Phishing mailtje
Computer, apps, software, tablet & smartphone
Plaats reactie

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2275
Zo Feb 14, 2021 8:06 pm Reageer met quote

Ik kreeg vandaag weer eens een phishingmailtje
Diverse alarmbellen gingen bij me af toen ik dat mailtje onder ogen kreeg.

Niet alleen dat ik nog nooit van Knab had gehoord,
Maar ook omdat ik niet met mijn naam maar met “beste klant” werd aangesproken.
(Als ik daar klant was geweest zouden zij ook mijn naam moeten weten)

En dan dat “opnieuw registreren” en een duidelijke uitnodiging om op een link te klikken!

Voor de zekerheid ook even gecheckt wat de url was waar de link naar verwees. (Zonder de link aan te klikken natuurlijk)
En toen was het helemaal duidelijk dat het phishing betrof.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15540
Zo Feb 14, 2021 8:48 pm Reageer met quote

Per telefoon kan ook. "Met Teun Jansen (ik noem maar wat), afdeling fraudebestrijding van de [naam bank]. Ik hoop dat het gelegen komt maar het is dringend. Iemand uit Osnabrück probeert uw rekening leeg te halen. Ik heb even wat gegevens van u nodig..." etc. Het komt erop neer dat je al je geld moet overmaken naar een extra beveiligde tijdelijke rekening om dat geld veilig te stellen. Niet voor jou uiteraard maar veilig voor de fraudeurs want dat geld zie je never nooit meer terug.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

barth.

Superlid
Superlid
Zo Feb 14, 2021 9:23 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Per telefoon kan ook. "Met Teun Jansen (ik noem maar wat), afdeling fraudebestrijding van de [naam bank]. Ik hoop dat het gelegen komt maar het is dringend. Iemand uit Osnabrück probeert uw rekening leeg te halen. Ik heb even wat gegevens van u nodig..." etc. Het komt erop neer dat je al je geld moet overmaken naar een extra beveiligde tijdelijke rekening om dat geld veilig te stellen. Niet voor jou uiteraard maar veilig voor de fraudeurs want dat geld zie je never nooit meer terug.

Laughing je moet zo oppassen.

Ik heb het ook eens meegemaakt dat de (bejaarde) overbuurvrouw van mijn moeder iemand aan de deur kreeg die het verhaal had dat haar betaalpas van de bank “opgewaardeerd” moest worden.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15540
Zo Feb 14, 2021 9:38 pm Reageer met quote

barth. schreef:
Ik heb het ook eens meegemaakt dat de (bejaarde) overbuurvrouw van mijn moeder iemand aan de deur kreeg die het verhaal had dat haar betaalpas van de bank “opgewaardeerd” moest worden.

Dat is het meest trieste nog, dat vooral zwakke slachtoffers zoals bejaarden worden uitgekozen om beroofd te worden van hun laatste spaarcentjes. Je zou haast weer terugverlangen naar het bankfiliaal om de hoek waar je gewoon een paar tientjes kon opnemen voor de boodschappen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1184
Ma Feb 15, 2021 2:51 am Reageer met quote

alles wat ik niet ken ,niet om gevraagd heb ,niet bekend is, dus bijna alles gaat de prullenbak in.

avos3770

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 91
Ma Feb 15, 2021 5:42 pm Reageer met quote

Verder: klik niet op een link in de mail. Als het echt lijkt, dan kan je zelf de url intikken; dan ben je zeker dat je op de juiste site uitkomt en niet op een dummy

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29888
Ma Feb 15, 2021 7:57 pm Reageer met quote

Ik heb intussen al een paar keer een aanzienlijke prijs gewonnen. Ik hoefde enkel maar wat gegevens in te vullen...

Wel vreemd als je nooit met die internetloterijen meedoet..

Weg ermee, dus...

Faber quisque fortunae suae

barth.

Superlid
Superlid
Di Feb 16, 2021 3:11 am Reageer met quote

Ik zag vanavond ook de tv reportage terug

https://pointer.kro-ncrv.nl/de-wereld-achter-whatsapp-fraude

Die ging dus over whatsapp oplichting.
Maar die ene man die werd geïnterviewd, slachtoffer van whatsapp fraude
Vertelde ook dat hij eens net zo’n fishing mailtje had binnen gekregen als ik nu binnen kreeg.

Trouwens met die whatsapp fraude wordt er door oplichters ook op bejaarde slachtoffers geloerd. En mensen die op facebook heel open zijn over hun leven en hun contacten die kunnen extra kwetsbaar zijn.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie