Alles over boeken!
Media, lezen & muziek
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende Plaats reactie

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 279
Zo Dec 27, 2020 8:21 pm Reageer met quote

Dat lijkt me zware kost NicolaasP.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 381
Zo Dec 27, 2020 8:39 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Bovenstaande titels (de jongen in de sneeuw alleen en een doodsvogel) brachten mij een ander boek in gedachten: 'De Geverfde Vogel' van Jerzy Kosinsky
Kreeg het kort na verschijnen te lezen, een overweldigender leeservaring heb ik daarna niet meer gehad: https://nl.wikipedia.org/wiki/De_geverfde_vogel

Zo verging het mij ook; nooit meer zo´n indringende leeservaring gehad.

Het beste boek (voor mij) van de afgelopen decennia vind ik:
De hele olifant in beeld;
inzicht in het bestaan en de werking van Universele Wetten en de Gulden Snede
Marja de Vries

Briesje

Superlid
Superlid
Antw.: 5464
Zo Dec 27, 2020 8:52 pm Reageer met quote

Hier nog zo'n parel!

Een blind meisje te midden van het geweld van de Tweede Wereldoorlog.

'Anthony Doerr heeft een nieuwe maatstaf gehanteerd voor wat een verhaal met je kan doen.' Dave Eggers

De jonge Marie-Laure is blind. Ze woont met haar vader in Parijs naast het Natuurhistorisch Museum, waar hij werkt als curator. Als Marie-Laure twaalf is bezetten de nazi's Parijs en vader en dochter vluchten naar het Bretonse Saint-Malo. Ze hebben de grootste en meest waardevolle schat van het museum meegenomen.

In een Duits mijnstadje groeit Werner Pfennig op in een weeshuis samen met zijn jongere zusje Jutta. Werner belandt bij de Hitlerjugend en wordt vervolgens naar het front gestuurd. Via Rusland komt hij tenslotte in Saint-Malo terecht, waar zijn verhaal en dat van Marie-Laure samenkomen.

Anthony Doerr heeft met zijn werk al vele gerenommeerde literaire prijzen gewonnen. Hij schreef tien jaar lang aan deze roman, die door de internationale pers als een meesterwerk wordt beschouwd en waarvan de filmrechten zijn verkocht aan 20th Century Fox. Anthony Doerr woont met zijn vrouw en twee jonge zoons in Boisse, Idaho.

'Zijn imponerende gevoel voor detail en prachtige metaforen zijn overweldigend.' San Francisco Chronicle

'Doerr schildert met een rijk prozapalet dat resoneert als een klok en lang blijft hangen in je hoofd.' Daily Mail

'Absoluut betoverend.' The Guardian

'Hij kan een scène tot leven wekken in één enkele alinea.' The Times

Briesje

Superlid
Superlid
Zo Dec 27, 2020 9:00 pm Reageer met quote

Dit boek is ook prachtig!

Siena, 1942. De twaalfjarige Lorenzo wordt door zijn moeder om veiligheidsredenen naar zijn grootvader en tante in het dan nog rustige Toscane gestuurd. Via school en zijn buurjongen Franco komt hij in aanraking met bewonderaars van Mussolini, de Duce. Maar zijn naïeve enthousiasme houdt geen stand wanneer hij Daniele ontmoet. Daniele is joods. Wanneer de Duitsers de stad bezetten en de joden worden gedeporteerd kan Lorenzo niet langer toekijken. Helemaal in zijn eentje besluit hij Daniele te verstoppen, maar brengt daarmee ook zichzelf en zijn familie in levensgevaar.

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Zo Dec 27, 2020 10:03 pm Reageer met quote

Hier nog zo'n mooi boek.
'De pianostemmer'. Daniel Mason.
Het is oktober 1886 als Edgar Drake een vreemd verzoek van het Britse ministerie van Oorlog bereikt. Hij krijgt de opdracht om zijn vrouw en zijn rustige leventje in Londen vaarwel te zeggen en naar de jungle van Birma te reizen, waar een bijzondere Erard-vleugel gerepareerd moet worden. De piano is van Anthony Carroll, een arts in het Briste leger die er nogal onorthodoxe methoden op na houdt om de vrede te bewaren met de vijandige vorsten in de zuidelijke Shan-staten: door zijn liefde voor poëzie, muziek en studie met hen te delen. Voorlopig zorgt deze aanpak voor rust in het gebied, maar die roept tegelijkertijd vragen op bij Carrolls superieuren over zijn loyaliteit.
Op zijn reis naar Birma - via Europa, de Rode Zee en India - ontmoet Edgar profeten en dieven, soldaten en verhalenvertellers, en een fascinerende vrouw die net zo ongrijpbaar blijkt te zijn als de arts. Op de grote rivieren en in de verlaten steden van Birma krijgt Edgar te maken met meer mysteries en gevaren dan hij zich ooit had kunnen voorstellen.

Briesje

Superlid
Superlid
Di Dec 29, 2020 6:18 pm Reageer met quote

Gisterenavond ben ik begonnen in het boek Butcher's Crossing.
Een boek van John Edward Williams.
Ik denk dat het wel een boeiend boek is.
De recensies zijn over het algemeen wel goed.

Wil je er meer over weten?

Kijk dan even bij Bol.com

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Wo Dec 30, 2020 1:18 pm Reageer met quote

Al in tijden geen boek meer gelezen van Anna Enquist. Vandaag het boek 'De thuiskomst' besteld.

Ik mocht haar altijd graag lezen.

Briesje

Superlid
Superlid
Zo Jan 03, 2021 7:37 pm Reageer met quote

Een tijdje terug heb ik dit boek gelezen.

De jonge Hanno Dietz probeert vlak na de Tweede wereldoorlog samen met zijn moeder en zusje te overleven in het platgebombardeerde Hamburg. Stenen houwen, brandhout en oud ijzer verzamelen tussen het puin, gevonden spullen verhandelen op de zwarte markt - het is zijn dagelijks bestaan.

Maar op een dag vindt hij tussen het puin een dode vrouw. En vlak bij haar een jongetje van een jaar of drie, in opvallend nette kleding. Het kind praat niet, en er is niemand die bij hem hoort. Hanno neemt hem mee en de jongen zal uiteindelijk opgroeien in het gezin Dietz.

Jaren later bevindt deze wees uit de puinhopen zich op het spoor van een misdaad met banden naar zijn werkelijke familie...

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Di Jan 05, 2021 3:04 pm Reageer met quote

Het laatste boek van Sonja Barend. 'De appel in het paradijs'.

Leuk om het interview hieronder te lezen met Sonja Barend over het boek.

https://tinyurl.com/y6n8mqye

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 18117
Wo Jan 06, 2021 6:56 pm Reageer met quote

Zojuist een nieuw boek besteld.
Ik vertelde over mijn talenkennis.
Aangezien deze bij sommige talen niet voldoende is, een naslagwerk Tsjechisch bij talendomein.nl
De afwezigheid van lidwoorden en het gebruik van liefst 7 naamvallen is nog altijd een breinbreker voor me.
Voor uitspraak wordt er een cd-rom meegeleverd

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2852
Vr Jan 08, 2021 7:46 pm Reageer met quote

Briesje schreef:

Dagmar ken je de schrijver Samuel Bjørk al?
Ik heb van hem verschillende superspannende thrillers gelezen.

Ik reis alleen, De doodsvogel en De jongen in de sneeuw zijn echt aanraders. 👍

Ben op de helft nu van Ik reis alleen en vind het een goede thriller.
Mia is mijn favoriet, ik hou erg van dat soort types Very Happy

Briesje

Superlid
Superlid
Vr Jan 08, 2021 11:36 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Briesje schreef:

Dagmar ken je de schrijver Samuel Bjørk al?
Ik heb van hem verschillende superspannende thrillers gelezen.

Ik reis alleen, De doodsvogel en De jongen in de sneeuw zijn echt aanraders. 👍

Ben op de helft nu van Ik reis alleen en vind het een goede thriller.
Mia is mijn favoriet, ik hou erg van dat soort types Very Happy

Dat is een pak van mijn hart dat het boek je bevalt Dagmar. Very Happy

Briesje

Superlid
Superlid
Vr Jan 08, 2021 11:51 pm Reageer met quote

Deze boeken vond ik ook spannende thrillers.
Inmiddels al wat ouder dus lekker goedkoop bij het blauwe mannetje. Laughing

christoffel

Superlid
Superlid
Antw.: 2986
Za Jan 09, 2021 4:52 pm Reageer met quote

In mijn jonge jaren was ik gek op boeken met Mythen Sagen,en legenden en dan vooral de Griekse en de Noorse.
Nu lees ik niet zo veel meer al heb ik wel meer als 300 boeken in mijn e raeder staan.

Aan het onmogenlijke, is niemand gehouden.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13913
Di Jan 12, 2021 1:55 am Reageer met quote

Sommigen van jullie kennen dit boek vast al, in 2009 uitgegeven. Vandaag in begonnen en inmiddels al bijna op de helft: Couscous op zondag van Khadija Arib:

Als meisje van 15 werd ze samen met haar moeder met haar vader, die er al enkele jaren als gastarbeider werkte, in Nederland herenigd. Ze vertelt op een heel toegankelijke en openhartige wijze wat ze allemaal tegenkwam tijdens haar integratieproces. Een boeiend verhaal!

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4773
Di Jan 12, 2021 7:13 pm Reageer met quote

Geweldig boek Kees.

Een biografie waar ik weinig verwachtingen van had en die ik toch ben gaan lezen is 'Je ziet mij nooit meer terug' van Sonja Barend.
Absolute aanrader.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2852
Di Jan 12, 2021 7:38 pm Reageer met quote

Siddhartha van Hermann Hesse

Quote:
Siddhartha is het verhaal van een brahmanenzoon die zijn leven wijdt aan het zoeken naar het ware zelf. Als asceet in de bergen mediteert en vast hij, maar vindt de waarheid niet. Zwervend als bedelmonnik hoort hij spreken over de Boeddha, maar ook de grote Meester kan hem de waarheid niet geven. Dan stort hij zich in het wereldse leven, wordt minnaar van de courtisane Kamala, verwerft rijkdom en bezit, totdat hij voelt hierin ten onder te zullen gaan; en opnieuw wordt hij bedelaar.
Geleid door het heilige Om komt Siddhartha ten slotte aan de grote rivier, symbool van harmonie en vergankelijkheid. In de hut van de oude veerman leert hij de wereld der dingen lief te hebben en te begrijpen.

Het is al een oudje, dit boek, maar het heeft altijd veel indruk op me gemaakt en wat mij betreft is het steeds her leesbaar.

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 118
Do Jan 14, 2021 6:00 pm Reageer met quote

De enige manier om de wereld te redden is kennis verspreiden.
Kennis staat in boeken.
Laat de boekhandel niet doodgaan.
Koop een boek. Voor jezelf of voor een ander.
Koop lokaal en steun je boekhandel.

Getekend Ilja Gort

Ik heb zijn advies 'natuurlijk' meteen opgevolgd en
het boek Een tijd voor genade (thriller) van John Grisham besteld.

Plan(t) the future

Carlin

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 10
Do Jan 14, 2021 8:19 pm Reageer met quote

Welmoet schreef:
Al in tijden geen boek meer gelezen van Anna Enquist. Vandaag het boek 'De thuiskomst' besteld.

Ik mocht haar altijd graag lezen.

Carlin

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 10
Do Jan 14, 2021 8:24 pm Reageer met quote

Ik heb net het boek gelezen " de verdovers" van Anns Enquist. Erg goed en ik kende het niet naast haar wel gelezen boeken.

Pagina 3 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats reactie