door die beelden. De Vietnam-oorlog werd daardoor beŽindigd, de misdadigheden van de VS in Irak kregen concrete referenties, de misdadige praktijken jegens arabisch/palestijnse minderheden binnen en buiten IsraŽl kunnen 'dankzij' dergelijke beelden en video's -vaak ook gemaakt door 'omstanders'- nimmer geloochend worden

enz

Leonard Cohen

Laatst aangepast door NicolaasP op Di Nov 05, 2019 3:18 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Nov 05, 2019 3:03 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Quote:
Sinds de vrouw dood werd aangetroffen in zee, worden beelden van haar levenloze lichaam gretig gedeeld op sociale media

Nabestaanden 'wanhopig'

Echt waar?

Je gelooft de familie niet?

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Nov 05, 2019 3:12 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Tympaan schreef:

Foto's of filmpjes maken van ongelukken zouden per direct verboden moeten zijn

Persfotografen doen vrijwel niet anders, en ik kan dat alleen maar toejuichen, beelden zeggen vaak meer dan duizend woorden. De moderne geschiedenis wordt voor een groot deel bepaald door die beelden. De Vietnam-oorlog werd daardoor beŽindigd, de misdadigheden van de VS in Irak kregen concrete referenties, de misdadige praktijken jegens arabisch/palestijnse minderheden binnen en buiten IsraŽl kan 'dankzij' dergelijke beelden en video's nimmer geloochend worden
enz

Ik vind over het algemeen foto's van omgekomen mensen in het nieuws ook walgelijk.
Ik hoef geen foto's/filmpjes te zien van nieuwsitems waarbij (in dit gelukkig hypothetische geval) mijn zwaargewonde/omgekomen familieleden volop in beeld zijn...................dus ook niet de ellende van andermans familieleden.
Het vietnammeisje mag dan wereldnieuws zijn geweest, ik blijf het een inbreuk op de privacy van slachtoffers vinden en dat geldt voor de meeste foto's van slachtoffers. De enige wijze waarop ik het zou goedkeuren is met toestemming van het slachtoffer, maar dat kan niet gelden voor overleden slachtoffers die vaak op mensonterende wijze in beeld worden gebracht.
Ik vind ze pijnlijk voor slachtoffers en nabestaanden en dat telt voor mij zwaarder dan de nieuwswaarde.............................

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Nov 05, 2019 3:20 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
NicolaasP schreef:
Quote:

Nabestaanden 'wanhopig'

Echt waar?

Je gelooft de familie niet?

De wijze waarop de Telegraaf dit ten tonele voert daar heb ik mijn bedenkingen bij

bv 'het 'gretig gedeeld worden' ... wat wil de Telegraaf suggereren met dat woordje 'gretig' ? Dat mensen zich 'verlekkeren' aan beelden van verdronken personen?

Ook de suggestie dat die beelden wijdverbreid gedeeld worden is onzin

Dit Telegraafbericht laat vooral zien waar de Telegraaf zelf voor staat: sensatie-marketing

Leonard Cohen

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26723
Di Nov 05, 2019 3:43 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Tympaan schreef:

"Maar zou dat ook moeten gelden voor de 'officiŽle' nieuwsgaring..?"

Over het algemeen worden er in de officiŽle nieuwsmedia, zoals kranten en televisie, geen foto's geplaatst waar de slachtoffers uitgebreid in beeld worden gebracht. De redacties van deze media fungeren dan als een soort filter.

Dat is wel altijd zo geweest. Maar ik heb de indruk dat de mazen in dat filter wel steeds ruimer worden. Of dat ook is omdat "de social media dat ook doen" of dat het een poging is om de verkoopcijfers wat op te schroeven, weet ik verder ook niet.
Wat dagmar57 ook al stelt, ik zou ook niet graag een foto van een dierbare willen zien op het nieuws of de media die op een of andere wijze verschrikkelijk verongelukt is...

Faber quisque fortunae suae

Pagina 1 van 1

Plaats reactie