Autobiografie
Voorstellen en persoonlijke berichten
Plaats reactie

Janwillem54

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 3
Zo Mrt 15, 2020 11:20 pm Reageer met quote

Nieuw op dit forum begin ik meteen al met een vraag aan jullie. Ik ben al een hele tijd bezig met het opschrijven van mijn levensverhaal. Ik wil dat nalaten aan mijn kinderen en kleinkinderen en toekomstige generaties. Zijn er anderen van jullie ook mee bezig? Mij valt het erg tegen dit goed op papier te krijgen. Schrijven is niet mijn sterkste kant blijkt wel. Op internet vind ik wel allerlei bedrijfjes die je biografie voor je schrijven, maar ik heb eigenlijk hulp bij het schrijven nodig. Iemand een tip?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3991
Ma Mrt 16, 2020 12:32 am Reageer met quote

Zeker doen Janwillem. Het wordt vast een mooie getuigenis van jouw leven aan je nakomelingen.
Misschien heb je wat aan de volgende tips:

Tips om zelf je levensverhaal te schrijven

De belangrijkste tip is wel dat je vooral alles moet vertellen in je eigen woorden. Maak je niet te druk om de stijl en woordkeuze. Verteld op jouw manier maakt het heel persoonlijk en ook herkenbaar voor degenen die jou kennen. Je bent geen professionele schrijver en hoeft geen meesterwerk af te leveren. Schrijf eerst vanuit je hart, daarna kun je er altijd nog met de fijne schaaf overheen en eventueel een ander er naar laten kijken.
Zelf maak ik voor mijn (reis)verhalen gebruik van een bestaand format op internet. Daar kun je ook je eigen hoofdstukindeling maken, foto's en documenten uploaden etc. Er zijn verschillende aanbieders en als het helemaal klaar is kun je met n druk op de knop een of meerdere exemplaren in boekvorm bestellen.
Succes!

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4260
Ma Mrt 16, 2020 12:52 am Reageer met quote

Welkom allereerst natuurlijk JanWillem.

Je schrijft dat je je levensverhaal wilt doorgeven aan je kinderen en volgende generaties. Waarom?
Het is erg goed dat je weet voor wie, maar minstens zo belangrijk dat je weet 'waarom' denk ik.
Wanneer dat motief niet erg duidelijk is zal het schrijven al gauw een hoop getob opleveren. Zal ik dit vertellen, of dat, of zal ik het zus opschrijven, of zo, of helemaal niet...
De stijl dat komt vanzelf, mt het weten wat je wilt vertellen en waarom. Het 'wat', de stof/inhoud zal meestal uit het 'waarom' voortkomen, dat lijkt mij daarom de eerste vraag waar je je mee bezig moet houden bij het schrijven van je levensverhaal. 'Waarom' jij meent dat dat van belang is voor jou om hen dat na te laten.
Dit is zomaar een ad hoc overdenking hoor, wellicht is het geklets waar je absoluut niets aan hebt en je je ook helemaal niets van zou moeten aantrekken Razz

De tips waar Willemijn naar verwijst zullen zker de moeite waard zijn om langs te lopen

When the ego cries the soul rejoices (Camilla Sanderson)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Janwillem54

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Ma Mrt 16, 2020 1:18 am Reageer met quote

Dankjewel allebei voor de snelle reacties. Ik ga zeker kijken naar de tips van WillemijnF. Ik heb zeker nagedacht over waarom ik dit wil. Als ik zoiets had van mijn eigen opa of overopa had ik dat geweldig gevonden. Voor mij is dit het mmoiste cadeau dat je je kleinkinderen kan geven. Bovendien een veilige hobby in tijden van corona. Laughing

Janwillem54

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Za Mrt 21, 2020 12:01 am Reageer met quote

Nog even een update: via senioren startpagina vond ik nog een lijstje met goede tips:

https://www.uw-biografie.nl/tien-tips-voor-wie-zijn-biografie-wil-gaan-schrijven.html

Ik denk dat dit precies is wat ik zocht. Maar ik blijf benieuwd naar jullie ervaringen!

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4260
Za Mrt 21, 2020 12:31 am Reageer met quote

Ben je ook al begonnen JanWillem?

Ik heb geen enkele ervaring met het schrijven van een autobiografie want noch de vraag waarom, noch voor wie zou ik weten te beantwoorden.
Wl is de (auto-)biografie mijn lievelings-genre om te lezen. Duizenden heb ik er inmiddels verslonden

He succes man!

When the ego cries the soul rejoices (Camilla Sanderson)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Pagina 1 van 1

Plaats reactie