Truffels
Het Grand Café
Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5024
Zo Mei 09, 2021 2:05 pm Reageer met quote

Quote:
Een truffel zo groot als een golfbal kost rond de 3000 euro. Normaal gesproken trekken liefhebbers van de witte truffel in de herfst hun portemonnee voor wat geschaafde verse truffel op de risotto of pasta. Alleen in september tot december zijn ze vers beschikbaar en dus schaars.

(wiki)

Waarom worden truffels niet gekweekt/geteeld, waarom is deze delicatesse nog altijd niet 'in cultuur gebracht' zodat er wat makkelijker -het gehele jaar door- en ook voordeliger aan te komen valt?

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Prlwytzkofsky

Superlid
Superlid
Antw.: 1120
Zo Mei 09, 2021 4:30 pm Reageer met quote

Er is nog nooit een truffel aangetroffen boven de breedtegraad van Reims.’ Of het cultiveren lukt is afhankelijk van 35 factoren, en als je die allemaal op orde hebt weet je nog niet of het wel gaat lukken om truffels te laten groeien. Om truffels te kweken moet je eikenbomen met de sporen van truffels injecteren en ze vervolgens planten op het ideale terrein. Daarna begint het grote wachten, want het duurt minimaal tien jaar voordat je de eerste truffels kunt oogsten. Bijkomend nadeel is dat maar 30% tot 40% van de bomen truffels voortbrengt.

Mijn inzichten zijn zo overduidelijk correct dat eenieder die ze niet accepteert wel een geestelijk afwijking moet hebben.

Lyle Rossiter
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5024
Zo Mei 09, 2021 5:42 pm Reageer met quote

Prlwytzkofsky schreef:
Er is nog nooit een truffel aangetroffen boven de breedtegraad van Reims.’ Of het cultiveren lukt is afhankelijk van 35 factoren, en als je die allemaal op orde hebt weet je nog niet of het wel gaat lukken om truffels te laten groeien. Om truffels te kweken moet je eikenbomen met de sporen van truffels injecteren en ze vervolgens planten op het ideale terrein. Daarna begint het grote wachten, want het duurt minimaal tien jaar voordat je de eerste truffels kunt oogsten. Bijkomend nadeel is dat maar 30% tot 40% van de bomen truffels voortbrengt.

Hoe kom je aan deze info Prlwytzkofsky ?

Zelf kwam ik na opnieuw wat speurwerk (jaren geleden al over gezocht op google) dit verheugende bericht tegen

Quote:
8 okt 2020

De truffel is een kostbare en zeldzame delicatesse die vooral in restaurantkeukens wordt gebruikt, maar langzaam raakt ook de consument er bekend mee. "De smaak komt het beste tot zijn recht bij heel eenvoudige gerechten."

Truffels zijn ondergrondse paddenstoelen, ze groeien bij wortels van verschillende soorten bomen en struiken. De steeneik is favoriet. Het kweken van truffels is lastig, maar toch lukte het Judith Evenaar. Ze heeft als enige in Nederland een truffelgaard, op de oude kwekerij van Landgoed Oranje Nassau's Oord in Wageningen.

Een paar jaar geleden werd Evenaar gegrepen door het mysterie van de truffel. "Ik had het idee opgevat om eetbare paddenstoelen te gaan kweken. Toevallig kwam ik op een congres meer te weten over het kweken van truffels. Het fascineerde me enorm. Waarom deed nog niemand dit in Nederland?"

Slechts een handvol is eetbaar
Er bestaan tientallen soorten, maar slechts een handvol daarvan is culinair interessant. In Nederland leven twee soorten truffels: de bourgondische truffel, en de Bianchetto truffel. Evenaar koos voor de laatste, omdat deze op zandgrond groeit.

enz

zie https://www.nu.nl/eten-en-drinken/6082625/op-jacht-naar-de-beste-truffels-zo-kweek-en-bereid-je-ze.html

en:
https://truffelgaard.nl/

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4428
Ma Mei 10, 2021 1:38 am Reageer met quote

Ik weet dat er ook (zwarte) truffels zijn gevonden in Nederland, ik geloof in Limburg. Heeft ook wat te maken met de klimaatverandering.
Of dat verheugend nieuws is, is subjectief. Persoonlijk ben ik niet zo dol op die smaak. Ik vraag me af of het die exclusiviteit en dus de prijs is dat maakt dat mensen er zo wildenthousiast over kunnen doen.
Zou men het ook zo bejubelen als je het voor 5 euro per kilo bij de Lidl zou kunnen kopen?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28375
Ma Mei 10, 2021 10:06 am Reageer met quote

Het is maar net wat 'exclusiviteit' je waard is. En wat je er voor over hebt.

Ruimtewijn

En als je dan zo'n fles koopt en leegdrinkt, ga je vast niet zeggen dat het naar schoonmaakazijn smaakt...

Sta je mooi voor joker...

Faber quisque fortunae suae

Pagina 1 van 1

Plaats reactie