is auralezen (enz) verleden tijd? zo ja waarom?
Filosofie & wetenschap
Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4519
Za Jul 18, 2020 12:56 pm Reageer met quote

Hoe en waarom/waardoor is de 'new age' beweging uit het gezichtsveld verdwenen; is er een andere tijd (tijdsgeest) aangebroken? Hoe komt dat dan, zou daar een soort wetmatigheid in te ontdekken zijn, in die opeenvolgingen en overgangen van tijdgeesten die steeds weer een vaak totaal ander karakter dragen?

Wat kenmerkt deze tijd vooral...misschien moeilijk daar de juiste steekwoorden voor te bedenken, maar ik dacht wel dat dat totaal andere zullen moeten zijn dan 'spiritualiteit', 'het paranormale', 'zingeving', 'god in de fysica' , 'alternatieve geneeswijzen' , 'tarotkaart leggen', zomaar wat termen en bezigheden/aandachtspunten die naar mijn idee vooral de 'vorige' nog maar kort achter ons liggende tijdsgeest typeerden...

Hoe zie jij dat? Vinden dergelijke verschuivingen plaats, en zo ja, waar heeft dat zoal mee te maken

Eigenlijk is de onderliggende vraag: komen dergelijke veranderingen tot stand door veranderingen in de materiële wereld (economische ontwikkelingen, oorlogen, wetenschappelijke ontdekkingen) en/of is het misschien óók omgekeerd? Dus dat dergelijke accentverleggingen van ons bewustzijn de objectieve werkelijkheid beinvloedt, zo niet vormt, constitueert.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 836
Za Jul 18, 2020 5:37 pm Reageer met quote

=

Heiligen werden systematisch afgebeeld met een halo . Zo een lichtgevende kring , blauw of goudgeel lichtuitstralende kring om het verhevene te beklemtonen. Bestaat dit. Ikzelf geloof niet dat zulke fenomenen op enig wetenschappelijke leest geschoeid zijn. Dus terug naar fabeltjeskrant.

discussie wat mij betreft gesloten. Doeiiiiiiiiiiiii

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13549
Za Jul 18, 2020 10:04 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
Ikzelf geloof niet dat zulke fenomenen op enig wetenschappelijke leest geschoeid zijn. Dus terug naar fabeltjeskrant.

"Ikzelf geloof niet...". Dat is nog eens wetenschap bedrijven! Chapeau! Filosofie is geen exacte wetenschap maar biedt wel degelijk handvatten om tot de kern te geraken van vraagstukken, zoals de scheermesmethode van Ockham. Heb je die overwogen om tot je conclusie te komen? Heel lang bestaande randwetenschappen zouden op zijn minst toch enig bestaansrecht kunnen of zelfs moeten hebben?

Quote:
discussie wat mij betreft gesloten.

"Ik doe mee aan deze discussie om te vermelden dat ik er niet aan meedoe." Wederom, ik zie weleens betere argumenten om ergens overheen te plassen. Laten we wat mij betreft de discussie liever aangaan.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27746
Zo Jul 19, 2020 11:17 am Reageer met quote

Occultisme, bovennatuurlijk geneuzel, spoken, goden, geesten…
In mijn ogen allemaal je reinste onzin. Allemaal charlatans die ofwel zelf het spoor bijster zijn ofwel argeloze slachtoffers proberen geld uit de zak te kloppen.
Laat ik het maar bij houden dat het aan mij niet besteed is.

Faber quisque fortunae suae

ThirzadeRobles

Stamgast
Stamgast
Antw.: 311
Zo Jul 19, 2020 11:40 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
In mijn ogen allemaal je reinste onzin. Allemaal charlatans die ofwel zelf het spoor bijster zijn ofwel argeloze slachtoffers proberen geld uit de zak te kloppen.

Dat kan jij vinden, daar is niets op tegen, maar daar gaat de vraag van Nicolaas niet over.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2706
Zo Jul 19, 2020 2:25 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Eigenlijk is de onderliggende vraag: komen dergelijke veranderingen tot stand door veranderingen in de materiële wereld (economische ontwikkelingen, oorlogen, wetenschappelijke ontdekkingen) en/of is het misschien óók omgekeerd? Dus dat dergelijke accentverleggingen van ons bewustzijn de objectieve werkelijkheid beinvloedt, zo niet vormt, constitueert.

Moeilijke vraag, ik zelf denk het laatste, maar zeker ben ik daar niet van.
Ik denk dat het vooral jongere generaties zijn die met name de collectieve bewustzijnsveranderingen (al dan niet bewust) tot stand brengen.
Of dat dan voorkomt uit economische/maatschappelijke/wetenschappelijke/etc.omstandigheden of uit ideologische blijft een vraag die ik niet kan beantwoorden.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Jul 19, 2020 3:15 pm Reageer met quote

Er waren ooit filosofen die meenden dat zich daarin -in die ontwikkelingen- een 'objectieve geest' uitdrukte. Dus waarbij 'de geest' de ontwikkeling van maatschappelijke werkelijkheid voortbrengt wat de mens als individu dan in zijn subjectieve geest weer opneemt. Hegel en diens adepten, maar eigenlijk al Plato en de zijnen dachten daar zo over
Je kunt ook het omgekeerde veronderstellen. Dan ben je 'materialist' (niet negatief bedoeld)
Verbazingwekkend blijft het mijns inziens in ieder geval wel, die geweldige verschuivingen in trends en maatschappelijke teneur 'love peace happiness stop the war' naar al die verschrikkelijk negatieve settingen van nu (terwijl we het er alleen maar beter op hebben gekregen) die we allemaal op de social media kunnen ontwaren.
Is het misschien simpelweg verveling?

Waarom kenden we in onze jeugd al die films/filmseries waarin een dier of dieren de hoofdrol speelde(n): Lassie, Daktari, Flipper, het sprekende paard Ed, Black Beauty, Bambi, Bright-Eyes...
En waarom is daar niets van overgebleven

Er zijn zoveel voorbeelden te geven
Wat schiet jou vooral daarbij te binnen?

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4114
Zo Jul 19, 2020 4:20 pm Reageer met quote

Ik vraag me af of spiritualiteit of hoe je het ook noemt, is verdwenen. Wel verandert soms de vorm, de manier waarop je in contact komt met dat wat buiten de materie is. De New Age ontstond in een tijd dat de ontkerkelijking volop aan de gang was. Mensen zochten andere manieren om hun spiritualiteit vorm te geven dan die van de religie. En misschien moet de vorm passen bij de tijd. Ik denk dat mindfullness is wat bij deze tijd past. Omdat het leven bestaat uit lichaam én geest zal de mens, al dan niet bewust, altijd met een vorm van spiritualiteit bezig zijn. Dat hoeft niet per se in een door anderen bedachte vorm te zijn. De zingeving die je aan je eigen bestaan wilt geven, dáár gaat het m.i. om en niet om trends die je daarbij helpen. Sommigen kunnen dat prima alleen. Daar heeft een ander weinig zicht op. Is het niet zo dat wanneer je stelt dat bewegingen als New Age zijn verdwenen, of het kerkelijk leven voor een groot deel is verdwenen, je in feite een oordeel hebt over de " kwaliteit"van iemands spirituele bewustzijn? Misschien vindt een ander dat wel via de sociale media. Tijden veranderen, maar de mens zal altijd een spiritueel wezen blijven. Alleen de vorm verandert. Denk ik.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Jul 19, 2020 6:13 pm Reageer met quote

ThirzadeRobles schreef:
Tympaan schreef:

Dat kan jij vinden, daar is niets op tegen, maar daar gaat de vraag van Nicolaas niet over.

Zal best. Maar de eerste vraag zou toch moeten zijn: bestaat het of bestaat het niet. Anders heeft het sowieso geen zin om er over te discussiëren..

Iets wat niet bestaat, kan immers niet veranderen...

ThirzadeRobles

Stamgast
Stamgast
Antw.: 311
Zo Jul 19, 2020 7:49 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
ThirzadeRobles schreef:
Tympaan schreef:

Zal best. Maar de eerste vraag zou toch moeten zijn: bestaat het of bestaat het niet. Anders heeft het sowieso geen zin om er over te discussiëren..

Iets wat niet bestaat, kan immers niet veranderen...

Duidelijk hoe jij er in staat. Maar dat hoeft niet te gelden voor een ander.
Die kan wel openstaan voor een discussie met dit onderwerp.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Jul 19, 2020 9:56 pm Reageer met quote

Alweer vele jaren geleden raakte ik geïnteresseerd in astrologie. Niet dat gedoe in de krant of weekbladen, waarbij de mensheid grofweg in twaalf sterrenbeelden wordt verdeeld maar astrologie gebaseerd op geboortehoroscopen, waarbij niet alleen de maand maar de datum en het precieze geboortetijdstip en -plaats van belang zijn om een nauwkeurige horoscoop te maken. Er was toen, in het pre-internettijdperk, heel veel over te te lezen. Geen wonder, want deze randwetenschap is zowat even oud als de mensheid. Ik probeerde het trekken van horoscopen op een enigszins wetenschappelijke manier te benaderen en met behulp van het werk van Jack F. Chandu en Rudolf Smit lukte dat vrij aardig. Toch heb ik er nooit helemaal de vinger achter kunnen krijgen waarmee ik me aansluit bij de conclusie van Rudolf Smit; er zit zeker iets in, er klopt veel van maar wetenschappelijk is het niet rond te krijgen.

Hetzelfde geldt voor een aantal andere randwetenschappen, als ik ze zo mag samenvatten, waaronder geneeswijzen. Als voorzetje, want er valt natuurlijk heel veel over te vertellen, maar om e.e.a. te relativeren is de reguliere geneeskunde ook niet gelijk aan exacte wetenschap.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Jul 20, 2020 9:52 am Reageer met quote

ThirzadeRobles schreef:

Uiteraard kun je over elk willekeurig sprookje eindeloos discussiëren. Maar dan is het doorgaans toch wel bekend dat het een sprookje is en geen waar gebeurd verhaal. En wat mij betreft mag iedereen geloven in wat men dan ook maar wil. Ik vind het pas bedenkelijk worden als het misbruikt wordt om argeloze zielen geld af te troggelen of anderszins te benadelen…

Enfin. Mijn standpunt in deze is duidelijk.

Veel plezier verder…

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Jul 20, 2020 7:56 pm Reageer met quote

Het topic is m.i. terecht in de sectie Filosofie & wetenschap geplaatst. Moderne wetenschap is voor een groot deel voortgekomen uit wat we nu randwetenschappen noemen zoals alchemie en astrologie. Ooit was onbetwist dat de Aarde plat was en de Zon om de Aarde draaide. Het was zelfs levensgevaarlijk om iets anders te beweren. Alleen dat gegeven zou tot voorzichtigheid moeten leiden om niet al te hard of te snel 'onbewezen, dus niet waar, sprookje' of iets van die strekking te roepen. Mijn branche, de gezondheidszorg, is voortdurend in beweging met soms beleid dat ineens 180 graden anders is op grond van bevindingen die doorgaans, hoop ik, voortkomen uit wetenschappelijk onderzoek.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Ma Jul 20, 2020 8:09 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
ThirzadeRobles schreef:

Uiteraard kun je over elk willekeurig sprookje eindeloos discussiëren. Maar dan is het doorgaans toch wel bekend dat het een sprookje is en geen waar gebeurd verhaal. En wat mij betreft mag iedereen geloven in wat men dan ook maar wil. Ik vind het pas bedenkelijk worden als het misbruikt wordt om argeloze zielen geld af te troggelen of anderszins te benadelen…

Enfin. Mijn standpunt in deze is duidelijk.

Veel plezier verder…

Het gaat wat mij betreft in dit topic alleen om de verandering van tijdgeest zoals wij ouderen die zo duidelijk hebben kunnen meemaken BIJVOORBEELD wat die eerder zo wijdverbreide aandacht voor het paranormale betreft die in deze tijd geheel geweken lijkt te zijn.
Het gaat niet in dit topic over die 'new age' wereld an sich.

Ook deze tijd wordt gekenmerkt door veel fantasie, maar in en heel andere vorm, de samenzweringstheorieën die er zijn bv. Daar ging dat topic over waarvan jij meende dat die was bedoeld om "op te jutten".
Het begint er bijna een beetje op te lijken beste Tympaan alsof je alleen nog maar je best zit te doen topics te laten ontsporen. Doe es niet zo flauw....

Enfin die andere fantasie, in plaats van de fantasie over buitenmateriële werkelijkheid van de new age stroming (Gaya-god in de natuurkunde-gebedsgenezing-reiki-paragnosten-al die mensen op radio en in tv programma's en in theaters die je in contact konden brengen met overleden dierbaren enz enz enz) hebben we nu de fantasie-wereld of tijdgeest van de samenzwering: Qanon, 'Soros'(natuurlijk hier niet de mens maar het symbool dat ervan gemaakt wordt), Bil Gates (idem), omvolking, covid-19 als bedoeld om de mens met een al ontwikkeld maar nog even geheim gehouden vaccin straks chips te implanteren, enz enz enz

Het blijft fantasie, maar de geest ervan is een totaal andere

Hoe...waardoor. Geeft de werkelijkheid daar aanleiding toe? Ik dacht het niet, ik dacht niet dat de werkelijkheid in de jaren 80-90 aanleiding gaf tot het new-age denken, noch die van nu tot het huidige samenzweringsdenken

Hoe zien anderen dit...

ps er zaten/zitten in die new-age wereld componenten die misschien niet echt totaal belachelijk zijn, een soort kern waar best iets zinvols uit voort kan komen of is gekomen, en dat geldt natuurlijk ook voor samenzwerings-gedachten. Grosso modo is het in beide gevallen vooral de geest die op volkomen vrije niet door feiten voortbewogen wijze waait, alleen verschillende kanten op. Over heel de westerse wereld zoals het lijkt/leek.

Roman Kent

Dorette1968

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 1
Do Sep 24, 2020 2:54 am Reageer met quote

Tijden veranderen en daarmee de tijdsgeest.Dat mensen zich er van '' bewust zijn '' dat er meer is tussen hemel en aarde is van alle tijden, en niets nieuws.
Juist nu lijkt het (spirituele paranormale ) heel actueel .Misschien omdat het corona virus wereldwijd om zich heen grijpt.Mensen lijken dan( in onrustige of moeilijke tijden ) des te meer op zoek naar antwoorden op vragen die zij alleen in zichzelf kunnen vinden.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Do Sep 24, 2020 4:19 pm Reageer met quote

Dorette1968 schreef:
Tijden veranderen en daarmee de tijdsgeest.Dat mensen zich er van '' bewust zijn '' dat er meer is tussen hemel en aarde is van alle tijden, en niets nieuws.
Juist nu lijkt het (spirituele paranormale ) heel actueel .Misschien omdat het corona virus wereldwijd om zich heen grijpt.Mensen lijken dan( in onrustige of moeilijke tijden ) des te meer op zoek naar antwoorden op vragen die zij alleen in zichzelf kunnen vinden.

Mijn insteek was vooral dat de tijdgeest van een introspectieve omgeslagen is naar een extraspectieve.
Niet in onze binnenwereld liggen allerlei antwoorden op onze 'vragen' verscholen, nee het is nu de buitenwereld die ineens zo rijk is aan inhouden en betekenissen (sarcasme alert)

Het coronavirus is een instrument van de politici die een steviger greep op het volk willen krijgen
Zoals de klimaatveranderingen een bedenksel zijn om 'de burger geld uit zijn zak te kloppen'
Vluchtelingen vanuit de landen door de oorlogen die de VS daar begonnen is die komen (voor een zeer klein gedeelte) in Europa terecht
, niet zomaar om asiel te zoeken, maar geregisseerd via een 'omvolkingsplan' van Soros, de gemene rijke Jood die de westerse beschaving om zeep wil helpen
Zoals 'de rijke Joden' de grote wereldoorlogen in gang gebracht hebben,
eigenlijk altijd overal achter gezeten hebben, achter iedere wereldbrand. (nog eens: sarcasme alert).

De new age spiritualiteit draaide om de mens als persoon, als autonoom wezen dat zo ongelooflijk veel onontdekte mogelijkheden en krachten machten lagen verbondenheden vorige levens, contacten in de bovenwereld enz bezat wanneer je maar lang genoeg naar je navel staarde of maar genoeg geld neertelde voor de 'reader' om dat allemaal te onthullen

De spiritualiteit van dit moment is die van de achterdocht mbt de buitenwereld.
Je denkt dat er eenvoudigweg van een nieuw virus sprake is, nee, daar zit zoveel meer achter...het gaat om zoveel andere dingen daarbij...
En QAnon, Willem Engel , Baudet, Jensen die kunnen je daarbij helpen dat alles inzichtelijk te worden.
Wordt lid.

De vorm is hetzelfde

Hetzelfde soort geraaskal, hetzelfde type vrijblijvend feitenvrij gespeculeer

Roman Kent

Pagina 1 van 1

Plaats reactie