Albert Heijn verslaafd aan plastic?
Blik op het nieuws
Plaats reactie

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 278
Ma Dec 02, 2019 12:47 pm Reageer met quote

Helaas geen woord verzonnen:

Als ik door de supermarkt loop, zie ik nog net zoveel plastic als eerst: minimaal vijf verschillende soorten tomaten en tomaatjes in zakjes en bakjes, appels in zakken en appels in schaaltjes met plastic eromheen, kleine bloemkolen, slakroppen, Chinese kool, broccoli, snijbonen, andijvie, wortelen, eetrijpe avocadoís en eetrijpe mangoís: allemaal in plastic. En dan zijn er nog paprikaís met ieder hun eigen plastic jasje, biologische komkommers en niet-biologische komkommers in plastic en individueel verpakte biologische en niet- biologische aubergines.

Waar blijft de beloofde beterschap?

Lees hier verder

Plan(t) the future
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27018
Ma Dec 02, 2019 3:35 pm Reageer met quote

Zal allemaal wel een kwestie van vraag en aanbod zijn. Inderdaad zijn er mensen die dat plastic niet willen. En zeggen dat ook. Maar hoeveel mensen zullen er zijn die dat plastic stiekem best wel fijn, handig of veilig vinden. Hoeveel mensen gunnen zich geen tijd om eten schoon te maken en te koken..? Velen vinden die voorbewerkte, verpakte groenten best wel handig...

En wat die huisjes betreft, van mij persoonlijk hoeft het ook niet. Maar van de andere kant, als je niets meer mag wat je leuk vindt, valt er straks weinig plezier meer te beleven aan je leven...

Faber quisque fortunae suae

Pluk

Stamgast
Stamgast
Ma Dec 02, 2019 10:47 pm Reageer met quote

Tienduizenden plastic huisjes, elk apart verpakt in een plastic zakje, gratis ... Toffe marketingmachine (not) Shocked

Plastic (niet recyclebaar of composteerbaar) werd tot voor kort altijd gepresenteerd aan de consument als zijnde hygiŽnisch en 'van deze tijd', maar ik vermoed dat we ons inmiddels wel realiseren dat we veel te veel afval produceren en dat dit hoe dan ook zal moeten worden teruggedrongen. Albert Heijn had het voortouw kunnen nemen als ze hadden gedaan wat er werd beloofd.

Tragisch:
Bij de kust van het Schotse eiland Harris is een walvis aangespoeld met meer dan 100 kilo afval in zijn maag.
De BBC beschrijft dat de walvis donderdag aanspoelde en is onderzocht. Visnetten, touw, verpakkingsmateriaal, tasjes en plastic bekers zijn aangetroffen in het stoffelijk overschot.

Plan(t) the future

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Dec 03, 2019 1:12 pm Reageer met quote

Ik denk dat dat enkel maar in een veel groter verband is op te lossen. Immers omdat alles enkel nog maar mondiaal en grootschalig moet zijn en 'we' daardoor van alles en nog wat over de hele wereld heen en weer transporteren, hebben we dat probleem zelf opgeworpen. Want alles wat vervoerd moet worden moet ook worden ingepakt. Want je wil wel dat het product uiteindelijk in goede staat bij de consument terechtkomt...

Vroeger ging de struik andijvie van de boer naar de winkel en van de winkel naar de klant.
Nu heeft die struik andijvie misschien eerst een reis gemaakt van een of ander buitenland, is bij de groothandel gekomen, vervolgens bij de supermarkt en vanuit het magazijn in een groot schap geworpen. Dat komen er allemaal klanten die allemaal die struik beetpakken, er wat aan plukken en frunniken om te kijken of er geen bruin plekje aanzit. Uiteindelijk blijft er van die struik enkel nog een kluit slappe bladeren over die niemand hebben wil. En wordt vervolgens ergens gedumpt op een composthoop...

Een beetje 'rechttoe rechtaan' maar het geeft een beetje aan dat het een altijd het gevolg van het ander is.

Ik ben het helemaal mee eens dat de huidige afvalberg waanzinnig is en dat er wat aan gedaan moet worden. Maar hoewel de Albert Heijn een flinke grootgrutter is, is het toch ook maar een kleine schakel in het hele wereldgebeuren. Er zal dus heel wat meer moeten gebeuren voordat er serieus een oplossing mogelijk is...

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3772
Di Dec 03, 2019 4:48 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
Tienduizenden plastic huisjes, elk apart verpakt in een plastic zakje, gratis ... Toffe marketingmachine (not) Shocked

Plastic (niet recyclebaar of composteerbaar) werd tot voor kort altijd gepresenteerd aan de consument als zijnde hygiŽnisch en 'van deze tijd', maar ik vermoed dat we ons inmiddels wel realiseren dat we veel te veel afval produceren en dat dit hoe dan ook zal moeten worden teruggedrongen. Albert Heijn had het voortouw kunnen nemen als ze hadden gedaan wat er werd beloofd.

Tragisch:
Bij de kust van het Schotse eiland Harris is een walvis aangespoeld met meer dan 100 kilo afval in zijn maag.
De BBC beschrijft dat de walvis donderdag aanspoelde en is onderzocht. Visnetten, touw, verpakkingsmateriaal, tasjes en plastic bekers zijn aangetroffen in het stoffelijk overschot.

Even een kleine correctie: de huisjes zijn verpakt in FSC papier en niet in plastic. Verder ben ik het met je eens hoor. Het is goedkope rotzooi dat snel in de vuilnisbak zal belanden. Iemand die kerstdorpjes leuk vindt koopt mooie stenen huisjes bij het tuincentrum denk ik. Hooguit verzamel je ze voor een kind dat er snel op uitgekeken zal zijn. Snel verzameld, snel weggegooid. En ik denk dat het er eerder honderdduizenden dan tienduizenden zullen zijn.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 17410
Di Dec 03, 2019 5:56 pm Reageer met quote

Pluk schreef:

Waar blijft de beloofde beterschap?

Die moet van onderaf komen. In feite zou de consument de plastic zakken stuk moeten scheuren en op de winkelvloer achterlaten.
Een normale papieren zak kan niet meer: bij sommige winkels zit er een plastic venster in, alleen omdat de winkelier vindt, dat een winkelende burger niet te vertrouwen is.

Wantrouwen overheerst in de hele maatschappij.
Waarom geeft de premier van ons land het verkeerde voorbeeld, door met het vliegtuig naar de klimaattop te reizen in Spanje, maar niet per trein...?

Het probleem ligt dus niet alleen bij Appie, maar zit verweven door de hele maatschappij. Zolang de machthebbers niet veranderen, zal de burger het slechte voorbeeld volgen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Dec 03, 2019 6:03 pm Reageer met quote

Eenzamefietser75 schreef:

Wantrouwen overheerst in de hele maatschappij.
Waarom geeft de premier van ons land het verkeerde voorbeeld, door met het vliegtuig naar de klimaattop te reizen in Spanje, maar niet per trein...?

Nog veel erger is dat de overheid toestaat dat dat vliegverkeer maar blijft uitdijen, zelfs dat er nog vliegvelden bijkomen...

Dan is het niet zo gek dat de burger denkt: "Die huisjes.. ? het zal mij een zorg zijn..."

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 350
Di Dec 03, 2019 9:23 pm Reageer met quote

Laten we nu niet doen alsof de volwassen burger nog opgevoed moet worden door de overheid Rolling Eyes

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Dec 04, 2019 11:57 am Reageer met quote

Als de wereld perfect zou zijn, hadden we helemaal geen overheid nodig...

Maar helaas...

Pluk

Stamgast
Stamgast
Wo Dec 04, 2019 12:30 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Even een kleine correctie: de huisjes zijn verpakt in FSC papier en niet in plastic. Verder ben ik het met je eens hoor. Het is goedkope rotzooi dat snel in de vuilnisbak zal belanden. Iemand die kerstdorpjes leuk vindt koopt mooie stenen huisjes bij het tuincentrum denk ik. Hooguit verzamel je ze voor een kind dat er snel op uitgekeken zal zijn. Snel verzameld, snel weggegooid. En ik denk dat het er eerder honderdduizenden dan tienduizenden zullen zijn.

Ok, dus een piepklein beginnetje naar ik hoop en toch blijft hun afdeling marketing belabberd functioneren want zeggen dat je van de plastic verpakkingen af wilt en vervolgens niet handelen getuigt op zijn minst van achteloosheid. Waarom worden we bij wijze van spreken 'deaud' gegooid met plastic zakken en tasjes, alleen al bij binnenkost van een willekeurige AH winkel?

Hoe moeilijk kan het zijn om te beginnen met ALLE plastic draagtassen te verbannen en te vervangen door papieren tassen en zakjes?

Plan(t) the future

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 17410
Wo Dec 04, 2019 6:44 pm Reageer met quote

Pluk schreef:

Hoe moeilijk kan het zijn om te beginnen met ALLE plastic draagtassen te verbannen en te vervangen door papieren tassen en zakjes?

lang leve de gezondheidswinkel G&W: hier krijgt men standaard een papieren zak, i.p.v. plastic!

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2464
Wo Dec 04, 2019 7:10 pm Reageer met quote

Pluk schreef:

Het is een kwestie van vraag en aanbod, als de consument de plastic tasje laat hangen en om papieren zakken vraagt zijn de plastic zakken zo verdwenen.
Uiteindelijk is het consument die bepaald, als niemand meer naar AH (of welke supermarkt dan ook) gaat tot ze enkel nog papieren zakken en onverpakte producten verkopen, is AH (en idem dito andere supermarkten) zo om.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4101
Vr Dec 06, 2019 1:54 pm Reageer met quote

Wat groente en fruit betreft heb ik niet veel met plastic verpakkingen te maken wanneer ik die bij appie koop. Tomaten koop ik meestal aan een tros en die stop ik niet nog eens extra in een plastic zakje, ook de zoete aardappelen, de prei, de gemberwortel, de bieten enz enz niet. Dat kan gewoon los in de mand en bij de scanner of kassa afgewogen worden.
Vooral zaden, noten, gedroogde vruchten, pinda's waar wij grootverbruikers van zijn leveren veel onnodig plastic afval op, soms prachtige opbergdoosjes die we omdat we er al zoveel van hebben dan toch maar weggooien. Er zijn zaken zoals Vomar en in de meeste natuurwinkels waar ze dat soort produkten uit grote glazen voorraadpotten per ons verkopen, je kunt dan zelf de verpakking meenemen. Dat is de oplossing natuurlijk, maar dan moet het produkt zoals we nu nog zien niet extra duur worden in plaats van goedkoper vanwege het uitgespaarde dure verpakkingsmateriaal.

Mijn boodschappentas is al een heel jaar lang een via via verworven plastic jumbo tas. Iemand die een plastic boodschappentas koopt verklaar ik voor gek. Zal een heel enkel keertje misschien eens nodig zijn, maar mensen die dat standaard doen zijn natuurlijk niet goed wijs.
Plastic boodschappentasjes zijn jaren te gebruiken en kun je opgevouwen in je jaszak altijd bij je hebben

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Pagina 1 van 1

Plaats reactie