Nieuwe dierenwet
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14297
Wo Jun 09, 2021 3:05 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
De EU heeft een vette pot landbouwsubsidie beschikbaar. Nederland denkt: graaien wat er te graaien valt en deelt dat uit aan de grote landbouwbedrijven om zich staande te kunnen houden en zo mogelijk nog verder uit te groeien, en zo zal het met de veehouderijen ook wel gaan of zijn gegaan.
Groeien groeien groeien in een van de kleinste landjes ter wereld waar we geen kant meer uit kunnen met de mestbergen.

Daar gaat het dus om. Het gaat me niet om individuele boeren die beter zouden willen maar steun nodig hebben om een omslag te maken. Ik denk echt dat dit geldt voor het grootste deel van de boeren maar er zijn er ook die zich daar niets aan gelegen laten liggen. Het is toch idioot dat de meeste subsidie naar degenen gaat die het niet nodig hebben?
Quote:
Een derde van het totale bedrag gaat naar boeren die meer dan twee keer modaal verdienen.
En inderdaad, begrijpelijk dat ze liever niets op hun inkomen willen inleveren. Maar daarom is er wel heel hard wet- en regelgeving nodig om de verhoudingen eerlijk en reëel te maken, zowel tussen de boeren onderling als andere zaken, zoals diervriendelijkheid en bescherming van ons leefomstandigheden.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 822
Wo Jun 09, 2021 11:58 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
In 2018 kregen Nederlandse boeren 835 miljoen euro aan landbouw-subsidies. Daarvan is 720 miljoen euro directe inkomenssteun, die is gekoppeld aan hoeveel land een boer heeft.6 feb. 2020

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2321912-een-derde-van-al-het-eu-geld-gaat-naar-landbouw-is-dat-niet-te-veel

De EU heeft een vette pot landbouwsubsidie beschikbaar. Nederland denkt: graaien wat er te graaien valt en deelt dat uit aan de grote landbouwbedrijven om zich staande te kunnen houden en zo mogelijk nog verder uit te groeien, en zo zal het met de veehouderijen ook wel gaan of zijn gegaan.
Groeien groeien groeien in een van de kleinste landjes ter wereld waar we geen kant meer uit kunnen met de mestbergen.

Gelukkig is hierin met minister Schouten nu een omslag ontstaan. Dat moest wel want Nederland schoot alleen nog maar in zijn eigen voet met die financiële groeiprikkels. Denk aan het stikstofprobleem tgv voornamelijk de mestopeenhoping waardoor de bouw ineens gestaakt moest worden
Nu krijgen boeren juist weer subsidies om de transitie naar duurzame kleinschaliger bedrijven te maken, of om er gewoon mee te stoppen.
Dat een aantal boeren en landbouwers nu hun kont teen de krib gooien dat is best begrijpelijk. Eerst wil men die groei van ons, en nu moet het weer inkrimping zijn? Dat is natuurlijk ook vaak onbegonnen werk. Die ommekeer naar kostbaarder, tijdrovender produktiewijzen met minder opbrengst is niet met subsidie te compenseren, dat brengt ontslagen van personeel en/of vermindering van inkomen met zich mee.
Maar: het kan niet anders.
Of wel Nandes?

er wordt in het artikel gesproken over tsjechie en hongarije als graaier , niet specifiek nederland, hier ben je dus weer aan het faken, de waarheid verdraaien.

2 x modaal voor een boer die 80 uur per week werkt is toch niet raar?

ik werk 40 uur per week en verdien modaal.

hoeveel uur werk jij en wat verdien je Nicolaas???

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Antw.: 478
Do Jun 10, 2021 1:45 pm Reageer met quote

" Nicolaas en Keesvi

Staar je toch niet zo blind op de subsidies die de boeren krijgen .
Hun inkomen is niet alleen maar voor eigen levensonderhoud ( wat nodig is om het leven te onderhouden , voedsel , kleding, onderdak , ontspanning en eventueel wat luxe ' )
Van hun inkomen moeten ze zaaigoed ,pootgoed veevoer etc etc inkopen , onderhoud gebouw en aanschaf en onderhoud machines en zo kan ik nog wel even doorgaan .
Een twee weken vakantie naar een ver oord zal er voor de meesten van
hun ook niet inzitten , dit vanwege de financiële kant en tijd .
Een boer is in tegenstelling tot jullie nooit zeker van zijn inkomen .

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28493
Do Jun 10, 2021 7:10 pm Reageer met quote

Gribou---Greet schreef:
" Nicolaas en Keesvi

Staar je toch niet zo blind op de subsidies die de boeren krijgen .
Hun inkomen is niet alleen maar voor eigen levensonderhoud ( wat nodig is om het leven te onderhouden , voedsel , kleding, onderdak , ontspanning en eventueel wat luxe ' )
Van hun inkomen moeten ze zaaigoed ,pootgoed veevoer etc etc inkopen , onderhoud gebouw en aanschaf en onderhoud machines en zo kan ik nog wel even doorgaan .
Een twee weken vakantie naar een ver oord zal er voor de meesten van
hun ook niet inzitten , dit vanwege de financiële kant en tijd .
Een boer is in tegenstelling tot jullie nooit zeker van zijn inkomen .

Precies de indruk die ik ook van de boeren heb gekregen. Hardwerkende mensen die vaak van 's morgens vroeg tot 's avonds laat bezig zijn, zeker in de zomer. Waar dat idiote idee vandaan komt dat die mensen als een soort god in Frankrijk leven, is mij ook een raadsel.

Hoe dat met die subsidies zit, weet ik ook niet precies en boeit mij verder ook niet zo erg.. Er wordt zoveel gesubsidieerd waar ik enkel maar mijn vraagtekens bij kan zetten. Van mij mogen die boeren nog lang blijven. Voor zover ze dat zelf willen, uiteraard.

Ik vind die belasting ontduikende grootbedrijven veel erger....

Faber quisque fortunae suae

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1030
Do Jun 10, 2021 8:51 pm Reageer met quote

moet een brilslang nu ook naar Hans Anders ??

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Jun 11, 2021 12:17 am Reageer met quote

Ik ga het kort houden. Waarmee heb ik de indruk gewekt dat ik tegen de boeren ben? Ik vind, en dat noem ik niet voor de eerste keer, dat je onderscheid moet maken tussen verschillende soorten boeren. Zij die keihard werken om een fatsoenlijke boterham te verdienen, ws. de meesten, agrarische multimiljonairs die vooral mensen en geld voor zich láten werken en hooligans die voor geen enkele rede vatbaar zijn, ws. een kleine groep. Van meet af heb ik mijn kritiek vooral gericht op het landbouwbeleid, zowel het nationale als het Europese. Dat stinkt, letterlijk en figuurlijk, waarbij subsidies veelal niet op de plek terechtkomen waar ze het hardst nodig zijn. Misschien zijn er wat verbeteringen gaande en dat is mooi maar voorlopig zie ik nog bitter weinig aan diervriendelijkheid en al helemaal geen dramatische terugdringing van ammoniakuitstoot. Eerder het tegendeel.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

nandes57

Stamgast
Stamgast
Vr Jun 11, 2021 12:51 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Ik ga het kort houden. Waarmee heb ik de indruk gewekt dat ik tegen de boeren ben?

met alles.

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Jun 11, 2021 10:39 am Reageer met quote

Het is ook al vaker gezegd; elke beroepsgroep kent zijn zwarte schapen. Dat zal ook in de zorg wel zo zijn.

Maar daar kun je niet een hele beroepsgroep op afrekenen en in de grond stampen...

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Jun 11, 2021 11:54 am Reageer met quote

"moet een brilslang nu ook naar Hans Anders", "met alles" en "daar kun je niet een hele beroepsgroep op afrekenen en in de grond stampen"

Tegen dergelijke overweldigende inhoudelijke en uitstekend onderbouwde reacties kan ik niet op. Ik pas.

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Jun 11, 2021 12:43 pm Reageer met quote

Ach hemel. Daar hebben we onze almachtige, alwetende wijsgeer ook weer.
Weet alles beter, heeft duidelijk alle wijsheid in pacht. En bovenal; heeft altijd gelijk. Ook als het niet zo is.

Lekker zo doorgaan, Keesvi.

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 295
Vr Jun 11, 2021 2:02 pm Reageer met quote

Nog meer mooi nieuws (voor de dieren),
het Europees Parlement stemt vóór een verbod op kooien en ik denk meteen aan

Lees hier verder

Plan(t) the future

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8226
Vr Jun 11, 2021 3:43 pm Reageer met quote

Er wordt wel erg de nadruk op subsidies voor de agrarische sector gelegd.
Het is net als met alle soorten subsidies, zoals huursubsidie, zorgtoeslag etc. etc.
De politiek had i.p.v. steeds maar subsidies te verstrekken, zich beter kunnen inspannen om te zorgen dat het inkomen van de inwoners, op een zodanig peil zijn, dat subsidies niet nodig waren geweest.

T.a.v de agrarische sector lijkt het wel of alles op één hoop wordt geveegd.
Alleen al het verschil tussen boeren, die vee houden en boeren, die hun land gebruiken voor uitsluitend landbouw, wordt, naar het mij lijkt, gemakshalve vergeten.
Een stal gevuld met melkkoeien is een heel andere tak van sport dan megastallen vol gestouwd met varkens voor de slacht en export.

Tenslotte: Na de tweede wereldoorlog werden boeren gevraagd zoveel mogelijk te produceren. De ruilverkavelingswet gaf , soms dwingend, de agrarische sector de gelegenheid hun land economischer te gebruiken, waardoor de productie verhoogd kon worden.

De stijgende welvaart heeft ook veel invloed gehad op het consumentengedrag. Werd er in mijnjeugd, alleen op de zondag een stukje vlees op tafel gezet, nu wordt het haast als vanzelfsprekend ervaren dat een stuk vlees verplicht bij elke warme maaltijd hoort.

De boer heeft niets anders gedaan dan voorzien in de behoefte van de consumenten.

Om daarna de boer de zwarte Piet toe te spelen is in mijn beleving de omgekeerde wereld en volkomen onterecht.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4551
Za Jun 12, 2021 8:38 pm Reageer met quote

Natuurlijk is het gewoon een kwestie van vraag en aanbod geweest en ik denk dat niemand dat de boer kwalijk neemt. Hij is juist jaren vanuit o.a. de EU ondersteund om die hoge productie te bereiken. Ik denk dat niemand de boeren de Zwarte Piet toespeelt. In de eerste plaats zijn wij het, de consumenten, die de vraag hebben bepaalden ik denk dat men heus wel respect heeft voor de kennis en kunde van onze boeren.
Maar de grenzen van wat ons land aankan zijn bereikt en dan lijkt het me niet meer dan normaal dat je samen met de boeren kijkt hoe en wat er moet veranderen. Links- of rechtsom zál het moeten veranderen, dat is onontkoombaar. Daarbij hoort een eerlijk verhaal én alle hulp om datgene te doen wat nodig is. Ik hoop op een heldere koers met duidelijkheid voor de boeren voor de langere termijn.
De irritatie zit, wat mij betreft, vooral in intimiderende acties, die natuurlijk reacties oproepen én in de macht van de landbouwlobby die lak heeft aan de ondergang van de natuur, gevaren om doodziek te worden door zoönosen als corona, vogelgriep en Q-koorts, goed drinkwater in de waagschaal stellen, álles om de intensieve veehouderij maar in stand te houden, daarbij nog behoorlijk gesteund door de politiek. Ik hoop op een kabinet dat eindelijk het lef heeft om daadwerkelijk ingrijpende veranderingen door te zetten.
Maar ik vrees het ergste.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Antw.: 478
Za Jun 12, 2021 9:03 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
.......
De irritatie zit, wat mij betreft, vooral in intimiderende acties, die natuurlijk reacties oproepen én in de macht van de landbouwlobby die lak heeft aan de ondergang van de natuur, gevaren om doodziek te worden door zoönosen als corona, vogelgriep en Q-koorts, goed drinkwater in de waagschaal stellen, álles om de intensieve veehouderij maar in stand te houden, daarbij nog behoorlijk gesteund door de politiek. Ik hoop op een kabinet dat eindelijk het lef heeft om daadwerkelijk ingrijpende veranderingen door te zetten.
Maar ik vrees het ergste.

Het is maar een kleine groep boeren geweest die zich bezig gehouden hebben met de acties , maar alle boeren worden er helaas wel op aan gekeken .
De boeren weten al jaren dat er dingen veranderen moeten en velen houden zich hier ook al mee bezig maar helaas hier wordt niet over geschreven .
Veranderingen zijn niet binnen een jaar te realiseren dat zal meer tijd nodig hebben , maar een groot deel van de akkerbouwers en veehouders staan hier wel voor open .

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Jun 12, 2021 10:13 pm Reageer met quote

Gribou---Greet schreef:
Het is maar een kleine groep boeren geweest die zich bezig gehouden hebben met de acties , maar alle boeren worden er helaas wel op aan gekeken .
De boeren weten al jaren dat er dingen veranderen moeten en velen houden zich hier ook al mee bezig maar helaas hier wordt niet over geschreven .
Veranderingen zijn niet binnen een jaar te realiseren dat zal meer tijd nodig hebben , maar een groot deel van de akkerbouwers en veehouders staan hier wel voor open .

Het gaat zeker om verandering van het beleid en dat kost natuurlijk tijd. Ik geloof graag dat akkerbouwers en melkboeren en ws. ook de rundvleesboeren bereid zijn tot hervormingen maar geldt dat ook voor de vlees- en eierfabrikanten? Want daar zit de grootste vervuiling en dieronvriendelijkheid. En daar is de tijd langzamerhand voor op. Want wees eerlijk, hoe lang spelen deze problemen al?

Laatst aangepast door Keesvi op Za Jun 12, 2021 11:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4551
Za Jun 12, 2021 10:49 pm Reageer met quote

Ik denk dat niet de domme stadsbewoner die niks van landbouw weet de grootste vijand is van de goedwillende boer. Ik denk dat de "collega's" uit de machtige landbouwlobby, die financieel belang hebben bij o.m. het "veestapelen" vooral degenen zijn van wie de biologische boer wat te vrezen heeft. Daar zit de echte vijand, niet bij de burger die een betere leefomgeving wil. Die zijn het die ons graag laten denken dat de boer de zwarte piet krijgt toegespeeld. Dat is gewoon manipulatie.

In de hoek van de biologische landbouw is men van mening dat ze al veertig jaar het gelag moeten betalen van de tekortkomingen van de gangbare/intensieve landbouw. Dit is een pijnlijke constatering, die niet bedoeld is als veeg uit de pan, maar als bouwsteen voor een duurzame toekomst en landbouw.
Vrijwel alle maatregelen en subsidies pakten gunstig uit voor m.n. de intensieve veehouderij en nadelig voor de biologische boer. Ik ben ervan overtuigd dat het die machtige lobby is die achter alle acties zit. Het gaat om macht en geld, niet om het bestaan van de gemiddelde boer.

Biologische boer betaalt al te lang het gelag

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

nandes57

Stamgast
Stamgast
Zo Jun 13, 2021 12:09 am Reageer met quote

Het gaat toch gewoon om de consument, die bepaald wat er op tafel komt. Die koopt kwaliteit tegen een goeie prijs.
Maar als de kwaliteit ( bijv bio) niet zo bio is als wordt gesuggereerd dan is het snel klaar.

En of de landbouwlobby wel zo machtig is mag je je oprecht afvragen, zijn verenigingen als wakker dier niet veel machtiger?

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Jun 13, 2021 10:15 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:

...Maar de grenzen van wat ons land aankan zijn bereikt en dan lijkt het me niet meer dan normaal dat je samen met de boeren kijkt hoe en wat er moet veranderen. Links- of rechtsom zál het moeten veranderen, dat is onontkoombaar...

Daar zijn we het wel over eens. Maar dat geldt natuurlijk niet alleen voor de boeren. Dat geldt ook voor de toename van de industrie. Dat geldt ook voor de nimmer aflatende migranteninstroom. dat geldt ook voor die waanzinnige race naar steeds meer, meer, meer.. Dat geldt voor die hele vermaledijde groeiobsessie...

Ik hoop dat er eens een regering komt die al die problemen in het totale verband kan overzien en daar een eerlijk, reëel, overzichtelijk en duidelijk plan kan opstellen dat recht doet aan alle belanghebbenden.

En er niet op uit is om alle schuld van alle problemen enkel op de agrarische sector af te wentelen.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5101
Zo Jun 13, 2021 11:14 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
een regering die er niet op uit is om alle schuld van alle problemen enkel op de agrarische sector af te wentelen.

Die regering -zij het als demissionair kabinet - hebben we nu Tympaan? Een regering die erop uit is alle schuld van alle problemen enkel op de agrarische sector af te wentelen?

Misschien bedoel je niet 'de schuld van ALLE problemen', en doel je op het stikstofprobleem

Lees dan nog eens hier: https://www.rivm.nl/stikstof

NB meten, registreren, vaststellen dat de agrarische sector vooral het stikstofprobleem in Nederland veroorzaakt op dit moment is iets anders dan 'de schuld afwentelen op die sector'.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 18207
Ma Jun 14, 2021 2:06 am Reageer met quote

Benneke schreef:
Er wordt wel erg de nadruk op subsidies voor de agrarische sector gelegd.
Het is net als met alle soorten subsidies, zoals huursubsidie, zorgtoeslag etc. etc.
De politiek had i.p.v. steeds maar subsidies te verstrekken, zich beter kunnen inspannen om te zorgen dat het inkomen van de inwoners, op een zodanig peil zijn, dat subsidies niet nodig waren geweest.

Helemaal mee eens. De prijzen stijgen al decennialang harder dan de lonen. Echter, de politiek is er niet voor de burger, blijkt maar weer eens...

Pagina 4 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats reactie