Vuurwerktips-dierenbescherming
Huisdieren & dieren
Plaats reactie

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 350
Zo Dec 08, 2019 10:02 pm Reageer met quote

Net als knallende kurken en oliebollen hoort vuurwerk voor veel mensen bij het inluiden van het nieuwe jaar. Maar voor huisdieren betekent het afsteken van gillende keukenmeiden en rotjes veel angst en stress. Met onderstaande tips help je de jaarwisseling ook voor jouw hond, kat, konijn of ander dier prettiger te houden. Let op: elk huisdier is anders, de ene tip zal voor jouw dier beter werken dan de andere.

https://www.dierenbescherming.nl/vuurwerktips

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 319
Zo Dec 08, 2019 11:36 pm Reageer met quote

Dank voor deze tips Lucia, maar wat mij betreft mag er (voor mens en dier) heel snel een landelijk
verbod komen op het zelf afsteken van vuurwerk!

Ik ben er zo ongelofelijk klaar mee ...

Het eerste trieste nieuws van dit seizoen kwam me alweer ter ore:
Paard dat probeerde te vluchten voor vuurwerk alsnog overleden (klik)

Plan(t) the future

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Zo Dec 08, 2019 11:43 pm Reageer met quote

Oh wat erg! Van mij mogen ze het ook afschaffen.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 336
Ma Dec 09, 2019 12:35 am Reageer met quote

Brugge schrapt vuurwerk op oudejaarsavond: “Spektakel met drones is diervriendelijker”

Brugge schrapt vuurwerk op oudejaarsavond: “Spektakel met drones is diervriendelijker” https://www.hln.be/in-de-buurt/brugge/brugge-schrapt-vuurwerk-op-oudejaarsavond-spektakel-met-drones-is-diervriendelijker~a63279ba/ via @HLN_BE

Prlwytzkofsky

Superlid
Superlid
Antw.: 1017
Ma Dec 09, 2019 4:10 am Reageer met quote

annette49 schreef:
Brugge schrapt vuurwerk op oudejaarsavond: “Spektakel met drones is diervriendelijker” https://www.hln.be/in-de-buurt/brugge/brugge-schrapt-vuurwerk-op-oudejaarsavond-spektakel-met-drones-is-diervriendelijker~a63279ba/ via @HLN_BE

Dit lijkt me een geweldige en hypermoderne vervanging van al dat knalvuurwerk. Toch geweldig als die drones in de lucht kunnen schrijven : EEN VOORSPOEDIG 2020 !
Kan een groot spektakel geven en de voordelen zijn enorm:

- geen gewonden of doden
- geen rommel op de straten
- geen milieuschade
- geen geldverspilling, die drones kunnen vele jaren mee en ook in te zetten voor andere gelegenheden
- geen stress voor dieren en sommige mensen

Mijn inzichten zijn zo overduidelijk correct dat eenieder die ze niet accepteert wel een geestelijk afwijking moet hebben.

Lyle Rossiter

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13085
Ma Dec 09, 2019 9:13 pm Reageer met quote

Prlwytzkofsky schreef:
Dit lijkt me een geweldige en hypermoderne vervanging van al dat knalvuurwerk. Toch geweldig als die drones in de lucht kunnen schrijven : EEN VOORSPOEDIG 2020 !

- geen gewonden of doden
- geen milieuschade
- geen geldverspilling, die drones kunnen vele jaren mee en ook in te zetten voor andere gelegenheden

Wat ik begrijp uit het artikel is dat het in Brugge gaat om het vervangen van centraal georganiseerd groot vuurwerk door een lichtshow met drones. Ook prijzenswaardig natuurlijk maar al dat domme geknal van particulieren in Nederland staat natuurlijk niet in verhouding met zo'n soort vuurwerk. Dat consumentenvuurwerk is wat mij betreft een volkomen achterhaalde 'traditie'.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Vr Dec 13, 2019 12:18 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Prlwytzkofsky schreef:

- geen gewonden of doden
- geen milieuschade

Wat ik begrijp uit het artikel is dat het in Brugge gaat om het vervangen van centraal georganiseerd groot vuurwerk door een lichtshow met drones. Ook prijzenswaardig natuurlijk maar al dat domme geknal van particulieren in Nederland staat natuurlijk niet in verhouding met zo'n soort vuurwerk. Dat consumentenvuurwerk is wat mij betreft een volkomen achterhaalde 'traditie'.

Van mij mag het verboden worden!
Normaal houd ik van de Nederlandse tradities maar deze vuurwerk traditie is om zeep geholpen.
Hoe, omdat er van die doelloze idioten zijn die al in oktober met illegaal vuurwerk aan het knallen zijn.
Mijn huidige hond was de eerste 2 jaar van zijn leven helemaal niet bang voor vuurwerk, ik liet hem zelfs uit op oudejaarsavond.
Toen hij 3 jaar was, werd er door een doelloze idioot één of nader bommetje in November bij ons in de tuin gegooid vlak naast onze keuken waar we bezig waren met eten klaarmaken.
Wij schokken ons kapot maar de hond nog meer!!!
Sinds die tijd is het afgelopen en is hij doodsbang.
Ik hoop dat diegene dei dat gedaan heeft, al zijn vingers er af geknald heeft!
Als je nu ziet hoeveel agressie er is op oudejaars avond tegen hulpverleners, hoeveel ongelukken er mee gebeuren en de ellende met vele mensen en dieren, zeg ik weg ermee.
De regering zal het niet gaan verbieden want die ruiken geld want de omzet van vuurwerk is wel 68 miljoen euro.

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Dec 13, 2019 12:50 am Reageer met quote

Zit ik er erg naast met de veronderstelling dat vuurwerk meer slachtoffers kost dan terrorisme? O ja, het ging over dieren. Als die meegerekend worden dan weet ik het wel zeker...

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 395
Vr Dec 13, 2019 1:12 am Reageer met quote

we worden een land zonder niks, een land met niks, een land waarin alles wordt verboden, verboden omdat de één of andere actiegroep zich ertegen gaat verzetten, groepjes die zich toch een grote invloed weten te verwerven

groepen tegen een lekker stukje vlees
groepen tege zwarte piet,
groepen tegen het openbaar roken.
groepen tegen het paasvuur,
groepen tegen het vuurwerk,
groepen tegen gesuikerde frisdranken,
groepen tegen van alles en nogwat
bedenk het maar.

we worden een volkje van mieren

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Dec 13, 2019 1:37 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
we worden een land zonder niks, een land met niks, een land waarin alles wordt verboden, verboden omdat de één of andere actiegroep zich ertegen gaat verzetten, groepjes die zich toch een grote invloed weten te verwerven

groepen tegen een lekker stukje vlees
groepen tege zwarte piet,
groepen tegen het openbaar roken.
groepen tegen het paasvuur,
groepen tegen het vuurwerk,
groepen tegen gesuikerde frisdranken,
groepen tegen van alles en nogwat
bedenk het maar.

we worden een volkje van mieren

Gaat het om 'groepen' of om voortschrijdend inzicht in brede lagen van de bevolking? Als we ons even beperken tot vuurwerk dan kunnen we constateren dat de helft van de slachtoffers door verwondingen, en die zijn vaak niet misselijk als ze al niet dodelijk zijn, omstanders zijn die zelf geen stukje vuurwerk hebben aangeraakt. En dan heb ik het nog niet over long- en hartpatiënten, mensen die overdag moeten slapen wegens nachtdienst, niet zichtbaar permanent gehoorverlies oplopen en meer van dergelijke ongein. Hetzelfde geldt in zekere mate voor meeroken en gigantische brandstapels, al dan niet met Pasen. Verder is er nauwelijks tot niemand tegen Zwarte Piet en als je een stukje vlees wilt eten betaal er dan de echte kostprijs voor en zorg dat het zo diervriendelijk mogelijk geproduceerd is, hetgeen nu aan alle kanten te wensen overlaat. Ga tenslotte eens na wat het waard is om je ziel en zaligheid af te laten hangen van allerlei (zelf)destructieve activiteiten. Ik heb al tijden geen druppel alcohol genuttigd en ik rook al veel langer niet meer, anders gezegd: ik hoef niet meer, ben ervan bevrijd. Vlees eet ik wel, niet dagelijks maar helemaal zonder zou me niet al te veel moeite kosten en frisdranken zijn ook niet aan me besteed. Ik zal in jouw ogen dan wel een bijzonder ongelukkig mens zijn. Of tenslotte mieren lijden onder vuurwerk weet ik niet maar legio andere dieren wel en dat is in mijn ogen al reden genoeg om die rotzooi af te schaffen.

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Vr Dec 13, 2019 2:33 am Reageer met quote

Vuurwerk dat rond Oud en Nieuw wordt afgestoken, schrikt miljoenen vogels op. Bijvoorbeeld watervogels – waarvan er tijdens Oud en Nieuw meer dan twee miljoen aanwezig zijn in ons land - reageren sterk op vuurwerk. Hoe heftig de reactie van vogels kan zijn, toont bijvoorbeeld de weerradar in De Bilt. De aantallen watervogels die binnen een straal van 40 kilometer om De Bilt na 24.00 uur in beweging komen, zijn er haarscherp op te zien. Op sommige plekken vliegen er meer dan duizend vogels per vierkante kilometer op. Totaal verstoord vliegen ze op tot gemiddeld 500 meter hoogte. Soms tot wel een half uur of langer blijven ze in de lucht.
Nieuwe radarbeelden laten nog grotere verstoring zien

https://bit.ly/36qmLDK

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 309
Vr Dec 13, 2019 3:09 am Reageer met quote

Op oudejaarsavond bekruipt mij de laatste twintig jaar het gevoel dat ik eigenlijk liever ergens anders op de wereld geboren had willen worden. De zinloze geldverspilling, de luchtvervuiling, de vuurwerkslachtoffers, de dierenkwellerij: het weegt allemaal niet op tegen de fun van een groot deel van de bevolking dat zich niets aantrekt van het leed dat het aanricht.
Vijftig jaar geleden was het allemaal veel beperkter, maar met name de laatste tien jaar zou voortschrijdend inzicht toch tot een merkbare gedragsverandering hebben kunnen leiden. Ik merk er nog niet veel van.
Waarom zijn er nog zo veel mensen die pas iets nalaten als het verboden wordt en er een flinke boete op staat? De overheid kijkt weer eens de andere kant op en hoopt dat deze traditie door de toenemende druk van de publieke opinie in 2050 vanzelf is uitgestorven.
Dus, nog maar 30 jaar volhouden? Zo´n lange zit heb ik nou ook weer niet.

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 319
Vr Dec 13, 2019 11:54 am Reageer met quote

nandes57 schreef:

Ik was ook ooit kortzichtig en snapte niet dat iemand bewust geen vlees zou eten en ik snapte ook niet waarom mensen zo'n probleem maakten van zwarte piet, het meeroken enz.

Je schrijft o.a. dat we een land worden van 'groepen tegen een lekker stukje vlees'
Beste Nandes, de tijd is voorbij dat vegetariers/veganisten moesten uitleggen waarom ze geen vlees eten.

Mijns inziens mogen vleeseters zo te zien nog wel wat beter gaan nadenken over het antwoord ...

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27198
Vr Dec 13, 2019 11:58 am Reageer met quote

In principe ben ik het met nandes57 eens. De betutteling begint onderhand irritante vormen aan te nemen.

Maar de vuurwerktraditie is een ander verhaal. Dat is niet meer de traditie van buren die 's avonds naar buiten komen, elkaar een prettig nieuwjaar toewensen, een glaasje drinken en intussen wat bescheiden vuurwerk afsteken, samen met hun kinderen.

Het is ontaard in een soort collectieve waanzin waarin in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk vernield moet worden, het liefst ook met zoveel mogelijk lawaai. Tussendoor moet zoveel mogelijk gezopen worden om de juiste stemming er in te brengen.

Dat is geen traditie, dat is terrorisme..

En dat moet zo streng als mogelijk bestreden worden...

Faber quisque fortunae suae

theDon.1

Superlid
Superlid
Zo Dec 22, 2019 7:28 pm Reageer met quote

Het is weer zo ver dat vele doelloze idioten nu al bezig zijn met het vuurwerk afsteken.
Het wordt hoog tijd dat dit afgeschaft word en degen die het wel afsteken mee de lucht in gaan!

theDon.1

Superlid
Superlid
Do Dec 26, 2019 8:42 pm Reageer met quote

Het wordt steeds gevaarlijker en enger!

Vuurwerkbranche: Nederland wordt illegale opslag
VIDEOHet verbod op de verkoop van zogenoemd groot vuurwerk zoals Chinese rollen en single shots gaat tot gevaarlijke situaties leiden doordat mensen thuis een illegale voorraad opslaan. Hiervoor waarschuwen de verkopers van vuurwerk. De vraag naar de Chinese rollen, die in 2020 niet meer mogen worden verkocht, is groot.

Lees en kijk verder; klikkie

Pagina 1 van 1

Plaats reactie