Ook al last van zeespiegelstress. ??
Blik op het nieuws
Plaats reactie

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 463
Ma Nov 11, 2019 9:42 pm Reageer met quote

Ook al last van zeespiegelstress. ?? (https://debalie.nl/agenda/zeespiegelstress/)
Tot nog toe was deze vraag niet zo relevant vanwege onze goede zeewering. Die opwarming van de aarde roept vragen op als: hoe gaan we om met de steeds sneller stijgende zeespiegel? Wat kan onze zeewering nog aan? Minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen hield een speech om zaken vanuit haar perspectief te verhelderen. Wat daaruit én uit het vervolg van de avond vooral duidelijk werd, is dat het bij deze minister, en het kabinet in het algemeen, totaal ontbreekt aan een hoognodige langetermijnvisie.
Want de zeespiegel stijgt én snel ook. De komende dertig jaar meer dan twee keer sneller dan ooit waargenomen in de twintigste eeuw.
Van Nieuwenhuizen stelt dat we het tot 2050 wel redden. Volgens Van Nieuwenhuizen zou er daarom geen reden zijn tot echte stress. Wat ze daarbij vergat te vermelden was dat diezelfde experts verder kijken dan deze korte termijn en dan tot hele andere conclusies komen dan zij. Enigszins obligaat en behoorlijk vaag zei ze in haar lezing wel: “We hebben tijd om ons voor te bereiden, maar geen tijd te verliezen.”
Geen tijd te verliezen
Als Van Nieuwenhuizen zegt dat we geen tijd te verliezen hebben, heeft ze dus gelijk. Maar dit impliceert dat we veel meer haast moeten maken met voorbereiden dan nu gebeurt, want 2050 is om de hoek. Zeker als je minister van Waterstaat bent, dan zou je toch moeten weten dat grote revoluties in de verdediging tegen het zeewater veel tijd kosten. Zo koste het decennia om de Deltawerken te bouwen. De uitdaging waar we nu voor staan vereist maatregelen die aan omvang niet onderdoen voor deze Deltawerken.
Met de huidige koers zullen in de 22e eeuw, de eeuw waarin onze kleinkinderen zullen opgroeien, dan ook keiharde maatregelen nodig zijn.
Grote stukken van West-Nederland zullen moeten worden opgegeven aan de zee. Lees: dit betekent miljoenen klimaatvluchtelingen en die komen niet uit verre oorden, maar het gaat hier om onze eigen Nederlandse kleinkinderen.
Onze kleinkinderen zullen dus voor een veilig plekje op deze aarde moeten concurreren met een hoop andere klimaatvluchtelingen. De Verenigde Naties schatten onlangs nog dat er in 2050 al 200 miljoen tot weel meer dan 1 miljard(!) klimaatvluchtelingen zullen zijn. Als wij niets don kan dat misschien wel gebeuren. Net als dat er een, door velen miskende kans bestaat dat Trump voor de 2e keer verkozen word tot president van Amerika, is er nu weer een realistische en ondergewaardeerde kans op iets verschrikkelijks – ditmaal dichter bij huis!!

Laatst aangepast door Ron1.1 op Di Nov 12, 2019 1:44 pm, in totaal 9 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8058
Ma Nov 11, 2019 10:03 pm Reageer met quote

Hoe zit dat bij jou Ron? Je plaatst een stukje over dit onderwerp, maar je laat de forumleden in het ongewisse over hoe jij zelf daar over denkt.

Vooralsnog heb ik geen last van dit soort stress, wat heet, ik heb mijn leven lang nog nooit ergens stress over gehad.

Vooral dit zinnetje wekte een beetje mijn lachlust op:

"Niet dat het gebeurd maar het kan"

De grammaticale fout heb ik maar laten staan.

Ja dat dankt je de koekoek, alles kan, zelfs melkkan en koffiekan.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 463
Ma Nov 11, 2019 10:14 pm Reageer met quote

zelf heb ik er ook geen stress van. Ik zal dit niet meemaken denk ik. Maar onze kinderen en kleinkinderen wel.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27018
Di Nov 12, 2019 11:50 am Reageer met quote

Maak je maar geen zorgen. Ik heb geen last van zeespiegelstress. Ook niet van stikstofstress, warmtestress, PFAS-stress, kilometerstress of meteorenstress...
..Ook niet van taalfoutenstress, trouwens..

Eens vreet de zon de aarde toch wel op en dan is alles weer voorbij...

Je moet het ruim zien, zeg ik altijd maar..

Faber quisque fortunae suae

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Antw.: 2167
Di Nov 12, 2019 1:50 pm Reageer met quote

Als je zoals ik, ruim 6 meter onder NAP leeft, denk je af en toe toch wel eens aan een roeibootje op je dak.

Don't mention the war!! (Basil Fawlty)

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 4950
Di Nov 12, 2019 2:31 pm Reageer met quote

Mijn zoon is al een ark aan het bouwen.

Kijk eens op mijn weblog, ik zou het leuk vinden!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27018
Di Nov 12, 2019 3:18 pm Reageer met quote

Als je dan moet wachten tot er weer een nieuwe ijstijd komt en de aarde droogvalt, wordt het wel een erg lange rondvaart....
Laughing

Faber quisque fortunae suae

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3623
Di Nov 12, 2019 7:05 pm Reageer met quote

Voor 120.000 jaar terug lag Amersfoort aan zee.
Het risico zit er in dat dit weer gaat gebeuren.
Gelukkig woon ik 6,5 mtr boven NAP en heb dan een strand dichtbij maar dat zal ik wel niet meer mee maken.
Amersfoort aan zee; klikkie

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 371
Di Nov 12, 2019 10:28 pm Reageer met quote

als je praat over een zeespiegelstijging gaat het wel om een gemiddelde stijging, kan best zijn dt dat voor Nederland helemaal niet zoveel betekent.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie