De avondklok is ingegaan
Maatschappij, werk & pensioen
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende Plaats reactie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4288
Di Jan 26, 2021 4:23 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik zie ook het probleem niet om het leger in te zetten. Deze achterlijkheid kan niet getolereerd worden en moet onmiddellijk de grond ingeboord worden. Geen enkel weldenkend persoon vindt het normaal dat winkels geplunderd worden en vernielingen aangericht worden. Dus zal men zich ook niet snel tegen het leger keren.

Het is nu even geen tijd voor democratisch correct geneuzel. Vermorzelen dat tuig.

Het zal toch je winkel maar zijn die vernield en geplunderd is..

Met democratisch geneuzel heeft het bezwaar tegen het inzetten van het leger niets te maken. De rellen opzichzelf zijn een aanval op onze democratische processen, aangezien het besluit van een avondklok een democratisch genomen besluit is. Ook de aanval op de pers en op de politie is een rechtstreekse aanval op onze democratische rechtsstaat. De inzet van het leger is een mogelijkheid, maar in mijn ogen pas als blijkt dat de poltitie met behulp van de marechaussee niet in staat zal blijken de orde te herstellen. Ik weet niet of dat nu al het geval is, ik weet niet of alle middelen die de politie of de gemeente tot haar beschikking heeft al zijn ingezet.
Ik vind het juist om erg terughoudend te zijn met de inzet van het leger, omdat ik daarbij denk aan het gebruik van wapens. Wat zou de rol van het leger anders moeten zijn? En als dat zo is, wat zet je dan in werking? Dan gaat het wél lijken op een burgeroorlog. Dat idee jaagt mij persoonlijk angst aan. Dus alleen als het écht niet anders kan en onze rechtsstaat dreigt overgenomen te worden door rechts-extremisten. Ik heb niet het idee dat het al zover is.
Liever zou ik inzetten op noodverordeningen, zo goed mogelijk opsporen van zoveel mogelijk daders en zware straffen. En toon vooral allemaal breed je afkeuring, spreek ouders van jongeren erop aan, als je ze kent. Confronteer hen. Ik hoor van app-groepen van ouders die elkaar oproepen hun kinderen binnen te houden.
En als Trump een impeachment aan zijn broek krijgt vanwege aansporen tot geweld, dan zou ik ook weleens willen weten wat hier de juridische mogelijkheden zijn tegen politici die aansporen tot verzet tegen democratische wetten en instituties.
Maar dat is voor later.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8185
Di Jan 26, 2021 4:44 pm Reageer met quote

In artikel 103 van de grondwet is de uitzonderingstoestand geregeld. Aan dit artikel is dan weer een wet gehangen, die uitvoeriger daar op in gaat.
Grondrechten kunnen worden beperkt en de gewapende macht kan worden in gezet. Dit zware middel is bij mijn weten nog nooit gebruikt

De verkorte tekst luidt:

De wet bepaalt in welke gevallen ter handhaving van de uit- of inwendige veiligheid bij koninklijk besluit een door de wet als zodanig aan te wijzen uitzonderingstoestand kan worden afgekondigd; zij regelt de gevolgen.
2.
Daarbij kan worden afgeweken van de grondwetsbepalingen inzake de bevoegdheden van de besturen van provincies, gemeenten, openbare lichamen als bedoeld in artikel 132a en waterschappen, van de grondrechten geregeld in de artikelen 6, voor zover dit de uitoefening buiten gebouwen en besloten plaatsen van het in dit artikel omschreven recht betreft, 7, 8, 9, 12, tweede en derde lid, en 13, alsmede van artikel 113, eerste en derde lid.
3.
Terstond na de afkondiging van een uitzonderingstoestand en voorts, zolang deze niet bij koninklijk besluit is opgeheven, telkens wanneer zij zulks nodig oordelen beslissen de Staten-Generaal omtrent het voortduren daarvan; zij beraadslagen en besluiten ter zake in verenigde vergadering.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Jan 26, 2021 4:55 pm Reageer met quote

Dank je Benneke.Ik vind het een geruststelling te weten dat het inzetten van het leger niet al te licht kan worden gedaan. Hoe schokkend ik de rellen ook vind, het inzetten van het leger tegen burgers is in mijn ogen een middel dat vooral gebruikt wordt door dictatoriale regimes. Dat idee vind ik beangstigend. Ik hoop en vertrouw er vooralsnog op dat de politie en gemeente/overheid erin zal slagen de orde te herstellen.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2970
Di Jan 26, 2021 6:31 pm Reageer met quote

[quote="Keesvi"]
Ik verbaas me erover dat jij en een aantal anderen waarvan ik nadenken over wat er geopperd wordt gewend ben zo kritiekloos alles wat de overheid doet goedkeuren.

Volgens mij maak je hier een behoorlijke denkfout door ervan uit te gaan dat anderen die het beleid van de overheid steunen c.q. zich aan de maatregelen houden dit kritiekloos doen en verondersteld dat ze niet hier over niet nadenken. Behoorlijk arrogant ook om te denken dat jouw kijk op de zaak verondersteld dat je wel nadenkt...............

Laatst aangepast door dagmar57 op Di Jan 26, 2021 6:40 pm, in totaal 1 keer bewerkt

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Jan 26, 2021 6:39 pm Reageer met quote

Ik ben ook niet voor het inzetten van het leger en hoop dat politie/ME/Marechaussee in staat zijn de rellen enigszins onder controle te houden.

Ik vind de oproep/toespraak van Aboutaleb geweldig, dat hij de relschoppers en ook sociale omgeving van de relschoppers aanspreekt, ik denk niet dat het helpt, maar het is wel een goed signaal.

Naast alle ellende vond ik het dan ook hartverwarmend dat er berichten in de krant staan over buurtbewoners en scholieren die spontaan komen helpen de aangerichte schade op te ruimen. Dat is ook Nederland, je zou het haast vergeten................................

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28221
Di Jan 26, 2021 6:41 pm Reageer met quote

Wat Benneke zegt zal zonder meer waar zijn en waarschijnlijk is het maar goed dat het zo is. Op een dictatuur zit niemand te wachten.

Maar als je ziet dat de politie het blijkbaar niet meer aankan, moet je toch wat. Je kan dit toch waarachtig niet dagen, of misschien wel weken laten voortrazen.

En ik ben niet zo bol-aaierig als het om misdadigers gaat. En dit zijn in mijn ogen misdadigers...

Faber quisque fortunae suae

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8185
Di Jan 26, 2021 7:39 pm Reageer met quote

Wat mij betreft kan er ook niet hard genoeg worden opgetreden tegen deze relschoppers. Waar het minderjarigen betreft lijkt mij ook dat de ouders aansprakelijk kunnen worden gesteld voor het mee betalen aan de ontstane schade. Voor mij is het trouwens volstrekt onbegrijpelijk dat ouders hun kinderen mee laten gaan in deze waanzin.

De berichten, die via het internet worden verspreid zullen ook wel onderzocht worden of daarin geen strafbare feiten worden gepleegd zoals opruiing en uitlokking.
Dit vergt veel capaciteit bij de politie. Weinigen weten dat de M.E. is samengesteld uit agenten, die normaal het gewone politiewerk doen. Elke dag dat de M.E wordt ingezet gaat dus ten koste van de sterkte van de politieteams.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 713
Wo Jan 27, 2021 1:26 am Reageer met quote

Geen nieuwe ongeregeldheden vanavond, gelukkig.......

de politie heeft samen met de burgermeesters en anderen een juiste tactiek gekozen( vroegtijdig aanpreken en wegsturen) en dat heeft gewerkt..

een compliment aan de politie en de ME.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4913
Wo Jan 27, 2021 11:41 am Reageer met quote

Opluchting ja. Gister reageerde ik in the heat of the moment waardoor ik achteraf gezien tot een verkeerd oordeel kwam.
Er werd gister in Eenvandaag een vergelijking getrokken tussen hoe in Nederland (eerdere) rellen zoveel beter beheerst werden (zonder verdere escalatie) dan in Parijs. Dat dankzij het zoveel mogelijk en zo vroeg mogelijk zoeken naar contact met de relschoppers (ook potentiële) en gemoedelijk, rustig op hen in te praten en tot zelfreflectie te brengen, in plaats van automatisch hard, harder, nog harder tegen hard, harder, nog harder te gaan zoals bij de rellen in Parijs in de zomer gebeurde. En dat zou je natuurlijk hier hebben meemaken door werktuigelijk het leger in te zetten, de hardst mogelijke confrontatie op te zoeken. Dom

Mooi van Nederland, de overheid, en het samenspel tussen al die instanties die hierbij betrokken zijn.
Opmerkelijk ook hoe Aboutaleb op tv niet in de derde persoon óver de relschoppers en plunderaars sprak, maar hen rechtstreeks toesprak, niet kwaad, niet met scheldwoorden, maar rustig appellerend aan hun geweten. 'Hoe ben je vandaag wakker geworden? Was je blij met die zak gestolen spullen?'

Quote:
Nadat er vanochtend online werd opgeroepen om vandaag in de Bijlmer te rellen hebben bewoners, ouders en jongeren(werkers) massaal opgeroepen om dat niet te doen en vooral thuis te blijven. Het resultaat: geen rellen in de Bijlmer.
twitter

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 279
Wo Jan 27, 2021 12:29 pm Reageer met quote

Nicolaas, ik denk dat de meesten van ons die de beelden van vernieling en plunderingen, aanval op politie hebben gezien slechts een ding wilden. Dat dit stopte, hoe dan ook. Heel menselijk!

Op zo'n moment sta je er niet bij stil dat het verschillende groepen zijn die daarbij aanwezig waren.

Neemt niet weg dat ik vind dat die jongeren die er alleen op uit waren om vernielingen aan te richten wat mij betreft keihard aangepakt moeten worden.

Wat Aboutaleb deed, respect!

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Jan 27, 2021 1:11 pm Reageer met quote

Ach ja, laten we maar weer gaan "theedrinken"...

Ik denk veel eerder dat het gajes nu even moe is en vindt dat er wat al te veel politie rondloopt. Maar als die zak met spullen straks weer leeg is en de commotie weer wat bedaard is, moet ik nog maar zien of het allemaal voorbij is.

Of dacht je nu echt dat die relschoppers zich iets gelegen laten liggen aan de mooie woorden van burgemeester Aboutaleb. Ik geloof er niets van. Die zullen elke gelegenheid te baat nemen om wederom te gaan rellen...

Oppakken en de schade laten betalen. Dat is in mijn ogen de enige remedie

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1704
Wo Jan 27, 2021 2:13 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Oppakken en schade laten betalen wil iedereen. En als de relschoppers nog minderjarig zijn, en die kans is groot, de ouders laten betalen.
Ouders zijn verantwoordelijk voor de schade die hun minderjarige kinderen veroorzaken. De opgepakte relschoppers, wel of niet minderjarig, krijgen ook een strafblad als zij betrokken zijn bij brandstichting, plundering en vernieling.

Die schadeclaims zullen hoog zijn.
Er zullen denk ik een heleboel relschoppers, en ouders van relschoppers behoorlijk veel spijt krijgen.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 391 ppm, nu: 416 ppm.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Wo Jan 27, 2021 4:36 pm Reageer met quote

barth. schreef:
Tympaan schreef:

Oppakken en schade laten betalen wil iedereen. En als de relschoppers nog minderjarig zijn, en die kans is groot, de ouders laten betalen.
Ouders zijn verantwoordelijk voor de schade die hun minderjarige kinderen veroorzaken. De opgepakte relschoppers, wel of niet minderjarig, krijgen ook een strafblad als zij betrokken zijn bij brandstichting, plundering en vernieling.

Er zullen denk ik een heleboel relschoppers, en ouders van relschoppers behoorlijk veel spijt krijgen.

Dat denk ik ook. Er is geen sprake van "theedrinken"(?) ook. Maar ik denk wel dat de groep behoorlijk gaat uitdunnen nu. De harde kern zul je inderdaad niet bereiken met de woorden als die van Aboutaleb. Maar de acties en reacties van ouders, scholen, voetbalsupporters, buurtgenoten e.d. die allemaal openlijk hun afkeuring laten blijken, daders en ouders erop aanspreken en ook foto- en filmmateriaal doorspelen aan de politie tbv de opsporing zullen zeker een grote groep bereiken. Hoe kleiner de groep reltrappers wordt, hoe makkelijker het ook is te controleren en daar vertrouw ik op. Dit soort reltrappers bestaat bij de gratie van de grote groep, dat is waarbinnen zij zich veilig voelen hun misdrijven te plegen.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Wo Jan 27, 2021 4:59 pm Reageer met quote

Dat ze inzien/merken: het is/was misschien even die kick, maar al het gezeik dat daar achteraan komt.... dat is het echt niet waard, geef mijn portie een volgende keer maar aan fikkie, ik blijf lekker thuis

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Jan 27, 2021 5:05 pm Reageer met quote

barth. schreef:

Dat hoop ik ook van ganse harte. En dat het allemaal niet weer verzandt in stroperigheid en ach ach, wat zijn die jongeren toch zielig en die ouders konden het toch ook niet helpen....

NicolaasP

Superlid
Superlid
Wo Jan 27, 2021 5:23 pm Reageer met quote

De ouders van bv de relschoppers in Urk die moeten ook aangepakt worden Tympaan?
Die zijn medeplichtig wanneer we niet opnieuw weer zo stroperig willen doen?

Roman Kent

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Jan 27, 2021 5:50 pm Reageer met quote

Ik zou niet weten waarom niet...

Schade veroorzaken betekent schade betalen. Simpeler kan het toch waarachtig niet zijn.

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Jan 27, 2021 5:59 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik zou niet weten waarom niet...

Schade veroorzaken betekent schade betalen. Simpeler kan het toch waarachtig niet zijn.

Nou, zo simpel ligt het juridisch allemaal niet, er zal overtuigend bewijs moeten zijn en dat zal er in veel gevallen niet zijn of niet kunnen worden aangetoond.
Ik vermoed dat vele daders vrij uit zullen gaan door gebrek aan bewijs.
Enige voordeel is dat tegenwoordig veel mensen opnamen maken met mobiele telefoons en deze beelden aan de politie leveren en er camera's hangen in de binnensteden en bij winkeliers, daar is de hoop op gevestigd.
De doorgewinterde raddraaiers weten heus wel dat ze hun gezicht moeten bedekken om niet herkend te worden.

Ik ben wel een voorstander van schade verhalen op de dader, dat is goed signaal naar de dader op verantwoording dragen voor wat men heeft gedaan/aangericht.
Een strafblad ben ik minder voorstander van, de meesten zijn nog erg jong en een strafblad heeft verregaande gevolgen voor de toekomst.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14074
Wo Jan 27, 2021 6:49 pm Reageer met quote

Goed dat er zoiets als groepsvorming bestaat en gemeenschapszin. Zo kan het ook uitpakken:
Quote:
"De rellen roepen veel verontwaardiging op. Een groot deel van Nederland vindt dat een grens wordt overschreden", legt gedragswetenschapper Otto Adang uit. "Deze mensen willen duidelijk maken dat ze niet bij die geweldplegers horen. Dat doen ze door hun ongenoegen te uiten met woorden of positieve acties op te zetten om gedupeerden te helpen."

Omdat veel mensen op sociale media vinden dat 'dit niet oké is', steken meer mensen de handen uit de mouwen, zegt Adang. "Als je weet dat jouw mening breder gedeeld wordt in de samenleving, ben je eerder geneigd om iets te doen. Dan wordt het 'wij' tegen 'zij' en wil je op zo veel mogelijk manieren laten zien dat je de anderen uit jouw groep wil helpen."
Lees verder: Rellen creëren ook groep 'die staat voor iets anders': veel initiatieven om te helpen

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Jan 27, 2021 6:49 pm Reageer met quote

Dat de praktijk weerbarstiger is weet ik ook wel. En ik vind het ook verschrikkelijk dat de meesten er weer probleemloos mee wegkomen..

Dat strafblad blijft ze herinneren aan wat ze misdaan hebben dus daar heb ik niet zo'n moeite mee. Het gaat niet om een winkeldiefstalletje of een kattekwaadje. Hier is echt abnormaal grof geweld gebruikt. Dus dat mag best wel stevig aangepakt worden.

Pagina 4 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Plaats reactie