Ouder worden en intiem zijn
Het Grand Café
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

MaudSilke

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 2
Do Feb 25, 2021 5:50 pm Reageer met quote

STELLING:

"Mijn kijk op intimiteit en seks is veranderd naarmate ik ouder ben geworden."

Eens of niet? En waarom?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

RuudPosthuma

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 3
Za Feb 27, 2021 12:25 pm Reageer met quote

Niet mee eens, geniet er, liefst nog wekelijks van, om met een vriendin te vrijen. Het geeft mijn leven nog steeds een boost. Very Happy

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4917
Za Feb 27, 2021 1:46 pm Reageer met quote

Leuk onderwerp Maud.
Naarmate ik ouder word, ouder geworden ben, is mijn behoefte aan lichamelijk contact met mijn vrouw eigenlijk alleen maar toegenomen. Op de bank, in bed, op straat, we moeten mekaar altijd voelen op de een of andere manier. Evenwel, seks speelt geen rol meer, en daar ben ik heel blij om, heel blij mee. Dat geeft -lichaam en ziel- veel meer rust.
Tegelijkertijd moet ik zeggen dat de seksuele prikkels ten aanzien van meisjes, vrouwen, alsook mijn vrouw, niet ontbreken, maar die leiden nooit meer tot -zelfs maar het verlangen naar- den daad. En dat is prima zo.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28227
Za Feb 27, 2021 1:58 pm Reageer met quote

We houden niet op met spelen omdat we ouder worden, we worden ouder omdat we ophouden met spelen...

Met sex (intiem zijn) is dat niet anders...

Faber quisque fortunae suae

NicolaasP

Superlid
Superlid
Za Feb 27, 2021 2:44 pm Reageer met quote

intiem zijn=seks=copuleren Tympaan?

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Feb 27, 2021 5:46 pm Reageer met quote

Nee.

Moet ik dát ook nog uitleggen..??

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1711
Za Feb 27, 2021 6:59 pm Reageer met quote

Wat betreft intimiteit en seks, daar is wel een partner voor nodig.
En het hebben van een partner is geen vanzelfsprekendheid.
Er zijn ook een heleboel mensen die alleenstaand zijn. Een partner hebben verloren, of een verbroken relatie hebben gehad, en die niet (meer) denken aan het beginnen van een nieuwe relatie. Niet meer “op zoek” zijn.
Geen intimiteit.
Maar niet getreurd, Alleen zijn heeft ook zo zijn voordelen.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 391 ppm, nu: 416 ppm.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2975
Za Feb 27, 2021 10:01 pm Reageer met quote

Ga je nu alle vragen voor het afstudeeronderzoek Ouderen en intimiteit hier als stelling deponeren?

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4296
Za Feb 27, 2021 10:30 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
intiem zijn=seks=copuleren Tympaan?

Ik heb er geen bezwaar tegen hoor. Intiem zijn kent vele vormen,maar "de daad" is voor mijn man en mij zeker geen gesloten hoofdstuk. Integendeel. ( Al hebben we de tijgersprong uit het repertoire geschrapt.)

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Feb 28, 2021 11:42 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:
... ( Al hebben we de tijgersprong uit het repertoire geschrapt.)

Laughing Laughing

Tja, wij hebben "Standje 8: Upstanding citizen" maar laten schieten. iets te vermoeiend tegenwoordig.

Maar voor de rest; geen klachten..

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Feb 28, 2021 2:35 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:
... ( Al hebben we de tijgersprong uit het repertoire geschrapt.)

Laughing Laughing

Tja, wij hebben "Standje 8: Upstanding citizen" maar laten schieten. iets te vermoeiend tegenwoordig.

Maar voor de rest; geen klachten..

Dat wordt weer googlen...

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8185
Zo Feb 28, 2021 3:02 pm Reageer met quote

Ach, wij doen het bijna iedere dag:
Maandag bijna
Dinsdag bijna
Woensdag bijna
Donderdag bijna
Vrijdag bijna
Zaterdag bijna en Zondag bijna Laughing Laughing

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Feb 28, 2021 3:17 pm Reageer met quote

Daar hoeft niemand zich over te schamen natuurlijk. De behoefte neemt af, en de fysieke inspanning wordt er alleen maar groter op.
Wanneer 60/70 plussers met het klimmen der jaren daar niets van merken, prima.
Maar ik vind het toch iets geforceerds hebben wanneer bv een Freek de Jonge verkondigt dat de seks met zijn ongeveer even oude vrouw nog nooit zo goed is geweest.
Mag allemaal, kan allemaal, maar is het wel zo....?

Roman Kent

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Feb 28, 2021 3:24 pm Reageer met quote

Oude planken branden het hardst, is een bekend gezegde... Very Happy

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Feb 28, 2021 3:35 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Daar hoeft niemand zich over te schamen natuurlijk. De behoefte neemt af, en de fysieke inspanning wordt er alleen maar groter op.
Maar ik vind het toch iets geforceerds hebben wanneer bv een Freek de Jonge verkondigt dat de seks met zijn ongeveer even oude vrouw nog nooit zo goed is geweest.

Ja, dat kan heel goed. Persoonlijk vond ik in de periode in ons huwelijk dat de kinderen nog klein waren, we beiden fulltime werkten, mijn baan veel van me eiste en ik ook vond dat mijn huis schoon moest zijn, plus dat ik een goede moeder moest zijn én een goede partner en minnares, de lastigste. Nu hebben we tijd voor elkaar, we kennen elkaar door en door, we hoeven niks te bewijzen, geen "gemiddelde" te halen en dat pakt op vele aspecten goed uit, óók op het gebied van seks. We vinden elkaar nog steeds aantrekkelijk én heel lief. Verder zijn we allebei nogal knuffelig, dus ja ik herken me best in wat Freek de Jonge zegt. Anders, minder heftig of frequent zegt niets over de kwaliteit. Ik hoef me niet te vergelijken met twintigers, op geen enkel vlak. Iemand die heel veel eet, geniet niet per definitie meer van de maaltijd dan iemand die rustig en met aandacht van het eten geniet. Het zegt niets over de kwaliteit. Het enige dat telt is de intimiteit waar mijn man en ik ons goed bij voelen. En dat is er. En verder is het als bij veel dingen: je moet het een beetje bijhouden.

Thirza61.1

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 18
Zo Feb 28, 2021 3:58 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Ik twijfel daar niet aan. Vaak met het ouder worden is er meer tijd voor intimiteit en kan seks als fijner ervaren worden dan toen men heel jong was. Het hangt ook af hoe iemand voor zichzelf 'seks' invult. Dat verschilt bij ieder mens.
En seks betekent niet altijd copuleren, toch Nicolaas? Wink

Jehan

Stamgast
Stamgast
Antw.: 245
Zo Feb 28, 2021 7:04 pm Reageer met quote

Interessant onderwerp. Helaas, door 'ziekte 'van mijn vrouw is dat hier niet meer van 'toepassing . Is niet anders. Meer weten ??? Verwijs ik naar privé bericht .

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Feb 28, 2021 7:09 pm Reageer met quote

Ik knuffel tegenwoordig met mijn huidige vrouw veel meer dan met eerdere vriendinnen. En dat noem ik 'intiem zijn'. Dus ouder worden en intiem zijn dat gaat uitstekend wat ons betreft.
Wie knuffelen seks wil noemen (wie kwam er hier met seks op de proppen was dat Tympaan ?) dat is natuurlijk prima, maar ik associeer seks vooral met geslachtsgemeenschap hebben. En daar voelen wij absoluut de behoefte niet meer toe. Dus ik weet niet goed of wij wel echt knuffelen.
Maar intiem zijn we wel. Veel intiemer dan ik ooit met iemand was.

Freek de Jonge:
Quote:
"In een relatie bouw je spanning op. Er passeren kleine ergernissen. Zodra je klaarkomt, is die lei schoongeveegd. Maar als je het slechts één keer in de drie maanden doet, moet je wel verschrikkelijk goed klaarkomen om die hele lei schoon te vegen. Dan staat er al te veel op."

snap dus niet waar hij het over heeft met die 'noodzaak van dat klaarkomen', echt totaal niet
'die spanning die je opbouwt in een relatie' ken ik niet en ik zie ook niet hoe je die ergernissen die voor die spanning zorgen met een orgasme op zou kunnen heffen
Wanneer er iets zou zijn, dan is een stevige omhelzing en even goed praten meer dan voldoende

https://www.nu.nl/achterklap/2334179/freek-jonge-pleit-meer-seks.html

Roman Kent

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Feb 28, 2021 7:47 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Ja, dat kan heel goed. Persoonlijk vond ik in de periode in ons huwelijk dat de kinderen nog klein waren, we beiden fulltime werkten, mijn baan veel van me eiste en ik ook vond dat mijn huis schoon moest zijn, plus dat ik een goede moeder moest zijn én een goede partner en minnares, de lastigste. Nu hebben we tijd voor elkaar, we kennen elkaar door en door, we hoeven niks te bewijzen, geen "gemiddelde" te halen en dat pakt op vele aspecten goed uit, óók op het gebied van seks. We vinden elkaar nog steeds aantrekkelijk én heel lief. Verder zijn we allebei nogal knuffelig, dus ja ik herken me best in wat Freek de Jonge zegt. Anders, minder heftig of frequent zegt niets over de kwaliteit. Ik hoef me niet te vergelijken met twintigers, op geen enkel vlak. Iemand die heel veel eet, geniet niet per definitie meer van de maaltijd dan iemand die rustig en met aandacht van het eten geniet. Het zegt niets over de kwaliteit. Het enige dat telt is de intimiteit waar mijn man en ik ons goed bij voelen. En dat is er. En verder is het als bij veel dingen: je moet het een beetje bijhouden.

Ik zou het niet beter kunnen omschrijven en het is precies zoals ik het ook ervaar. Wij hadden dan wel geen kinderen maar we waren ook altijd bezig met van alles en nog wat. Nu het allemaal wat rustiger aan kan kunnen we ook wat meer van elkaar genieten in de ruimste zin van het woord.
Maar misschien moet er ook nog wat meer zijn dan alleen sex of intimiteit. Interesse in elkaars bezigheden. Een blind vertrouwen in elkaar hebben. Het gevoel hebben dat je voor elkaar geschapen bent. En elkaars tekortkomingen kunnen accepteren, om maar wat te noemen…

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Feb 28, 2021 7:52 pm Reageer met quote

Jehan schreef:
Interessant onderwerp. Helaas, door 'ziekte 'van mijn vrouw is dat hier niet meer van 'toepassing . Is niet anders. Meer weten ??? Verwijs ik naar privé bericht .

Goed dat je dit te berde brengt in dit topic Jehan.
Dat zullen veel oudere stellen, echtparen, partners meemaken, dat ze van mekaar verwijderd raken op het gebied van intimiteit en mogelijk ook seks hebben, door ziekte, aftakeling, misschien ook opname in een verzorgingstehuis enz van één van beiden
Dat lijkt me ontzettend zwaar

Sterkte kerel

Roman Kent

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie