Vitamine D tekort bij 50plus
Gezondheid & zorg
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

Olivia50

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 1
Wo Jan 20, 2021 5:23 am Reageer met quote

Ik ben vegetarisch en 57 jaar oud en ik haal mijn vitamine vooral uit supplementen. Vitamine D zit ook in voeding (champignon, melk, almond melk, eieren en ook boter en kaas). In sommige producten wordt de extra vitamine D toegevoegd, ik merk wel hoeveel ik ook bereken, het lastig is om aan de dagelijkse hoeveelheid van 600IU* te komen. In een ei zit bijvoorbeeld 40, dus dan zou je al 15 eieren moeten eten! Wat voor voeding kan ik beter eten om aan die aanbevolen hoeveelheid te komen? Heeft iemand suggesties/ advies voor mij.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

SaraD

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 1
Wo Jan 20, 2021 5:28 am Reageer met quote

Daarom neem ik al jaren een supplement in, vitamine D Forte van https://www.flinndal.nl/vitaminen/vitamine-d-forte , daar zit iets meer in dan de aanbevolen hoeveelheid in. Als ouderen hebben we dat beetje extra wel nodig.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4799
Wo Jan 20, 2021 11:03 am Reageer met quote

Ik koop regelmatig een blikje kabeljauwlever. Dat zit bomvol vitamine D, en het is heerlijk broodbeleg. Te koop oa bij Dirk en AH

Welkom beiden hier overigens

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 279
Wo Jan 20, 2021 11:42 am Reageer met quote

Vanaf 60 jaar moet je dagelijks, ook in de zomer vitamine D slikken.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13958
Wo Jan 20, 2021 9:06 pm Reageer met quote

Welmoet schreef:
Van wie moet dat en hoeveel moet je dan extra nemen naast je voeding?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Wo Jan 20, 2021 9:57 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Welmoet schreef:
Van wie moet dat en hoeveel moet je dan extra nemen naast je voeding?

Het moet vanaf 50 jaar zijn.

De huisarts. 1x daags 1 kauwtablet van D 10 microgram.
Vanaf 70 jaar 1x daags 20 microgram

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Jan 20, 2021 11:05 pm Reageer met quote

Welmoet schreef:
Het moet vanaf 50 jaar zijn.

De huisarts. 1x daags 1 kauwtablet van D 10 microgram.
Vanaf 70 jaar 1x daags 20 microgram
Dankjewel. Dat is dus 400 en 800 ie. M.i. minimaal, hoor. Het zijn de aanbevelingen voor de groepen die een groter risico op tekorten hebben, dus kinderen, ouderen, mensen met een (niet eens zo) donkere huid, degenen die weinig buiten komen en/of bedekkende kleding dragen, kortom, verreweg de meesten van ons. Ook als je vegetarisch en zeker als je veganistisch eet dan loop je een groot risico op een tekort, zelfs volgens de minimale normen van de Gezondheidsraad/Voedingscentrum. Aanvulling uit een potje van het Kruidvat of de HEMA is dan raadzaam.

Voor de goede orde vind ik het prima als je de officiële aanbevelingen aanhoudt maar er zijn nogal wat onderzoeken waaruit blijkt dat die uiterst minimaal zijn. Een interessant artikel hierover: Eeuwen van migratie oorzaak vitamine D tekort. En nog een als je een verband zoekt met Covid-19: Spaanse onderzoekers: Vitamine D effectief tegen corona.

Ik volg al een aantal jaren dr. Gert Schuitemaker die meer dan 10 jaar geleden al een uitgebreid onderzoek gedaan heeft naar de effecten van vitamine D op onze gezondheid. Ik gebruik 3000 ie/75mcg extra per dag. Dat gaat de richting van de orthomoleculaire gezondheidsleer op, mijn keuze, maar dat moet iedereen voor zichzelf maken.

Nog een goed artikel in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde: Nieuw licht op vitamine D

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 676
Do Jan 21, 2021 12:56 am Reageer met quote

Ik kreeg vanmorgen een heel ander gevoel toen ik de 2 postings las over vitamine d.

's nacht rond half drie 2 nieuwe leden waarbij de ene een voorzetje geeft en de andere kopt........
een stukje reclame voor een bepaald merk lijkt mij

overigens slik ik ook vitamine d van de kruidvat.

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Do Jan 21, 2021 1:11 am Reageer met quote

Scherp opgemerkt Nandes!

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 138
Do Jan 21, 2021 1:23 am Reageer met quote

Olivia50 schreef:
Ik ben vegetarisch en 57 jaar oud en ik haal mijn vitamine vooral uit supplementen.

Ik ben veganistisch en haal mijn dagelijkse vitamine D3 in de vorm van
druppels uit het supplement AOV (424). Wit etiket = vrij van synthetische geur-, kleur-, en smaakstoffen.

Plan(t) the future

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Jan 21, 2021 1:26 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
Ik kreeg vanmorgen een heel ander gevoel toen ik de 2 postings las over vitamine d.

's nacht rond half drie 2 nieuwe leden waarbij de ene een voorzetje geeft en de andere kopt........
een stukje reclame voor een bepaald merk lijkt mij

Gezien de uitblijvende reacties van beide nieuw komende dames inderdaad nog niet zo'n gekke gedachte. Niettemin vind ik het een zinnig onderwerp om serieus op in te gaan.

Je niet kunt stellen dat de ADH 600 ie of een andere hoeveelheid per dag is. Dat is idioot omdat het lichaam in staat is zelf vitamine D te genereren onder invloed van zonlicht. Veel blootstelling aan zonlicht betekent minder behoefte aan inname via eten en pillen dan bij weinig blootstelling waarbij huidskleur ook een belangrijke rol speelt. Uiteindelijk gaat het om de bloedspiegel die minimaal 50-75 nmol/l moet bedragen. Daar zijn wetenschappers het niet over eens, waardoor een hogere minimale streefwaarde ook voorkomt. De maximale bloedspiegel is nog een stuk vager maar die mag behoorlijk hoog zijn voordat je risico's loopt, die eigenlijk niet eens bekend zijn.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28063
Do Jan 21, 2021 12:47 pm Reageer met quote

Ik krijg mijn vitamine D via de huisarts. Vier rode pilletjes in een wit doosje, eens in de week één pilletje.
Hel lijkt mij nog de meest vertrouwde manier om tot een juiste dosering te komen.

Van al dat spul wat je via de reclames te horen en te zien krijgt, denk ik vaak dat de enige die daar beter van wordt, de fabrikant is...

...En de reclamejongens...

Faber quisque fortunae suae

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2867
Do Jan 21, 2021 3:55 pm Reageer met quote

Ik ben boven de 60 maar gebruik geen extra vitamine D.
Dat ga ik eventueel pas doen als een arts geconstateerd heeft dat ik er een gebrek aan heb.
Iedereen moet vooral vitaminen en mineralen slikken als ze daar zin in hebben of als men denkt binnen een risicogroep te behoren, maar ik doe daar niet aan mee, tenminste niet preventief, pas na constatering.

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 138
Do Jan 21, 2021 4:03 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Van al dat spul wat je via de reclames te horen en te zien krijgt, denk ik vaak dat de enige die daar beter van wordt, de fabrikant is...
...En de reclamejongens...

Een artsenbezoeker is volgens mij ook een soort 'reclamejongen'.

Plan(t) the future

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Jan 21, 2021 4:18 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
Een artsenbezoeker is volgens mij ook een soort 'reclamejongen'.
Daarmee druk je het heel mild uit voor een vertegenwoordiger van de farmamaffia... Aan vitamines is doorgaans niet zo gek veel te verdienen omdat de patenten, zo die er ooit al waren, verstreken zijn.

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Jan 21, 2021 4:24 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik krijg mijn vitamine D via de huisarts. Vier rode pilletjes in een wit doosje, eens in de week één pilletje.

5600 ie per capsule? Maar kun je nagaan wat het probleem is, als jij als gezonde senior en 's zomers veel in de buitenlucht actief aanvulling nodig hebt.

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Do Jan 21, 2021 5:36 pm Reageer met quote

Ik vertrouw op de deskundigheid van mijn huisarts die mij vitamine D voorschrijft.
Daar hoef ik zelf geen studie van te maken.

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Jan 21, 2021 6:39 pm Reageer met quote

Welmoet schreef:
Ik vertrouw op de deskundigheid van mijn huisarts die mij vitamine D voorschrijft.
Daar hoef ik zelf geen studie van te maken.

De huisarts hanteert in principe de NHG-standaarden maar ook het gezonde nuchtere verstand omdat die standaarden niet voorzien in individuele zorg op maat.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28063
Do Jan 21, 2021 6:52 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Tympaan schreef:

5600 ie per capsule? Maar kun je nagaan wat het probleem is, als jij als gezonde senior en 's zomers veel in de buitenlucht actief aanvulling nodig hebt.

Ik ga er maar van uit dat 'n huisarts weet wat hij doet en niet zal proberen om mij willens en wetens te vergiftigen. Wat zou hij daar voor belang bij hebben?
Bij de tandarts moet je ook maar aannemen dat hij niet een paar gaatjes extra boort omdat hem dat financieel beter uitkomt...

Soms moet je wel wat vertrouwen hebben totdat het bewezen is dat je dat beter niet kan doen..

Die 5600 ie klopt wel. Maar het zegt mij verder niets in de zin of dat veel of weinig is...

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Jan 21, 2021 8:29 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Die 5600 ie klopt wel. Maar het zegt mij verder niets in de zin of dat veel of weinig is...
Het komt neer op 800 ie per dag en dat is het dubbele van wat er aan intake aan mensen zonder risicofactoren (zoals wel bij kinderen, ouderen, donkere huid etc.) wordt geadviseerd maar 5600 ie per week is eigenlijk nog minimaal in mijn ogen, maar lijkt me correct volgens de officiële richtlijnen. Overdoseren doe je sowieso al niet gauw bij vitamine D maar 5600 ie per week is dat zeker niet. Als iemand een heel lage bloedspiegel heeft wordt er overigens geadviseerd om tijdelijk een flink hoge dosis te gebruiken om 'op te laden', bijvoorbeeld 50.000 of 100.000 ie per week gedurende enkele weken. Dit omdat vitamine D wordt opgeslagen in het vetweefsel, als buffer voor tekorten, bijvoorbeeld in het winterseizoen. Maar dergelijke doseringen zijn zeker dokterswerk.

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie