Precies wegen
Koken & recepten
Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13641
Do Okt 15, 2020 11:29 pm Reageer met quote

Koken is een van mijn liefhebberijen. Meestal voldoet een simpele (digitale) keukenweegschaal prima om ingrediënten af te wegen bij het koken of bakken. Dat gaat goed zolang het om een half onsje, vooruit, een gram of tien of meer gaat maar bij een enkele of halve gram laat zelfs een grotere digitale weegschaal het afweten, is mijn ervaring. Misschien had ik een duurdere aan moeten schaffen maar ik had geen zin om een andere te kopen. Toch kan het zowel voor de smaak als voor je bloeddruk nogal schelen of je min of meer op de gok 2 of 4 gram zout toevoegt en ook bij sterk smakende specerijen wil ik secuur weten wat ik in mijn gerecht kieper.

Mijn oplossing is een miniweegschaaltje erbij voor rond de tien euro, voor mij nauwkeurig genoeg tot tienden van grammen, hoewel geadverteerd wordt met honderdsten. Ik gebruik het dingetje inmiddels een aantal weken en het bevalt me uitstekend. Je kunt er behalve zout en specerijen natuurlijk ook goud, diamanten of coke op wegen. Smile IJken is simpel met een gewichtje van 200 g (voor mijn weegschaaltje maar apart aan te schaffen). Ook euromuntjes zijn bruikbaar voor calibratie omdat ze een tamelijk consistent gewicht hebben.

Afmetingen: 6,5 bij 11,5 cm. Ik heb 'm van Bol.com maar een aantal andere webwinkels hebben ook dergelijke weegschaaltjes.

Overigens zag ik vorige week toevallig op YouTube dat ook topbanketbakker Cees Holtkamp, een weegfreak bij uitstek maar dat schijnt banketbakkers eigen te zijn, zo'n dingetje gebruikt.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 588
Vr Okt 16, 2020 12:48 am Reageer met quote

koken doe je met je gevoel, een beetje van dit en een beetje van dat, niet op de schaal maar met je gevoel.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ThirzadeRobles

Stamgast
Stamgast
Antw.: 361
Vr Okt 16, 2020 12:48 am Reageer met quote

Dat is zeker een verdraaid handig ding. Het weegschaaltje dat ik gebruik zijn amper de grammen op af te lezen dus gok ik maar wat. Zo'n klein handig ding ga ik ook aanschaffen.

Dank je Kees voor de tip!

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Okt 16, 2020 1:02 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
koken doe je met je gevoel, een beetje van dit en een beetje van dat, niet op de schaal maar met je gevoel.

Met je eens. Proeven is essentieel bij veel kookactiviteiten maar als je ergens teveel zout ingekieperd hebt is je gerecht definitief verpunkt. Dat haal je er niet uit. Hoogstens verzacht je de boel door flink wat aardappels door je soep te doen of iets van die strekking maar dat is natuurlijk verre van ideaal. Dan weeg ik liever af en daarvan uitgaand kun je alsnog je eigen overwegingen maken. Bij banket, en dat geldt ook voor kroketten en dergelijks, móet je afwegen. Dat gaat met secure receptuur. Anders wordt het echt niks, is mijn ervaring. Als je met koken op gevoel en proeven, koks doen dat en banketbakkers doen dat ook heus wel, iets lekkers op tafel zet moet je dat natuurlijk gewoon blijven doen. Ik hou van simpel maar soms mag het best een beetje complexer. Je maakt me overigens nieuwsgierig naar jouw culinaire activiteiten.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4575
Vr Okt 16, 2020 11:38 am Reageer met quote

Ga onverkort met Nandes mee. Recepten vormen een uitgangspunt maar waarom zou je ze precies op willen volgen. Je hebt allemaal je eigen smaak en voorkeur. Bovendien, of iets een geslaagd kook/bakprodukt wordt hangt vooral af van je ogen, je smaak, je reukvermogen, en je handen.
Zo ben ik heel vaak met deeg bezig, bak tegenwoordig al ons brood zelf, maar ook rozijnen/noten-brood, en cake, bv bananencake.
Wanneer je daartoe het deeg klaarmaakt zie en voel je aan de consistentie of het een goed brood gaat worden. En daar we verzot op kruiden en specerijen zijn, gebruik ik daar altijd veel meer van dan de aangewezen hoeveelheden. En, omgekeerd, van boter/olie altijd veel minder, en suiker laat ik vrijwel geheel achterwege.

Voor de coke is het evenwel een erg handig instrument, dank Kees!

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

ThirzadeRobles

Stamgast
Stamgast
Antw.: 361
Vr Okt 16, 2020 1:40 pm Reageer met quote

Voor koken en bakken moet je feeling hebben. Niet iedereen heeft dat, b.v. ik heb het niet.
Dan is werken via een recept wel zo handig. En als er grammetjes afgewogen moeten worden is zo'n klein ding erg makkelijk.

Mijn vriendin kan het wel, koken, zo uit de losse pols, proeven, iets erbij, weer proeven etc. Mirakels knap! Wink

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Okt 16, 2020 2:59 pm Reageer met quote

Op gevoel koken doe ik ook graag. Meestal weet ik de hoeveelheid kruiden, specerijen, zout en andere ingrediënten aardig in te schatten. Ook de temperatuur en de volgorde zijn van niet te onderschatten belang. Maar bij brood en gebak steekt het allemaal nogal nauw met zout, gist, suiker, meel en eieren. Ook gehakt en dergelijke wil ik goed op smaak maar zeker niet te zout. Kun je dat helemaal op gevoel en zonder afwegen dan verdien je alle lof maar ik kan dat niet. En je hebt nu eenmaal nogal wat kookprocessen waarbij je niet gaandeweg of achteraf de hoeveelheid ingrediënten kunt bijstellen. Dan is een goed weegschaaltje een uitkomst.

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Okt 16, 2020 4:45 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Voor de coke is het evenwel een erg handig instrument, dank Kees!

Wat gebruik je? Diet of sugar? Smile

Pluk.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 471
Za Okt 17, 2020 1:02 pm Reageer met quote

Ik volg op you tube graag de kookkunsten van Japanse, Amerikaanse en/of Australische mensen en meestal spreekt men
over Amerikaanse maten zoals o.a. 'cups'

Hoeveel gram/ ml is bv een cup?

Behalve uit de losse pols, gebruik ik voor het omrekenen naar grammen de volgende simpele kookmaatjes:

Ook zonder omrekenen zijn deze maatjes (van 1,25 ml tot 250 ml) erg handig.

Plan(t) the future

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Okt 17, 2020 5:29 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
img]https://www.50plusser.nl/forum/userpix/184302_Schermafbeelding_20201016_om_083405_1.png[/img]

Ook zonder omrekenen zijn deze maatjes (van 1,25 ml tot 250 ml) erg handig.

Die maatschepjes heb ik ook en ik vind ze heel handig naast een maatbeker voor grotere volumes. Maar als het echt secuur moet weeg ik.

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Okt 17, 2020 5:37 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Zo ben ik heel vaak met deeg bezig, bak tegenwoordig al ons brood zelf, maar ook rozijnen/noten-brood, en cake, bv bananencake.
Wanneer je daartoe het deeg klaarmaakt zie en voel je aan de consistentie of het een goed brood gaat worden.

Je maakt me nieuwsgierig. Juist bij het bakken van brood komt het nogal nauw hoeveel gist en zout je moet gebruiken in verhouding tot de andere ingrediënten, is niet alleen mijn ervaring maar lees je zowat overal. Hoe bepaal jij die hoeveelheden dan? Gaandeweg het kneed- en rijsproces krenten, rozijnen, noten etc. toevoegen komt me bekend voor maar toch geen rijsmiddelen, zoals gist, wijnsteenzuur of een desemzetsel?

Pagina 1 van 1

Plaats reactie