Christelijke ouders tegen liedtekst Koningsspelen
Blik op het nieuws
Plaats reactie

MarjoleinA.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 153
Za Apr 10, 2021 10:59 am Reageer met quote

Christelijke ouders balen van liedje Koningsspelen: ‘Jiggyjig betekent geslachtsgemeenschap’

Onder een groep christelijke ouders en enkele gemeenteraadsleden van de SGP en de ChristenUnie is onrust ontstaan over het nieuwe liedje voor de jaarlijkse Koningsspelen. In het nummer komt het woord jiggyjig voor, wat in Indonesische straattaal ‘geslachtsgemeenschap’ zou betekenen. Volgens Kinderen voor Kinderen heeft het daar helemaal niks mee te maken.
https://bit.ly/3t2lej4

Dit anno 2021 Rolling Eyes
Leuk, vrolijk lied met een goed titel: Zij aan zij'. Niemand uitgezonderd.

Maar van sommige christelijken hoor je er als lhbtiq-er er niet bij.

https://youtu.be/PCVjw1Qzh9o

Dit is mijn mening en daar zult u het mee moeten doen!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28306
Za Apr 10, 2021 11:16 am Reageer met quote

Er zijn zoveel woorden en uitdrukkingen die ergens iets met geslachtsgemeenschap te maken zouden kunnen hebben. Als je je daar al druk om moet maken heb je er een dagtaak aan.

Naar mijn idee zijn we zo langzamerhand een land van zeikers en chagrijnen geworden...

Faber quisque fortunae suae

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4965
Za Apr 10, 2021 11:33 am Reageer met quote

Het is een dans
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=qkjY9cWVq24
Lilly choreographed this lively dance with an Irish Jig feel. It's a non-progressive partner dance.

Maar door de ophef van de ouders over dat woord weten kinderen nu ook dat die klanken 'jiggyjig' in een andere taal iets anders kunnen betekenen.

Tja, hoe moet het nu verder met de wereld....

Lang geleden had ik een Canadese vriend die gek was op chocola. We reden in een VW busje in een stadje waar we langs een Jamin kwamen. "How do you call that in Dutch a piece of chocolat?"
"Een reep".
Hij boos: "No man, I can't say that, I can't say I want a rape..."

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4377
Wo Apr 14, 2021 4:32 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Het is een dans
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=qkjY9cWVq24
Lilly choreographed this lively dance with an Irish Jig feel. It's a non-progressive partner dance.

Maar door de ophef van de ouders over dat woord weten kinderen nu ook dat die klanken 'jiggyjig' in een andere taal iets anders kunnen betekenen.

Tja, hoe moet het nu verder met de wereld....

Lang geleden had ik een Canadese vriend die gek was op chocola. We reden in een VW busje in een stadje waar we langs een Jamin kwamen. "How do you call that in Dutch a piece of chocolat?"
"Een reep".
Hij boos: "No man, I can't say that, I can't say I want a rape..."

Laughing
We hadden jarenlang een premier Wim Kok, tot plezier van de Amerikanen, Dick Cock.Ook een schok voor die christenen vermoed ik. Overigens valt het me op dat juist dat type christenen expert schijnt zijn in allerlei uitdrukkingen in alle talen voor seksueel-gerelateerde woorden. Geeft toch de indruk dat men zich daar bovengemiddeld mee bezighoudt. Hoe zou dat nou komen?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Apr 14, 2021 4:56 pm Reageer met quote

Ik heb me ook wel eens afgevraagd hoe dit liedje is overgekomen bij Engelstaligen

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14140
Wo Apr 14, 2021 7:16 pm Reageer met quote

Laten we dan ook maar een aantal kinderliedjes die wij al uit onze jeugd kenden in de ban doen. Die zijn vaak helemaal niet zo onschuldig als we vaak denken... KINDERLIEDJES DIE NIET ZO ONSCHULDIG ZIJN

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Apr 14, 2021 7:33 pm Reageer met quote

Het is me toch wat....

Straks worden alle woordenboeken ook nog "opgeschoond".

Kun je zelfs geen "vieze woorden" meer opzoeken...

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Apr 14, 2021 11:59 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Het is me toch wat....

Straks worden alle woordenboeken ook nog "opgeschoond".

Kun je zelfs geen "vieze woorden" meer opzoeken...

Ik zou dat een dramatische verarming van onze taal vinden. Het Bargoens Woordenboek moet blijven! Hier ook een aardig lijstje: Bargoens voor beginners.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

WillemijnF

Superlid
Superlid
Do Apr 15, 2021 1:53 am Reageer met quote

Die Kortjakje! En ik maar denken dat het brave mens uit pure vroomheid elke zondag haar zieke lichaam maar de kerk sleepte. Dit moet ik even verwerken...
Ik herinner me nog een kringspelletje uit mijn jeugd waarbij er werd gezongen over een meisje dat werd onthoofd: Mooi Anna zat op majesteit. Ik heb de tekst even opgezocht :

Mooi Anna zat op majesteit, majesteit, majesteit
Mooi Anna zat op majesteit, majesteit
Daar zat zij zo te wenen, wenen, wenen
Daar zat zij zo te wenen, wenen

Daar kwam haar lieve moeder aan, moeder aan, moeder aan
Daar kwam haar lieve moeder aan, moeder aan

Zeg Anna, waarom ween je zo, ween je zo, ween je zo
Zeg Anna, waarom ween je zo, ween je zo

Omdat ik morgen sterven moet, sterven moet, sterven moet
Omdat ik morgen sterven moet, sterven moet

Wie heeft dat jou nu wijsgemaakt, wijsgemaakt, wijsgemaakt
Wie heeft dat jou nu wijsgemaakt, wijsgemaakt

Dat heeft de boze Frederik gezegd, Frederik gezegd, Frederik gezegd
Dat heeft de boze Frederik gezegd, Frederik gezegd

Daar kwam de boze Frederik aan, Frederik aan, Frederik aan
Daar kwam de boze Frederik aan, Frederik aan

Die sloeg haar toen het kopje af, kopje af, kopje af
Die sloeg haar toen het kopje af, kopje af

Toen werd zij in een kistje gelegd, kistje gelegd, kistje gelegd
Toen werd zij in een kistje gelegd, kistje gelegd

Toen werd zij nog een engeltje, engeltje, engeltje
Toen werd zij nog een engeltje, engeltje

Tja... en toch leed mijn tere kinderzieltje er niet onder, net zo min als onder sprookjes waarin grootmoeders of geitekinderen werden verzwolgen, een jager de opdracht kreeg een prinsesje te doden of ouders besloten uit armoede hun kinderen in het bos achter te laten. Misschien omdat het allemaal uiteindelijk goed afliep?
Maar het lijkt me toch beter, welbeschouwd, dat de jeugd vrolijk wordt van jiggyjig dan van dit soort gruwelijkheden.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Apr 15, 2021 9:58 am Reageer met quote

Als je tegenwoordig de computerspelletjes ziet en hoe realistisch die soms zijn, dan snap ik niet waarom men zich druk kan maken om een woord als 'jiggyjig'. Zeker niet als je bedenkt dat woorden als 'kut-,lul- en diverse ziektes soms constant als een soort bijwoord of punt bij haast iedere zin gebruikt wordt. Ook in het bijzijn van jonge kinderen.

Overigens denk ik dat die 'tere kinderzieltjes' best wel een stootje kunnen hebben. Ik heb ook heel wat vriendjes 'doodgeschoten' of met een zwaard bewerkt. Alleen hadden wij geen exacte replica van een Kalashnikov maar moesten we ons behelpen met een plankje en een stuk electriciteitspijp...
Het stimuleert in ieder geval wel de fantasie..

En kinderen spelen enkel maar de grotemensenwereld na. Oftewel, ze houden ons een spiegel voor...

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4965
Do Apr 15, 2021 1:24 pm Reageer met quote

Was een beetje op dit onderwerp aan het grasduinen en kwam deze pagina tegen: liever helemaal geen emotie in een lied
In de blog gaat het over opwekkingsliederen, een term die ik even op moest zoeken:
Quote:
Opwekkingsliederen kennen alledaags taalgebruik, een melodie die de mogelijkheid geeft om het lied te laten begeleiden door een praiseband in plaats van een orgel, een goed in het gehoor liggend ritme en meestal een vrolijk karakter. Hierdoor spreken de Opwekkingsliederen de moderne en/of jonge kerkganger vaak meer aan dan de oudere kerkmuziek zoals psalmen en gezangen.
Wiki

Quote:
Ds. J. M. D. de Heer bekritiseert de in zijn ogen emotionele kant van de muziek. Hij ziet dat invloed van Opwekking steeds groter wordt in reformatorische kerken en heeft hier moeite mee.
(...) Op de vraag “Moet je weg uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt” antwoordt Lean Macleane, “kenner van popmuziek”: “Dat zou ik zeker doen. Als je kinderen gedoopt zijn, heb je de plicht om hen daar te brengen waar het Evangelie recht verkondigd wordt.”. Op de respons dat kinderen opwekkingsliederen aanleren op reformatorische scholen antwoordt Ds. De Heer: „Ga naar de school toe met je bezwaren.

Kinderen uit dat milieu zullen alleen psalmen mogen zingen, liefst vooral de klaagpsalmen.

Misschien teveel off-topic hoor, maar dat er een smet aan 'emoties', aan blijheid, opgewektheid, kleefde, ook in deze tijd nog in dit soort milieus, en dat men op scholen waar liederen gezongen worden met een dergelijk elan maar even verhaal moet halen, dat frappeerde me toch wel enigszins

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Apr 15, 2021 2:00 pm Reageer met quote

Een paar jaar geleden ben ik naar de uitvaart van een tante geweest. Op de kist lag een zwart kleed en de uitvaart bleek een lange dienst, zonder gezang, met alleen maar somberheid, waar de teraardebestelling deel van uitmaakte. De preek van de dominee was vooral gericht op de achterste rijen in de aula, waar de kleding iets lichter getint was dan in de voorste, die klaarblijkelijk niet meer overtuigd hoefden te worden. Af en toe, uitgerekend op die momenten dat ik in slaap dreigde te sukkelen, klonk er een luidkeels "Ontwaakt!" uit de mond van de dominee. Je schrikt je te pletter, hetgeen ws. precies de bedoeling was... Dan gaat het om familie, stuk voor stuk aardige mensen maar waarvan ik me afvraag wat hen bezielt om voor dergelijke hel en verdoemenis te kiezen. Met de paplepel ingegoten waarschijnlijk maar daardoor gevangen in een wereld van hel en verdoemenis en memento mori, gedenk te sterven. Dat er uit die wereld geageerd wordt tegen mogelijke verwijzingen naar seksualiteit in een kinderliedje begrijp ik ergens wel maar dan nog vind ik het vergezocht. Hoezo straattaal in Indonesië? We leven hier toch in Nederland? Mijn wereld is het in ieder geval niet. Kort geleden werd er schande geroepen over het tv-programma Gewoon Bloot. Terecht werd er opgemerkt dat mensen als Cees van de Staaij moeten veronderstellen in een C&A kostuum uit de baarmoeder gekomen te zijn. Ik hoop dat die verpreutsing niet nog meer toeneemt dan nu al het geval is.

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Apr 15, 2021 3:01 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
...Ik hoop dat die verpreutsing niet nog meer toeneemt dan nu al het geval is.

Soms kunnen we het best wel met elkaar eens zijn... Very Happy

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1785
Do Apr 15, 2021 4:05 pm Reageer met quote

Lyrics:

Muziek:

Illustratie:

Met dank aan mr. Jacob van Lennep

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 391 ppm, nu: 416 ppm.

MarjoleinA.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 153
Do Apr 15, 2021 4:28 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Was een beetje op dit onderwerp aan het grasduinen en kwam deze pagina tegen: liever helemaal geen emotie in een lied
In de blog gaat het over opwekkingsliederen, een term die ik even op moest zoeken:
Quote:
Opwekkingsliederen kennen alledaags taalgebruik, een melodie die de mogelijkheid geeft om het lied te laten begeleiden door een praiseband in plaats van een orgel, een goed in het gehoor liggend ritme en meestal een vrolijk karakter. Hierdoor spreken de Opwekkingsliederen de moderne en/of jonge kerkganger vaak meer aan dan de oudere kerkmuziek zoals psalmen en gezangen.
Wiki

Quote:
Ds. J. M. D. de Heer bekritiseert de in zijn ogen emotionele kant van de muziek. Hij ziet dat invloed van Opwekking steeds groter wordt in reformatorische kerken en heeft hier moeite mee.
(...) Op de vraag “Moet je weg uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt” antwoordt Lean Macleane, “kenner van popmuziek”: “Dat zou ik zeker doen. Als je kinderen gedoopt zijn, heb je de plicht om hen daar te brengen waar het Evangelie recht verkondigd wordt.”. Op de respons dat kinderen opwekkingsliederen aanleren op reformatorische scholen antwoordt Ds. De Heer: „Ga naar de school toe met je bezwaren.

Kinderen uit dat milieu zullen alleen psalmen mogen zingen, liefst vooral de klaagpsalmen.

Misschien teveel off-topic hoor, maar dat er een smet aan 'emoties', aan blijheid, opgewektheid, kleefde, ook in deze tijd nog in dit soort milieus, en dat men op scholen waar liederen gezongen worden met een dergelijk elan maar even verhaal moet halen, dat frappeerde me toch wel enigszins

Jaren geleden vond ik het een verademing om die opwekkingsliederen te zingen i.p.v. liederen uit de bundel van Jh.de Heer en Glorieklokken. Laughing
Ik heb er ook niets ernstigs aan overgehouden Laughing

Laatst aangepast door MarjoleinA.1 op Do Apr 15, 2021 4:54 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8191
Do Apr 15, 2021 4:53 pm Reageer met quote

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is. Er zijn mensen die geestelijke muziek en liederen zeer mooi vinden en er zijn mensen, die dergelijke liederen verafschuwen. Zo zullen er ook mensen zijn, die de liedtekst van de koningsspelen mooi vinden en anderen weer niet.
Ik denk dat het altijd zo geweest is, Het zal ook wel een beetje afhankelijk zijn van je opvoeding.
Lijkt mij meer een kwestie van smaak.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

WillemijnF

Superlid
Superlid
Do Apr 15, 2021 8:15 pm Reageer met quote

MarjoleinA schreef:

Jaren geleden vond ik het een verademing om die opwekkingsliederen te zingen i.p.v. liederen uit de bundel van Jh.de Heer en Glorieklokken. Laughing
Ik heb er ook niets ernstigs aan overgehouden Laughing

Zo leert een mens nog eens wat, ik wist niet eens wat opwekkingsliederen zijn. Ik leerde wel " De Internationale" als kind. Ik denk dat ik daar wel wat aan over heb gehouden Laughing.

Laatst aangepast door WillemijnF op Do Apr 15, 2021 9:53 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Pagina 1 van 1

Plaats reactie