Opvallende berichten
Media, lezen & muziek
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende Plaats reactie

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8238
Zo Jul 18, 2021 2:50 pm Reageer met quote

Nicolaas schreef:

"Nog meer te zeiken? "

Last van een kort lontje of lange tenen Klaas? Als je niet kan ontvangen, moet je ook niet gaan uitdelen Laughing

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4600
Zo Jul 18, 2021 5:36 pm Reageer met quote

barth. schreef:
NicolaasP schreef:

Nog meer te zeiken? Laughing

Ja! Nadrukkelijk ja.

In dit informatietijdperk is het bij (herpublicatie) m.i. van belang om geen hoaxes of misinformatie te verspreiden, of verder te verspreiden.
En een foto is ook informatie.
Als een foto of een bericht je opvalt, even bronnen checken, of wat research doen waar de foto vandaan komt en wie de fotograaf is.

De fotograaf van de onbewerkte (oorspronkelijke) foto is de fotograaf “David Young”.
En het onderschrift bij de foto is:
“Bei diesem BMW im Wuppertaler Ortsteil Beyenberg steht das Wasser fast bis zur Fensterkante”.
De foto is gepubliceerd op de website van het tijdschrift Bild.de
https://www.bild.de/auto/service/service/hochwasser-schaeden-am-auto-welche-versicherung-zahlt-65678570.bild.html

Het hoort allemaal bij goed omgaan met informatie als je publiceert. Dat checken van bronnen.
Niet klakkeloos en kritiekloos van alles wat je tegenkomt knippen en plakken om verder te verspreiden. Maar controleren waar de informatie vandaan komt en controleren of het geen hoax of misinfo betreft.

Bij google is er een heel behulpzame optie: “zoeken op google naar deze afbeelding.”

Welkom in het informatietijdperk. Laughing

Als je wat terugscrollt zie je ook een bericht staan bij een foto van Willem-Alexander en Màxima. Duidelijk als grap bedoeld. Ik heb daar geen terechtwijzing gevonden vwb misinformatie, fakenieuws of zoiets. Verder is het bericht van Klaas geplaatst bij de rubriek "Media, lezen & muziek" en niet bij "Nieuws". De foto is bedoeld als cynisch,als satire of iets dergelijks. Over smaak valt niet te twisten, dat is aan een ieder persoonlijk, maar ik vraag me af of er geen plaats mag zijn voor satire oid op 50plusser. Daarnaast vraag ik me ook af wat er precies mis kan gaan als iemand deze foto voor authentiek houdt. Wat is er precies "wappie" aan? De bewerker van deze foto heeft duidelijk een boodschap en kennelijk vindt Klaas deze waard om gezien te worden. Een opvallend bericht dus, precies waar dit topic voor is bedoeld.
Als we met een loep langs alle berichten op dit forum gaan, kun je ook de sprookjes- en verhalentopics wel sluiten. Allemaal fakeverhalen,toch?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1889
Zo Jul 18, 2021 6:32 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Als je wat terugscrollt zie je ook een bericht staan bij een foto van Willem-Alexander en Màxima. Duidelijk als grap bedoeld. Ik heb daar geen terechtwijzing gevonden vwb misinformatie, fakenieuws of zoiets. Verder is het bericht van Klaas geplaatst bij de rubriek "Media, lezen & muziek" en niet bij "Nieuws". De foto is bedoeld als cynisch,als satire of iets dergelijks. Over smaak valt niet te twisten, dat is aan een ieder persoonlijk, maar ik vraag me af of er geen plaats mag zijn voor satire oid op 50plusser. Daarnaast vraag ik me ook af wat er precies mis kan gaan als iemand deze foto voor authentiek houdt. Wat is er precies "wappie" aan? De bewerker van deze foto heeft duidelijk een boodschap en kennelijk vindt Klaas deze waard om gezien te worden. Een opvallend bericht dus, precies waar dit topic voor is bedoeld.
Als we met een loep langs alle berichten op dit forum gaan, kun je ook de sprookjes- en verhalentopics wel sluiten. Allemaal fakeverhalen,toch?

Ik maak verschil tussen nepberichten waarbij het overduidelijk is dat het fake is en die overduidelijk als satire bedoeld zijn, (je hebt b.v. ook zoiets als “de speld”)

En nepberichten die daar onduidelijk over zijn. Waar authenticiteit gesuggereerd wordt, maar die dat niet zijn. Waar een vermelding dat het een nepbericht of een fakefoto betreft op zijn plaats is. Om daar geen misverstanden over te krijgen.

Nepnieuws, en fakefoto’s op de sociale media als probleem gaat m.i. niet over de overduidelijke satire, maar wel over misleidende informatie, en hoaxes.

Dat los ervan dat ik op dat moment grappen over de toen nog bezigzijnde watersnood-ellende in Duitsland wat bedenkelijk vond. En dat er toen juist door de veiligheidsregio verteld was dat zij last hadden van nepberichten op de sociale media.
Vandaar mijn (toen nog voorzichtige) opmerking dat die foto een fotoshop betrof.

Ik vind het ook belangrijk dat wanneer je iets post, dat je dan weet of het authentiek is of niet. En dat er niet een hoax wordt verspreid.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 391 ppm, nu: 416 ppm.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Jul 18, 2021 6:55 pm Reageer met quote

Ik begrijp ook wel dat het grensgebied grijs is, over wat wel en niet kan. Maar het bericht over de "waterwappies"ging om het volgende:

De hulpdiensten hebben last van fakenieuws dat verspreid wordt rondom de gevolgen van het hoogwater. Zo doen er op sociale media verhalen de ronde dat de woontoren Manhattan vlakbij het Outlet Centrum in Roermond ondermijnd zou zijn door het hoge water. „Er is niks mis met de constructie van die flat”, benadrukt voorzitter Antoin Scholten van de Veiligheidsregio Limburg-Noord zaterdagmiddag.

Scholten spreekt van „waterwappies” die de hulpverleners in de wielen rijden met het verspreiden van onzin. Hij waarschuwt mensen zich verre te houden van dit soort desinformatie en alles te verifiëren bij de officiële instanties zoals waterschap, gemeenten en veiligheidsregio’s. Nepnieuws schaadt het in de hand houden van de crisis, aldus Scholten.
Bron: Telegraaf

Ik vind dat geheel wat anders dan de foto die Klaas hier plaatste. Met geen mogelijkheid kan ik een verband leggen tussen het "in de hand houden van de crisis" en de bedoelde foto. Ik begrijp niet dat hulpverleners van deze foto last zouden kunnen hebben, dat ze daardoor "in de wielen worden gereden". Het is geen verspreiden van desinformatie die de hulpverleners hindert in hun werk. Als dat wel zo is, mag je me dat uitleggen. Het enige dat ik kan begrijpen is dat sommige mensen het smakeloos of ongepast vinden. Maar dat is een kwestie van smaak en een heel andere discussie.
In mijn ogen gaat het hier om een statement, in de lijn met bijvoorbeeld Merkel die wijst op de noodzaak van een beter klimaatbeleid. ("We moeten opschieten. We moeten sneller zijn in de strijd tegen klimaatverandering."). Degene die deze foto manipuleerde zegt eigenlijk hetzelfde, op een andere manier. En omdat hij/zij voor deze manier koos past het, naar mijn mening, wel in dit topic van opvallende berichten in de media. Het stond in de media en het viel op.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28602
Zo Jul 18, 2021 7:44 pm Reageer met quote

barth. schreef:
Tympaan schreef:
Als het om nieuws gaat heb je gelijk, barth.

Maar de vraag is of je dit topic nu als een nieuwstopic moet zien of meer als humor moet beschouwen.

Persoonlijk denk ik het laatste.

Wat anders is of het 'jouw' of 'mijn' soort humor is...

Humor is geen excuus, en juist als je het heel leuk vind is het denk ik zaak om er alert op te zijn dat het geen fake bericht of fake foto betreft, die als echt bericht of als echte foto gepresenteerd wordt. Het leuk-vinden kan je immers minder kritisch maken. Berichtgeving van vrienden kan je ook minder kritisch maken. Ook een valkuil.

Fake berichten en fake foto’s die als echte berichte of echte foto’s gepresenteerd worden zijn ‘misleiding’, de verspreiding ervan een groot probleem op de sociale media. Een signaal van de misleiding die daar is.
Maar ja, je kan jezelf ook presenteren als iemand die het niet zo nauw neemt met de waarheid en waarachtigheid en voor wie effectbejag belangrijker is.

Uiteraard trapt bijna iedereen er wel eens in. Vooral als het leuk gevonden wordt, of als een bericht je bevalt, Maar dan nog kan je m.i. daarna erkennen dat het een misleidende fake betreft als dat wordt aangetoond.

We zullen er wel verschillend over denken, barth. Maar voor mij is humor toch iets anders dan (nep)nieuws. Humor, of een vorm van satire zoals in bewust plaatje, kun je onkies vinden, of juist treffend. Je kan er je schouders over ophalen als je het niets vindt. Maar als eventueel schadelijk nieuws kan ik het niet zien.

Het nepnieuws over die torenflat, dat die zou kunnen wegspoelen, is inderdaad nepnieuws. Dit soort gebouwen staan op betonnen heipalen die vaak 20 meter of langer zijn, afhankelijk van de bodemgesteldheid. Er zal dus heel wat grond moeten wegspoelen voordat de constructie in gevaar komt.

Faber quisque fortunae suae

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Jul 18, 2021 7:49 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
barth. schreef:
Tympaan schreef:
Als het om nieuws gaat heb je gelijk, barth.

Maar de vraag is of je dit topic nu als een nieuwstopic moet zien of meer als humor moet beschouwen.

Persoonlijk denk ik het laatste.

Wat anders is of het 'jouw' of 'mijn' soort humor is...

Humor is geen excuus, en juist als je het heel leuk vind is het denk ik zaak om er alert op te zijn dat het geen fake bericht of fake foto betreft, die als echt bericht of als echte foto gepresenteerd wordt. Het leuk-vinden kan je immers minder kritisch maken. Berichtgeving van vrienden kan je ook minder kritisch maken. Ook een valkuil.

Fake berichten en fake foto’s die als echte berichte of echte foto’s gepresenteerd worden zijn ‘misleiding’, de verspreiding ervan een groot probleem op de sociale media. Een signaal van de misleiding die daar is.
Maar ja, je kan jezelf ook presenteren als iemand die het niet zo nauw neemt met de waarheid en waarachtigheid en voor wie effectbejag belangrijker is.

Uiteraard trapt bijna iedereen er wel eens in. Vooral als het leuk gevonden wordt, of als een bericht je bevalt, Maar dan nog kan je m.i. daarna erkennen dat het een misleidende fake betreft als dat wordt aangetoond.

We zullen er wel verschillend over denken, barth. Maar voor mij is humor toch iets anders dan (nep)nieuws. Humor, of een vorm van satire zoals in bewust plaatje, kun je onkies vinden, of juist treffend. Je kan er je schouders over ophalen als je het niets vindt. Maar als eventueel schadelijk nieuws kan ik het niet zien.

Het nepnieuws over die torenflat, dat die zou kunnen wegspoelen, is inderdaad nepnieuws. Dit soort gebouwen staan op betonnen heipalen die vaak 20 meter of langer zijn, afhankelijk van de bodemgesteldheid. Er zal dus heel wat grond moeten wegspoelen voordat de constructie in gevaar komt.

Bovendien zaait dat soort nepnieuws ( over die flat) mogelijk ook angst of paniek bij de betrokkenen. Ik vind dat echt heel wat anders.

barth.

Superlid
Superlid
Zo Jul 18, 2021 8:25 pm Reageer met quote

@Willemijn

Ja ik zag de foto ook op twitter verschijnen, en toen ook dat velen daar er voorbarig vanuitgingen dat de foto echt was. Was ook aanlokkelijk om dat te denken (iets met karma). Maar ik ben zelf de foto toen meteen gaan onderzoeken. En al zoekende merkte ik dat ik niet de enige was die dat deed.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/36qPov/virala-bilden-pa-sjunkande-bilen-ar-falsk

Er is inderdaad een grijs gebied, maar op het internet vind ik dat er meer duidelijkheid moet blijven over wat wel waar is en wat niet. Dat dat niet mistig moet blijven. Ik zie al zoveel verwarring.

En dan ben ik inderdaad zo’n ‘zeikerd’ die bij onduidelijkheid een extra aanvulling geeft zoals:
“Kan zijn dat die foto een fotoshop is, dat het nepnieuws is.”

En ja, een reactie daarop als “nog meer te zeiken?” Dat daagt me uit om er nog wat meer te ‘zeiken’ over wat ik belangrijk vind wat betreft duidelijkheid bij informatie op de sociale media.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Jul 18, 2021 8:38 pm Reageer met quote

barth. schreef:
@Willemijn

Ja ik zag de foto ook op twitter verschijnen, en toen ook dat velen daar er voorbarig vanuitgingen dat de foto echt was. Was ook aanlokkelijk om dat te denken (iets met karma). Maar ik ben zelf de foto toen meteen gaan onderzoeken. En al zoekende merkte ik dat ik niet de enige was die dat deed.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/36qPov/virala-bilden-pa-sjunkande-bilen-ar-falsk

Er is inderdaad een grijs gebied, maar op het internet vind ik dat er meer duidelijkheid moet blijven over wat wel waar is en wat niet. Dat dat niet mistig moet blijven. Ik zie al zoveel verwarring.

En dan ben ik inderdaad zo’n ‘zeikerd’ die bij onduidelijkheid een extra aanvulling geeft zoals:

En ja, een reactie daarop als “nog meer te zeiken?” Dat daagt me uit om er nog wat meer te ‘zeiken’ over wat ik belangrijk vind wat betreft duidelijkheid bij informatie op de sociale media.

Ik zit niet op wat mijn man de a-sociale media noemt. Al jaren weg bij Facebook, nooit Twitter noch Instagram gehad. Scheelt me vast zeeën van tijd. Ik neem dus kennis van de foto, zoals deze hier verscheen, en blijf bij mijn standpunt dat ik in dit geval onmogelijk kan inzien wat hier de schadelijke gevolgen van zijn.
We zijn het vwb deze foto dus oneens. Ik heb er verder niets meer aan toe te voegen.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8238
Zo Jul 18, 2021 8:43 pm Reageer met quote

De foto waar nu over wordt gesproken, werd gister in het 18.00 uur journaal van RTL4 getoond. De woordvoerder van de betreffende veiligheidsraad bestempelde de persoon of personen, die deze foto plaatsten op de sociale media als "Waterwappies"

In mijn ogen een volstrekt correcte benaming.
Het doet wat mij betreft niet ter zake of de foto al dan niet authentiek is.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

LuciaT

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 83
Zo Jul 18, 2021 8:48 pm Reageer met quote

In mijn ogen een vreemde timing om zo'n foto te plaatsen.
Respectloos vind ik.

barth.

Superlid
Superlid
Zo Jul 18, 2021 8:53 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
barth. schreef:
@Willemijn

Ik zit niet op wat mijn man de a-sociale media noemt. Al jaren weg bij Facebook, nooit Twitter noch Instagram gehad. Scheelt me vast zeeën van tijd. Ik neem dus kennis van de foto, zoals deze hier verscheen, en blijf bij mijn standpunt dat ik in dit geval onmogelijk kan inzien wat hier de schadelijke gevolgen van zijn.
We zijn het vwb deze foto dus oneens. Ik heb er verder niets meer aan toe te voegen.

De foto ging viraal op het internet. En mij gaat over factchecking en bronnenonderzoek in het algemeen. Niet alleen in dit geval. Maar in alle gevallen, en speciaal waar iets viraal gaat.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5127
Wo Jul 28, 2021 12:10 pm Reageer met quote

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

barth.

Superlid
Superlid
Zo Aug 15, 2021 3:43 am Reageer met quote

Geert Wilders die in een tweet aan Baudet schrijft:

“Sorry maar je bent #knettergek @thierrybaudet.”

(Voor het allereerst dat ik met Wilders eens ben. En leuk wat zo’n tweet doet met de aanhang van beiden. Wink )

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Aug 15, 2021 9:53 am Reageer met quote

Dit gedeelte van Baudet zijn 15-delig twitter-relaas is nog uitgesprokener full-wappie

Er staat geretweet en als antwoord op Baudet, maar voor de duidelijkheid, dit is wat Baudet zélf schreef gister. Dus: 'De mensen die gevaccineerd zijn hebben een microchip in hun bloedbaan gekregen' (waarmee ze ook nog eens te volgen zouden zijn).
Voor wie dit niet wist: een microchip heeft de grootte van een rijstkorrel

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Vr Aug 20, 2021 12:23 pm Reageer met quote

https://twitter.com/i/status/1428474446227070984

"Alles is zo lelijk aan het worden!!! Vroeger, de nummerplaten: Blauw! Zo intens mooi!!! En nu: allemaal geel!!!! Allemaal om ons stuk te maken!!! Oikofobie!”
Baudet gister in Uden

Roman Kent

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1049
Vr Aug 20, 2021 7:38 pm Reageer met quote

NicolaasP

Superlid
Superlid
Za Aug 21, 2021 4:19 pm Reageer met quote

De veehouderij vormt in ons land de grootste factor mbt de stikstofneerslag, de verzuring van de bodem waardoor het ecologisch evenwicht ernstig verstoord wordt, én mbt fijnstofuitstoot in de nabije omgeving waardoor ernstige longklachten bij mensen in die gebieden ontstaan. De relatie met covid is evident gebleken, alsook met andere longaandoeningen

Enfin, onzin dus te suggereren dat de veehouderij een hoofdoorzaak mbt de co2 uitstoot zou vormen. Dat heeft niemand ooit beweerd en er wordt derhalve een volmaakt onzinnige vergelijking gemaakt in de tekst hierboven zoals alleen trollen kunnen verzinnen

Quote:
Pratende over luchtvervuiling, dan gaat dat met name om ammoniak en stikstofoxide. De stikstofneerslag is de som van die twee.

Ammoniak is bijtend op de huid, ogen en de slijmvliezen, en is milieu gevaarlijk. Dat kan je ook lezen op een in een supermarkt gekocht flesje huishoud-ammonia. Inademen en -slikken is heel gevaarlijk. Het is gevolg is longoedeem en perforatie van maag en slokdarm. Bovendien is er een explosiegevaar bij het vrijkomen ervan in grote hoeveelheden. Vooral door het mengen van de mest en urine van varkens, koeien en kippen komt ammoniak vrij. Als een spoorwegwagon vol met ammoniak openbarst, dan kunnen er binnen een vierkante kilometer vele doden vallen. Het aantal zal mede afhangen van de bevolkingsdichtheid en de wind.

Onze uitstoot is een van de hoogste van de wereld.
Verhoudingsgewijs zijn wij Europa’s grootste uitstoter van stikstof.

https://watisstikstof.nl/verschil-tussen-stikstof-en-co2/

Roman Kent

Ron1.1

Superlid
Superlid
Za Aug 21, 2021 7:36 pm Reageer met quote

Speciaal voor DROL Nicolaas:

Het bekendste broeikasgas is CO2. De intensieve veehouderij stoot veel CO2 uit dankzij haar industriële productiesystemen.
Ook indirect draagt de veehouderij bij aan klimaatverandering. Dat gebeurt door ontbossing om ruimte te maken voor landbouw: vooral voor het verbouwen van veevoer. Dit gebeurt vooral in Zuid-Amerika in de Amazone op enorme schaal. De ontbossing gaat daar het hardst: elke 15 seconden verdwijnt er een stuk regenwoud ter grote van een voetbalveld. De koolstof die is opgeslagen in bomen en ander organisch materiaal, komt bij ontbossing vrij in de vorm van CO2. Hetzelfde geldt voor bomen die voor de biomassa worden gebruikt.

Ron1.1

Superlid
Superlid
Za Aug 21, 2021 7:47 pm Reageer met quote

NicolaasP

Superlid
Superlid
Za Aug 21, 2021 11:54 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
Speciaal voor DROL Nicolaas:

Het bekendste broeikasgas is CO2. De intensieve veehouderij stoot veel CO2 uit dankzij haar industriële productiesystemen.
Ook indirect draagt de veehouderij bij aan klimaatverandering. Dat gebeurt door ontbossing om ruimte te maken voor landbouw: vooral voor het verbouwen van veevoer. Dit gebeurt vooral in Zuid-Amerika in de Amazone op enorme schaal. De ontbossing gaat daar het hardst: elke 15 seconden verdwijnt er een stuk regenwoud ter grote van een voetbalveld. De koolstof die is opgeslagen in bomen en ander organisch materiaal, komt bij ontbossing vrij in de vorm van CO2. Hetzelfde geldt voor bomen die voor de biomassa worden gebruikt.

Nou hiermee ontkracht je toch aardig je eerdere trolbericht, dat desalniettemin een trolbericht blijft daar de veehouderij wordt aangezet tegen bedrijfstakken die veel sterker verantwoordelijk zijn voor co2 uitstoot. Waarmee je ten onrechte het milieuprobleem dat we hier kennen door de intensieve veehouderij probeert te relativeren, want dat probleem is in nog veel hogere mate dan de co2 uitstoot door veehouderen de luchtvervuiling door ammoniak en stikstofoxide door onze veehouderijen. De stikstofneerslag is de som van die twee, en is een van de hoogste van de wereld en de allerhoogste in Europa. (zie link)

Probeer dat maar eens te relativeren Ron

Maar evengoed, mooi zoals je indirect duidelijk maakt hoe fnuikend onze compleet uit zijn voegen gebarsten bio-industrie is voor het milieu hier in ons land vanwege de stikstofneerslag, alswel in vele andere landen doordat de natuur weer andere vormen van schade daarvan ondervindt. Knap hoor die toelichting van je en dus ook de rekenschap die je je daarvan klaarblijkelijk geeft! Chapeau mijn jong Smile

Roman Kent

Pagina 5 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Plaats reactie