NL op slot door agrarische topvervuilers
Blik op het nieuws
Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13905
Wo Nov 25, 2020 2:02 pm Reageer met quote

Eén kalkoenboer uit Ermelo op de Veluwe veroorzaakt meer stikstofneerslag dan alle automobilisten in Nederland besparen met de verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen naar 100 kilometer per uur.
Lees verder: Hoe één kalkoenboer evenveel stikstof uitstoot als alle automobilisten besparen op de snelweg

Het gaat om slechts 25 agrarische bedrijven die het milieu in ons land zodanig verpesten dat talloze planten en diersoorten uitsterven en er er geen woningbouw meer mogelijk is. De snelheidsbeperking levert een te verwaarlozen fractie op van wat deze bedrijven aan vuiligheid uitstoten. Maar aanpakken van dat probleem door die bedrijven aan te pakken? Nee, dat doen we niet omdat de boeren kennelijk gezien worden als hoeksteen van de samenleving die in de watten moeten worden gelegd. Uiteraard een misplaatst uitgangspunt. Wat mij betreft het zoveelste voorbeeld van falend beleid van deze en voorgaande regeringen.
Lees verder: 'Agrarische topvervuilers houden Nederland op slot'

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 667
Do Nov 26, 2020 1:33 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Eén kalkoenboer uit Ermelo op de Veluwe veroorzaakt meer stikstofneerslag dan alle automobilisten in Nederland besparen met de verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen naar 100 kilometer per uur.
Lees verder: Hoe één kalkoenboer evenveel stikstof uitstoot als alle automobilisten besparen op de snelweg

Het gaat om slechts 25 agrarische bedrijven die het milieu in ons land zodanig verpesten dat talloze planten en diersoorten uitsterven en er er geen woningbouw meer mogelijk is. De snelheidsbeperking levert een te verwaarlozen fractie op van wat deze bedrijven aan vuiligheid uitstoten. Maar aanpakken van dat probleem door die bedrijven aan te pakken? Nee, dat doen we niet omdat de boeren kennelijk gezien worden als hoeksteen van de samenleving die in de watten moeten worden gelegd. Uiteraard een misplaatst uitgangspunt. Wat mij betreft het zoveelste voorbeeld van falend beleid van deze en voorgaande regeringen.
Lees verder: 'Agrarische topvervuilers houden Nederland op slot'

als de hoeksteen vd samenleving, als je 600.000 menen direct of indirect aan het werk houd mag je dat zeggen.

Met deze sector verzekert ons land zich van de zekerheid niet weer in de situatie te belanden als in 1944, ( de hongerwinter)

weet je wat ik nou zo jammer vindt, maar ook zo tekenend.

vorige week hebben tientallen boeren eten verzameld voor het noodlijdende citcus renz wat de winter doorbrengt in duitsland net over de grens.

geen woord erover .... wel lekker naar beneden trappen, it feels good.....

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28037
Do Nov 26, 2020 11:59 am Reageer met quote

Niet de (kalkoen)boeren zijn de schuldigen aan de algemene ellende in de wereld. De echte oorzaak ligt mijns inziens aan de onverdroten fokdrift van de mensheid die steeds meer op een rampzalige overbevolking dreigt te uit te lopen. Maar zolang men dat niet wil inzien, er zelfs een taboe op lijkt te rusten, blijft heel de rest dweilen met de kraan open.

Ik vind het volkomen fout om de boeren het land uit te willen trappen en tegelijkertijd alles en iedereen die zich 'vluchteling' noemt, maar binnen te laten en daarvoor alles te willen volbouwen. Je maakt je als land inderdaad veel te afhankelijk van andere landen, zeker als het om zoiets belangrijks gaat als voedsel.

Gezien de gespannen toestand in de wereld is een oorlog niet eens zo ondenkbaar. En niemand zal toch graag een tweede hongerwinter willen meemaken...

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Nov 26, 2020 9:47 pm Reageer met quote

Dat we de agrarische sector volledig moeten behouden omdat we er afhankelijk van zijn voor ons voedsel is een drogredenering:
Quote:
Veel van wat de boeren en tuinders in Nederland maken, gaat de grens over. Het product dat we het meest exporteren zijn bloemen: 93 procent gaat naar het buitenland, 78 procent van het pluimvee- en rundvlees en 43 procent van het varkensvlees wordt geëxporteerd. De meeste export vindt binnen de EU plaats. Een kwart van de Nederlandse export gaat naar Duitsland.
Hoe Nederland uitgroeide tot exportreus in de landbouw - en nu moet veranderen (openen in incognito venster)

Dat de boeren eruit geschopt moeten worden is eveneens een drogredenering. Er is al een poosje een uitkoop van varkenshouders gaande en die is succesvol. Ouderen hebben vaak geen opvolger en de kleine winstmarges spelen ook een rol. Ik zie liever dat subsidies gebruikt worden om de landbouwsector tot reële proporties terug te brengen dan om die megabedrijven in stand te houden. Ook in bovenstaand lezenswaardig artikel wordt duidelijk gemaakt dat de treuzelende politiek met halfslachtige en onuitgevoerde maatregelen een ongewenste situatie in stand houdt. Niet dat ik zo graag wil scheuren in mijn autootje maar die snelheidsbeperking tot 100 km/u is dus gewoon flauwekul. Het is echt de agrarische sector waar iets moet gebeuren als we nog iets van natuur willen overhouden. Voor de duidelijkheid vind ik grasland, monocultuur van Engels raaigras, waar ook nog eens steeds minder koeien op te zien zijn, absoluut geen natuur.

Als jullie betere oplossingen hebben hoor ik dat natuurlijk graag en maak ze vooral kenbaar aan de verantwoordelijke politici.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

nandes57

Stamgast
Stamgast
Do Nov 26, 2020 11:55 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Dat we de agrarische sector volledig moeten behouden omdat we er afhankelijk van zijn voor ons voedsel is een drogredenering:
Quote:
Veel van wat de boeren en tuinders in Nederland maken, gaat de grens over. Het product dat we het meest exporteren zijn bloemen: 93 procent gaat naar het buitenland, 78 procent van het pluimvee- en rundvlees en 43 procent van het varkensvlees wordt geëxporteerd. De meeste export vindt binnen de EU plaats. Een kwart van de Nederlandse export gaat naar Duitsland.
Hoe Nederland uitgroeide tot exportreus in de landbouw - en nu moet veranderen (openen in incognito venster)

Dat de boeren eruit geschopt moeten worden is eveneens een drogredenering. Er is al een poosje een uitkoop van varkenshouders gaande en die is succesvol. Ouderen hebben vaak geen opvolger en de kleine winstmarges spelen ook een rol. Ik zie liever dat subsidies gebruikt worden om de landbouwsector tot reële proporties terug te brengen dan om die megabedrijven in stand te houden. Ook in bovenstaand lezenswaardig artikel wordt duidelijk gemaakt dat de treuzelende politiek met halfslachtige en onuitgevoerde maatregelen een ongewenste situatie in stand houdt. Niet dat ik zo graag wil scheuren in mijn autootje maar die snelheidsbeperking tot 100 km/u is dus gewoon flauwekul. Het is echt de agrarische sector waar iets moet gebeuren als we nog iets van natuur willen overhouden. Voor de duidelijkheid vind ik grasland, monocultuur van Engels raaigras, waar ook nog eens steeds minder koeien op te zien zijn, absoluut geen natuur.

Als jullie betere oplossingen hebben hoor ik dat natuurlijk graag en maak ze vooral kenbaar aan de verantwoordelijke politici.

Uitkoopregeling varkensboeren werkt niet: de ene na de andere boer haakt af
Trouw 14 sept 2020

Veel minder varkensboeren dan minister Schouten hoopt, willen hun bedrijf daadwerkelijk beëindigen. Daarmee loopt de stikstofaanpak van minister Schouten van landbouw en natuur opnieuw vertraging op. Bovendien blijkt de uitkoopregeling vooral aantrekkelijk voor boeren met moderne, relatief ‘schone’ stallen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Nov 27, 2020 12:26 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
Veel minder varkensboeren dan minister Schouten hoopt, willen hun bedrijf daadwerkelijk beëindigen. Daarmee loopt de stikstofaanpak van minister Schouten van landbouw en natuur opnieuw vertraging op. Bovendien blijkt de uitkoopregeling vooral aantrekkelijk voor boeren met moderne, relatief ‘schone’ stallen.

Dank voor je update. Mijn info was wat ouder. Maar het lijkt me een feit dat we met een stikstofprobleem behept zijn dat vooral door de intensieve veehouderij wordt veroorzaakt en waar dringend oplossingen voor nodig zijn. Of vind je van niet?

nandes57

Stamgast
Stamgast
Vr Nov 27, 2020 2:03 am Reageer met quote

Je haalt het zelf al aan, 1 kalkoenenboer vervuilt meer dan de 100m/u ons bespaart.
Dan is het nogal vreemd (fakenews) dat je loopt te dwepen met de uitkoopregeling van varkensboeren ( die niet werkt)

en passant haal je er de bloemenkwekerijen bij en in het algemeen de veehouderij. ( die dus feitelijk ook weinig negatieve invloed hebben) want het zal gaan om ongeveer 25 bedrijven.

Ik heb altijd gezegd en blijf erbij, "ga voor grote bedrijven en zoek de oplossingen in de techniek"

bij grote bedrijven zijn grotere investeringen mogelijk tav stikstof reducering.
en technische oplossingen moeten het mogelijk maken de uitstoot niet in de natuur terecht te laten komen.

De d66 begint te blaten dat de boer moet verdwijnen omdat dat de oplossing is voor het stikstofprobleem wat neerslaat op de natura gebieden.

heel Nederland rolt daar achteraan en dan nu blijkt dat het om25 bedrijven gaat die vervuilend zijn voor natura gebieden, die de naam natuurgebied niet eens verdienen

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 18117
Vr Nov 27, 2020 2:25 am Reageer met quote

Maar Kees, de schuld bij deze landbouwers in de schoenen schuiven is me te makkelijk.
Waarom is er, uitgaande van de stikstoflast van weg- en vliegverkeer jarenlang uitgegaan van een verkeerde rekenmethode (alle uitstoot zou binnen een straal van slechts 3 km. afstand terecht komen)?
Nederland moet bovendien niet alleen uitgaan van uitstoot binnen de landsgrenzen, want ook buitenlandse uitstoot komt ten dele in dit kikkerlandje terecht....

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Nov 27, 2020 3:34 am Reageer met quote

Eenzamefietser75 schreef:
Maar Kees, de schuld bij deze landbouwers in de schoenen schuiven is me te makkelijk.
Waarom is er, uitgaande van de stikstoflast van weg- en vliegverkeer jarenlang uitgegaan van een verkeerde rekenmethode (alle uitstoot zou binnen een straal van slechts 3 km. afstand terecht komen)?
Nederland moet bovendien niet alleen uitgaan van uitstoot binnen de landsgrenzen, want ook buitenlandse uitstoot komt ten dele in dit kikkerlandje terecht....

Je moet onderscheid maken tussen CO2 en stikstof. CO2 werkt grensoverschrijdend, zeg maar wereldwijd, en stikstof veel meer in de nabije omgeving. Mijn punt is dat het overheidsbeleid zo rot als een mispel is, zowel nationaal als Europees.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4771
Vr Nov 27, 2020 8:58 am Reageer met quote

Keesvi schreef:

Je moet onderscheid maken tussen CO2 en stikstof. CO2 werkt grensoverschrijdend, zeg maar wereldwijd, en stikstof veel meer in de nabije omgeving. Mijn punt is dat het overheidsbeleid zo rot als een mispel is, zowel nationaal als Europees.

Dacht ik ook. Bij stikstof gaat het om de soms veel te hoge neerslag in de directe omgeving van de uitstoot waar deze kalkoenbedrijven een voorbeeld van zijn. Die neerslag heeft een sterke uitwerking op de bodemgesteldheid, op al wat daarin en daarop leven kan.
De biodiversiteit van een bodem met veel stikstofneerslag is uiterst gering, in natuurgebieden betekent dat een enorm verlies van soorten binnen zowel flora als fauna.
Maar het is in principe voor iedere bodem funest: regenwormen verdwijnen, de beluchting van de grond is daarmee verdwenen, de grond/bodem wordt langzaam maar zeker dode materie

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Vr Nov 27, 2020 10:42 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Keesvi schreef:

Dacht ik ook. Bij stikstof gaat het om de soms veel te hoge neerslag in de directe omgeving van de uitstoot waar deze kalkoenbedrijven een voorbeeld van zijn. Die neerslag heeft een sterke uitwerking op de bodemgesteldheid, op al wat daarin en daarop leven kan.
De biodiversiteit van een bodem met veel stikstofneerslag is uiterst gering, in natuurgebieden betekent dat een enorm verlies van soorten binnen zowel flora als fauna.
Maar het is in principe voor iedere bodem funest: regenwormen verdwijnen, de beluchting van de grond is daarmee verdwenen, de grond/bodem wordt langzaam maar zeker dode materie

Echter, dat is onjuist. Alleen daar wordt door de 'Haagse politieke maffia' weinig aandacht aan geschonken.
https://www.verkeersnet.nl/mobiliteitsbeleid/33062/uitzondering-bij-berekening-stikstofuitstoot-verkeer-niet-verdedigbaar/

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Nov 29, 2020 7:26 pm Reageer met quote

Echter, dat is onjuist. Alleen daar wordt door de 'Haagse politieke maffia' weinig aandacht aan geschonken.
https://www.verkeersnet.nl/mobiliteitsbeleid/33062/uitzondering-bij-berekening-stikstofuitstoot-verkeer-niet-verdedigbaar/

Wat ik lees is dat de verspreiding van stikstof veel verder de omgeving vervuilt dan uit de gehanteerde rekenmodellen blijkt, zowel die van de landbouw als van het verkeer. Of zie ik dat verkeerd?

Blijft staan en nog eens bevestigd door een ander onderzoek dat een klein aantal grote agrarische bedrijven het grootste aandeel heeft in de stikstofuitstoot:
WAGENINGEN BEVESTIGT: UITKOPEN AGRARISCHE ‘PIEKBELASTERS’ MEEST EFFICIËNT

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Zo Nov 29, 2020 10:38 pm Reageer met quote

omroep Gelderland tv-text p. 125

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4771
Ma Nov 30, 2020 2:25 pm Reageer met quote

Een citaat van het artikel dat hier het onderwerp vormt

Quote:
Vanwege hun ligging, omvang, verouderde stallen of een combinatie daarvan is de druk van sommige bedrijven op natuurgebieden extreem groot. Zo veroorzaakt één kalkoenboer uit Ermelo op de Veluwe meer stikstofneerslag dan alle automobilisten in Nederland besparen met de verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen naar 100 kilometer per uur.

Je hoeft daarbij toch niet naar de neerslag te kijken Johan? Wanneer je let op de uitstoot (die berekend zal kunnen worden door het aantal dieren, de mate waarin de uitstoot van ammoniak door filters ed gereinigd wordt, enz) plus de ligging, weet je toch voldoende om te bepalen in hoeverre dergelijke toestanden nog toelaatbaar zijn ivm grondverzuring? Misschien is er dan verderop over de grens ook nog een Duitse (bio)industrie die voor overmatige ammoniakuitstoot zorgt, maar dat pleit de bedrijven op Nederlands grondgebied toch niet vrij?

Hanteert men in Duitsland andere normen overigens? (ik ben echt totaal niet thuis in deze materie zeg ik eerlijk)

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Ma Nov 30, 2020 7:05 pm Reageer met quote

https://www.landwirtschaftskammer.de/landwirtschaft/naturschutz/aktivbiodiversitaet/index.htm

In Nederland wordt de landbouw als zondebok gezien, enkel bestraffend toegesproken. Lees bovenstaand citaat, hierin werkt en denkt de overheid in Nordrhein Westfalen juist mee met de Landwirtschaft en worden positieve suggesties juist financieel ondersteund: beloningsmacht.
Hier in Nederland is veeleer sprake van een bestraffingsmacht.

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Ma Nov 30, 2020 7:09 pm Reageer met quote

* belonings-/bestraffingsmacht, zie o.a. 'Psychologie, de hoofdzaak'

Pagina 1 van 1

Plaats reactie