Wat is dit voor een gebouw?
Hobby en zo
Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14287
Za Dec 19, 2020 1:44 pm Reageer met quote

Mijn broer had onlangs een klus in Veenhuizen, o.a. in Maallust, een bierbrouwerij als onderdeel van het gevangenismuseum in NW-Drenthe. Hij heeft wat foto's gemaakt van de gebouwen waarin hij zijn werk (ongediertebestrijding) moest doen. De bouwwijze van een daarvan intrigeerde me omdat ik zoiets nog nooit had gezien. Het lijkt wel alsof de buitenmuren op een groot aantal pootjes staan met een gewelfachtige structuur. Het lijkt alsof de boel flink kan doortochten, dus om een of ander landbouwproduct te drogen? Het zal 19e eeuws zijn, qua ouderdom, ik schat tweede helft. Mijn broer kon me niet vertellen wat de functie is of was van dat gebouw. Ik kon het niet vinden via zoekopdrachten op het internet. Er verkeren noorderlingen op dit forum, waaronder Tympaan, die ook nog eens over bouwkundige kennis beschikt. Wie kan me vertellen wat voor gebouw dit is?

Overigens is het museumdorp Veenhuizen zeer de moeite waard om eens in een dagtrip mee te nemen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Antw.: 473
Za Dec 19, 2020 1:54 pm Reageer met quote

Dit is een graandroog schuur

https://www.veenhuizen.online/foto/maallustcomplex/maallust.html

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5099
Za Dec 19, 2020 2:00 pm Reageer met quote

Je bent me net voor Greet https://sites.google.com/site/inzichtstadswandelingen/blog/0815

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Dec 19, 2020 2:09 pm Reageer met quote

Zat ik op het goede spoor maar ik kon het zo gauw niet vinden. Leuk! Dank! Ik hoop er gauw weer eens te gaan kijken. De paar uur die ik daar jaren geleden was waren ruim onvoldoende om al dat moois tot me te nemen. Lekker degelijk functioneel metselwerk ook, staand verband in combinatie met die gewelfstructuur. Dit gebouw is terecht een rijksmonument.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28487
Zo Dec 20, 2020 12:51 pm Reageer met quote

Graandroogschuur

Het is voor zover ik weet geen gangbare schuur want je komt ze maar zelden tegen. De meeste graanschuren stonden (staan) achter een boerderij en hebben de vloer gelijk met de grond buiten zodat je gemakkelijk naar binnen en buiten kon rijden. De feitelijke graanzolder was eigenlijk op de eerste verdieping van het woonhuis, dat goedbeschouwd in de schuur was gebouwd.

Deze schuren op stiepen of poeren hoorden waarschijnlijk vooral bij bedrijven die op een of andere manier graan verwerkten.

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Dec 20, 2020 2:31 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Graandroogschuur

Het is voor zover ik weet geen gangbare schuur want je komt ze maar zelden tegen. De meeste graanschuren stonden (staan) achter een boerderij en hebben de vloer gelijk met de grond buiten zodat je gemakkelijk naar binnen en buiten kon rijden. De feitelijke graanzolder was eigenlijk op de eerste verdieping van het woonhuis, dat goedbeschouwd in de schuur was gebouwd.

Misschien is die bouwwijze toegepast vanwege de functie van Veenhuizen als (straf)kolonie, waardoor wonen zoals op een normale boerderij niet mogelijk was. Gezien de connectie met de maalderij/brouwerij zal er gerst in opgeslagen zijn. Ik had een dergelijke constructie nog nooit gezien.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Dec 20, 2020 4:55 pm Reageer met quote

Overigens nog een kleine correctie. Very Happy

Het metselwerk is niet uitgevoerd in staand verband maar in kruisverband. Dit kruisverband is eigenlijk het meest toegepaste vooroorlogse metselwerk in Nederland. Staand verband komt minder voor. De foto laat dit duidelijk zien

Zoek de verschillen

En een boogconstructie kun je geen gewelf noemen. Dat is toch wel een ander ding met een andere functie..

Gewelf

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Dec 20, 2020 5:45 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Overigens nog een kleine correctie. Very Happy

Het metselwerk is niet uitgevoerd in staand verband maar in kruisverband. Dit kruisverband is eigenlijk het meest toegepaste vooroorlogse metselwerk in Nederland. Staand verband komt minder voor. De foto laat dit duidelijk zien

Je hebt gelijk, de strekken verspringen steeds een kop, itt staand verband, een klein maar duidelijk verschil. Je bent het ws. met me eens dat het om steens muren moet gaan? Ooit bracht mijn vader me het een en ander bij over metselwerk. Ik heb niet zoals hij voor bouwkunde doorgeleerd maar ik heb er nog wel steeds belangstelling voor. En boog is inderdaad een betere typering, want wat een gewelf is wist ik wel. In Utrecht kun je die, naast kerken, ook zien in de werfkelders, waar veel horeca in gevestigd is. En in de overkluizingen van waterlopen in meerdere steden. Aardige website trouwens over bouwkunde en -kunst.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Dec 20, 2020 8:31 pm Reageer met quote

Meestal is het steens werk. Maar het hoeft niet er se. Bij ons huis, ook een boerderijtype, zijn zelfs anderhalf steens muren toegepast. Ook niet moeilijk qua uitvoering. Wat aan de ene kant van de muur een koppenlaag is, is aan de andere kant een strekkenlaag...

En bij belangrijke, monumentale bouwwerken werden 2-steens muren ook wel toegepast..

Men keek in die tijd niet op een steentje meer of minder.. Very Happy

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5099
Zo Dec 20, 2020 9:24 pm Reageer met quote

Geen mooiere architectuur dan onze Nederlandse baksteenarchitectuur vind ik persoonlijk, en dan als hoogtepunt daarvan de Amsterdamse School architectuur. Het zal me eeuwig blijven boeien. Een baksteenmuur leeft. Ziet er bij strijklicht bv heel anders uit dan bij recht erop vallend licht. Ook de kleuren van baksteen kunnen schitterend zijn.

Michel de Klerk, Spaarndammerbuurt: 'Het Schip'

idem

meer op https://www.amsterdaminbeeld.com/amst9.html

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Dec 20, 2020 9:46 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Meestal is het steens werk. Maar het hoeft niet er se. Bij ons huis, ook een boerderijtype, zijn zelfs anderhalf steens muren toegepast. Ook niet moeilijk qua uitvoering. Wat aan de ene kant van de muur een koppenlaag is, is aan de andere kant een strekkenlaag...

En dat zie je aan de buitenkant dan niet. Weet je, lekker off topic..., hoe het zit met de isolatiewaarden van die verschillende muurdiktes? Ik heb in AZC Gilze gewerkt, in voormalige onderkomens die in opdracht van de Duitse bezetter zijn gebouwd. Vanuit de verte, de lucht, lijken het agrarische gebouwen maar het blijken halve bunkers te zijn. 's Zomers heerlijk koel, als in een oud kerkgebouw. 's Winters geen ervaring daar maar daar heb je verwarmingssystemen voor. Er zijn meer voorbeelden van architectuur uit die tijd, in Soestduinen jammerlijk met de grond gelijk gemaakt en verpulverd. Heb je enig idee hoe de muren daar samengesteld kunnen zijn? Ik vermoed beton met een laag schoon metselwerk aan de buitenkant. Interessant voor dergelijke bouwkunst is het boekje 'Geheim Landschap' over 200 jaar militairen op de Heuvelrug. En mooi is natuurlijk ook wat er bewaard is gebleven van forten, sluizen, waterkeringen e.d. van de Waterlinie en elders in het land, zoals Bourtange.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Dec 20, 2020 9:52 pm Reageer met quote

Zonder baksteen kan ik me de Amsterdamse School niet voorstellen, Klaas. Mijn vader had een abonnement op De Baksteenindustrie, een magazine om het gebruik van baksteen te promoten. Ik zat daar graag in te bladeren.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Dec 21, 2020 3:39 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
.. hoe het zit met de isolatiewaarden van die verschillende muurdiktes?

Op isolatiewaarden van beton- of metselwerkwanden kun je heel gedetailleerde berekeningen loslaten.

Rc-waarden baksteenmuren

Maar in grove lijn kun je stellen dat de isolatiewaarde maar matig is. Het hangt af van de kwaliteit van de steen. Hoe poreuzer de steen hoe beter het isoleert. Hoe harder ofwel dichter de steen hoe minder de isolatie is. Is de muur vochtig of nat (verzadigd) dan zal de isolatie zelfs minimaal zijn. En de dikte is uiteraard ook van invloed Hoe dikker hoe beter.

Hoe die muren samengesteld waren kan ik van hieraf ook niet zeggen. De gebruikelijke manier is om eerst de betonwand te maken, daar spouwankers in te plaatsen en dan het metselwerk op te trekken. Je kon dan een spouw van 5cm vrijhouden voor isolatie en vochtwering.
Je kan het ook op de Romeinse manier doen. Aan weerskanten een ‘schil’ van metselwerk en de tussenruimte opvullen met beton. Dat lijkt mij dan weer de meest eenvoudige oplossing als het om bunkerachtige gebouwen gaat..

Pagina 1 van 1

Plaats reactie