Mondkapjes per direct afschaffen (?)
Blik op het nieuws
Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5101
Ma Jun 14, 2021 10:46 am Reageer met quote

https://www.hpdetijd.nl/2021-06-13/waarom-de-mondkapjesplicht-per-direct-afgeschaft-moet-worden/

Quote:
Het toenemend aantal wetenschappelijke artikelen dat de grote schade voor mens en milieu door het gebruik van mondkapjes aantonen, wordt door de Nederlandse overheid volledig genegeerd. Ethische afwegingen ontbreken, terwijl het gebruik van de mondkapjes schadelijke effecten kan hebben voor mens en milieu.

Dagelijks worden wereldwijd 3,4 miljard wegwerpmondkapjes gebruikt die schadelijke effecten bevatten voor mens en milieu. Bij onderzoek van de mondkapjes zijn toxische stoffen, kankerverwekkende stoffen en zware metalen aangetroffen. De wegwerpmondkapjes, die voor 85% geproduceerd worden in China, worden nauwelijks gecontroleerd. Een toenemend aantal gerenommeerde onderzoekers spreekt zich uit over de milieuschade van de wegwerpmondkapjes: de afbraak van de gedurende het afgelopen jaar in het milieu belandde gevaarlijke stoffen en plastic (door mondkapjes) zal circa 450 jaar in beslag nemen.

...

Er is al aangetoond dat plastics en andere toxische stoffen die in het milieu terechtkomen de vruchtbaarheid van mens en dier kunnen beïnvloeden met als gevolg een verminderde vruchtbaarheid. Bij ongewijzigd beleid kan het zijn dat een natuurlijke bevruchting in 2045 bij de mens niet langer mogelijk is, schreef professor Swan in haar recent verschenen boek Count Down. Hoe schadelijke stoffen, nanodeeltjes en biociden, kinderen, mens, dier en plant beïnvloeden, is voorafgaand aan het besluit tot de wet mondkapjesplicht niet onderzocht, terwijl aan de hand van toen reeds bestaande peer reviewed wetenschappelijke literatuur over de gevolgen van het dragen van mondkapjes bij zorgpersoneel conclusies getrokken kunnen worden over de schadelijkheid voor de gezondheid. Een toename van infecties en chronische ziekten is mogelijk.

In vele landen en ook in Nederland worden rechtszaken aangespannen tegen het verplicht dragen van mondkapjes op scholen en door gezonde burgers in de samenleving. Een toenemend aantal rechters beginnen de onzin en het gevaar van het langdurig dragen van mondkapjes te erkennen,

Deze uitgebreide verhandeling gaat hierna nog door over de vele gezondheidsrisico's door het dragen, het gebruik van mondkapjes

Waar zijn we mee bezig? Houden we enkel nog vast aan een bijgelovig en inmiddels sociaal ingeburgerd ritueel?

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28493
Ma Jun 14, 2021 11:25 am Reageer met quote

Ik heb nog nooit het nut of de noodzaak ingezien van die mondkapjes. Althans niet in het normale sociale verkeer. Enkel al de manier waarop er vaak met die dingen wordt omgegaan. Meestal ligt er een in de auto en zit er een in de broekzak. En die worden echt niet elke dag ververst..

Los daarvan, het creëert wereldwijd ook een gigantische berg afval waarvan je ook niet weet waar het allemaal terechtkomt...

Wat mij betreft, zo snel mogelijk afschaffen..

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5095
Ma Jun 14, 2021 1:53 pm Reageer met quote

Afschaffen, het zijn gore dingen!!

Kijk eens op mijn weblog, ik zou het leuk vinden!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1030
Ma Jun 14, 2021 2:45 pm Reageer met quote

wij wachten de opdracht hiervoor van de deskundigen van het OMT wel af.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14297
Ma Jun 14, 2021 6:47 pm Reageer met quote

Je kunt je afvragen waarom we bij een epidemie van de seizoensgriep geen en bij de coronapandemie wel een mondmasker moeten dragen, daarbij in aanmerking genomen dat de gevolgen van corona door de bank genomen ernstiger zijn. Als je bedenkt dat corona (net als seizoensgriep) zich vooral via microdruppeltjes, dus via uit- en ingeademde lucht verspreidt, die vooral lángs die simpele mondmaskertjes ontstapt ipv zich erdoorheen verplaatst dan moet je je inderdaad afvragen wat het nut is van die dingen. Die dingen hebben het nut van kippengaas om fruitvliegjes mee tegen te houden.

Nut hebben maskers wel om ziektekiemen tegen te houden die zich via grotere druppeltjes te verspreiden, zoals bij tbc. Maar verder vind ik het terecht om de veronderstelde vooroordelen af te wegen tegen de nadelen en die laatste worden steeds duidelijker. Wat mij betreft afschaffen en het gebruik voorbehouden aan zorgprofessionals, uiteraard met gebruik van professionele (ffp2 e.d) middelen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 295
Ma Jun 14, 2021 7:12 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Als je bedenkt dat corona (net als seizoensgriep) zich vooral via microdruppeltjes, dus via uit- en ingeademde lucht verspreidt, die vooral lángs die simpele mondmaskertjes ontstapt ipv zich erdoorheen verplaatst dan moet je je inderdaad afvragen wat het nut is van die dingen.

Misschien is het interessant om eens te vergelijken met Duitsland. Daar is men namelijk verplicht om een FFP2 mondkapje te dragen. De door ons gebruikte stoffen mondkapjes (fabrieksmatig of zelf in elkaar geknutseld) worden daar voor zover ik weet nergens geaccepteerd.
Hygiene is ook een belangrijk punt denk ik. Hoe vaak worden ze door ons uitgewassen en vervangen?

Plan(t) the future

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Jun 14, 2021 7:46 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
Misschien is het interessant om eens te vergelijken met Duitsland. Daar is men namelijk verplicht om een FFP2 mondkapje te dragen. De door ons gebruikte stoffen mondkapjes (fabrieksmatig of zelf in elkaar geknutseld) worden daar voor zover ik weet nergens geaccepteerd.
Hygiene is ook een belangrijk punt denk ik. Hoe vaak worden ze door ons uitgewassen en vervangen?

Ook of eigenlijk vooral bij ffp2 maskers, die op de keper beschouwd de gebruiker een betere bescherming bieden, is het belangrijk om ze na enkele uren te vervangen en er op een manier mee om te gaan waarvan ik me afvraag of leken zich daarnaar gedragen. Anders hebben ook die dingen dramatisch veel minder zin dan bij professioneel gebruik door zorgprofessionals die op de corona-afdeling werken. Wetenschappelijk bewijs dat die simpele Chinese weggooidingen echt werken is er domweg zo goed als niet. Je kunt hoogstens stellen dat je er anderen mee beschermt tegen jouw hoest- en niesbuien en dan nog hebben die dingen meer effect bij streptococcen en dergelijke bacteriën dan bij het coronavirus. Natuurlijk, alle kleine beetjes helpen maar er zijn ook nadelen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3112
Ma Jun 14, 2021 8:48 pm Reageer met quote

Ik kan me nog herinneren dat van Dissel werd verguisd omdat hij niet in het nut van mondkapjes geloofde, maar uiteindelijk mee ging vanuit de maatschappelijke druk. Achteraf krijgt hij toch gelijk.

Ik ben nooit zo van de mondkapjes geweest, maar heb me wel altijd aan de regels er omtrent gehouden.
Zal blij zijn als deze maatregel van tafel is, vooral met warm weer zijn ze een ramp.

Goed voor het milieu is het niet en mensen laten ze ook overal rondslingeren, dus in dat opzicht zou het goed zijn als de regel van tafel kan.

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Jun 14, 2021 8:54 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Ik ben nooit zo van de mondkapjes geweest, maar heb me wel altijd aan de regels er omtrent gehouden.
Zal blij zijn als deze maatregel van tafel is, vooral met warm weer zijn ze een ramp.

Geldt ook voor mij. De iets grotere exemplaren zitten wat beter en daarmee doorsta ik een shift bij de GGD wel. Gelukkig heb ik geen ademhalingsprobleem maar gelijktijdig gebruik van een (lees)bril blijft een crime. Bij mijn andere baas kan ik er iets 'creatiever' mee omgaan.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3112
Ma Jun 14, 2021 9:01 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
...maar gelijktijdig gebruik van een (lees)bril blijft een crime.

Dat is inderdaad een crime, heb van alles geprobeerd, maar niets werkt echt.
Mocht iemand hier nog een goede tip hebben daar omtrent hou ik me aanbevolen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Jun 14, 2021 9:13 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Keesvi schreef:
...maar gelijktijdig gebruik van een (lees)bril blijft een crime.

Dat is inderdaad een crime, heb van alles geprobeerd, maar niets werkt echt.
Mocht iemand hier nog een goede tip hebben daar omtrent hou ik me aanbevolen.

Anticondens spray werkt iets en de bovenkant van het masker afsluiten met een pleister ook wel iets maar die moet je dan tot onder je ogen door laten lopen en plakt ook niet echt goed. Als ik gehoorgangen of een huid moet beoordelen gaat dat hele masker gewoon maar even naar beneden. Nood breekt wetten, zeker als die wetten niet al te zinnig zijn.

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 822
Ma Jun 14, 2021 11:51 pm Reageer met quote

al je googled op het nut van mondkapje komt er op geen enkele manier een eensluidend antwoordt uit, dus hoe je dan hier kan stellen dat het wel of niet werkt is mij een raadsel.

al ik een mondkapje een tijdje draag, zeg 20 minuten dan merk ik dat het vochtig wordt aan de binnenkant, dus houdt het druppels tegen, dus het werkt.

ik vindt ze ook niet prettig maar op de plekken waar ik kom draag ik ze uit respect naar de ander.

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Jun 15, 2021 12:08 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
al je googled op het nut van mondkapje komt er op geen enkele manier een eensluidend antwoordt uit, dus hoe je dan hier kan stellen dat het wel of niet werkt is mij een raadsel.

Zucht... Waar het om gaat is dat er geen schijn van bewijs is dat die dingen helpen. Gezond verstand zegt dat die dingen druppeltjes tegenhouden maar daar staat tegenover dat er evenmin bewijs is dat uitgehoeste, -geniesde, -gezongen en -geschreeuwde druppeltjes verantwoordelijk zijn voor besmetting met het coronavirus.
Quote:
al ik een mondkapje een tijdje draag, zeg 20 minuten dan merk ik dat het vochtig wordt aan de binnenkant, dus houdt het druppels tegen, dus het werkt.

Hoezo 'dus'? Je kunt zat documentatie vinden dat nat geademde en gehoeste maskers juist een bron van infecties zijn, zouden kunnen zijn voor corona, voor de goede orde.
Quote:
ik vindt ze ook niet prettig maar op de plekken waar ik kom draag ik ze uit respect naar de ander.

Heel misschien kun je anderen tegen jezelf beschermen door zo'n ding te dragen. Welkom bij de club die anderen niet voor het hoofd wil stoten en zich conformeert aan regels die opgelegd zijn door de overheid en door werkgevers. Ik houd me er ook aan en ik probeer ook regelmatig het ding te verwisselen voor een verse. Mogelijk dat het dan heel misschien toch een minimaal nut heeft.

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 295
Di Jun 15, 2021 12:27 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:

Zucht... Waar het om gaat is dat er geen schijn van bewijs is dat die dingen helpen.

Je aversie is wel duidelijk. Toch blijf ik me afvragen hoe die miljoenen Duitsers met hun verplicht te dragen FFP2 mondkapjes er over denken.

Plan(t) the future

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Jun 15, 2021 6:10 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
Je aversie is wel duidelijk. Toch blijf ik me afvragen hoe die miljoenen Duitsers met hun verplicht te dragen FFP2 mondkapjes er over denken.

Of ik een aversie heb vind ik zelf totaal niet van belang. Mij gaat het erom of mondmaskers een gezondheidsvoordeel hebben, uiteraard afgewogen tegen de nadelen. Als je ziet wat sommige mensen voor smerigs voor hun gezicht hebben hangen weet ik zo goed als zeker dat in dergelijke gevallen de gezondheidsrisico's groter zijn en dan is dat nog de zichtbare vervuiling. Wat ik eerder aangaf over het gebruik van ffp2 blijft staan.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie