Uitspraak rechter: Staat moet avondklok laten vallen
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 Plaats reactie

tontoos

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 95
Wo Feb 17, 2021 11:02 am Reageer met quote

Ik heb de discussie gevolgd Op1 en hoor die man van virus waanzin begrijp ik best dat we de avond klok moeten houden. (de man van de SGP heeft veel gesproken maar zei niks)

Het gaat hem alleen om het dwarszitten van de regels, en die paar weken houden we het ook nog wel vol.
Wat moet ik na 9 uur nog buiten doen die ene keer in de week overleef mijn zwager en ik ook nog wel en wat moet de jeugd buiten doen alles is gesloten ze komen dan alleen maar op rare dingen.

Doch vind ik dat bepaalde regels soms wel heel ver gaan, maar probeer me er zoveel mogelijk aan te houden, want als ik zo doe Engel wil wordt ik zeker besmet daar pas ik voor.

Ik ben een aktieve man die graag bezig met allerlei dingen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

Advertentie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4289
Wo Feb 17, 2021 12:04 pm Reageer met quote

virgo schreef:
Barth, bedankt voor je uitvoerige reactie.
Wij kijken nogal verschillend aan tegen wat wetenschap vermag.
Je bent ongetwijfeld op de hoogte van de discussie die vaak gevoerd wordt of objectieve wetenschap wel of niet bestaat.
Ik denk dat jij denkt dat objectieve wetenschap mogelijk is. Ik denk dat dit nooit voor 100% mogelijk is.
We hoeven die discussie niet hier op het forum over te doen. Er valt genoeg over te lezen als je op Google intypt: bestaat objectieve wetenschap?
Over die vraag hebben wetenschappers de meest uiteenlopende opvattingen.
Jij zult waarschijnlijk vinden dat meten = weten. Ik denk dat meten een klein stukje weten oplevert.
Zo heeft ieder zijn eigen ´waarheid´. Met de verschillen tussen ons valt overigens goed te leven.

Ik denk ook dat meten=weten. Maar ik denk dat de discussie ontstaat wanneer je op grond van dat meten, aangevuld met dat wat (nog) niet kan worden gemeten, gevraagd wordt om advies. Van Dissel, als woordvoerder van het OMT, maakt m.i. altijd duidelijk dat onderscheid. Als ik 40 graden koorts heb is dat het meetbare, onweerlegbare feit. Het advies kan zijn dat ik in bed moet blijven, maar het is heel goed mogelijk dat ik ook herstel als ik blijf doorwerken. Ik kan ook zieker worden.
Waar het mij om gaat is: vertrouw ik erop dat het advies wordt gegeven op grond van wat er bekend is én op grond van wat er wordt gevraagd. Er is door de regering, niét door van Dissel, gevraagd om bij het advies de gezondheid voorop te stellen. Zou gevraagd zijn om bijvoorbeeld de economie voorop te stellen, dan zou het advies mogelijk anders luiden, op grond van dezelfde cijfers. Nog steeds geldt dan echter dat meten=weten. Ik vertrouw erop dat het advies gewetensvol wordt gegeven. Dan kan ik mijn eigen mening vormen over de manier waarop de regering deze omarmt dan wel naast zich neerlegt.
Dat wetenschappers het onderling oneens kunnen zijn vergroot alleen maar mijn vertrouwen in de wetenschap. Nieuwe feiten leidt tot bijstelling en soms andere inzichten. Zo komt de wetenschap steeds verder. Zonder kritische wetenschappers zouden we nu niet zo veel weten.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2970
Wo Feb 17, 2021 3:17 pm Reageer met quote

virgo schreef:

Als je laat zien dat je oog hebt voor het leed wat covid-19 teweeg brengt, heb je als bestuurder genoeg aan het geven van gedragsregels en adviezen.
Dat zou waar zijn als mensen zich dan ook zouden houden aan die gedragsregels en adviezen, wat naar gebleken is niet altijd het geval is.

Het ontbreekt Rutte c.s. aan gezag; daarom schiet men maar ladingen hagelkorrels op het volk af in de hoop dat alle beetjes helpen.
Ook dit is niet waar, het kabinet volgt de adviezen van het RIVM en OMT, van die adviezen mag je vinden wat je vindt, maar die zijn wel geschoold op wetenschappelijk onderzoek, dat zijn niet zomaar afgeschoten hagelkorrels zoals jij het noemt.

Verder ben ik heel benieuwd naar wat het hoger beroep zal uitwijzen.

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1704
Wo Feb 17, 2021 9:15 pm Reageer met quote

Het kabinet heeft een spoedwet naar de 2e kamer gestuurd. (Als wetsvoorstel)

Donderdag (morgen dus) wordt het avondklokvonnis en de spoedwet in de tweede kamer besproken.

Op twitter zijn de saboteurs van de coronamaatregelen uiteraard aan het miepen over die spoedwet.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 391 ppm, nu: 416 ppm.

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 393
Wo Feb 17, 2021 11:56 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
virgo schreef:
Het ontbreekt Rutte c.s. aan gezag; daarom schiet men maar ladingen hagelkorrels op het volk af in de hoop dat alle beetjes helpen.
Ook dit is niet waar, het kabinet volgt de adviezen van het RIVM en OMT, van die adviezen mag je vinden wat je vindt, maar die zijn wel geschoold op wetenschappelijk onderzoek, dat zijn niet zomaar afgeschoten hagelkorrels zoals jij het noemt.

Van Dissel gaf aan dat mondkapjes bijna niks helpen en slechts schijnveiligheid creëren.
Dat is wetenschap pur sang, zou je denken. Wat doet het kabinet? Mondkapjes verplichten! Het geeft geen zin zegt Jaap, maar Mark vindt blijkbaar van wel. En Mark is de baas van het land en hij weet wat goed is voor het volk.
Waarom vraagt het kabinet geen advies aan het RIVM en aan het OMT over de veiligheid bij de verkiezingen op 17 maart?
Omdat het kabinet per se wil dat de verkiezingen doorgaan. En stel je voor dat Jaap adviseert de verkiezingen uit te stellen.
Ik snap steeds beter dat dit gedraai en gekonkel ervoor zorgt dat het coronabeleid op steeds minder draagvlak kan rekenen.
Zo de wind waait, zo waait Marks jasje.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Do Feb 18, 2021 12:32 am Reageer met quote

virgo schreef:
dagmar57 schreef:
virgo schreef:

Van Dissel gaf aan dat mondkapjes bijna niks helpen en slechts schijnveiligheid creëren.
Dat is wetenschap pur sang, zou je denken. Wat doet het kabinet? Mondkapjes verplichten! Het geeft geen zin zegt Jaap, maar Mark vindt blijkbaar van wel. En Mark is de baas van het land en hij weet wat goed is voor het volk.
Waarom vraagt het kabinet geen advies aan het RIVM en aan het OMT over de veiligheid bij de verkiezingen op 17 maart?
Omdat het kabinet per se wil dat de verkiezingen doorgaan. En stel je voor dat Jaap adviseert de verkiezingen uit te stellen.
Ik snap steeds beter dat dit gedraai en gekonkel ervoor zorgt dat het coronabeleid op steeds minder draagvlak kan rekenen.
Zo de wind waait, zo waait Marks jasje.

Daar kan ik het mee eens zijn. Ik zet dus niet zozeer vraagtekens bij de wetenschap als wel bij de keuze die de regering vervolgens maakt mbt de adviezen. Dat is politiek, daarbij is er een afweging van belangen. En dat laat dus ruimte voor discussie. Waarbij ik nog wel wil opmerken dat de positie van Rutte cs niet te benijden is. Welk besluit er ook wordt genomen, geen enkele kan rekenen op 100% steun of begrip. Je zult altijd groepen tekort doen. En dan is hij ook nog premier van een volk waarin ongeveer iedereen het beter denkt te weten en daar dan ook nog zijn zegje over wil doen. Ik betwijfel of dat in andere landen ook zo is.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

dagmar57

Superlid
Superlid
Do Feb 18, 2021 11:41 am Reageer met quote

virgo schreef:
[

Rutte zelf is nooit voorstander geweest van een mondkapjesplicht.
Dat besluit is uiteindelijk wel genomen na advies van het REDteam (overgenomen door het OMT)en druk vanuit de veiligheidsrisico's en de 2e kamer.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5187493/mondkapje-af-mondkapje-op-hoe-het-kabinet-niet-meer-om-landelijk

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1704
Vr Feb 19, 2021 6:15 pm Reageer met quote

De uitspraak van het hoger beroep is volgende week vrijdag.
Dat betekent dat de avondklok tot die tijd nog gewoon van kracht blijft.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 391 ppm, nu: 416 ppm.

dagmar57

Superlid
Superlid
Vr Feb 26, 2021 3:21 pm Reageer met quote

Quote:
De juridische onderbouwing voor de avondklok was toch in orde. Dat heeft het gerechtshof in Den Haag vandaag beslist in een zaak die werd aangespannen door Viruswaarheid.
Het Hof stelt nu dat de avondklok wél op basis van deze wet ingevoerd mocht worden. Volgens het Hof is er door de coronacrisis sprake van 'buitengewone omstandigheden'.

"De regering mocht uitgaan van het advies van het Outbreak Management Team", schrijft het Hof. "Ook is het gerechtshof van mening dat het instellen van de avondklok proportioneel is en dat andere middelen redelijkerwijs niet voorhanden zijn."

Engel zegt dat Viruswaarheid in cassatie zal gaan tegen de uitspraak van het Hof. De zaak zal dan behandeld worden bij de Hoge Raad, de hoogste rechtbank van het land. "De enorme invloed van de politiek op de rechtstaat staat vast", stelt Engel.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5215617/hoger-beroep-vonnis-rechter-avondklok-viruswaarheid-zaak-verbod

Nou voorlopig trekt viruswaarheid aan het kortste eind en heeft de Staat gelijk gekregen dat het om bijzondere omstandigheden gaat en zich aan de wet gehouden.
Nu de cassatie maar weer afwachten.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14075
Vr Feb 26, 2021 8:41 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Nou voorlopig trekt viruswaarheid aan het kortste eind en heeft de Staat gelijk gekregen dat het om bijzondere omstandigheden gaat en zich aan de wet gehouden.

Neemt niet weg dat die avondklok een onnodige maatregel is, waarop ambtenaren ingezet moeten worden terwijl ze op andere tijdstippen zinnig werk kunnen doen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Vr Feb 26, 2021 9:48 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4914
Vr Feb 26, 2021 8:57 pm Reageer met quote

Het is dankzij de avondklok niet zo eenvoudig een verjaardags- of ander feest met veel genodigden te vieren 's avonds, want de gasten kunnen niet meer naar huis.
Die grote studenten-, jongerenfeesten thuis om toch even lekker uit de band te springen, want fuck wat kan ons overkomen, die kunnen nog even niet doorgaan.
Ik begrijp die jongeren volkomen. En daarom ook de zin van een avondklok

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Feb 26, 2021 9:51 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Het is dankzij de avondklok niet zo eenvoudig een verjaardags- of ander feest met veel genodigden te vieren 's avonds, want de gasten kunnen niet meer naar huis.

Dus blijven ze toch gewoon tot 6 uur 's morgens? Ik zal niet beweren dat mij dat nooit overkomen is en wel zonder avondklok. Als je voor- en nadelen tegen elkaar weg gaat strepen kom je volgens mij akelig dicht bij nul komma nul effect. Zinloze maatregel.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

dagmar57

Superlid
Superlid
Za Feb 27, 2021 9:56 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
[. Als je voor- en nadelen tegen elkaar weg gaat strepen kom je volgens mij akelig dicht bij nul komma nul effect. Zinloze maatregel.

Jij mag het een zinloze maatregel vinden, ik vind dat niet, het beperkt naar mijn idee zeer zeker het aantal beweeg/contact momenten en daar ging het om.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Feb 28, 2021 12:40 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Jij mag het een zinloze maatregel vinden, ik vind dat niet, het beperkt naar mijn idee zeer zeker het aantal beweeg/contact momenten en daar ging het om.

Naar mijn mening verander je met een avondklok vooral de verplaatsingen/contactmomenten van tijdstip naar vroeger op de avond of naar na 4.30 's morgens. Als je het aantal verplaatsingen/contactmomenten wilt verminderen moet je dat doen wanneer de meeste plaatsvinden en dat is vooral overdag, vooral tijdens de spitsuren. De sluiting van de horeca heeft veel meer effect, de belangrijkste motivatie om 's avonds op stap te zijn.

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 713
Zo Feb 28, 2021 1:01 am Reageer met quote

De avondklok is juist een heel goede maatregel om het aantal contacten op dat moment te beperken.

Mensen die 's avonds op pad zijn gaan niet winkelen niet naar de kroeg niet naar de bios, nee ze gaan anderen ontmoeten, dat i 1 maar vooral is het een maatregel die goed te handhaven is, iedereen die 'avonds na negen uur op straat i hoort daar niet tenzij......

tel daar tegenover de maatregel "1 persoon op bezoek" is niet te handhaven, de anderhalve meter lastig, hoesten in je elleboog, idem, enz enz.
maar toch zullen al deze maatregelen bij elkaar het er toe moeten doen, maar moeilijk te handhaven en dat voordeel heeft de avondklok nu juist wel.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28223
Zo Feb 28, 2021 11:31 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Ik ben ook niet zo overtuigd van het nuttig effect van die avondklok. Als je ergens 's avonds niet heen kan, dan doe je dat wel overdag. Of je blijft een nachtje over en gaat in de ochtend weer naar huis.

En verder is vrijwel alles gesloten of afgelast. Waar zou je dus tijdens die avondklok naartoe moeten ?

De beste regel lijkt mij nog het afstand houden.

Helpt kennelijk ook goed tegen andere virussen. Ben al een jaar lang zelfs niet verkouden geweest... Very Happy

Faber quisque fortunae suae

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Feb 28, 2021 4:30 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
dagmar57 schreef:

Ik ben ook niet zo overtuigd van het nuttig effect van die avondklok. Als je ergens 's avonds niet heen kan, dan doe je dat wel overdag. Of je blijft een nachtje over en gaat in de ochtend weer naar huis.

En verder is vrijwel alles gesloten of afgelast. Waar zou je dus tijdens die avondklok naartoe moeten ?

De beste regel lijkt mij nog het afstand houden.

Helpt kennelijk ook goed tegen andere virussen. Ben al een jaar lang zelfs niet verkouden geweest... Very Happy

Klopt. Van Dissel benoemde vorige week nog dat er dit jaar géén griep is geweest.

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 925
Zo Feb 28, 2021 4:41 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
NicolaasP schreef:

Dus blijven ze toch gewoon tot 6 uur 's morgens? Ik zal niet beweren dat mij dat nooit overkomen is en wel zonder avondklok. Als je voor- en nadelen tegen elkaar weg gaat strepen kom je volgens mij akelig dicht bij nul komma nul effect. Zinloze maatregel.

bijkomend voordeel van de avondklok is, dat het aantal inbraken, berovingen en overvallen op pinautomaten veel lager zal uitkomen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Feb 28, 2021 9:38 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
bijkomend voordeel van de avondklok is, dat het aantal inbraken, berovingen en overvallen op pinautomaten veel lager zal uitkomen.

Zullen we dan maar doorgaan met die avondklok, ook als het coronagevaar afgewend is?

Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Plaats reactie