Nederlanders voelen zich steeds veiliger
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Plaats reactie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27413
Di Mrt 10, 2020 1:18 pm Reageer met quote

Mooi. Dan kan het licht uit...

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4319
Di Mrt 10, 2020 1:24 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
kijk eens naar "Opsporing Verzocht " e.e.a. capuchons bij het boevengilde

Ben jij gebaseerd op een programma als 'de Rijdende Rechter' ook bang voor buren?

Kijk gewoon naar de wereld om je heen. Tref je daar dat burenleed aan, zie je daar die capuchonnetjes?
De tv-wereld die scoren moet met sensatie en andere felle prikkels waardoor mensen zullen kijken, is niet jouw feitelijke ervaringswereld toch?
Daar gaat dit topic over. Over hoe jij je voelt in je omgeving.
Niet of je je onveiliger gaan voelen de afgelopen jaren in de wereld waarin je je daadwerkelijk bevindt vanwege de tv programma's waar je je mee onledig houdt?

When the ego cries the soul rejoices (Camilla Sanderson)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 749
Di Mrt 10, 2020 2:25 pm Reageer met quote

als ik 2 jongens op een scooter zie rijden met een capuchon op, kijk ik toch kritischer als normaal en als ik het niet vertrouw maak ik met mijn smartphone gewoon een foto. De politie is indien gevraagd er maar wat blij mee.
Als goede burger doe je wat je kunt nietwaar ? (Wat is zo'n mobiel soms toch gemakkelijk wah)
Zo probeer ik de veiligheid een beetje te stimuleren. Zou iedereen moeten doen. Wink Wink

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8118
Di Mrt 10, 2020 3:39 pm Reageer met quote

Alle nieuwsmedia brengen het nieuws dat er uit springt. Daarnaast is hoe het nieuws wordt gebracht ook nog wel eens afhankelijk van de signatuur van de media.

Als ik de toestand in Nederland moet beoordelen als ik alleen. maar weekbladen als Privé etc. lees, dan zal mijn conclusie kunnen zijn dat het maar een raar land is.
De werkelijkheid is gelukkig anders. Zo lijkt mij dat ook met nieuwsfeiten over misdaad.
Zelf heb ik mij nog nooit onveilig gevoeld in Nederland.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Di Mrt 10, 2020 3:46 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Alle nieuwsmedia brengen het nieuws dat er uit springt. Daarnaast is hoe het nieuws wordt gebracht ook nog wel eens afhankelijk van de signatuur van de media.

Als ik de toestand in Nederland moet beoordelen als ik alleen. maar weekbladen als Privé etc. lees, dan zal mijn conclusie kunnen zijn dat het maar een raar land is.
De werkelijkheid is gelukkig anders. Zo lijkt mij dat ook met nieuwsfeiten over misdaad.

Ik dacht dat nieuwsfeiten, in dit geval over de misdaad, altijd op feiten zijn gebaseerd. Een Moord in de telegraaf is toch ook een Moord in het AD/Volkskrant enz. ?? Een Moord is een Moord.

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Mrt 10, 2020 3:53 pm Reageer met quote

Benneke schreef:

Dat kun je natuurlijk heel stoer zeggen als je jong en gezond bent, je postuur een beetje meehebt en ook nog een zekere training gehad hebt, wat ik in jouw geval wel mag aannemen.

Ik was vroeger ook niet zo bang uitgevallen. Maar naarmate je ouder wordt en de conditie enkel maar minder wordt, merk ik ook wel dat ik voorzichtiger ben geworden. Ik zal nu ook wat sneller aan de overkant van de straat gaan lopen als ik een groep jongeren zie.

Want je kan dan wel zeggen; het zal mij niet overkomen maar garantie heb je natuurlijk nooit. En één keer kan al één keer te veel zijn.

Nee, ik voel mij ook niet onveilig in mijn eigen huis. Maar ik denk ook wel eens; wat als het mij wel overkomt. Dan ben je toch eigenlijk wel erg weerloos. Want jij mag geen wapen hebben maar daar trekken die boeven zich helemaal niets van aan. En als je dan dat uitermate grove geweld van tegenwoordig in aanmerking neemt, dan denk ik toch wel dat enig wantrouwen en voorzichtigheid best wel op z'n plaats is...

Benneke

Superlid
Superlid
Di Mrt 10, 2020 5:02 pm Reageer met quote

Voorzichtig en alert zijn, kan natuurlijk helemaal geen kwaad. Als er bij mijn appartement wordt gebeld in de avonduren en ik zie via het videoschermpje dat er een groep mensen voor de deur staat, doe ik geen deur open, maar loop ik wel zelf even naar beneden om te vragen wat ze willen.

Mijn bezoeken aan familie en kennissen in de avonduren, leg ik altijd, gelet op de afstanden, met de auto af. Dat is dus van deur tot deur.

Ron schreef: "Ik dacht dat nieuwsfeiten, in dit geval over de misdaad, altijd op feiten zijn gebaseerd. Een Moord in de telegraaf is toch ook een Moord in het AD/Volkskrant enz. ?? Een Moord is een Moord."

Het aantal gevallen van moord en/of dodsclag daalt sedert 2017 gestaag. Als je kennis neemt van die cijfers, zou je je eigenloijk veiliger moeten voelen.

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Di Mrt 10, 2020 6:33 pm Reageer met quote

In 2019 zijn 113 moorden gepleegd. Dat zijn er zeven meer dan in 2018. Dat jaar eindigde de teller op 106, het absolute laagterecord sinds Elsevier absolute laagterecord sinds Elsevier Weekblad in 1992 begon het aantal moorden te registreren.

In 1995 waren het er volgens u 281 maar ik voelde me toen veiliger in de openbare ruimte dan dat ik nu ben . De onveiligheid in de openbare ruimte is nu vele malen hoger dan in 1995.
Het aantal gevallen, welke als moord geregistreerd staan, zijn door onze rechters als moord bestempeld.
Maar daarbij worden talloze zaken niet meegerekend, waarbij rechters het vonnis terugdraaien naar doodslag.
Dat is niet alleen een gevoel maar wordt bevestigd door het aantal gewelddelicten. Met deze manier van rechtspraak snap ik maar al te goed, dat het moordlijstje kunstmatig lager wordt gehouden, dan de werkelijkheid aangeeft.
die bijna iedere dag worden gepleegd. En velen lopen op straat met een doorgeladen pistool op zak. En gebruiken die te pas en te onpas.
Dat wordt dan niet als moord beoordeeld maar dood door geweld.
Die cijfers van het aantal moorden zeggen mij dus niets ,over de algemene veiligheid in NL.
Wat opvalt zijn de vele 'steekincidenten' van de laatste weken. Sinds men in het ongewisse laat wie de daders daarvan zijn, valt er ook niet gemakkelijk een trend te ontdekken. Wie zei alweer dat Nederland steeds veiliger werd (wordt), dat de criminaliteit daalt?
Elke dag lees je wel beroving, steekpartij, doorrijden, schieten, babbeltrucs, mishandeling en noem maar op. die niet opgelost worden
Incidenten, die alleen in de plaatselijke kranten staan, die de landelijke pers niet halen.
Nee, de criminaliteit daalt zeer zeker niet, alleen het wordt niet meer vermeld. De regering strooit ons zand in de ogen.

Laatst aangepast door Ron1.1 op Di Mrt 10, 2020 6:49 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Benneke

Superlid
Superlid
Di Mrt 10, 2020 6:48 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
In 2019 zijn 113 moorden gepleegd. Dat zijn er zeven meer dan in 2018. Dat jaar eindigde de teller op 106, het absolute laagterecord sinds Elsevier absolute laagterecord sinds Elsevier Weekblad in 1992 begon het aantal moorden te registreren.

Als je wat langer terug kijkt in de cijfers ober moord en doodslag, kan je zien dat er een gestage daling is geweest.

Als het aantal doden en zwaar gewonden voor iemand een maatstaf is, om zich al dan niet veilig te voelen, dan vermoed ik dat diegene niet meer aan het verkeer deel neemt.
Helaas vallen in het verkeer een veelvoud aan dodelijke slachtoffers en ernstig gewonden.

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Mrt 10, 2020 7:34 pm Reageer met quote

Benneke schreef:

Als het aantal doden en zwaar gewonden voor iemand een maatstaf is, om zich al dan niet veilig te voelen, dan vermoed ik dat diegene niet meer aan het verkeer deel neemt.
Helaas vallen in het verkeer een veelvoud aan dodelijke slachtoffers en ernstig gewonden.

Getalsmatig heb je gelijk. Maar een misdaad 'voelt' anders aan.
Een ongeluk valt waarschijnlijk nog mee te leven. Maar een dierbare verliezen door een of andere laffe moord zal voor mij altijd onvergeeflijk blijven...

Benneke

Superlid
Superlid
Di Mrt 10, 2020 10:22 pm Reageer met quote

Dat begrijp ik natuurlijk ook wel Tympaan. Het gevoel van onveiligheid bestaat nauwelijks in het verkeer, maar vaker als er misdrijven in het spel zijn.
Ook dit lijkt mij aan de media liggen. Als ik maandagmorgen in de krant een kleine kolom lees, waarin vrij droog wordt medegedeeld dat er het afgelopen weekend 5 doden in het verkeer te betreuren waren, is dat heel verschillend gebracht dan een schreeuwende kop waarin melding wordt gemaakt van een dodelijk slachtoffer van een steekpartij.

Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats reactie