De BBB
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende Plaats reactie

MarjoleinA.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 153
Za Apr 10, 2021 11:34 am Reageer met quote

De nieuwe partij in de Tweede Kamer. Bij het zien van de 3 B's denk ik steeds Bed-Bad en Breakfast.
Was het dat maar!

Weer een superrechtse mevrouw van der Plas erbij. In een tv programma deed ze zeer neerbuigend naar Sylvana Simons. De mimiek van Sylvana stond haar ook niet aan.
https://www.evajinek.nl/video/fragmenten/video/5220697/jij-bent-heel-erg-links

De BBB heeft samen met de andere extreem-rechtse en SGP, minder extreem-rechtse partijen tegen de motie over het nemen van verdere stappen in het bevorderen van inclusiviteit, diversiteit en representativiteit van de Tweede Kamerorganisatie door de Voorzitter gestemd.
Duidelijk is aan welke kant deze partij staat.

Een aardige column: https://joop.bnnvara.nl/opinies/opgehoepeld-met-de-boeren

Dit is mijn mening en daar zult u het mee moeten doen!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28285
Za Apr 10, 2021 12:03 pm Reageer met quote

Ik vind het helemaal niet vreemd dar er een BBB ontstaan is.

Dat eeuwige negativisme tegen de boeren begint men (terecht) behoorlijk zat te worden.

Faber quisque fortunae suae

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Apr 10, 2021 12:12 pm Reageer met quote

Een stukje tegengif tegen "Joop"....

Boeren

MarjoleinA.1

Stamgast
Stamgast
Za Apr 10, 2021 12:16 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik vind het helemaal niet vreemd dar er een BBB ontstaan is.

Dat eeuwige negativisme tegen de boeren begint men (terecht) behoorlijk zat te worden.

Er is niets mee om een BBB te hebben.

Volgens mij is het meestal geen kwestie van tegen de boeren zijn maar wil men graag samenwerking met de boeren om andere problemen ook aan te pakken.

Dit is mijn mening en daar zult u het mee moeten doen!

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Apr 10, 2021 2:18 pm Reageer met quote

Samenwerking is altijd toe te juichen.

Maar dan wel op gelijkwaardige basis en niet door te beginnen met een hele beroepsgroep zwart te maken en te stellen dat ze maar "op moeten hoepelen"...

MarjoleinA.1

Stamgast
Stamgast
Za Apr 10, 2021 2:37 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Samenwerking is altijd toe te juichen.

Maar dan wel op gelijkwaardige basis en niet door te beginnen met een hele beroepsgroep zwart te maken en te stellen dat ze maar "op moeten hoepelen"...

Vanuit sommige politieke partijen wordt niet gezegd dat ze op moeten hoepelen. Geen enkele politieke partij beweert dat de boeren in Nederland weg moeten.

Er zijn ook boeren die niet alles van tafel vegen maar meedenken hoe dingen veranderen kunnen. Die wel bereid zijn mee te denken en te praten.

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Apr 10, 2021 3:48 pm Reageer met quote

Zonder meer waar. De ene partij is de andere niet. En de ene boer is de andere niet. Waar het om gaat is dat de de boer als beroepsgroep wordt weggezet als een soort milieucrimineel en dat zij verantwoordelijk zijn voor alle kommer en kwel in de wereld.

Terwijl volgens mij het veel meer een kwestie is van veel te veel mensen op een veel te klein stukje grond die allemaal van alles maar willen en moeten..

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4365
Za Apr 10, 2021 7:00 pm Reageer met quote

Zoals gewoonlijk ligt de waarheid weer ergens in het midden. Boeren zijn geen criminelen die allemaal geruimd moeten worden,maar óók niet de halve heiligen die zo goed zijn voor het land, de natuur en de dieren.
Van al het geproduceerde voedsel gaat zo'n beetje 75 % naar het buitenland, maar wij zitten als klein landje wél met de milieuschade.
Het argument dat wanneer Nederland minder gaat produceren voor de export de milieuschade nog groter wordt omdat het buitenland lang niet zo ver is in de technologie is grote nonsens. ( Nederland doet het helemaal niet zo goed wat betreft de beperking van de milieuschade)
Ik zou zeggen:help die andere landen dan met die superieure technologie en streef ernaar dat ieder land vooral voor zichzelf gaat produceren. Scheelt nog transport ook. (Een voorbeeld: Voor elke kilo varkensvlees dat we produceren moet er 5 kilo soja worden geďmporteerd uit Brazilië. Vervolgens exporteren we bijna al dat vlees naar Duitsland en de stront blijft achter voor ons. Waarom zou je varkensvlees niet in Brazilië produceren en de mest gebruiken om daar de grond vruchtbaarder te maken? Leren onze superieure boeren hen de kneepjes van het vak als we denken dat wij dat het beste kunnen).

Verder klagen de boeren steen en been, maar overeind blijft dat de Nederlandse Rekenkamer berekent dat een derde van het totale bedrag aan Europees subsidiegeld naar boeren gaat die meer dan twee keer modaal verdienen.
(In 2018 kregen Nederlandse boeren 835 miljoen euro aan landbouw-subsidies. Daarvan is 720 miljoen euro directe inkomenssteun, die is gekoppeld aan hoeveel land een boer heeft. Hoe meer land, hoe meer subsidie. 115 miljoen euro gaat naar plattelandsontwikkeling. Uit dat potje kunnen boeren subsidie krijgen als ze klimaat- en milieuvriendelijk willen werken.)

Mevrouw van der Plas wil graag debatteren op grond van harde cijfers. Mijn zegen heeft ze. Ze heeft één zetel en voor het milieu hoop ik dat ze niet elke keer op de trekker van Deventer naar Den Haag gaat. Feit blijft dat ze het aflegt tegen een meerderheid die wél begrijpt dat het anders moet met de landbouw. Haar stem mag gehoord worden, net zoals die van Simons trouwens.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Apr 10, 2021 7:48 pm Reageer met quote

Alle subsidies dan maar afschaffen..? En het dan maar accepteren dat je voedsel vijf of tien keer duurder wordt? En wat te doen met mensen die nu al naar de voedselbank moeten?

Ik geef toe dat ik ook dat bizarre heen-en-weer geschuif van al die geldstromen ook niet helemaal kan volgen. Maar we zitten nu eenmaal met een toenemende globalisering met als gevolg een waanzinnig heen-en-weer gesleep van allerlei goederen over de hele wereld. Dat is maar weer eens gebleken toen er een schip in het Suezkanaal aan de grond liep.

Mijn mening is dat als iedereen van alles kan in- en exporteren, dat je dat de boeren dan niet kan beletten om dat ook te doen.
En het blijft natuurlijk een feit de mens toch moet eten. Als we hier de landbouw afschaffen zal het ergens anders plaats gaan vinden. In het gunstigste geval dus lood om oud ijzer Men zal dan wel elders een stuk oerbos platbranden…

..En ons helemaal afhankelijk maken van allerlei buitenlanden…

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4365
Za Apr 10, 2021 7:51 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Alle subsidies dan maar afschaffen..? En het dan maar accepteren dat je voedsel vijf of tien keer duurder wordt? En wat te doen met mensen die nu al naar de voedselbank moeten?

Ik geef toe dat ik ook dat bizarre heen-en-weer geschuif van al die geldstromen ook niet helemaal kan volgen. Maar we zitten nu eenmaal met een toenemende globalisering met als gevolg een waanzinnig heen-en-weer gesleep van allerlei goederen over de hele wereld. Dat is maar weer eens gebleken toen er een schip in het Suezkanaal aan de grond liep.

Mijn mening is dat als iedereen van alles kan in- en exporteren, dat je dat de boeren dan niet kan beletten om dat ook te doen.
En het blijft natuurlijk een feit de mens toch moet eten. Als we hier de landbouw afschaffen zal het ergens anders plaats gaan vinden. In het gunstigste geval dus lood om oud ijzer Men zal dan wel elders een stuk oerbos platbranden…

..En ons helemaal afhankelijk maken van allerlei buitenlanden…

Er zit nog iets tussen de landbouw houden zoals het is en helemaal afschaffen, denk ik zo...

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 735
Za Apr 10, 2021 10:53 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Zoals gewoonlijk ligt de waarheid weer ergens in het midden. Boeren zijn geen criminelen die allemaal geruimd moeten worden,maar óók niet de halve heiligen die zo goed zijn voor het land, de natuur en de dieren.
Van al het geproduceerde voedsel gaat zo'n beetje 75 % naar het buitenland, maar wij zitten als klein landje wél met de milieuschade.
Het argument dat wanneer Nederland minder gaat produceren voor de export de milieuschade nog groter wordt omdat het buitenland lang niet zo ver is in de technologie is grote nonsens. ( Nederland doet het helemaal niet zo goed wat betreft de beperking van de milieuschade)
Ik zou zeggen:help die andere landen dan met die superieure technologie en streef ernaar dat ieder land vooral voor zichzelf gaat produceren. Scheelt nog transport ook. (Een voorbeeld: Voor elke kilo varkensvlees dat we produceren moet er 5 kilo soja worden geďmporteerd uit Brazilië. Vervolgens exporteren we bijna al dat vlees naar Duitsland en de stront blijft achter voor ons. Waarom zou je varkensvlees niet in Brazilië produceren en de mest gebruiken om daar de grond vruchtbaarder te maken? Leren onze superieure boeren hen de kneepjes van het vak als we denken dat wij dat het beste kunnen).

Verder klagen de boeren steen en been, maar overeind blijft dat de Nederlandse Rekenkamer berekent dat een derde van het totale bedrag aan Europees subsidiegeld naar boeren gaat die meer dan twee keer modaal verdienen.
(In 2018 kregen Nederlandse boeren 835 miljoen euro aan landbouw-subsidies. Daarvan is 720 miljoen euro directe inkomenssteun, die is gekoppeld aan hoeveel land een boer heeft. Hoe meer land, hoe meer subsidie. 115 miljoen euro gaat naar plattelandsontwikkeling. Uit dat potje kunnen boeren subsidie krijgen als ze klimaat- en milieuvriendelijk willen werken.)

Mevrouw van der Plas wil graag debatteren op grond van harde cijfers. Mijn zegen heeft ze. Ze heeft één zetel en voor het milieu hoop ik dat ze niet elke keer op de trekker van Deventer naar Den Haag gaat. Feit blijft dat ze het aflegt tegen een meerderheid die wél begrijpt dat het anders moet met de landbouw. Haar stem mag gehoord worden, net zoals die van Simons trouwens.

"De Stentor met 7 feiten en fabels" 24-10-2019

de export van millieuschade is wel degelijk een punt aangezien
Nederland het hoogst scoort op gebied van efficientie, duurzaamheid en millieu.

Al je het over soja hebt dan gaat het over sojaschroot, een restproduct van de sojaproductie.
En dan ook nog eens over schroot wat van een gecertificeerde soja productie afkomstig is bijv duurzaam geproduceerd en waar geen illegale ontbossing voor heeft plaatsgevonden.

van de opbrengsten voor de veehouderij is 5,1 % subsidie en 8.1 % voor de akkerbouw
daarentegen is de totale schuld van de agrarische sector 30.7 miljard euro.

Het zou toch mooi zijn als we hier zouden discussieren op basis van goeie cijfers, in de juiste context.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Apr 11, 2021 10:10 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Er zit nog iets tussen de landbouw houden zoals het is en helemaal afschaffen, denk ik zo...

Dat is nu net het probleem. Men kan het niet eens worden over dat 'iets'

En dan helpt het niet om mensen en groepen tegen elkaar uit te spelen en tegen elkaar op te zetten.

Ik zou trouwens ook in opstand komen als ik in mijn inkomen bedreigd zou worden...

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4948
Zo Apr 11, 2021 11:23 am Reageer met quote

Nederland is na de VS het grootste exportland op het gebied van landbouwprodukten en vlees, in de WERELD.
En dan daarnaast ook nog super dichtbevolkt. Dat wringt een beetje met elkaar denk je niet Tympaan?
En dan blijken we navenant maar heel weinig te verdienen ook nog op die export waar zo ongelooflijk veel ruimte en afval, het ecologisch evenwicht ernstig verstorende stoffen als bv stikstof, en vergif (bestrijdingsmiddelen) mee gemoeid is. Nee dat kan anders.
Het grootste obstakel zal de boer zelf zijn en alle instituties, verenigingen, geweldige machtige organisaties op het gebied van bv kunstmest en veevoeder, die hij achter zich heeft staan, die geen veranderingen en aanpassingen wil. Heel veel willen dat wel en bevinden zich ook in zo'n transitietrajekt tbv duurzaamheid en recycling.
Ook vinden heel; veel boeren het prima om zich uit te (hebben) laten kopen.
Maar er is een conservatieve groep die met bovengenoemde organisaties vindt: de overheid heeft zich niet met ons te bemoeien, wij maken zelf wel uit hoe wij ons bedrijf uitoefenen. Die houding heeft deels te maken met de angst er materieel op achteruit te gaan wanneer zij de overstap zouden gaan maken naar circulaire landbouw en kleinschaliger veeteelt, maar deels, ik denk grotendeels met 'mentaliteit': Sodemieter op overheid.
En verder is er ook nog wat Willemijn meen ik noemde, die heiligverklaring van de boer: die keihard werkende ploeteraar die ervoor zorgt dat wij kunnen eten, brood, fruit, groente tot onze beschikking hebben. Dat is ronduit mythisch. 78% gaat sowieso naar het buitenland, en de produkten díe wij consumeren die worden voor een zeer groot del elders verbouwd, gekweekt enz.
Daarbij krijgt het boerenbedrijf krijgt schatten geld gratis en voor niets via de EU ingepompt en in geen enkele beroepsgroep tref je zoveel miljonairs aan als in het boerenbedrijf.
Wij, de burgers, zijn de boer helemaal niets verschuldigd

Tenslotte nog, het gaat hierbij natuurlijk vooral om op wat langere termijn te denken. Net zoals vissers de vorige eeuw en nu nog heel veel hebben moeten inleveren, zal dat met de boeren moeten gebeuren. Dat is zonder meer noodzakelijk.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Apr 11, 2021 11:43 am Reageer met quote

Ik zou niet weten waarom dat "wringt" Het betekent enkel dat de boeren het bedrijfsmatig gezien goed doen. Dat Nederland onderhand overbevolkt is, kan die boer natuurlijk niets aan doen. Daarvoor moet je bij de overheid zijn die wel wat al te ruimhartig is om alles en iedereen maar te laten binnenstromen.

Wat ik bizar vind is dat de boer tot zondebok gemaakt wordt terwijl ze niets anders doen dan wat elk wat groter bedrijf doet: zo veel mogelijk produceren en verkopen. En exporteren als het enigszins mogelijk is. En zolang het om legale zaken gaat, zie ik niet in wat er verkeerd aan is.

Hoe jammer het soms ook is; de Anton Pieck-tijd is voorgoed voorbij...

nandes57

Stamgast
Stamgast
Zo Apr 11, 2021 12:06 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Nederland is na de VS het grootste exportland op het gebied van landbouwprodukten en vlees, in de WERELD.
En dan daarnaast ook nog super dichtbevolkt. Dat wringt een beetje met elkaar denk je niet Tympaan?
En dan blijken we navenant maar heel weinig te verdienen ook nog op die export waar zo ongelooflijk veel ruimte en afval, het ecologisch evenwicht ernstig verstorende stoffen als bv stikstof, en vergif (bestrijdingsmiddelen) mee gemoeid is. Nee dat kan anders.
Het grootste obstakel zal de boer zelf zijn en alle instituties, verenigingen, geweldige machtige organisaties op het gebied van bv kunstmest en veevoeder, die hij achter zich heeft staan, die geen veranderingen en aanpassingen wil. Heel veel willen dat wel en bevinden zich ook in zo'n transitietrajekt tbv duurzaamheid en recycling.
Ook vinden heel; veel boeren het prima om zich uit te (hebben) laten kopen.
Maar er is een conservatieve groep die met bovengenoemde organisaties vindt: de overheid heeft zich niet met ons te bemoeien, wij maken zelf wel uit hoe wij ons bedrijf uitoefenen. Die houding heeft deels te maken met de angst er materieel op achteruit te gaan wanneer zij de overstap zouden gaan maken naar circulaire landbouw en kleinschaliger veeteelt, maar deels, ik denk grotendeels met 'mentaliteit': Sodemieter op overheid.
En verder is er ook nog wat Willemijn meen ik noemde, die heiligverklaring van de boer: die keihard werkende ploeteraar die ervoor zorgt dat wij kunnen eten, brood, fruit, groente tot onze beschikking hebben. Dat is ronduit mythisch. 78% gaat sowieso naar het buitenland, en de produkten díe wij consumeren die worden voor een zeer groot del elders verbouwd, gekweekt enz.
Daarbij krijgt het boerenbedrijf krijgt schatten geld gratis en voor niets via de EU ingepompt en in geen enkele beroepsgroep tref je zoveel miljonairs aan als in het boerenbedrijf.
Wij, de burgers, zijn de boer helemaal niets verschuldigd

Tenslotte nog, het gaat hierbij natuurlijk vooral om op wat langere termijn te denken. Net zoals vissers de vorige eeuw en nu nog heel veel hebben moeten inleveren, zal dat met de boeren moeten gebeuren. Dat is zonder meer noodzakelijk.

informeer jezelf toch eens wat beter Nicolaas.

weinig verdienen?? er zijn 600.000 mensen aan het werk in aanverwante bedrijven.

Het gezegde is, "een boer leeft arm maar sterft rijk" de grond, opstallen vee en machines maken hem miljonair, daar moet hij zijn inkomen mee verdienen en dat fluctueert nogal, daar wordt je labg niet altijd vrolijk van.

overgaan naar een kleinschalige en circulaire bedrijfsvoering met 30 miljard aan schulden????? wat denk je dat de banken hier van vinden?

gratis geld bestaat niet dat weet jij ook best.

zoek toch eens iets op daar wordt je wijzer van.

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 938
Zo Apr 11, 2021 10:30 pm Reageer met quote

als ik mijn biefstukje niet meer in NL zou kunnen kopen, (wat velen wel willen) haal ik het toch gewoon in de Buurlanden.

Een vega (kunstvlees) biefstukje zie ik niet zitten, maar ik gun het een ander wel, die mogen het van mij onbeperkt eten.

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 236
Ma Apr 12, 2021 7:02 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:

Een vega (kunstvlees) biefstukje zie ik niet zitten, maar ik gun het een ander wel, die mogen het van mij onbeperkt eten.

Een vega oftewel vegetariër eet geen producten van gedode dieren, dus geen vlees, geen vis, geen kip enz. Bij een vegetarisch product worden derhalve grondstoffen gebruikt die het vlees vervangen.

En vega benoemen als zijnde kunstvlees is evenmin correct. Kunstvlees (of kweekvlees) is echt vlees dat in een laboratorium wordt gekweekt.
Ter info:
'Er wordt op dit moment gekweekt op verschillende manieren. De overeenkomst is steeds dat er stamcellen uit een levend dier worden gehaald en daarna in een kweekvloeistof worden neergelegd. Stamcellen zijn de meest basale cellen uit een lichaam, zodat daarmee het best kan worden gekweekt. In de kweekvloeistof is het mogelijk om uit de stamcellen spierweefsel te kweken dat eigenschappen bezit die vergelijkbaar zijn met ons huidige consumptievlees.'

Plan(t) the future

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Apr 12, 2021 7:24 pm Reageer met quote

Mijn eerste en tevens laatste ervaring met vega-voedsel was niet bepaald positief. Het leek verdacht veel op in afgewerkte motorolie gedrenkt grof zaagsel. En zo smaakte het ook ongeveer...

Geef mijn portie dus maar aan fikkie...

En in dat gemanipuleer met stamcellen en kweekvloeistof in laboratoria heb ik ook niet zoveel vertrouwen. Voor je het weet heb je een stollingsziekte of iets dergelijks...

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4948
Ma Apr 12, 2021 8:05 pm Reageer met quote

Je hebt nooit vruchten, bladgroenten, knollen, wortels, paddenstoelen, peulvruchten, graanprodukten, noten/zaden gegeten Tympaan?
allemaal vega voedsel
Begrijp dat zulks een walgelijke gedachte voor je moet zijn, dus: sterkte kerel, hoop dat je hier geen nare dromen van krijgt straks

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

nandes57

Stamgast
Stamgast
Ma Apr 12, 2021 11:08 pm Reageer met quote

vorig jaar een de vega rookworst van Unox gegeten maar het was ronduit vies.

Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats reactie