impact crisis emotioneel/psychologisch
Filosofie & wetenschap
Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5102
Di Apr 07, 2020 1:41 pm Reageer met quote

Dit is voor het eerst in de menselijke geschiedenis dat de hele wereld zonder enige verdeeldheid tegen éen en dezelfde vijand vecht. Nog nooit waren wij -alle mensen op dit ondermaanse- zo verbonden

was gister een uitspraak in op1 van Jeroen Smit

Oke valt misschien toch ietsje op af te dingen maar het is 'ongeveer' wel waar dacht ik, ook in kleiner verband, bv nationaal. Het werd gister al ergens het nieuwe oranjegevoel genoemd dat optreedt bij de wijze waarop we gezamenlijk ons aan de adviezen houden en 'op elkaar letten', 'rekening houden met elkaar door wat extra positieve aandacht te schenken aan de mensen die nu zo in de verdrukking komen. We krijgen daar bij ieder NOS journaal of wat daar in het verlengde van ligt een pluim voor, een oranjeveer in ons reet gestoken. We doen het geweldig, boven verwachting goed. In iedere nabeschouwing krijgen we dat al een aantal dagen achtereen te horen.
En kennelijk genieten we daar ook van. Ik lees nu niets in de zin van 'die vuile linkse NPO' 'stelletje schmiechten' of dergelijke dingen meer op twitter. Iedereen lijkt hiermee content te zijn.
Rutte persoonlijk is daarbij populairder dan een Nederlandse premier ooit was meen ik vernomen te hebben.
We kloppen de gehele gemeenschap die we vormen met zijn allen op de borst. De gehele gemeenschap is blij met de gehele gemeenschap. We zijn één. Het individu gaat op in het collectief. Niet wat ik doe, maar wat wij doen, met elkaar, daar gaat het om. En iedereen lijkt min of meer connected te zijn wat dat aangaat op dit moment.

Ja, dat is best wel lekker. Niemand die daartegen lijkt te ageren, niemand die daarvan schijnt te walgen, een Robert Jensen die meent dat we ons nu in een politiek kunstmatig gekweekte bubble bevinden wordt alom (door links en rechts) uitgespuugd. Leon de Winter, je hoort hem niet. Zelfs Wierd Duk gaat helemaal in het 'ons'-gevoel mee.
Wat een eendracht...

In huiselijke kring, dus nog iets meer inzoomend zou de impact op de onderlinge sfeer minder gunstig zijn. Teveel op elkaars lip, teveel geconfronteerd worden met de ergernissen die er altijd al waren. Wat voorheen een beetje sudderde en geregeld de tijd kreeg af te koelen, bevindt zich nu in een snelkookpan die niet uit kan.

Dat hoor je ook wel

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28497
Di Apr 07, 2020 6:03 pm Reageer met quote

Mooi verhaal hoor...
Maar dat gaat snel over als men de financiële gevolgen gaat voelen...

Wat wel een probleem kan gaan worden is dat gezinnen, waarbij de gezinsleden elkaar onder normale omstandigheden al amper kunnen verdragen, te lang en te dicht in een te klein huis moeten leven. Dat kan gemakkelijk tot 'explosieve' toestanden leiden...

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1030
Di Apr 07, 2020 8:57 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Mooi verhaal hoor...
Maar dat gaat snel over als men de financiële gevolgen gaat voelen...

Wat wel een probleem kan gaan worden is dat gezinnen, waarbij de gezinsleden elkaar onder normale omstandigheden al amper kunnen verdragen, te lang en te dicht in een te klein huis moeten leven. Dat kan gemakkelijk tot 'explosieve' toestanden leiden...

Ik denk dat de mentaal zwakken nu boven komen drijven.

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 18207
Di Apr 07, 2020 9:39 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:

Ik denk dat de mentaal zwakken nu boven komen drijven.

1 is er al gevallen....

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 822
Wo Apr 08, 2020 12:43 am Reageer met quote

dit alles zo lezende denk ik, mooie volzinnen worden er bedacht mooie praatjes en mooie meningen, maar allemaal van mensen die op veilige afstand, niet met hun poten in de werkelijkheid staand.

vraag het eens aan de bewaker bij de hornbach, of bij de cassiere van de Lidl, de installateur op de bouw of aan hen die willens en wetend proberen deze economie draaiend te houden.

je krijgt zeker weten andere verhalen

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1030
Do Apr 09, 2020 9:28 pm Reageer met quote

het schijnt dat er mensen een beetje gek worden van 3 weken binnen zitten met af en toe wat boodschappen halen, de hond uitlaten of een rondje fietsen. Dan denk ik aan die mensen die 3 jaar ondergedoken hebben gezeten tijdens WOII. Dan denk ik wel eens wat een watjes tegenwoordig en maar klagen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14301
Do Apr 09, 2020 10:41 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
het schijnt dat er mensen een beetje gek worden van 3 weken binnen zitten met af en toe wat boodschappen halen, de hond uitlaten of een rondje fietsen. Dan denk ik aan die mensen die 3 jaar ondergedoken hebben gezeten tijdens WOII. Dan denk ik wel eens wat een watjes tegenwoordig en maar klagen.

Een veelgemaakte fout is de vergelijking van de consequenties van deze pandemie met die van een oorlog. Als commentaar op deze onbenullige, hoogstwaarschijnlijk ook weer gejatte oprisping kan ik er helaas niet meer van maken.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 18207
Ma Apr 27, 2020 9:28 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

In huiselijke kring, dus nog iets meer inzoomend zou de impact op de onderlinge sfeer minder gunstig zijn. Teveel op elkaars lip, teveel geconfronteerd worden met de ergernissen die er altijd al waren. Wat voorheen een beetje sudderde en geregeld de tijd kreeg af te koelen, bevindt zich nu in een snelkookpan die niet uit kan.

Dat hoor je ook wel

Geachte heer Nicolaas,
wat zich nu afspeelt, maak ik al mijn hele leven mee.
Nu beseffen mensen zonder enige vorm van beperking hoe het is om opgesloten te zitten, zonder iets nuttigs te kunnen betekenen.
Mensen met beperking voeren dit gevecht al sinds zij die beperking, mentaal of fysiek, opliepen.
Voor mijzelf voelt dit als een verademing, dat iedereen beseft hoe betrekkelijk alles is.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28497
Di Apr 28, 2020 11:42 am Reageer met quote

Om te beseffen dat alles maar betrekkelijk c.q. vergankelijk is, daar heb ik geen coronacrisis voor nodig..
Daar zijn wel meer, meer persoonlijke redenen voor...

Faber quisque fortunae suae

Pagina 1 van 1

Plaats reactie