Golden Earring stopt
Media, lezen & muziek
Plaats reactie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5884
Vr Feb 05, 2021 9:11 pm Reageer met quote

Aan alles komt een einde, maar het bericht dat Golden Earring stopt nu George Kooymans met de vreselijke ziekte ALS is gediagnosticeerd, trof me toch behoorlijk. In de eerste plaats vind ik het natuurlijk erg voor Kooymans en degenen die hem na staan.
Golden Earring is onverbrekelijk verbonden met mijn jonge jaren. Ik was een grote fan en ben dat altijd gebleven. Ik heb meerdere optredens gezien en was zelfs als jonge puber een tijdje smoorverliefd op George Kooymans.

Ik herinner me nog goed dat ik met overgave en niet gehinderd door enig muzikaal talent luidkeels "Back Home" meebrulde, waarop mijn vader in dezelfde toonsoort mij melodieus: "Bek dicht" toezong.

Onze oudste rockband met mannen die als hechte groep vrienden ook als zeventigers nog voor uitverkochte zalen speelde stopt ermee.
En dat kan ook niet anders. Na vijftig jaar in deze samenstelling ga je niet met een ander door als er één omvalt, hebben ze lang geleden al besloten.
Het einde van een tijdperk.
Gelukkig laten ze een immens rijke schat aan muziek na. Een muzikale erfenis die alle bandleden zal overleven, denk ik zo.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6104
Vr Feb 05, 2021 11:46 pm Reageer met quote

De band waarvan George Kooymans altijd het gezicht was, The Golden Earring, in mijn jeugd nog The Golden Earrings (een bobo in de VS raadde hen aan de 's' te schrappen, 'dat was beter', ben me altijd blijven afvragen waarom) is definitief geschiedenis.
Leuke man, geweldige gitarist. Eén van de reuzen van de tijd waarin we geleefd hebben.

Nog geen jaar geleden werd de docu https://www.ntr.nl/NTR-Documentaires/137/detail/Het-Uur-van-de-Wolf/VPWON_1316264 uitgezonden

Quote:
Boudewijn de Groot, George Kooymans en Henny Vrienten bundelen hun krachten en toeren momenteel langs de theaters onder de naam Vreemde Kostgangers

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3875
Za Feb 06, 2021 4:35 pm Reageer met quote

Legendarische Nederlands band, ook een tijdicoon.
Ik heb ze een paar keer live gezien, alhoewel ze nooit tot mijn lievelingsband hebben behoord.
Ik vond Rinus Gerritsen altijd het leukste bandlid Very Happy

laszlo

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 6
Ma Feb 08, 2021 5:45 am Reageer met quote

Maar hij had ook een mooie pakkende stem.. Another 45 miles, en het intro van She flies on strange wings. schieten me als eerste binnen.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6104
Ma Feb 08, 2021 11:29 am Reageer met quote

Goed gezegd Laszlo, 'een pakkende stem' , weinig Nederlandse mannelijke popartiesten hadden/hebben dat naar mijn idee.
Alleen Kooymans kan me een brok in mijn keel bezorgen: https://www.youtube.com/watch?v=x0Orfbc5m7s

Just a Little Bit Of Peace in my Heart

Een stem met een krankzinnig bereik zoals in de docu Vreemde Kostgangers te horen is, jammer dat hij die magistrale kopstem alleen maar op de achtergrond gebruikt heeft

https://www.ntr.nl/NTR-Documentaires/137/detail/Het-Uur-van-de-Wolf/VPWON_1316264 (27ste minuut)

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Pagina 1 van 1

Plaats reactie