Désanne van Brederode
Media, lezen & muziek
Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5102
Za Apr 24, 2021 11:56 am Reageer met quote

https://www.npostart.nl/de-verwondering/24-05-2020/KN_1714175
Quote:
Wat gebeurt er met je als je erachter komt dat je echtgenoot je vijf jaar lang heeft bedrogen met een ander en dat uit deze relatie een kind is geboren? Schrijfster en filosoof Désanne van Brederode (1970) verwerkte dit gegeven in haar roman Vallende Vorst, maar daarmee was het verhaal voor haarzelf niet af. Dat je het niet waard bent om de waarheid aan te vertellen, dat de waarachtigheid in de relatie om zeep geholpen werd, daar had ze het meeste hartzeer van. Voor Van Brederode lag het niet voor de hand om troost te zoeken in haar kerk, ze had geen behoefte om nog vóór ze de bodem van haar vallen had bereikt op te staan. Terugkijkend kan ze zeggen dat de relatie weliswaar voorbij is, maar dat de liefde is gered.

Quote:
Laat heb ik U lief gekregen ,
Schoonheid zo oud en zo nieuw,
laat heb ik U lief gekregen.
Zie, U was binnen en ik was buiten,
en daar zocht ik U.

En misvormd als ik was,
stortte ik mij op de welgevormde dingen,
die U hebt gemaakt.

U was met mij, maar ik was niet met U.
En wat mij ver van U hield
zou niet bestaan hebben,
als het niet in U bestond.

U hebt geroepen en geschreeuwd,
en mijn doofheid doorbroken.

U hebt me met uw licht overstraald,
en mijn blindheid verdreven.

U hebt mij met uw geur verleid,
ik heb haar ingeademd en zucht naar U.

Ik heb U geproefd,
en ik honger en dorst naar U.
U hebt mij aangeraakt,
en ik brand van verlangen naar uw vrede.

"Dus Augustinus was een mysticus?"

"Ja, maar dat wisten we toch al lang?"

https://www.vpro.nl/nooitmeerslapen/speel~PREPR_VPRO_16455310~nooit-meer-slapen-desanne-van-brederode~.html

Quote:
Désanne van Brederode is schrijver, filosoof en essayist. Ze debuteerde in 1994 met de roman Ave verum corpus. Later verschenen er meer romans op haar naam, en de essaybundel De ziel onder de arm. In 2018 maakte ze haar poëziedebuut met Verzonnen grond. Ook publiceerde ze in De Groene Amsterdammer en maakte ze columns voor Buitenhof. Pieter van der Wielen spreekt met Désanne van Brederode.

Twee buitengewoon boeiende gesprekken over leven

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Pagina 1 van 1

Plaats reactie