Docu Het IsraŽl van Heertje en Bromet
Media, lezen & muziek
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende Plaats reactie

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 350
Ma Dec 23, 2019 6:19 pm Reageer met quote

Raoul keert terug naar IsraŽl en treedt om te beginnen als stand-upcomedian op bij De Vereniging voor Nederlandse Emigranten. De reactie van het publiek op zijn optreden is verrassend. Vervolgens heeft hij ontmoetingen met vrienden van vroeger, die hem onder meer vertellen over de toenemende orthodoxie. Bij de Klaagmuur lopen de spanningen hoog op en wordt Raoul opgepakt.

https://bit.ly/2EL6JbV

Vanaf 22dec | 20.15u | NPO 2

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4193
Ma Dec 23, 2019 11:20 pm Reageer met quote

Gezien de wijze waarop allerlei Joodse groeperingen in IsraŽl elkaar naar het leven staan in IsraŽl lijkt het begrip 'Jood' een soort fragmentatiebom daar te zijn. Men wenst elkaar dood. Gewoon hardop, publiekelijk, vanwege zelfs maar de geringste onderlinge religieuze verschillen.

Verschrikkelijk al die spanningen en conflicten.

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3956
Di Dec 24, 2019 9:41 pm Reageer met quote

Ik heb het vandaag pas kunnen kijken en inderdaad.. wat een onderlinge spanning. Ik denk dat wanneer IsraŽl ooit in staat zou zijn om in vrede met de buurlanden en de Palestijnen te leven er een burgeroorlog uitbreekt. Wat een onverdraagzaamheid tov elkaar. Het doet me denken aan de Balkanoorlog waar volkeren elkaar wilden vernietigen toen de gemeenschappelijke vijand wegviel. De mythe van 'het joodse volk' is wel doorgeprikt. Dat bestaat niet.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Ma Dec 30, 2019 1:04 am Reageer met quote

Vanavond het 2e deel gekeken. En ik ben het eens met een rabbijn die stelt dat de DNA onderzoeken naar of iemand joods is en in hoeverre, niet deugen. Dat is gevaarlijk zei de rabbijn.
Daarin kan ik hem goed volgen.

Er gebeurt zoveel in de korte tijd van de docu om over na te denken dat ik het hier maar eventjes bij laat.
Misschien herhaling nog een keer bekijken.

leentje

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 70
Di Dec 31, 2019 1:43 pm Reageer met quote

Heb met groeiende verbazing zitten kijken,met tranen in mijn ogen
maar verder wens ik jullie een gelukkig en liefdevol 2020 .

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Vr Jan 03, 2020 6:32 pm Reageer met quote

Hier terug te zien: https://bit.ly/2SQj8nk

Dit deel gaat over 'wie is nou een jood' en wie mag zich Israeli noemen.
Het onderscheid tussen jood, christen, Druzen en anderen.

Vanaf 30.05 minuten heb ik met verbazing gekeken en was diep geraakt door hoe de staat IsraŽl omgaat met haar burgers. Een apartheidsstaat.

Triest! Sad

ThirzaR

Stamgast
Stamgast
Antw.: 194
Za Jan 11, 2020 3:04 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Ik heb het vandaag pas kunnen kijken en inderdaad.. wat een onderlinge spanning. Ik denk dat wanneer IsraŽl ooit in staat zou zijn om in vrede met de buurlanden en de Palestijnen te leven er een burgeroorlog uitbreekt. Wat een onverdraagzaamheid tov elkaar. Het doet me denken aan de Balkanoorlog waar volkeren elkaar wilden vernietigen toen de gemeenschappelijke vijand wegviel. De mythe van 'het joodse volk' is wel doorgeprikt. Dat bestaat niet.

Wat mag die mythe van 'het joodse volk' dan wel zijn volgens jou?

Onderliggende spanningen op gebied van religiositeit vindt je niet alleen bij Joden.
Hetzelfde speelt ook elders in het Midden-Oosten.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Jan 11, 2020 3:45 am Reageer met quote

ThirzaR schreef:
WillemijnF schreef:

Wat mag die mythe van 'het joodse volk' dan wel zijn volgens jou?

Onderliggende spanningen op gebied van religiositeit vindt je niet alleen bij Joden.
Hetzelfde speelt ook elders in het Midden-Oosten.

Ik doel op de term zoals die in de uitzending werd gebruikt. Niet zelden wordt er gesproken over het joodse volk alsof het een eenheid betreft, terwijl de onderlinge verschillen heel erg groot zijn en joden onderling voor de ander beslissen of die zich een echte jood mag noemen. Ook hier op dit forum wordt soms openlijk aan het joods zijn van iemand getwijfeld wanneer er een mening wordt verkondigd die niet strookt met de politieke koers van IsraŽl. In de uitzending gaat het daar ook over. Als er dan wordt gesproken over een land voor "het" joodse volk, dan kun je je afvragen wie dat dan wel zijn, dat joodse volk. Dat er ook in andere landen, zelfs buiten het Midden-Oosten religieuze spanningen zijn is duidelijk. Alleen refereerde ik aan het topiconderwerp, dat gaat over een programma over IsraŽl.

Overigens welkom hier. Leuk weer een nieuwe forummer te treffen.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

ThirzaR

Stamgast
Stamgast
Antw.: 194
Za Jan 11, 2020 2:43 pm Reageer met quote

Willemijn,

Dank voor het welkom. Very Happy

Het programma volg ik ook. Het is me nu duidelijk wat je bedoelde met de mythe 'het Joodse volk'.
Mythen bestaan volgens mij om af en toe doorgeprikt te worden Laughing

Soms schrikt men als mythen doorgeprikt worden zoals in dit programma omdat men een vastomlijnd idee heeft over Joden als homogene groep.

Als dat beeld afwijkt van wat men vindt, dan heeft men vaak een oordeel klaar.
Bij dat laatste bedoel ik dus diegenen die oordelen over wie wel of geen Jood is.

LuciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 123
Ma Jan 13, 2020 1:04 am Reageer met quote

Derde aflevering gekeken en eigenlijk weinig gezien wat ik niet al wist.

Door deze docu hoop ik dat kijkers zich wat meer bewust worden van de realiteit betreft IsraŽl.

LuciaT

Stamgast
Stamgast
Zo Feb 02, 2020 9:07 pm Reageer met quote

Reminder Exclamation
Vanavond NPO 2 om 20.35 uur Het IsraŽl van Heertje en Bromet.

ETL

Stamgast
Stamgast
Antw.: 186
Ma Feb 03, 2020 1:44 pm Reageer met quote

luciaT.1 schreef:
Bij de Klaagmuur lopen de spanningen hoog op en wordt Raoul opgepakt.

Ik weet niet wat hij heeft uit gehaald, maar jaarlijks komen er miljoenen Joden en niet Joden van over de hele wereld naar de klaagmuur, zonder enig probleem. Er zijn wel regels te volgen natuurlijk, zoals overal Smile.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Feb 03, 2020 1:52 pm Reageer met quote

ETL schreef:
luciaT.1 schreef:
Bij de Klaagmuur lopen de spanningen hoog op en wordt Raoul opgepakt.

Ik weet niet wat hij heeft uit gehaald, maar jaarlijks komen er miljoenen Joden en niet Joden van over de hele wereld naar de klaagmuur, zonder enig probleem. Er zijn wel regels te volgen natuurlijk, zoals overal Smile.

Misschien geeft dit je wat duidelijkheid ETL. Ik vind het echt een hele mooie serie dat een onthutsend kijkje geeft in het IsraŽl van nu, door iemand die zich verbonden voelt met het land. Integer, informatief maar ook met humor en liefde voor het land en zijn inwoners gemaakt.
Raoul werd bij de Klaagmuur gearresteerd

ETL

Stamgast
Stamgast
Antw.: 186
Ma Feb 03, 2020 1:58 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Misschien geeft dit je wat duidelijkheid ETL.

Bedankt, maar veel leert dit niet en wat het leert, kan niet kloppen. Het enige wat hier over staat is: "bij de Klaagmuur werd Heertje zelfs gearresteerd. Orthodoxe tegenstanders van het recht dat vrouwen hadden bedongen om hier hardop te bidden, maakten hen het filmen onmogelijk en dat leidde tot wat trekken en duwen.".

Waar hij precies probeerde te filmpen of hoe weet ik niet, maar vrouwen bidden bij de klaagmuur even hard als mannen dat doen. Geen enkel probleem mee uiteraard. Wel doen ze het apart, zoals in alle orthodoxe bidplaatsen in het Jodendom.

[quote]Ik vind het echt een hele mooie serie dat een onthutsend kijkje geeft in het IsraŽl van nu, door iemand die zich verbonden voelt met het land. Integer, informatief maar ook met humor en liefde voor het land en zijn inwoners gemaakt.[/quiote]
Klinkt zeker goed op zich. Kon zelf niet kijken. Toen ik op de link drukte stond er dat het "vanaf uw locatie" niet bekeken mocht worden. Heb wel eerder een deel van de 1ste aflevering gezien. Er kwamen niet weinig onjuistheden in voor, maar all together leuk en interessant.

LuciaT

Stamgast
Stamgast
Ma Feb 03, 2020 3:13 pm Reageer met quote

Gisteren een deel gezien, halverwege uitgezet omdat ik baalde van de zionistenpraat hoe dingen goedgepraat worden die zo fout zijn.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Feb 03, 2020 4:08 pm Reageer met quote

LuciaT schreef:
Gisteren een deel gezien, halverwege uitgezet omdat ik baalde van de zionistenpraat hoe dingen goedgepraat worden.

Dat vond ik helemaal niet. Er was ťťn kolonist die de illegale bouw van de nederzetting goedpraatte vanuit een diep geloof dat dit land door God aan hen is beloofd . Een andere kolonist die zijn geloof verloor erkent de onrechtmatigheid ervan en heeft oog voor de misstanden. Een Palestijnse activist die voor geweldloosheid is wordt voor de rechter gedaagd, volgens hem omdat de IsraŽlische regering absoluut geen geweldloosheid gepredikt wil zien worden, want dat zou ze beperken in het gebruik van geweld tegen de Palestijnen. Ook wordt het duidelijk dat er twee rechtssystemen eorden gehanteerd. Eťn voor de Palestijnen en ťťn voor de IsraŽliŽrs, zodat IsraŽl geen rechtsstaat genoemd zou mogen worden.
Interessant ook de getuigenis van een gerenommeerde zioniste die zegt actief bezig te zijn met het hersenspoelen van zestienjarigen ( mijn belangrijkst taak).. Het door god aan de joden beloofde land betreft ook Irak, volgens haar. Verder nog wat meer uitleg over de onrechtvaardige rechtsspraak, aangekaart en aangevochten door IsraŽlische advocaten. Wat heel duidelijk maakt hoe groot en divers het verzet vanuit de Joden zelf is tegen het regeringsbeleid.
Toch maar kijken misschien?

ETL zijn de uitzendingen voor jou niet te bekijken via Youtube?

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Feb 03, 2020 4:20 pm Reageer met quote

[quote="ETL"]
WillemijnF schreef:
Misschien geeft dit je wat duidelijkheid ETL.

Bedankt, maar veel leert dit niet en wat het leert, kan niet kloppen. Het enige wat hier over staat is: "bij de Klaagmuur werd Heertje zelfs gearresteerd. Orthodoxe tegenstanders van het recht dat vrouwen hadden bedongen om hier hardop te bidden, maakten hen het filmen onmogelijk en dat leidde tot wat trekken en duwen.".

Waar hij precies probeerde te filmpen of hoe weet ik niet, maar vrouwen bidden bij de klaagmuur even hard als mannen dat doen. Geen enkel probleem mee uiteraard. Wel doen ze het apart, zoals in alle orthodoxe bidplaatsen in het Jodendom.

Er werd niet gesteld dat vrouwen niet mochten bidden, maar er werden orthodoxe Joden geÔnterviewd die daarop tegen zijn.

Quote:
Ik vind het echt een hele mooie serie dat een onthutsend kijkje geeft in het IsraŽl van nu, door iemand die zich verbonden voelt met het land. Integer, informatief maar ook met humor en liefde voor het land en zijn inwoners gemaakt.[/quiote]
Klinkt zeker goed op zich. Kon zelf niet kijken. Toen ik op de link drukte stond er dat het "vanaf uw locatie" niet bekeken mocht worden. Heb wel eerder een deel van de 1ste aflevering gezien. Er kwamen niet weinig onjuistheden in voor, maar all together leuk en interessant.

Bij de klaagmuur waren wat kinderen aan het klieren en toen die door de filmmakers werden weggestuurd greep de politie in, niet door de kinderen te berispen maar door Heertje te arresteren. Over de onjuistheden hoor ik graag wat meer.

LuciaT

Stamgast
Stamgast
Ma Feb 03, 2020 4:34 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
LuciaT schreef:
Gisteren een deel gezien, halverwege uitgezet omdat ik baalde van de zionistenpraat hoe dingen goedgepraat worden.

Dat vond ik helemaal niet. Er was ťťn kolonist die de illegale bouw van de nederzetting goedpraatte vanuit een diep geloof dat dit land door God aan hen is beloofd . Een andere kolonist die zijn geloof verloor erkent de onrechtmatigheid ervan en heeft oog voor de misstanden. Een Palestijnse activist die voor geweldloosheid is wordt voor de rechter gedaagd, volgens hem omdat de IsraŽlische regering absoluut geen geweldloosheid gepredikt wil zien worden, want dat zou ze beperken in het gebruik van geweld tegen de Palestijnen. Ook wordt het duidelijk dat er twee rechtssystemen eorden gehanteerd. Eťn voor de Palestijnen en ťťn voor de IsraŽliŽrs, zodat IsraŽl geen rechtsstaat genoemd zou mogen worden.
Interessant ook de getuigenis van een gerenommeerde zioniste die zegt actief bezig te zijn met het hersenspoelen van zestienjarigen ( mijn belangrijkst taak).. Het door god aan de joden beloofde land betreft ook Irak, volgens haar. Verder nog wat meer uitleg over de onrechtvaardige rechtsspraak, aangekaart en aangevochten door IsraŽlische advocaten. Wat heel duidelijk maakt hoe groot en divers het verzet vanuit de Joden zelf is tegen het regeringsbeleid.

Willemijn, ik heb net weer een stukje gekeken. Misschien ook niet zo'n goed idee met een ziek hoofd gaan kijken, een dochter die halverwege het programma binnenvalt Wink Ik slik mijn kritiek in, en kom er op een ander tijdstip nog op terug.

Het was dus precies het stukje van het interview met die zioniste toen ik het programma binnenviel en dat stoorde me mateloos en toen uitgezet.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Feb 03, 2020 4:49 pm Reageer met quote

LuciaT schreef:
WillemijnF schreef:
LuciaT schreef:

Willemijn, ik heb net weer een stukje gekeken. Misschien ook niet zo'n goed idee met een ziek hoofd gaan kijken, een dochter die halverwege het programma binnenvalt Wink Ik slik mijn kritiek in, en kom er op een ander tijdstip nog op terug.

Het was dus precies het stukje van het interview met die zioniste toen ik het programma binnenviel en dat stoorde me mateloos en toen uitgezet.

Beterschap Lucia. Ik vond het te waardevol om het te laten liggen, maar doe er uiteraard mee wat je wilt.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4193
Ma Feb 03, 2020 5:45 pm Reageer met quote

Je moet een sterke maag hebben om deze serie volledig te kunnen bekijken. Ik moest bij de aflevering gister op de helft afhaken. De andere helft ga ik nog bekijken, maar het is wel verstandig deze kost enigszins te doseren.

Er is veel, tergend veel hypocrisie in sommige reacties/verklaringen van sommige zionisten die aan het woord komen, maar het is gelukkig niet zo dat Heertje en Bromet daar zonder meer aan voorbij gaan. Ze doen soms wel net alsof ze dat voor zoete koek slikken, maar daar volgt dan meestal een veel betekende blikwisseling op, of een enkel woord of gebaar waar je als kijker genoeg aan hebt om te begrijpen dat zij de gegeven 'verklaringen' zelf ook onverteerbaar vinden.

Ik heb gezien hoe Raoul Heertje volschoot in het programma MAX toen hij eind vorig jaar deze reeks daar aankondigde en toelichtte, zo gedesillusioneerd, zo ontgoocheld als hij zich voelde, terugdenkend aan zijn ervaringen met de IsraŽliŽrs die hij gesproken had, waaronder erg goede jeugdvrienden waren geweest...

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Pagina 1 van 6 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Plaats reactie