de schaal v h Leven op Aarde
Filosofie & wetenschap
Plaats reactie

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1785
Di Apr 13, 2021 5:20 am Reageer met quote

Ik ben altijd een nieuwsgierig mens geweest, en daarom studeer ik graag. Studie is een hobby van me. En ik geniet ervan dat sinds er internet is, dat zo veel informatie online bereikbaar is. Vroeger zou ik een kapitaal hebben moeten uitgeven aan boeken, en dan was nog maar een fractie van de info bereikbaar als ik het vergelijk met wat nu beschikbaar is.
Ik ben dus heel blij met het internet.

Iets waar ik altijd een beter begrip van wilde hebben was:

”De schaal van het leven op Aarde”
Hoeveel biomassa is er op Aarde en hoe is dat verdeeld?
Zijn daar schattingen van?

Er zijn in 2018 twee (gerelateerde) wetenschappelijke publicaties
in PNAS geweest die me een aardig beeld gaven.

Uit de eerste publicatie laat ik graag een diagram zien.

Gt C” is “Gigaton koolstof” als maat voor hoeveelheid Biomassa.

Uiteraard zijn het schattingen en daar hoort ook een onzekerheidsmarge bij die bij de ene groep groter kan zijn dan bij de andere groep.
hier staat alles ook in een lijst, en daar is ook de onzekerheidsfactor genoemd.

De onzekerheid is het grootst bij de virussen, en daarna bij de bacteriën en de Archaea-bacterien. (De totale biomassa van die groepen lijkt me ook heel lastig in te schatten)
“Protists” zijn organismen die noch plant, noch dier, noch schimmel zijn, maar iets anders, ook anders dan bacterien en Archaea.
“Fungi” dat zijn natuurlijk de schimmels.
En “animals” dat gaat natuurlijk over het hele dierenrijk, incl. De Mens.
Dat driehoekje van 2 Gt C wordt verder uitgesplitst in het rechtse blok.

(Maar zien julie dat de biomassa aan bacteriën vele malen groter is dan de biomassa van het hele dierenrijk bij elkaar?)

In het rechtse blok gaat “humans” natuurlijk over mensen, en “livestock” over de veestapel en de huisdieren van Mensen.
“Wild mammals” en “wild birds” gaat natuurlijk over wilde (zoog)dieren en wilde vogels, en “Fish” over vissen.
“Annelids” zijn ringwormen, en “Nematodes” zijn rondwormen.
“Molluscs” zijn de weekdieren, en “cnidarians” zijn neteldieren.

Dan staat er ook nog “arthropods” en dat zijn geleedpotigen.
In de genoemde lijst is die groep uitgesplitst in enerzijds geleedpotigen die in de zee leven, (1 Gt C) (kreeftachtigen & zeeinsecten)
En anderzijds geleedpotigen op het land, (0.2 Gt C) (insecten, spinnen, mieren, schorpioenen etc.)

Valt jullie ook op hoe klein die driehoekjes (wilde dieren en - vogels) zijn?

Misschien is het ter vergelijking ook informatief dat onze fossiele koolstof uitstoot nu c.a. 9 Gt C/ per jaar is. Dus ongeveer 4.5 maal zoveel als de totale biomassa van het gehele dierenrijk (in de zee en op het land bij elkaar, en incl. de Mens en zijn veestapel). Per jaar dus.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 391 ppm, nu: 416 ppm.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Pagina 1 van 1

Plaats reactie