klimaatdebat: universiteit wil studenten weerbaar maken
Maatschappij, werk & pensioen
Plaats reactie

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 336
Za Dec 07, 2019 8:01 pm Reageer met quote

Ligt het nou aan mij of is de wereld echt gek aan het worden?

Emoties in klimaatdebat: universiteit Wageningen wil
studenten weerbaarder maken

Nergens wordt op dit moment zo veel over gepraat als klimaatverandering. In debatten hierover spelen emoties een grote rol, soms meer nog dan de feiten. Ook de ruim 130 studenten van de opleiding klimaatstudies van de Wageningen Universiteit hebben hier mee te maken, zegt Marjo Lexmond, opleidingsdirecteur aan de Wageningen Universiteit.

Emoties in klimaatdebat: universiteit Wageningen wil studenten weerbaarder maken https://www.gelderlander.nl/wageningen/emoties-in-klimaatdebat-universiteit-wageningen-wil-br-studenten-weerbaarder-maken~aa79c84c/?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27312
Za Dec 07, 2019 8:11 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
Ligt het nou aan mij of is de wereld echt gek aan het worden?

Dat is voor mij onderhand geen vraag meer... Very Happy

Faber quisque fortunae suae

inemaartje

Superlid
Superlid
Antw.: 8179
Zo Dec 08, 2019 3:02 pm Reageer met quote

Ja Annette, ik las het artikel.

Ik neem afstand van al deze oproer.

De mensen worden bang gemaakt en waarom?

Laat de natuur zijn gang gaan.

En zorg ervoor, lieve wereld, dat de klimaatgekte

geen klimaatgekkie van ieder van ons persoonlijk maakt,

zoals er al onder ons zijn die zo worden genoemd.

Sjonge. scratch

My old day is just my friend.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4261
Zo Dec 08, 2019 3:10 pm Reageer met quote

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i18473/minister-grapperhaus-over-dreigbrief-activisten-omgeving-goed-betrekken-bij-ontwikkeling-wind-en-zonneparken

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/06/19/aanhoudingen-voor-bedreigen-bouwers-windmolenparken-a3964235

https://www.ad.nl/groningen/drie-mannen-opgepakt-voor-bedreigen-bouwers-windmolens~a6ef58cd/

Bedreigingen te over wanneer het om 's mensen praktische inzet gaat tegen de klimaatveranderingen en natuurlijk hebben we die ook waar het de theoretische en wetenschappelijke inzet betreft:
Baudet wilde al een weerman vanwege diens uitlatingen over de signalen van de klimaatveranderingen laten ontslaan.
Wanneer die zeloot meer macht gaat krijgen zullen studenten het zwaar te verduren krijgen gelet op het feit dat Baudet de data omtrent klimaatveranderingen voor linkse propaganda uitgeeft.

Goed idee om de student op dergelijke hetzevorming te laten anticiperen

When the ego cries the soul rejoices (Camilla Sanderson)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8109
Zo Dec 08, 2019 3:18 pm Reageer met quote

Natuurlijk is dat niet gek, zolang er mensen zijn, die de klimaatveranderingen ontkennen en daarom ook geen stappen willen zetten om die veranderingen om te buigen, wordt er geen discussie gevoerd.

Standpunten verharden en als zelfs politici lacherig doen over de klimaatverandering, kan ik mij voorstellen dat aankomende wetenschappers van de universiteit Wageningen gereedschap aan gegeven wordt om zich in discussies weerbaarder op te stellen.

Je kan de vraag ook omdraaien: "Zijn die klimaatontkenners gek geworden, dat ze ziende blind en horende doof zijn" Daar bestaat een mooie uitdrukking voor: "Struisvogelpolitiek" Steek de kop maar in het zand, dan zie je niet wat er gebeurt en hoef je je ook geen zorgen te maken.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

ThirzaR

Stamgast
Stamgast
Antw.: 199
Wo Jan 22, 2020 11:48 pm Reageer met quote

Kritisch nadenken over wetenschap, de maatschappij en zichzelf, niets mis mee. Studenten weerbaar maken, ook niets mis mee.

Even afwachten of het programma ook daadwerkelijk start in januari 2020.
Boeiend om te volgen!

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 416
Do Jan 23, 2020 12:01 am Reageer met quote

Ik vindt het een goed plan om studenten weerbaarder te maken, en die studenten zijn niet alleen Nederlanders.
De Wur heeft een grote verscheidenheid aan nationaliteiten, bijna elk land is er wel aanwezig en voor velen is het klimaatdebat geen dagelijkse kost.

er gebeuren nogal eens ongelukken onder de studenten die de druk niet aankunnen.

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1375
Do Jan 23, 2020 1:30 am Reageer met quote

Ik zie het op twitter vaak gebeuren. B.v. Als Gerrit Hiemstra maar iets over het klimaat twittert, dat dan een heel leger trollen gaat reageren.

Ik heb er zelf soms ook een klein beetje mee te maken. Met felle reacties van klimaatontkenners, maar ik ben natuurlijk niet zo‘n publiek figuur als Gerrit Hiemstra, dus ik heb daar veel minder mee te maken.
Hij wordt echt gestalkt door een heel leger van die klimaatontkenners.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
25 jaar geleden: 359 ppm, 10 jaar geleden: 388 ppm, nu: 413 ppm.

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 724
Do Jan 23, 2020 4:21 pm Reageer met quote

Bij de Europese verkiezingen van afgelopen voorjaar viel het op dat de groenen het thema rechtvaardigheid helemaal zijn vergeten. De minder geprivilegieerde mensen worden het hardste getroffen door de klimaat maatregelen, maar zij hebben geen politieke invloed. Vervuilende fabrieken worden allemaal neergezet op de plekken waar de minste weerstand is. De rijkste mensen wonen altijd op de schoonste locaties en zij kunnen bovendien de financiële gevolgen van milieumaatregelen beter opvangen. Ik zie niet in hoe je het klimaatvraagstuk kunt oplossen als je niet eerst dat ongelijkheidsvraagstuk oplost.
Rechtse politici zeggen altijd over milieubeleid dat er geen draagvlak voor is. We moeten uitkijken dat het draagvlak niet verder afneemt en rechtvaardigheid speelt daar een belangrijke rol in.

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1375
Do Jan 23, 2020 6:37 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
Bij de Europese verkiezingen van afgelopen voorjaar viel het op dat de groenen het thema rechtvaardigheid helemaal zijn vergeten. De minder geprivilegieerde mensen worden het hardste getroffen door de klimaat maatregelen, maar zij hebben geen politieke invloed. Vervuilende fabrieken worden allemaal neergezet op de plekken waar de minste weerstand is. De rijkste mensen wonen altijd op de schoonste locaties en zij kunnen bovendien de financiële gevolgen van milieumaatregelen beter opvangen. Ik zie niet in hoe je het klimaatvraagstuk kunt oplossen als je niet eerst dat ongelijkheidsvraagstuk oplost.
Rechtse politici zeggen altijd over milieubeleid dat er geen draagvlak voor is. We moeten uitkijken dat het draagvlak niet verder afneemt en rechtvaardigheid speelt daar een belangrijke rol in.

Er is weer eens geen woord van jezelf bij. Wink
Even een bronvermelding van de bovenstaande quote:
https://downtoearthmagazine.nl/als-democratie-kunnen-we-klimaatverandering-niet-aan/

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
25 jaar geleden: 359 ppm, 10 jaar geleden: 388 ppm, nu: 413 ppm.

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Vr Jan 24, 2020 5:50 pm Reageer met quote

de URL: (zit geen virus achter)

https://downtoearthmagazine.nl/als-democratie-kunnen-we-klimaatveranderring-niet-aan/

Vaak gaat het over het bestrijden van symptomen: vervuiling opruimen, alternatieve grondstoffen zoeken, dijken verhogen. Structurele problemen worden niet aangepakt. De optimisten hebben gelijk als ze zeggen dat de kwaliteit van lucht en water in West-Europa nog nooit zo goed is geweest als nu. Maar dat is een regionaal beeld. Wereldwijd is de kwaliteit van lucht en water juist slechter geworden. Sterker nog, de systeemvariabelen – zoals klimaat, biodiversiteit en fijnstof – zijn aan het verslechteren, en die zijn voor de toekomst van de wereld van veel groter belang.

Had het niet beter kunnen zeggen en dit keer zonder grafiekjes.

,

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Za Jan 25, 2020 6:08 pm Reageer met quote

https://downtoearthmagazine.nl/als-democratie-kunnen-we-klimaatveranderring-niet-aan/

De politiek durft geen strenge regels op te leggen en valt daarom terug op eindeloos overleggen. Ik ben geen tegenstander van het poldermodel, maar er is de laatste tijd zoveel beroep op die benadering gedaan dat we oog moeten hebben voor de nadelen daarvan. We hoeven geen comfort in te leveren, is de gedachte, de techniek lost het wel op. Een ander nadeel is dat bij zo’n overleg de klimaatproblematiek gereduceerd wordt tot een aantal ruilvraagstukken. Iedereen wil iedereen tevreden stellen en dan krijg je flauwe compromissen.

.

Wij moete In ieder geval de natuur weer zijn waarde geven. Een aantal schaarse natuurgoederen en een aantal goederen die het milieu schade berokkenen, moeten een veel hogere prijs krijgen. Maar de natuur alleen in termen van geld zien, is te beperkt. Ook de ethische waardering voor de natuur moet veranderen. We moeten van het antropocentrisme af, de neiging om milieukwesties teveel vanuit de mens te beredeneren.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13179
Za Jan 25, 2020 9:02 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:

Mijn hemel, zit je nu echt die hele url handmatig over te typen? Slechts één tikfoutje betekent al een doodlopende weg naar een 'error 404-pagina niet gevonden' melding. Dat weet je toch onderhand wel? Kopieer en plak toch gewoon! Spelling is verandering en niet veranderring...

De correcte url:
https://downtoearthmagazine.nl/als-democratie-kunnen-we-klimaatverandering-niet-aan/

Netter: “Als democratie kunnen we klimaatverandering niet aan”

Overigens vind ik het artikel een aardige beschouwing over de rol van de politiek in de klimaatdiscussie waarbij het verschil tussen arm en rijk belicht wordt.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Zo Jan 26, 2020 9:08 pm Reageer met quote

Neem bijv. de Nederlandse energietransitie. De gedachte is dat we in een proces van twintig of dertig jaar zullen omschakelen van fossiele naar hernieuwbare energie. Deels via lokale initiatieven zoals zonnepanelen, en deels via structurele maatregelen, zoals de invoering van de elektrische auto. Wat opvalt, is dat het alleen maar technische oplossingen zijn. Dat is niet genoeg om fundamentele maatschappelijke veranderingen door te voeren. Daarvoor moet de hele samenleving veranderen, ook de mentaliteit en het gedrag. Neem de afschaffing van de slavernij of de invoering van het algemeen kiesrecht, dat zijn processen die 150 à 200 jaar duurden. Zoveel tijd is misschien ook nodig voor een echte transitie.

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Antw.: 2233
Ma Feb 03, 2020 8:49 pm Reageer met quote

Waarom kopieer je complete alinea's en zit er geen woord van jezelf bij? Heb je de bedoeling van een discussie wel begrepen? Heb je überhaupt wel ergens een eigen mening over? Je lijkt wel een kopieermachine.

Don't mention the war!! (Basil Fawlty)

Pagina 1 van 1

Plaats reactie