Code zwart en versoepelingen?
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende Plaats reactie

MarjoleinA.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 153
Vr Apr 23, 2021 1:34 pm Reageer met quote

1 uur geleden
Diederik Gommers: 'volgende week mogelijk code zwart'

"We zijn bang dat we volgende week misschien in 'code zwart' terecht komen als het aantal besmettingen niet snel gaat dalen." Dit zegt intensivist Diederik Gommers in podcast Virusfeiten. De voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care maakt zich zorgen om de toename van het aantal covid-patiŽnten op IC's en andere afdelingen in het ziekenhuis.

"Vanmorgen hadden we een landelijk overleg, waar collega's echt aangeven op code zwart af te stevenen", zegt Gommers in de podcastaflevering, die gisteren werd opgenomen. Bij code zwart beslist een triagecommissie volgens een protocol wie er nog geholpen kan worden en wie niet.

Landelijk worden al veel operaties uitgesteld, zegt Gommers. Ook het Erasmus MC, waar hij hoofd van de Intensive Care is, sluit de helft van de operatiekamers vanwege een toenemend aantal corona-patiŽnten. "Na de eerste golf wilden we dat dit niet meer zou gebeuren. Maar zo dicht bij code zwart als nu zijn we nog niet geweest."
Van Dissel verwachtte daling

Gisteren zei directeur Jaap van Dissel van het RIVM dat het aantal opnames van coronapatiŽnten op de intensive care volgens hem op een plateau is beland. Als de verwachtingen kloppen, zou het aantal opnames volgens hem snel dalen. Rond 1 mei moet dat duidelijk zichtbaar zijn, zei Van Dissel bij de coronabriefing in de Tweede Kamer.

Bron NOS

Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in Diederik Gommers dan in van Dissel.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3014
Vr Apr 23, 2021 2:25 pm Reageer met quote

Probleem is natuurlijk dat iedereen wat anders wil.
Eerst is er vooral heel veel kritiek dat het kabinet geen versoepelingen doorvoert, je kon op tv geen opinieprogramma opzetten of er zaten wel allerlei "deskundigen" (zowel experts als amateurs alsmede politici) aan tafel die voor versoepelingen waren.

Nu versoepelt het kabinet, naar ik vermoed met name onder grote druk van de publieke opinie en is het weer niet goed.
https://www.trouw.nl/economie/de-een-wil-gas-erop-de-ander-de-rem-fnv-horeca-en-fnv-zorg-staan-qua-versoepelingen-lijnrecht-tegenover-elkaar~ba61f80a/

Ik denk wel dat het OMT met als hoofd Jaap van Dissel een redelijk goede inschatting kunnen maken met alle data die ze hebben.
Gommers schat ik hoog in, maar die praat uiteraard vanuit zijn eigen achterban (de zorg) en heeft minder de economische en psycho sociale kant op 1 staan.

Er spelen niet alleen factoren uit de zorg mee (al zijn die uiteraard het belangrijkst), het gaat ook om economische belangen (die ook belangrijk zijn, we hebben er niets aan als alle bedrijven omvallen), alsmede ook druk uit de maatschappij, mensen die het niet meer trekken om de maatregelen vol te houden, jongeren die naar school willen en daarnaast door de maatregelen psychisch onder druk staan (jeugdzorg loopt helemaal vast)en ga zo maar door.

MarjoleinA.1

Stamgast
Stamgast
Vr Apr 23, 2021 2:27 pm Reageer met quote

De factoren uit de zorg vind ik persoonlijk het belangrijkst!

Dit is mijn mening en daar zult u het mee moeten doen!

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4365
Vr Apr 23, 2021 2:35 pm Reageer met quote

MarjoleinA schreef:
1 uur geleden
Diederik Gommers: 'volgende week mogelijk code zwart'

"We zijn bang dat we volgende week misschien in 'code zwart' terecht komen als het aantal besmettingen niet snel gaat dalen." Dit zegt intensivist Diederik Gommers in podcast Virusfeiten. De voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care maakt zich zorgen om de toename van het aantal covid-patiŽnten op IC's en andere afdelingen in het ziekenhuis.

"Vanmorgen hadden we een landelijk overleg, waar collega's echt aangeven op code zwart af te stevenen", zegt Gommers in de podcastaflevering, die gisteren werd opgenomen. Bij code zwart beslist een triagecommissie volgens een protocol wie er nog geholpen kan worden en wie niet.

Landelijk worden al veel operaties uitgesteld, zegt Gommers. Ook het Erasmus MC, waar hij hoofd van de Intensive Care is, sluit de helft van de operatiekamers vanwege een toenemend aantal corona-patiŽnten. "Na de eerste golf wilden we dat dit niet meer zou gebeuren. Maar zo dicht bij code zwart als nu zijn we nog niet geweest."
Van Dissel verwachtte daling

Gisteren zei directeur Jaap van Dissel van het RIVM dat het aantal opnames van coronapatiŽnten op de intensive care volgens hem op een plateau is beland. Als de verwachtingen kloppen, zou het aantal opnames volgens hem snel dalen. Rond 1 mei moet dat duidelijk zichtbaar zijn, zei Van Dissel bij de coronabriefing in de Tweede Kamer.

Bron NOS

Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in Diederik Gommers dan in van Dissel.

Van Dissel zei in dezelfde briefing ook dat het OMT had geadviseerd om de versoepelingen minstens een week later in te laten gaan dan het kabinet heeft beslist. Dit om te zien of de verwachtingen kloppen. Zowel Gommers als van Dissel constateren de piek. Of "het plateau" wordt bereikt weten we over een week. Van Dissel (namens het OMT) adviseert op grond van wetenschappelijk onderzoek, waarvan de bevindingen worden uitgedrukt in tabellen. Van Dissel spreekt Gommers nergens tegen toch? Integendeel. Het is het kabinet dat beslist wat het met het advies doet en zij legt het advies naast zich neer. Wetenschappelijk onderbouwd bewijs dat het RIVM het fout heeft zie ik overigens nergens, jij wel?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4948
Vr Apr 23, 2021 2:43 pm Reageer met quote

Ik ben bang dat er min of meer gekozen voor gekozen is de zorgmedewerkers het kind van de rekening te laten worden, de rekening die het kabinet zelf op zich had moeten nemen om toch nog even voor handhaving van de ingevoerde maatregelen te blijven opteren. De rekening daarvan was mogelijk geweest: burgemeesters die de regering in de kou had kunnen laten staan omdat 'handhaving bij mooi zomers weer naar hun inzicht niet langer mogelijk was wat betreft de samenscholingen in parken, het daardoor absurde verbod op terrasjes, enz.
Een dergelijke aanvaring wilde men denk ik uit de weg gaan.
Dus de zorg ziet maar hoe ze het oplost met de nakende code zwart de komende weken.

Is een beetje mijn inschatting van de gevolgde redenering

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Apr 23, 2021 2:52 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Ik ben bang dat er min of meer gekozen voor gekozen is de zorgmedewerkers het kind van de rekening te laten worden, de rekening die het kabinet zelf op zich had moeten nemen om toch nog even voor handhaving van de ingevoerde maatregelen te blijven opteren. De rekening daarvan was mogelijk geweest: burgemeesters die de regering in de kou had kunnen laten staan omdat 'handhaving bij mooi zomers weer naar hun inzicht niet langer mogelijk was wat betreft de samenscholingen in parken, het daardoor absurde verbod op terrasjes, enz.
Dus de zorg ziet maar hoe ze het oplost met de nakende code zwart de komende weken.

Gommers zegt te vrezen in code zwart terecht te komen als het aantal besmettingen niet snel zal dalen. Hij verwoordt hier zijn vrees bij een scenario dat het aantal besmettingen niet daalt. Hij zegt niet dat er geen daling zal komen.
Van Dissel verwacht een daling maar adviseert om meer zekerheid in te bouwen en dus nog even te wachten met versoepelen. Ik denk dat beide mannen te vertrouwen zijn, als je bekijkt vanuit welk gezichitspunt en opdracht zij reageren.
Het kabinet beslist en heeft daarbij te maken met verschillende belangen. De Tweede Kamer heeft kritiek maar geeft toch steun aan het besluit.
Hoe zou het anders moeten?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3014
Vr Apr 23, 2021 2:59 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Gommers zegt te vrezen in code zwart terecht te komen als het aantal besmettingen niet snel zal dalen. Hij verwoordt hier zijn vrees bij een scenario dat het aantal besmettingen niet daalt. Hij zegt niet dat er geen daling zal komen.
Van Dissel verwacht een daling maar adviseert om meer zekerheid in te bouwen en dus nog even te wachten met versoepelen. Ik denk dat beide mannen te vertrouwen zijn, als je bekijkt vanuit welk gezichitspunt en opdracht zij reageren.
Het kabinet beslist en heeft daarbij te maken met verschillende belangen. De Tweede Kamer heeft kritiek maar geeft toch steun aan het besluit.
Hoe zou het anders moeten?

Precies, over een week weten we meer, de verwachting is met alle informatie/data die ze hebben dat het gaat dalen en daarop heeft het kabinet de beslissing genomen en trouwens ook niet beweerd dat het daarmee goed gaat, Rutte zei dat het een balanceer act is en dat zal het voorlopig ook nog wel blijven, ongeacht welke maatregelen genomen worden.
Er zijn steeds meer mensen gevaccineerd (gaat best in rap tempo nu) en het weer gaat ook meehelpen vermoed ik.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4948
Vr Apr 23, 2021 2:59 pm Reageer met quote

Gommers vond het dacht ik heel dom deze koers nu in te zetten. We zullen zien Willemijn. Ik hoop ten zeerste dat ik ongelijk heb met mijn uitleg en leken-prognose

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Apr 23, 2021 3:05 pm Reageer met quote

MarjoleinA schreef:
De factoren uit de zorg vind ik persoonlijk het belangrijkst!

Het OMT bestaat voor het overgrote deel uit leden die afkomstig zijn uit de medische hoek. Een deel van de kritiek op het OMT komt juist voort uit dat feit! Gommers is een van de vaste experts die het OMT raadpleegt. Van Dissel is de voorzitter en hij verwoordt het advies van het OMT en onderbouwt dat met, waar mogelijk ,wetenschappelijke bevindingen. Het is niet zijn persoonlijke mening.
Voor de helderheid plaats ik een link naar de site van het RIVM waarop je de samenstelling van het OMT en haar adviseurs kunt vinden.

OMT

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Apr 23, 2021 3:12 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Gommers vond het dacht ik heel dom deze koers nu in te zetten. We zullen zien Willemijn. Ik hoop ten zeerste dat ik ongelijk heb met mijn uitleg en leken-prognose

Het gaat mij erom, de stelling van de topic-opener, of Gommers meer te vertrouwen is dan van Dissel. Gommers wordt, met anderen, door het OMT om input gevraagd vanuit zijn expertise. Van Dissel verwoordt het uiteindelijke advies van datzelfde OMT. De regering, en niet van Dissel, besluit wat het met het advies doet.
Ik ding niks af op wat je zegt over de overwegingen die het kabinet heeft gemaakt. Ik denk dat je daar best gelijk in kunt hebben, al ga ik niet mee in je laatste zin dat de zorg het, wat de regering betreft, maar moet zien hoe ze het oplost met de nakende code zwart.

MarjoleinA.1

Stamgast
Stamgast
Vr Apr 23, 2021 3:19 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Hier ga ik helemaal met je in mee! En al helemaal je laatste zin!

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Apr 23, 2021 3:28 pm Reageer met quote

MarjoleinA schreef:
....

Hier ga ik helemaal met je in mee! En al helemaal je laatste zin![/quote]

Maar in je openingsbericht stel je dat je Gommers meer vertrouwt dan van Dissel. Wat precies vertrouw je niet aan van Dissel?

MarjoleinA.1

Stamgast
Stamgast
Vr Apr 23, 2021 3:30 pm Reageer met quote

@ Dagmar, ik begrijp dat er ook zorgen zijn om de economie. Toch blijf ik de zorg het allerbelangrijkst vinden. Vooral als ik denk aan al die zorgverleners die met de rug tegen de muur staan en al die versoepelingen aan zien komen.
Je zal maar in de zorg werken met covid patiŽnten! En je een slag in de rondte moeten werken.

Conny48

Stamgast
Stamgast
Antw.: 162
Vr Apr 23, 2021 3:33 pm Reageer met quote

Eerst de besmettingcijfers drastisch naar beneden en dan pas versoepelen.

wo man singt, da lasse dich ruhig nieder, böse Menschen haben keine Lieder

MarjoleinA.1

Stamgast
Stamgast
Vr Apr 23, 2021 3:34 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
MarjoleinA schreef:
....

Maar in je openingsbericht stel je dat je Gommers meer vertrouwt dan van Dissel. Wat precies vertrouw je niet aan van Dissel?[/quote]

Ik schreef dat ik persoonlijk meer vertrouwen heb in Diederik Gommers dan ik van Dissel. Hoe duidelijk wil je het hebben?!

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Apr 23, 2021 3:37 pm Reageer met quote

MarjoleinA schreef:
@ Dagmar, ik begrijp dat er ook zorgen zijn om de economie. Toch blijf ik de zorg het allerbelangrijkst vinden. Vooral als ik denk aan al die zorgverleners die met de rug tegen de muur staan en al die versoepelingen aan zien komen.
Je zal maar in de zorg werken met covid patiŽnten! En je een slag in de rondte moeten werken.

Hier ben ik het volledig mee eens.Ik zou ook liever hebben gehad dat de regering had gewacht met versoepelen tot de daling werkelijk aantoonbaar was ingezet.
Maar dat is ook precies wat van Dissel, namens het OMT, heeft geadviseerd, dus ik vraag me af waarom je in je openingsbericht stelt Gommers meer te vertrouwen dan van Dissel.Je opent er niet voor niets een topic over.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Apr 23, 2021 3:38 pm Reageer met quote

MarjoleinA schreef:
WillemijnF schreef:
MarjoleinA schreef:
....

Maar in je openingsbericht stel je dat je Gommers meer vertrouwt dan van Dissel. Wat precies vertrouw je niet aan van Dissel?

Ik schreef dat ik persoonlijk meer vertrouwen heb in Diederik Gommers dan ik van Dissel. Hoe duidelijk wil je het hebben?![/quote]

Ja prima hoor. Maar waarom dan? Je wilt het daar toch over hebben anders begrijp ik het doel van het hele topic niet. Het is toch geen vervelende vraag van mij? Ik ga juist heel serieus in op iets wat jij wilt bespreken en ben oprecht benieuwd naar hoe jij het ziet, op grond van welke ervaringen,waarnemingen etc.

Laatst aangepast door WillemijnF op Vr Apr 23, 2021 3:42 pm, in totaal 2 keer bewerkt

MarjoleinA.1

Stamgast
Stamgast
Vr Apr 23, 2021 3:39 pm Reageer met quote

Conny48 schreef:
Eerst de besmettingcijfers drastisch naar beneden en dan pas versoepelen.

Precies!

MarjoleinA.1

Stamgast
Stamgast
Vr Apr 23, 2021 3:54 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
MarjoleinA schreef:
WillemijnF schreef:
MarjoleinA schreef:
....

Ik schreef dat ik persoonlijk meer vertrouwen heb in Diederik Gommers dan ik van Dissel. Hoe duidelijk wil je het hebben?!

Ja prima hoor. Maar waarom dan? Je wilt het daar toch over hebben anders begrijp ik het doel van het hele topic niet. Het is toch geen vervelende vraag van mij? Ik ga juist heel serieus in op iets wat jij wilt bespreken en ben oprecht benieuwd naar hoe jij het ziet, op grond van welke ervaringen,waarnemingen etc.[/quote]

Je kan het met me eens zijn of niet maar verwacht van mij nou echt niet dat ik mijn openingsbericht, een persoonlijke mening, ga beargumenteren, wetenschappelijk ga onderbouwen, linken ga plaatsen etc.

Volgens mij is dit een 50plussersite met een deel discussieforum waar ik graag met anderen van gedachten wil wisselen.
En geen studentendispuut!

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Apr 23, 2021 3:59 pm Reageer met quote

MarjoleinA schreef:
WillemijnF schreef:
MarjoleinA schreef:
WillemijnF schreef:
MarjoleinA schreef:
....

Ja prima hoor. Maar waarom dan? Je wilt het daar toch over hebben anders begrijp ik het doel van het hele topic niet. Het is toch geen vervelende vraag van mij? Ik ga juist heel serieus in op iets wat jij wilt bespreken en ben oprecht benieuwd naar hoe jij het ziet, op grond van welke ervaringen,waarnemingen etc.

Je kan het met me eens zijn of niet maar verwacht van mij nou echt niet dat ik mijn openingsbericht, een persoonlijke mening, ga beargumenteren, wetenschappelijk ga onderbouwen, linken ga plaatsen etc.

Volgens mij is dit een 50plussersite met een deel discussieforum waar ik graag met anderen van gedachten wil wisselen.
En geen studentendispuut![/quote]

Jij ziet een discussieforum als een plaats waar je je mening neerzet, zonder dat een ander daarop mag doorvragen of reageren? Waar zit dat element 'discussie" dan in volgens jou?

Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats reactie