Geschiedenis van de NL rock-’n-roll
Media, lezen & muziek
Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14301
Do Jan 09, 2020 10:29 pm Reageer met quote

Een leuk artikel over het ontstaan van de NL rock met nogal wat links naar muzikale hoogtepunten:

‘Kom van dat dak af’ ging de geschiedenis in als de eerste echte rock-plaat van puur Nederlandse makelij.

Al waren er in de voorgaande jaren wel een paar voorlopers geweest. Vier jaar eerder, in het voorjaar van 1956, was het baanbrekende ‘Rock around the clock’ van de Amerikaanse rock-pionier Bill Haley in de Nederlandse platenwinkels verschenen – tegelijk met de gelijknamige film waarin dat nummer te horen was. Tot de velen die zich door die nieuwe muziek lieten begeesteren, behoorden ook Peter Koelewijn en zijn vrienden. Ze werden aangestoken door de eenvoudige en daardoor des te doeltreffender backbeat van twee gitaren (lead en ritme), een aanvankelijk nog rechtopstaande bas, een scheurende saxofoon en soms ook een piano met beukend bespeelde toetsen.

Maar de allereerste Nederlandse rockers waren Peter & zijn Rockets niet. Die eretitel behoort toe aan de rockbandjes die destijds in Den Haag en omstreken werden gevormd door jongens van Nederlands-Indische afkomst voor wie de gitaar al jarenlang een vertrouwd instrument was. De grootste namen in het genre dat later werd betiteld als indo-rock, waren The Tielman Brothers – in feite de eerste echte rockgroep van Nederland. Maar van een echte doorbraak is het nooit gekomen. Misschien omdat ze in hun hoogtijjaren vaker in Duitsland optraden dan in eigen land. Of omdat ze nauwelijks eigen nummers schreven. Het succes van de Rockets uit Eindhoven hebben ze, hoe dan ook, nimmer kunnen evenaren.

‘Die gekkigheid gaat heus wel weer over’ Niet dus, polder-rock-’n-roll bleef

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5102
Do Jan 09, 2020 11:13 pm Reageer met quote

Q65, the Motions, ZZ en de maskers, Armand, de band HET die met dat liedje kwam: 'ik heb geen zin om op te staan' enz enz enz de vroege Nederlandse pop en r&r en blues (Rob Hoeke, Cuby and the Blizzards) speelde een grote rol in mijn jeugd, bij iedereen die ik kende. We schreven die namen schaamteloos samen met 'The Beatles' en 'Elvis' op de agenda's en op de zogenaamde pukkels (oude legertasjes voor de schoolspullen).
Erg leuke herinneringen aan.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5387
Vr Jan 10, 2020 3:02 am Reageer met quote

Woonachtig in Brabant was o.a. dit mijn jeugd.
Naast vanzelfsprekend wat er aan geluid uit mijn transistortje kwam en wat ik draaide op m'n draaitafeltje waarvan de deksel gelijk de geluidsbox was als ik die afnam. Very Happy

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14301
Vr Jan 10, 2020 3:05 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Woonachtig in Brabant was o.a. dit mijn jeugd.
Naast vanzelfsprekend wat er aan geluid uit mijn transistortje kwam en wat ik draaide op m'n draaitafeltje waarvan de deksel gelijk de geluidsbox was als ik die afnam. Very Happy

Leuke nostalgie achter die link! Zo'n koffergrammofoon heb ik ook gehad en een Japans minitransistorradiootje met een 9 volt batterij waar ik de piratenzenders mee probeerde te ontvangen, Veronica, Noordzee en Caroline. Het was zo ongeveer het tegenovergestelde van hifi-kwaliteit maar dat deed er niet toe.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 335
Vr Jan 10, 2020 3:19 pm Reageer met quote

Golden Earring is een Nederlandse rockband. De groep werd opgericht in 1961 en is daarmee de oudste nog bestaande rockband van Nederland en een van de langst bestaande bands ter wereld.

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Vr Jan 10, 2020 7:43 pm Reageer met quote

Zoek hier je favoriete rockgroep voor info

Pagina 1 van 1

Plaats reactie