Niet Aangeboren Hersenletsel
Gezondheid & zorg
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 17825
Za Jul 04, 2020 6:28 pm Reageer met quote

Kortweg NAH.
Er zijn verschillende verschijningsvormen, bijvoorbeeld door een hersenbloeding, herseninfarct of een aanrijding met coma (lees: hersenbeschadiging) tot gevolg.
In Nederland wordt vaak gesteld: onbekend maakt onbemind.

Het oplopen van hersenletsel heeft niet alleen voor de getroffene, maar ook voor diens omgeving, grote gevolgen.
Vergeetachtigheid, overprikkeling, of zelfs uitval van aansturing van spieren kan een gevolg zijn.

Bijkomend nadeel is dat in de politiek vaak te snel over mensen met NAH (zoals ik) heen gelopen wordt. Ook wij hebben een leven voor ons, ook wij hebben recht van bestaan. Dat kan steeds moeilijker als er tijdens iedere maatschappelijk tegenslag een nieuwe ronde van bezuinigingen op het pad komt.

Immers, vaak heeft de getroffen persoon veel medische kosten, en de verzekering wordt ook steeds verder uitgekleed.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Za Jul 04, 2020 6:30 pm Reageer met quote

Zelfs een hersentumor kan leiden tot hersenletsel...
correctie: leidt tot...

Laatst aangepast door Eenzamefietser75 op Za Jul 04, 2020 6:54 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Briesje

Superlid
Superlid
Antw.: 2502
Za Jul 04, 2020 6:35 pm Reageer met quote

Misschien kun je hier in het kort vertellen wat jou overkomen is, of vind je dat te persoonlijk?

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Za Jul 04, 2020 6:37 pm Reageer met quote

dat gooi ik in de groep.... Cool

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Za Jul 04, 2020 8:51 pm Reageer met quote

Het punt is namelijk dat niet ik, topicstarter, de belangrijkste ben, maar dat iedereen met NAH even belangrijk is.
Toch wil ik iets over mijn eigen situatie vertellen.

We gaan daarvoor terug naar 1983, 26 maart om precies te zijn.
Een aanrijding op een zebrapad was aanleiding voor een comateuze periode van 9 weken.
Even voor de aanrijding was ik als jongen van 7 in de plaatselijke super geweest om inkopen te doen voor Palmpasen.
Na de coma kon ik als baby opnieuw beginnen.
Door mijn letsel is mijn fysieke motoriek alsmede mijn spraakmotoriek niet optimaal.
Mijn verstand heeft er niet onder geleden: afgestudeerd bedrijfseconoom en 6 talen machtig.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8137
Za Jul 04, 2020 9:09 pm Reageer met quote

Vanmorgen hoorde ik op de TV een gesprek met minister De Jonge. Daar in gaf hij te kennen dat om uit de crisis te komen er niet bezuinigd gaat worden, maar door te investeren, het land uit de crisis kan komen Michel.
Ik hoop dat hij dat, als mogelijke kandidaat lijsttrekker van het CDA, ook waar gaat maken.

Dat lijkt mij in ieder geval een beter plan dan weer te gaan bezuinigen.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4416
Za Jul 04, 2020 9:10 pm Reageer met quote

Het zou goed zijn wanneer we mensen zoals jij vaker hoorden en zagen in de media. Ik ken maar 1 voorbeeld in 50 jaar tv kijken en radio luisteren: Lucille Werner. Dat is natuurlijk bizar, 1 persoon op de misschien wel vele duizenden die de radio- en/of tv-revue gepasseerd zijn in die tijd.
Dat geeft al voldoende aan hoe groot de discriminatie van mensen met een lichamelijke beperking is.
Er schiet me nog een tweede te binnen, een man die blind is en een radio-programma presenteert/presenteerde, Vincent Bijlo.
Maar dat staat nog altijd in geen enkele verhouding

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Za Jul 04, 2020 9:28 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Vanmorgen hoorde ik op de TV een gesprek met minister De Jonge.
Ik hoop dat hij dat, als mogelijke kandidaat lijsttrekker van het CDA, ook waar gaat maken.

Benneke, ken je het verhaal nog van die € 1000,-?
Juist, die kwamen niet.

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Za Jul 04, 2020 9:36 pm Reageer met quote

Dank voor je reactie Nicolaas.
Ik vermoed dat je de spijker op zijn kop slaat: omdat er zo weinig over bekend is, vermoed men weinig weerstand.
In het verleden zat mevrouw Klijnsma ook in de kamer, alleen van haar heb ik (lees: hebben wij) weinig sympathie mogen ontvangen, ondanks het feit dat zij rollator-afhankelijk was.

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Zo Jul 05, 2020 1:57 am Reageer met quote

Na 9 weken coma moest ik, zoals aangegeven, helemaal weer vooraf aan beginnen. Door het opgelopen hersenletsel rechts, had ik mijn fijne motoriek links verloren.
Als linkshandige zat er niets anders op dan rechts leren schrijven...

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Jul 05, 2020 10:06 am Reageer met quote

Eenzamefietser75 schreef:
Het punt is namelijk dat niet ik, topicstarter, de belangrijkste ben, maar dat iedereen met NAH even belangrijk is.
Toch wil ik iets over mijn eigen situatie vertellen.

We gaan daarvoor terug naar 1983, 26 maart om precies te zijn.
Een aanrijding op een zebrapad was aanleiding voor een comateuze periode van 9 weken.
Even voor de aanrijding was ik als jongen van 7 in de plaatselijke super geweest om inkopen te doen voor Palmpasen.
Na de coma kon ik als baby opnieuw beginnen.
Door mijn letsel is mijn fysieke motoriek alsmede mijn spraakmotoriek niet optimaal.
Mijn verstand heeft er niet onder geleden: afgestudeerd bedrijfseconoom en 6 talen machtig.

Je wilt het over het maatschappelijk verschijnsel achterstelling hebben van mensen met NAH. En niet zozeer over jouw persoonlijke situatie.
Dat begrijp ik, maar toch kan men het éen niet zonder het ander begrijpen. Daar wil je ook laten zien hier.
Wat je beschrijft -zo'n ongeluk met zulke gevolgen- is gruwelijk. Hóe gruwelijk, hóe diep zoiets er bij iemand inhakt zal van veel verschillende factoren afhankelijk zijn.
Jouw leeftijd destijds, zeven jaar, zal vast een factor geweest zijn waardoor éen en ander extra zwaar te verwerken zal zijn geweest.
Erg belangrijk daarbij zal de begeleiding die je op die leeftijd na dat ongeluk kreeg geweest zijn, de begeleiding en de steun en affectie van je omgeving.
Wanneer het daar binnen de gegeven constellatie OOK nog aan geschort zou hebben, is de impact van zo'n ongeluk plus de strikt medische/fysieke gevolgen daarvan vast nog vele malen groter, heftiger, ingrijpender.

Ik zit hier maar wat te mijmeren vanuit mijn eigen verleden ook. Er zijn mij ook nare dingen overkomen op die leeftijd (onvergelijkbaar hoor). Nare dingen die vooral veel impact gehad hebben doordat ze vanuit de omgeving niet onderkend werden, genegeerd werden. Terwijl de behoefte er was aan wat aandacht en hulp en ook troost, bleef die niet alleen uit, maar kon ik me vooral beschimpt en uitgelachen voelen vanwege de opgelopen kwetsures.
Dat is bijzonder nadelig voor mij geweest.

Misschien ligt hier ergens een parallel, zo niet, zul je het vast met me eens zijn dat de omstandigheden, de gehele situatie enorm veel uitmaken bij de klappen die we -zeker op heel jeugdige leeftijd- oplopen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Zo Jul 05, 2020 10:55 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Misschien ligt hier ergens een parallel, zo niet, zul je het vast met me eens zijn dat de omstandigheden, de gehele situatie enorm veel uitmaken bij de klappen die we -zeker op heel jeugdige leeftijd- oplopen.

Het een kan niet zonder het ander gezien worden.
Misschien dat de verschillende delen wel groter zijn dan het geheel an sich.

Jarenlang is het zo geweest: vervloeking, vernedering.
De jeugd heeft wat dat betreft geen benul van wat 'normen en waarden' zijn.
Maar, dat heeft zich, door eigen initiatief, ten goede gekeerd.
De zakelijke wereld is eigenlijk te vergelijken met dit naïeve gedrag.
Iemand die afwijkt hoort hier niet thuis.
Je kunt nog zo goed gestudeerd hebben, ...

Op dit moment is er veel steun van MEE, met regelmatige NAH-cafés.
Vertoeven onder lotgenoten, je stem wordt gehoord (www.mee.nl).

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2642
Zo Jul 05, 2020 1:45 pm Reageer met quote

Het is natuurlijk zo dat mensen met allerlei ziektebeelden "buiten de boot"vallen, zoals mensen met een enkelvoudige of meervoudige handicap, mensen met psychische ziektebeelden en ga zo maar door.
Alles wat mensen afwijkend maakt of dat nu lichamelijk of psychisch is maakt dat ze door de "normale"mens" anders bekeken worden.
Dat doet niet alleen de politiek natuurlijk (hoewel je de politiek ook zelf bent want we stemmen zelf) dat doen ook de mensen in je dagelijkse omgeving.
"Afwijkende" mensen worden veel te weinig vertegenwoordig in de maatschappij, ook hier zou de term "All lives matters" op toegepast kunnen worden.
Bovenstaande wou ik toch even gezegd hebben.

Dan nu terug naar NAH, ziektebeelden met NAH zijn heel divers en al vallen ze allemaal onder dezelfde noemer, het kan totaal verschillend en in verschillende gradaties uitpakken.

Briesje

Superlid
Superlid
Zo Jul 05, 2020 2:04 pm Reageer met quote

Persoonlijk vind ik het voorbeeld van Vincent Bijlo en Lucille Werner niet sprekend.
Zij hoeven waarschijnlijk niet van een uitkering die steeds minder wordt te leven.
Er zijn mensen met NAH die elke maand tig sollicitatiebrieven schrijven, en bij het eerste gesprek al meteen afvallen vanwege hun uiterlijke kenmerken.

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 190
Zo Jul 05, 2020 2:13 pm Reageer met quote

Briesje schreef:
Persoonlijk vind ik het voorbeeld van Vincent Bijlo en Lucille Werner niet sprekend.
Zij hoeven waarschijnlijk niet van een uitkering die steeds minder wordt te leven.
Er zijn mensen met NAH die elke maand tig sollicitatiebrieven schrijven, en bij het eerste gesprek al meteen afvallen vanwege hun uiterlijke kenmerken.

Dat Vincent Bijlo en Lucille Werner geen financiele sores hebben wil nog niet zeggen dat ze nooit emotionele problemen hebben gehad of nog hebben met hun handicap.
Geld vergoedt niet alles.

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Zo Jul 05, 2020 2:19 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
"All lives matter"

Vandaar dat ik het al noemde bij het andere topic.
Maar dat was ook reden voor mij om de beeldspraak te noemen "de mens is een vreemd wezen..."

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Zo Jul 05, 2020 2:20 pm Reageer met quote

luciaT schreef:
emotionele problemen hebben gehad of nog hebben met hun handicap.

daarom is het zo knap van Lucille, maar ook van Vincent, om van de mindere kant, juist hun kracht te maken.

Briesje

Superlid
Superlid
Zo Jul 05, 2020 2:22 pm Reageer met quote

Dat ben ik helemaal met je eens luciaT, ik heb het boek " Instituut " van Vincent Bijlo gelezen en hij is letterlijk en figuurlijk tegen veel deuren aangelopen.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2642
Zo Jul 05, 2020 2:26 pm Reageer met quote

Eenzamefietser75 schreef:

daarom is het zo knap van Lucille, maar ook van Vincent, om van de mindere kant, juist hun kracht te maken.

Hier begint het al met de verkeerde beeldvorming, waarom zou hun handicap hun mindere kant zijn....................

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Jul 05, 2020 2:28 pm Reageer met quote

Briesje schreef:

Hoe zijn zij hun handicap te boven gekomen...Waar haalden zij de kracht vandaan om te zeggen: ik kan nu wel misschien op bepaalde vlakken iets minder, maar dat wil niet zeggen dat ik als mens 'minder' ben. Dat moet voor een deel hun omgeving zijn geweest.
Zonder het te weten moet Lucille Werner grandioze ouders hebben gehad, een erg goed gezin hebben gekend waarbinnen zij opgroeide met haar handicap. Haar zelfvertrouwen moet daarin wel een zekere basis hebben gehad.
Niet iedereen die met een handicap opgroeit heeft die mazzel

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie