Wervende reclames voor machetes en zwaarden voor jongeren
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Plaats reactie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3956
Vr Jan 10, 2020 4:00 pm Reageer met quote

Ik ben het met Nicolaas eens. Wat je gisteren in Nieuwsuur zag was wel degelijk van een geheel andere orde dan een zakmes. Je ziet dat de messen ook worden aangeprezen als oorlogstuig. Het op zak hebben van dergelijk wapentuig wordt steeds normaler, naar blijkt en daarmee ook het gebruik ervan. Steeds vaker meent een jongere ook een wapen te moeten hebben om niet zwakker te staan tegenover een ander. Dat daarmee het aantal incidenten toeneemt lijkt me duidelijk. Ik moet er niet aan denken dat onze kleinkinderen straks gaan stappen in een omgeving waarin wapens tot de standaarduitrusting horen. En wervende advertenties als waar Nicolaas op wijst zouden inderdaad verboden moeten worden. Deze zijn gericht op het aanmoedigen en verheerlijken van geweld voor een nog makkelijk te beïnvloeden groep. Het geeft een imago van "stoer", wat toch wat anders is dan het keukenmes van de Blokker.
Dat daarnaast ouders, school ed ook een belangrijke rol spelen is duidelijk. En simpel een verbod op verkoop aan minderjarigen. En ja, dan weet ik ook wel dat ze er toch wel aan kunnen komen ( verboden ontduiken kan altijd), maar dan is het meteen wel duidelijk dat je een strafbaar feit pleegt, dus net iets minder normaal.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8090
Vr Jan 10, 2020 6:34 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Ik denk dat er een mooie taak voor de overheid is weggelegd om dit soort commercie waarmee kinderen moordwapens aangeprezen worden om in het voetspoor van hun game-held te treden te bedwingen.

Je mag het van mij vol blijven houden hoor Benneke dat dit verschijnsel van alle tijden is, maakt mij niet uit. Heb je Nieuwsuur terug gezien?

En om toch even de puntjes op de i te zetten: Benneke moordwapens als hierboven afgebeeld daar kon jij als 12-jarige niet aankomen: No way, op geen enkele manier. Laat staan dat zulk moordtuig voor die doelgroep aangeprezen werd

Wat jij laat zien is uit een webwinkel Klaas.
Zoals ik al schreef, via het internet is alles te koop, maar ik heb in de binnensteden nog geen winkel gezien waar ze zulke zwaarden en messen verkopen. Ze zullen er mogelijk wel zijn in de grote steden, maar zeker niet in middelgrote steden.

Daarnaast, steken met een riek of zeis, lijkt mij net zo gevaarlijk en dat is geen theorie, waar ik werkte gebeurde dat ook.

Waarmee ik maar wil zeggen dat als iemand kwaad in de zin heeft er altijd wel gereedschap is dat hij voor zijn boze plannen kan gebruiken.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Jan 10, 2020 6:46 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
NicolaasP schreef:
Ik denk dat er een mooie taak voor de overheid is weggelegd om dit soort commercie waarmee kinderen moordwapens aangeprezen worden om in het voetspoor van hun game-held te treden te bedwingen.

Je mag het van mij vol blijven houden hoor Benneke dat dit verschijnsel van alle tijden is, maakt mij niet uit. Heb je Nieuwsuur terug gezien?

En om toch even de puntjes op de i te zetten: Benneke moordwapens als hierboven afgebeeld daar kon jij als 12-jarige niet aankomen: No way, op geen enkele manier. Laat staan dat zulk moordtuig voor die doelgroep aangeprezen werd

Wat jij laat zien is uit een webwinkel Klaas.
Zoals ik al schreef, via het internet is alles te koop, maar ik heb in de binnensteden nog geen winkel gezien waar ze zulke zwaarden en messen verkopen. Ze zullen er mogelijk wel zijn in de grote steden, maar zeker niet in middelgrote steden.

Daarnaast, steken met een riek of zeis, lijkt mij net zo gevaarlijk en dat is geen theorie, waar ik werkte gebeurde dat ook.

Waarmee ik maar wil zeggen dat als iemand kwaad in de zin heeft er altijd wel gereedschap is dat hij voor zijn boze plannen kan gebruiken.

Ik denk niet dat het bij de meeste steekincidenten gaat om vooraf gepland " kwaad in de zin" hebben. Het is stoer om zo'n mes bij je te dragen, je vrienden hebben er ook één en als er dan ruzie ontstaat, een vechtpartij, mogelijk ook onder invloed van drank of drugs, is dat mes snel getrokken. 's Avonds gaan stappen met een riek of zeis lijkt me toch minder vor de hand te liggen. Het gaat om de laagdrempeligheid van het aanschaffen en bezitten van een wapen.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27199
Vr Jan 10, 2020 6:59 pm Reageer met quote

Ik denk dat er maar weinig mensen in de grote steden een riek, laat staan een zeis, in het bezit hebben.
Maar een klein stuk gereedschap zoal een priem, beitel of een scherp geslepen schroevendraaier, of desnoods een ordinaire hamer, kan ook heel veel lichamelijke schade opleveren...

Ouders zijn inderdaad verantwoordelijk. Maar net zomin als dat mijn altijd ouders altijd wisten waar we uithingen en wat we aan het doen waren, zal dat met de huidige ouders ook wel zo zijn....

Ik denk toch dat vooral een taak voor de politie is. Die zijn de bewakers op straat en zullen dat ook waar moeten maken. En zullen die ouders daar ook op moeten aanspreken...

Faber quisque fortunae suae

Benneke

Superlid
Superlid
Vr Jan 10, 2020 8:11 pm Reageer met quote

Natuurlijk wil ik niet de indruk wekken dat ik het bezit van messen door de jeugd goed praat, ik heb ook liever niet dat ze messen dragen.
Steekpartijen onder jeugdigen waren er ook in de jaren zeventig. Inderdaad vaak in uitgaanscentra, waar het drankgebruik ook nog eens een ontremmende invloed had.

Daarnaast doet de grote van een mes er niet eens zoveel toe. Een lemmet van minder dan 20 centimeter kan al dodelijk zijn.

Zoals Tympaan al eerder schreef, een scherp geslepen beitel of schroevendraaier kan als steekwapen ook heel dodelijk zijn, net als een Zwitsers zak- of padvindersmes.

Het verbieden van bepaalde messen heeft naar mijn mening dan ook niet veel zin, er blijven genoeg messen over, die net zo dodelijk kunnen zijn. Dan lijkt het meer een gebaar voor der bühne, dan dat zoiets echt zoden aan de dijk zet.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 336
Vr Jan 10, 2020 8:15 pm Reageer met quote

Benneke, maar als mensen worden aangehouden met messen, wat voor soort dan ook, en je kunt geen goede reden hebben om er mee op zak te lopen, ben je dan strafbaar?

Verder ben ik het wel met je eens. Een mes is niet gevaarlijk, maar de mens die verkeerde bedoelingen heeft.

In Frankrijk kun je trouwens voor niet eens veel geld mooie zwaarden kopen. Wij hebben een mooi Tempelierszwaard hangen. Het is niet geslepen hoor, maar gewoon mooi.
Maar ik zal het niet mee naar buiten nemen of hier op forum gebruiken.

Benneke

Superlid
Superlid
Vr Jan 10, 2020 8:21 pm Reageer met quote

Het antwoord moet ik je even schuldig blijven Annette.
Toen ik nog werkte was er de wet ongewenste handwapen, de wapenwet en de vuurwapenwet.
Dat is allemaal bijeen gebracht in nieuwe wetgeving.
Ik zal straks zoeken op het internet om een antwoord te kunnen geven.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Vr Jan 10, 2020 8:30 pm Reageer met quote

Ben benieuwd.

Even tussendoor. Een uurtje geleden een overval met messen, hier in Spijkenisse. Twee mannen, daders van... 60 en 50 jaar oud. Het is dus niet alleen de jeugd.

Benneke

Superlid
Superlid
Vr Jan 10, 2020 10:07 pm Reageer met quote

Annette, dit zijn de messen, die in de wet wapens en munitie verboden zijn:

stiletto’s, valmessen en vlindermessen;

2°. andere opvouwbare messen, indien:

a. het lemmet meer dan een snijkant heeft; of

b. de lengte in opengevouwen toestand langer dan 28 cm is;

3°. boksbeugels, ploertendoders, wurgstokken, werpsterren, vilmessen, ballistische messen en geluiddempers voor vuurwapens;

4°. blanke wapens die uiterlijk gelijken op een ander voorwerp dan een wapen;

Het verschil tussen een valmes en een stilletto is dat bij een stilletto het mes er zijwaarts uit klapt. Bij een valmes rechtstandig naar beneden.

Daarnaast kan de minister door hem aangewezen voorwerpen die een ernstige bedreiging van personen kunnen vormen of die zodanig op een wapen gelijken, dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn verbieden.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Vr Jan 10, 2020 10:31 pm Reageer met quote

Bedankt Ben. Ik denk dat ze dan de wet maar moeten aanpassen. Die verboden wapens natuurlijk handhaven en verder verboden met messen te lopen en af en toe preventief controleren.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Jan 11, 2020 1:13 am Reageer met quote

annette49 schreef:
(..)

Verder ben ik het wel met je eens. Een mes is niet gevaarlijk, maar de mens die verkeerde bedoelingen heeft.
(..) .

Dat is exact de redenering dat de vuurwapenlobby in de VS gebruikt. We weten tot hoeveel slachtoffers die opvatting al heeft geleid.
Hoe meer mensen een wapen dragen hoe groter de kans op slachtoffers. Als de constatering is dat het bezit van messen toeneemt dan moet alles erop gericht zijn dat te ontmoedigen, vind ik.

Benneke

Superlid
Superlid
Za Jan 11, 2020 1:16 am Reageer met quote

Dat ben ik dan weer helemaal met je eens Willemijn.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Za Jan 11, 2020 1:17 am Reageer met quote

Tja Willemijn, ik heb het niet over vuurwapens. Die hebben maar een doel. Daar ga je geen boterham mee smeren toch?

Normale messen zijn geen wapens maar gebruiksvoorwerpen. Maar je hoort er niet mee op straat te lopen, tenzij je van regenwurmen houdt.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Jan 11, 2020 3:34 am Reageer met quote

annette49 schreef:
Tja Willemijn, ik heb het niet over vuurwapens. Die hebben maar een doel. Daar ga je geen boterham mee smeren toch?

Normale messen zijn geen wapens maar gebruiksvoorwerpen. Maar je hoort er niet mee op straat te lopen, tenzij je van regenwurmen houdt.

Tja de messen die wij thuis gebruiken zien er toch echt anders uit als die waar Nicolaas het over heeft. En over die messen, wapens dus, en de reclame die daarvoor wordt gemaakt ging volgens mij dit topic.

Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats reactie