Over Zwarte Piet en de moorkop
Blik op het nieuws
Plaats reactie

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 353
Zo Feb 23, 2020 4:31 pm Reageer met quote

In onze wens om het goed te doen gaan we steeds een stap verder zeggen deskundigen.
'Voortaan moet alles zo neutraal mogelijk. Met dat krachtige argument worden nu allerlei dingen veranderd. Het spel Kolonisten van Catan heet nu Catan. Maar de vraag is; wat wil je daarmee
bereiken?'

Lezenswaardig stuk in het AD:

Quote:

Strijd stopt straks echt niet
De alles-wordt-ons-afgepakt-reacties moet je telkens in perspectief bekijken, zegt Geling. ,,Een museum doet de Gouden Eeuw in de ban. Daar worden heftige debatten over gevoerd en de media schrijven er massaal over. En we willen het ook graag allemaal lezen. Maar het was maar één museum in Amsterdam. Dit soort identiteitskwesties raakt veel mensen, terwijl het maar een klein iets is.”

Daarachter zit volgens Geling wel een groter verhaal. ,,Dat van een samenleving die worstelt met haar identiteit. Je krijgt steeds meer twee uitersten. De progressieven die ver meerekken met de actievoerders en de conservatieven. En die strijd stopt echt niet als we straks alle namen veranderd hebben.”

https://tinyurl.com/tmf73hh

Plan(t) the future
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8109
Zo Feb 23, 2020 5:28 pm Reageer met quote

De zwarte cross zal wel blijven bestaan vermoed ik zo, misschien dat de naam van Moordrecht nog een wijziging behoeft Laughing

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27310
Zo Feb 23, 2020 6:21 pm Reageer met quote

Die zwart-witte zebra's zullen ook wel eens neutraal grijs worden. Zowel de dieren als de oversteekplaatsen..

Nonsens allemaal....

Faber quisque fortunae suae

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 313
Zo Feb 23, 2020 6:38 pm Reageer met quote

Inderdaad een lezenswaardig stuk in het AD.
Tijden veranderen, mensen veranderen en met de mensen ook de taal.
Soms is het goed bepaalde woorden te veranderen. Leerde ik op de lagere school nog dat er onderontwikkelde gebieden bestonden, nu zou ik niet meer weten hoe ik ze moet noemen. Want derdewereldlanden is ook denigrerend omdat niemand op de derde plaats wil staan.
Het woord neger vind ik zelf een mooi woord en ik heb er geen enkel pejoratief gevoel bij. Rationeel weet ik dat ik het woord niet meer mag gebruiken (al snap ik niet waarom, want nigger is een heel ander woord). Ik fluister het woord neger alleen nog zachtjes voor me uit nadat ik me heb opgesloten in het kippenhok en het gekakel der hoenders voorkomt dat een passant het mij zou horen uitspreken.
Spaarden wij vroeger zilverpapier (van die heerlijke kwatta´s) voor de arme negerkindjes, dan moet dat nu aangeduid worden met: kinderen in Afrika onder de armoedegrens met een negroïde uiterlijk en een huidskleur tegengesteld aan wit.
Beetje omslachtig, niet? Alles moet zo neutraal mogelijk benoemd worden (en met veel omhaal van woorden), met het risico dat taal grijzer dan grijs wordt. Doe mij maar een negerzoen. Lekker toch?
En voor pasen alvast een vrolijk lentefeest gewenst.

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 724
Zo Feb 23, 2020 7:07 pm Reageer met quote

wij hadden vroeger een zwart hondje en die noemden wij "blackie" waren wij toen aan het discrimineren ??

Tegenwoordig zoeken ze andere namen voor die namen die men racistisch vind. Wel een andere naam maar een dus die dezelfde lading dekt.

Laatst aangepast door Ron1.1 op Zo Feb 23, 2020 8:29 pm, in totaal 1 keer bewerkt

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4260
Zo Feb 23, 2020 7:35 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
In onze wens om het goed te doen gaan we steeds een stap verder zeggen deskundigen.
'Voortaan moet alles zo neutraal mogelijk. Met dat krachtige argument worden nu allerlei dingen veranderd. Het spel Kolonisten van Catan heet nu Catan. Maar de vraag is; wat wil je daarmee
bereiken?'

Lezenswaardig stuk in het AD:

Quote:

Strijd stopt straks echt niet
De alles-wordt-ons-afgepakt-reacties moet je telkens in perspectief bekijken, zegt Geling. ,,Een museum doet de Gouden Eeuw in de ban. Daar worden heftige debatten over gevoerd en de media schrijven er massaal over. En we willen het ook graag allemaal lezen. Maar het was maar één museum in Amsterdam. Dit soort identiteitskwesties raakt veel mensen, terwijl het maar een klein iets is.”

Daarachter zit volgens Geling wel een groter verhaal. ,,Dat van een samenleving die worstelt met haar identiteit. Je krijgt steeds meer twee uitersten. De progressieven die ver meerekken met de actievoerders en de conservatieven. En die strijd stopt echt niet als we straks alle namen veranderd hebben.”

https://tinyurl.com/tmf73hh

Progressieven(?) die meerekken met de "actievoerders"?

'Onze wens om "goed te doen"'?

Er worden allerlei zaken en allerlei mensen en instanties met elkaar verbonden alsof het een politiek-maatschappelijk programma betreft dat door 1 groep actievoerder met progressieve meelopers wordt uitgevoerd met 1 bepaald doel ("goed doen" en "iets bereiken")

De moorkop kreeg op het persoonlijk initiatief van een banketbakker een andere naam, want klaarblijkelijk stoorde deze zich aan de oude benaming.
Is dat een "actievoerder"?
De mensen die hem hierover NIET te na gekomen zijn, zijn dat "progressieven' die met hem "meegerekt" zijn? Laat die man met rust!

Een museum wil voor iedereen uit heel Nederland en heel de (toeristen-)wereld openstaan en zal om die reden maar wellicht ook om wetenschappelijke redenen neutraal ten opzichte van de geschiedenis willen staan. Is dat actievoeren?

Dat het spel "kolonisten van Catan" nu "Catan" heet zal vast een commerciële reden hebben. Komt zo'n duf spelletje waarvan er vermoedelijk al vele jaren misschien nog maar enkele van over de toonbank gaan in een hoofdartikel van een veelgelezen krant te staan. Goed bekeken.

Niet langer een door de gehele rest van de wereld uitgespuugde blackface-karikatuur uit willen venten bij het Sinterklaasfeest is wéer iets anders, lijkt me ook heel moeilijk "progressief" te noemen, eerder "eindelijk normaal".

En wanneer nu een einde gemaakt zou worden Joodse mensen te stigmatiseren als geld-aasgieren met enorme haakneuzen op de carnavalsoptocht te Aalst zou ook dat enkel een teken van normaal fatsoen zijn.
Je gaat die mensen dan toch niet vragen wat ze daarmee dan willen bereiken? Nee, die vraag moet je ze NU stellen.

When the ego cries the soul rejoices (Camilla Sanderson)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 353
Zo Feb 23, 2020 7:48 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
wij hadden vroeger een zwart hondje en die noemden wij "blackie" waren wij toen aan het discrimineren ??

Vraag het aan je gekleurde medemens. Bij voorkeur de topvoetballer, of bokser die rijdend in zijn
kostbare auto wekelijks staande gehouden wordt.
Wellicht kun je ook tijd vrij maken om het artikel alsnog te lezen.
Ik heb er in ieder geval weer wat van opgestoken.

Plan(t) the future

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3991
Zo Feb 23, 2020 8:59 pm Reageer met quote

Taal verandert, tradities veranderen. Niets normaler dan dat.
Ik geloof ook dat, zoals het in het artikel staat, vooral bange en onzekere mensen zijn die moeite hebben met veranderingen. Zelf voel ik mij absoluut niet aangetast in mijn identiteit door de introductie van de roomkop. Daar is toch echt wel meer voor nodig. Eigenlijk is al dat verzet tegen zulke kleine veranderingen dus ook een beetje zielig.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13179
Ma Feb 24, 2020 6:14 pm Reageer met quote

Natuurlijk zijn boze reacties en zelfs bedreigingen naar middenstanders respectievelijk kinderachtig en uit den boze maar een beetje historisch, naamkundig besef mag je ook wel meenemen als je je kritisch uit over benamingen. 'Moren' is een benaming van de bevolkingsgroep die nu ruwweg in Noordwest-Afrika gelokaliseerd kan worden. Je kunt je afvragen of niet vooral de associatie van het toefje slagroom met een tulband de directe aanleiding is geweest om het gebakje 'moorkop' te noemen. Een soortgelijk verhaal geldt voor negerzoenen en jode(n)koeken. Moordrecht vindt zijn oorsprong in de moerassige (moor=moeras) omgeving van die plaats maar volgens mij wist Benneke dat al wel. Standbeelden van J.P. Coen en M.A. de Ruyter hoeven van mij ook niet weg maar plaats ze wel in de juiste context volgens de hedendaagse normen. Evenals de Gouden Eeuw zijn die figuren een onlosmakelijk deel van de vaderlandse geschiedenis, waarmee ik meteen het zoveelste hete hangijzer aansnij; 'vaderlandse geschiedenis' kan volgens sommigen ook niet meer omdat het zou rieken naar nationalisme of iets van die strekking. Met andere woorden, je kunt naar beide kanten doorschieten en daar heb ik moeite mee, met dat doorschieten.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Wo Feb 26, 2020 9:20 pm Reageer met quote

[quote="Pluk"]
Ron1.1 schreef:

Vraag het aan je gekleurde medemens. Bij voorkeur de topvoetballer, of bokser die rijdend in zijn kostbare auto wekelijks staande gehouden wordt.
/quote]

Rijden ze te hard dan ??

Grietje49

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 24
Zo Mrt 01, 2020 5:22 pm Reageer met quote

Je mag straks ook geen afrikaantjes meer in je tuin planten Exclamation

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13179
Zo Mrt 01, 2020 6:28 pm Reageer met quote

Grietje49 schreef:

Waarom niet en van wie niet?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Mrt 01, 2020 7:19 pm Reageer met quote

Grietje49 schreef:

Je mag ze niet eens overslaan bij het water geven...

Very Happy

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Di Mrt 17, 2020 1:46 pm Reageer met quote

oost indische kers ? Mag dat nog wel ???

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Mrt 17, 2020 1:53 pm Reageer met quote

'Oostindisch doof' mag nog wel...

Pagina 1 van 1

Plaats reactie