Hebben om te kunnen zijn of zijn om te kunnen hebben
Filosofie & wetenschap
Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4798
Za Dec 05, 2020 2:25 pm Reageer met quote

Quote:
“Onze moderne economie is heel beschrijvend, analytisch. Het economisch denken van de Grieken is normatief. Mooi voorbeeld is te vinden in Gorgias, een van Plato’s dialogen (zie kader, red.).

“Daarin komt een zekere Callicles voor, die met Socrates in ­debat gaat over de goede manier van leven. Socrates wijst naar twee mannen die elk een aantal kruiken heeft. Maar de een heeft zijn kruiken goed onderhouden, en de andere slecht, waardoor de zijne lekken. De eerste is op een gegeven moment klaar met vullen, bij de tweede houdt het werk niet op.

“Wie van hen leeft nu het goede leven? Daarover gaat de discussie. Het zijn twee mensbeelden, twee modellen van consumptie. Wat heb je nodig? Een begrensd lijstje goederen, of hebben de behoeften geen grens?

Trouw

en wie niet (dat kookeiland in de keuken enz) heeft, die zal nog ontnomen worden. Die hoort er niet (meer) bij. Het 'goede leven'.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

daan56

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 3
Za Dec 05, 2020 6:58 pm Reageer met quote

Dank u voor dit bericht. Want ze weten soms niet wat ze doen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Marynote

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 82
Za Dec 05, 2020 8:45 pm Reageer met quote

Tja, meen je dit nu serieus? Persoonlijk denk ik dat de mens anno 2020 wel zijn eigen plan wel trekt. Discriminatie naar ras, geaardheid of levensstijl etc. is al zo oud als de weg naar Methusalem ...... Wink

"Life happens"
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Ma Dec 07, 2020 2:33 pm Reageer met quote

dat je wel eens de dwang of zachte drang vanuit de omgeving voelt om:
die oude broek, jas, schoenen whatever af te danken en nieuwe te kopen (terwijl het strikt genomen niet nodig is, maar ze in de ogen van een derde niet modern genoeg bevonden worden of zoiets.
En datzelfde misschien met dingen in je interieur, de keukenaccomodatie, de electronica waar je gebruik van maakt, computer, telefoon, op afstand bestuurbare/programmeerbare apparatuur/voorzieningen...

Ik denk dat ouderen dit veelvuldig meemaken, dat meewarige: heb je nu nog steeds geen...? Je gebruikt nog altijd...? (of enkel een hoofdschuddend geluidloos 'och och och')

terwijl ik er dus eigenlijk juist prat op ga enkel die dingen aan te schaffen (wanneer ik) die echt nodig denk te hebben

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

luciaT.1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 35
Ma Dec 07, 2020 6:36 pm Reageer met quote

De tijd dat ik me afvroeg wat een ander zou denken over mijn kledingstijl etc. ligt heel ver achter mij.
Als je wat klappen te verduren gehad hebt tijdens je leven, dan merk je dat het 'hebben' maar betrekkelijk is.

Natuurlijk krijg ik ook vragen waarom heb jij niet dit of dat.
Ik ga graag om met mensen die me mogen om wie ik ben, niet om wat ik zou hebben.

luciaT.1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 35
Ma Dec 07, 2020 8:02 pm Reageer met quote

Vaak denk ik aan mijn schoonvader die bittere armoede en honger meegemaakt heeft. Zijn mening was: wat een mens nodig heeft is een dak boven zijn hoofd, kleding om je warm te houden en dagelijks een bord eten, de rest is luxe.
Zijn rijkdom bestond uit het geven aan en ontvangen van liefde van kinderen, kleinkinderen, zei hij altijd. En vriendschappen.

Conny48

Stamgast
Stamgast
Antw.: 102
Do Dec 17, 2020 5:51 pm Reageer met quote

Eduard Hoornik
Op school stonden ze...

Op school stonden ze op het bord geschreven,
het werkwoord hebben en het werkwoord zijn;
hiermee was tijd, was eeuwigheid gegeven,
de ene werklijkheid, de andre schijn.

Hebben is niets. Is oorlog. Is niet leven.
Is van de wereld en haar goden zijn.
Zijn is, boven die dingen uitgeheven,
vervuld worden van goddelijke pijn.

Hebben is hard. Is lichaam. Is twee borsten.
Is naar de aarde hongeren en dorsten.
Is enkel zinnen, enkel botte plicht.

Zijn is de ziel, is luisteren, is wijken,
is kind worden en naar de sterren kijken
en daarheen langzaam worden opgelicht.

wo man singt, da lasse dich ruhig nieder, böse Menschen haben keine Lieder

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 279
Do Dec 17, 2020 10:57 pm Reageer met quote

Duidelijk wordt het nu met de lockdown. De run op de winkels op het moment dat men merkt dat sommige winkels gaan sluiten.
Alsof kerstmis niet gevierd kan worden zonder bepaalde luxe.
Ik hoor geklaag om me heen en snap er geen snars van.

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 18128
Vr Dec 18, 2020 9:54 pm Reageer met quote

"to have or not to have, that's the question"

Carlin

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 10
Do Jan 14, 2021 8:11 pm Reageer met quote

Interessante discussie lijkt me, 5 dec in gang gezet . Nog actueel?

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 279
Do Jan 14, 2021 8:14 pm Reageer met quote

Carlin schreef:
Interessante discussie lijkt me, 5 dec in gang gezet . Nog actueel?

Hij staat gewoon open dus lijkt het dat je gewoon kan reageren.
En nog welkom Carlin! Wink

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28063
Vr Jan 15, 2021 12:29 pm Reageer met quote

Zijn is hebben. En hebben is zijn...

Faber quisque fortunae suae

NicolaasP

Superlid
Superlid
Vr Jan 15, 2021 4:11 pm Reageer met quote

Met hebben is in dit topic uiteraard consumeren in de zin van vergaren, steeds meer vergaren, vergaren als levensvervulling bedoeld.
En absoluut niet hebben in de zin van aan een levensbehoefte kunnen voldoen.

Het is zeker actueel voorlopig Carlin, welkom, nu zoveel mensen hun tijd anders zullen doorbrengen als ze gewend zijn met bv winkelen -'shop till you drop'.
Het straatbeeld wat menigeen gewend zal zijn, dat van drommen mensen met tassen van de bekende kledingwinkelketens waarin zich zelden iets zal hebben bevonden wat men werkelijk nodig had, dat is iets dat we al heel lang niet meer kennen.
Deze mensen zullen nu hun shopping-tijd anders besteden.
Dat zou tot het inzicht hebben kunnen leiden dat de kledingjacht, de jacht op hebbedingetjes om andere jagers op hebbedingetjes mee te imponeren, niet een noodzakelijke vrijetijdsbesteding is. Niet langer een voorwaarde is/lijkt/gebleken is om te overleven.

Je hoort de laatste tijd wel waarschuwen voor de veel grotere crisis waar we ons in bevinden. Die van de klimaatveranderingen.
In het licht of onder de dreigende wolkenlucht -inktzwart zeggen sommigen- daarvan, zou ik zeggen dat de versobering, de materiële zelfbeperking die de mensen momenteel opgelegd is tgv de lockdowns en social distancing een prima oefening vormt voor een beter leven, een beter zijn, voor alles wat is, en alles wat nodig is voor -met name- ons zijn.

Roman Kent

Pagina 1 van 1

Plaats reactie