Ramptoeristen…
Maatschappij, werk & pensioen
Plaats reactie

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1889
Za Jul 17, 2021 4:41 pm Reageer met quote

Ramptoeristen, kijklustigen, sensatiezoekers.
Extreem hinderlijk voor getroffenen, en hulpverleners.

https://www.nu.nl/wateroverlast-limburg/6146151/roermond-dreigt-met-boetes-voor-groeiend-aantal-ramptoeristen.html

Goed idee om ramptoeristen strenge boetes te geven?
En wanneer is een kijker wel een ramptoerist, en wanneer niet?

Duidelijk dat als een ramptoerist van verder komt, dat dat ramptoerisme een heel bedenkelijke zaak is, en dat dat bestreden moet worden.
Maar..
Is iemand die om de hoek woont, of een paar straten verderop, maar die zelf niet getroffen is, een ramptoerist, wanneer hij/zij even komt kijken wat er in het eigen dorp of in de eigen stad of misschien in de eigen buurt aan de hand is? Waar ligt de grens.

Wellicht bij enkel nieuwsgierigheid, maar er niets te zoeken hebben,
bij in de weg lopen, en hinderlijk zijn.

NOS video: https://nos.nl/video/2389700-kijklustigen-bezoeken-venlo-een-beetje-betrokkenheid-is-denk-ik-wel-goed
(Mensen voelen zich geen ramptoerist, komen alleen even kijken naar het hoge water)

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 391 ppm, nu: 416 ppm.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28604
Za Jul 17, 2021 7:24 pm Reageer met quote

Iedereen die speciaal komt kijken naar de ellende van de ander is in mijn ogen een ramptoerist.

Dat geldt voor mij ook als mensen op vakantie gaan in een derdewereldland. Het enige wat je daar van kan zeggen dat de inwoners wellicht nog iets aan het tourisme kunnen verdienen...

Het is wat anders als het om directe buren, familie of bekenden gaat. Dan zul je kijken of je nog ergens mee kan helpen..

Faber quisque fortunae suae

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5127
Za Jul 17, 2021 7:35 pm Reageer met quote

Zie jij derdewereldlanden als landen waarin zich 1 grote ramp voltrekt?

De mensen zullen over het algemeen weinig bezitten, maar ze zullen tevens een stuk vrolijker en levenslustiger en gezonder zijn dan de volgevreten westerling die daar in de hoop alle stress eventjes achter zich te kunnen laten, een paar weekjes vakantie komt houden. Ben je wel eens in een Afrikaans land geweest Tympaan? Dan zou je dit precies zo ervaren hebben Smile

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5121
Za Jul 17, 2021 7:58 pm Reageer met quote

Ramptoeristen zijn mensen die er een dagje uit van maken en van de ene provincie naar de andere rijden om te zien hoe "erg" het is.
De anderen kan ik geen ramptoeristen noemen!

Kijk eens op mijn weblog, ik zou het leuk vinden!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

LuciaT

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 83
Za Jul 17, 2021 8:32 pm Reageer met quote

Men ziet het soms ook als een soort uitje. Van mij mag er een boete opstaan.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Jul 18, 2021 9:59 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Zie jij derdewereldlanden als landen waarin zich 1 grote ramp voltrekt?

De mensen zullen over het algemeen weinig bezitten, maar ze zullen tevens een stuk vrolijker en levenslustiger en gezonder zijn dan de volgevreten westerling die daar in de hoop alle stress eventjes achter zich te kunnen laten, een paar weekjes vakantie komt houden. Ben je wel eens in een Afrikaans land geweest Tympaan? Dan zou je dit precies zo ervaren hebben Smile

Nee, ik zie derdewereldlanden als paradijselijke oorden waar het goed toeven is. Alles is er mooi en prachtig in een ronduit verrukkelijke omgeving..

Nou goed....?

En o, o, wat leven de mensen daar vrolijk en levenslustig...

Vandaar dat ze in hordes naar Europa vluchten, desnoods met gevaar voor eigen leven....

Nee dus. Ik zal nooit in dat soort landen op vakantie gaan. Het is je vergapen aan andermans ellende. Ramptourisme dus...

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Jul 18, 2021 11:48 am Reageer met quote

Je denkt toch niet werkelijk dat het gehele continent Afrika en zuid Amerika en bv India en Indonesië (zogenaamde derde wereldlanden) uit ongelukkige mensen bestaat die allemaal dolgraag hier 6 hoog in een flatje zouden willen zitten?

Er zijn vluchtelingen uit gebieden in vooral de hoorn van Afrika waar door toedoen van de klimaatveranderingen een geweldige malaise is uitgebroken. Die mensen die gaan op zoek naar een plek waar ze wel hun bestaan op kunnen bouwen/voort kunnen zetten.
Maar die hoeveelheid mensen waar we het dan over hebben dat is nog geen, 0,001 % van de totale bevolking van de derdewereldlanden. En die totale bevolking stigmatiseer jij met de malaise waarin die 0,001 % verkeert?

wow

Je bent denk ik echt nooit buiten Europa in bv een Afrikaans land of in bv Indonesië geweest he Tympaan?

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Jul 18, 2021 11:59 am Reageer met quote

Een paar vergelijkingen, misschien haal ik het zo wel weg want het sop is in dezen de kolen natuurlijk niet waard, maar toch eventjes:
Eenzaamheid in Nederland, hoe groot is die wel niet onder ouderen, maar ook jongeren tegenwoordig?
Dat komt in derde wereldlanden nauwelijks voor. De sociale cohesie is daar onvergelijkbaar veel groter.
En dan de ruimte, de natuur, de rust, de harmonie, de feesten die samen gevierd worden in familieverband of veel ruimer, op straat, buiten. Alles wat men in deze landen samen deelt, alles waarin men elkaar herkent...
Man, dan verkeren wij hier in zo'n bizarre verknipte vervreemding, onderling, maar ook ten opzichte van het geheel....

Dat heeft ook zijn voordelen, voor een individualist als ikzelf ben is dat helemaal niet zo verkeerd, maar hoeveel mensen verkommeren hier door vervreemding en eenzaamheid. Hoe hoog is dat percentage wel niet onder ouderen. Is dat niet meer dan 50%?

Zou dat in derdewereldlanden net zo zijn Tympaan? Je hebt daar echt geen flauw benul van vermoed ik zo

ps even opgezocht:
Quote:
Kijken we naar asielzoekers uit Afrika als geheel, dan zijn de aantallen al drie decennia miniem, 100.000 à 200.000 per jaar zonder duidelijk opwaartse trend. We hebben het dan jaarlijks over 0,02 procent van de bevolking van Subsahara-Afrika.

Ik denk en eigenlijk weet ik het wel zeker dat het gros van de mensen in derdewereldlanden een levensgeluk kennen waar een Tympaan zijn hele leventje lang akelig van verstoken is geweest en dat dat ook die wonderlijk naargeestige, morbide-fatalistische wereldbeschouwing tot gevolg heeft gehad

Roman Kent

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Antw.: 506
Zo Jul 18, 2021 2:45 pm Reageer met quote

@Nicolaas

Ik denk en eigenlijk weet ik het wel zeker dat het gros van de mensen in derdewereldlanden een levensgeluk kennen waar een Tympaan zijn hele leventje lang akelig van verstoken is geweest en dat dat ook die wonderlijk naargeestige, morbide-fatalistische wereldbeschouwing tot gevolg heeft gehad

Wat is dit voor taalgebruik Question

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5121
Zo Jul 18, 2021 2:47 pm Reageer met quote

Tja, Joost mag het weten! Laughing

Kijk eens op mijn weblog, ik zou het leuk vinden!

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Jul 18, 2021 7:52 pm Reageer met quote

redone schreef:
Tja, Joost mag het weten! Laughing

Laughing Laughing

Ik weet het in ieder geval niet. Maar we zijn wel wat gewend van NicolaasP.

Maar als ik Afrika als het ultieme paradijs zou zien zou ik daar al lang naartoe geëmigreerd zijn in plaats van in dat verschrikkelijke Nederland te blijven wonen... Very Happy

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1049
Zo Jul 18, 2021 9:43 pm Reageer met quote

voor u gelezen:

Limburg: "BLIJF WEG, ROT OP, stök stroont!"
Wat u ook gaat doen vandaag. GA NIET NAAR LIMBURG om naar de Maas en verdrietige soppende Limburgers te kijken. Niet doen. Blijf weg. Hartstikke sensationeel natuurlijk, zo'n gigantische tsunami die zich met 3200 kuub door de rivier beukt - een vloedgolf van 3,2 miljoen liter water daarin met caravans, huizen, drijfhout, auto's, complete campings, en de eindredactrice van Op1. Maar ze hebben daar in Limburg wel wat beters te doen dan ramp- en bermtoeristen te cateren. Vanaf maandag dobbert de watersnood bij Mook Brabant en Gelderland binnen, dus ga lekker daar naartoe volgende week. Leave Limburg alone!

barth.

Superlid
Superlid
Zo Jul 18, 2021 9:55 pm Reageer met quote

Hoewel ik bij het openen van dit topic niet voor ogen had om over vakanties in derde wereldlanden te gaan hebben, vind ik de vakanties in derde wereldlanden vaak ook een bedenkelijke zaak. Niet dat ik dan aan ramptoerisme denk, (dat zou het m.i. pas zijn als je een ramp in zo’n land gaat bezoeken als toerist) maar omdat het confronterend kan zijn als de tegenstelling in welvaart zo benadrukt wordt.
Bij voorbeeld die vakanties in Gambia, en daarna bootvluchtelingen uit Gambia die na een helse tocht door de woestijn in gammele bootjes over de Middelandse zee het Rijke Europa proberen te bereiken. En teveel die de tocht niet overleven.
Die contrasten.
De westerse dekadentie van het toerisme tegenover het proberen te overleven van gelukzoekers.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3183
Ma Jul 19, 2021 2:24 pm Reageer met quote

barth. schreef:

En wanneer is een kijker wel een ramptoerist, en wanneer niet?

Duidelijk dat als een ramptoerist van verder komt, dat dat ramptoerisme een heel bedenkelijke zaak is, en dat dat bestreden moet worden.
Maar..
Is iemand die om de hoek woont, of een paar straten verderop, maar die zelf niet getroffen is, een ramptoerist, wanneer hij/zij even komt kijken wat er in het eigen dorp of in de eigen stad of misschien in de eigen buurt aan de hand is? Waar ligt de grens.

Een ramptoerist is naar mijn idee, iemand die naar een ramp komt kijken zonder daarbij direct betrokken te zijn bij de ramp.

Zoals bij de waternood nu in Limburg, mensen die niet zelf geraakt worden en geen familie/bekenden hebben die n.a.v. de ramp daarbij hulp nodig hebben.

Mensen in dezelfde stad/straat/buurt etc zijn naar mijn idee geen ramptoeristen, zij zijn indirect wel erg betrokken bij de ramp, hetzij doordat de ramp ook bij hun nog later zou kunnen toeslaan, hetzij voor hulp, zowel psychologisch als praktisch en voor de saamhorigheid. Dat zie je nu overal gebeuren in Limburg, burgers en bedrijven en boeren die materiaal en praktische hulp komen aanbieden en ik denk dat juist dat mensen die zwaar getroffen zijn bij de ramp die hulp hard nodig hebben en hen er door hen kan helpen bij enorme gevolgen door hen het gevoel te geven dat ze er niet alleen voor staan (naast financiële steun door de overheid en verzekeringen).

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3183
Ma Jul 19, 2021 2:52 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Eenzaamheid in Nederland, hoe groot is die wel niet onder ouderen, maar ook jongeren tegenwoordig?
Dat komt in derde wereldlanden nauwelijks voor.
Als of er in 3e wereldlanden (wat een rotwoord)geen eenzaamheid zou bestaan. Waar baseer je dat op dat nauwelijks zo zou zijn?

Ik vind dit nogal een aanname.........................dat mensen in 3e wereldlanden zoveel meer levensgeluk kennen, waar baseer je dat allemaal op?
En hoe weet jij hoe het levensgeluk van Tympaan is?
En waarom is zijn levensbeschouwing morbide????

Ik vind het nogal een aannames en veronderstellingen die jij doet................

Naast al die feesten en saamhorigheid die jij opnoemt is het wel een feit dat:
Honger en oorlog is in Afrika nog altijd het hoogste per werelddeel is: (en dat zijn beide geen voorbeelden van levensgeluk)
Quote:

De grootste boosdoener is onveranderd: dat is gewapend conflict, waardoor 99,1 miljoen mensen in 23 landen honger lijden. Direct daarna komt acute honger door economische crisis door covid-19, die 40,5 miljoen mensen in 17 landen treft. Reeds bestaande voedselcrises in Haïti, Zimbabwe en Sudan werden vele malen erger door toegenomen werkloosheid, inkomensverlies en andere economische effecten van covid-19.
'
Met een toename van het aantal mensen met acute honger van twintig miljoen ten opzichte van 2019 dreigen een aantal langer bestaande ernstige voedselcrises in 2021 uit te monden tot regelrechte hongersnoden. Hulp zal vooral nodig zijn op het Afrikaans continent, waar het grootste aantal landen in nood is.

https://www.demorgen.be/nieuws/wereldwijde-honger-neemt-door-gewapende-conflicten-en-corona-flink-toe~bd06d5cc/
https://www.vluchteling.nl/nieuws/2020/1/crises2020

Ron1.1

Superlid
Superlid
Ma Jul 19, 2021 6:41 pm Reageer met quote

Het gaat er hard aan toe in het hoofdredactioneel commentaar van Bild-chef Julian Reichelt. De WestEuropese Watersnood van 2021, die hier in NL een natte zwemkoe, kletsnat kliklaminaat, de gebruikelijke materiële ellende en gedoe met zandzakken opleverde, zorgde bij de Oosterburen voor een Totale Ramp. Het zomerse tweedaagse buitje, met catastrofale gevolgen en een ongekend aantal doden, stond al dagen op de kaarten en voorspellingen. Maar de staatsmedia in Duitsland deden er weinig tot niks mee volgens Bild. Sirenes gingen niet af, programma's werden niet onderbroken, en politici waren in het buitenland. Weder der Staat, noch WDR, noch SWR kümmerten sich. Sie lieferten nicht, wofür sie teuer bezahlt werden.Of die Duitsers kijken geen staatstelevee, dat kan natuurlijk ook. Hier te lande waren ook geluiden te horen dat er niet gewaarschuwd is. Maar dat is onzin.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4600
Ma Jul 19, 2021 7:33 pm Reageer met quote

Weet "Geen Stijl" dat je hier een filiaal hebt geopend?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Ron1.1

Superlid
Superlid
Ma Jul 19, 2021 8:03 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Weet "Geen Stijl" dat je hier een filiaal hebt geopend?

Ja, niet iedereen leest dit, jij dus wel. Laughing

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14398
Ma Jul 19, 2021 9:20 pm Reageer met quote

Er zijn voorbeelden te over van ramptoeristen die hinderlijk gedrag vertonen. Dat varieert van de toegang tot de plek des onheils voor hulpdiensten belemmeren tot massale verkeersopstoppingen maar ook erger ik me aan de indiscretie waarmee foto's en filmpjes op social media maar soms ook op de msm (al dan niet zelfbenoemd) gedumpt worden. Jaren geleden kwam ik al een verzuchting tegen van een ambulancier die tijdens zijn bezigheden om een slachtoffer te stabiliseren een zwaar gewicht op zijn schouder voelde, een professionele filmcamera, waardoor de cameraman een beter shot kon maken. Om het wat breder te trekken vind ik dat er alles aan gedaan moet worden om hulpdiensten ongehinderd hun werk te laten doen, bij rampen maar ook bij kleinere incidenten. Je zal zelf slachtoffer zijn en door dergelijk wangedrag verstoken zijn van adequate hulp!

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

barth.

Superlid
Superlid
Di Jul 20, 2021 10:12 pm Reageer met quote

Eerlijk gezegd, kom ik via het internet al teveel rampen tegen.
Dan wil ik wel weten wat er gaande is, maar het maakt niet vrolijk.
En zo’n NL-alert in de vroege ochtend, dan zit je ook opeens rechtop in bed. (Was een afmelding, dus niet erg, maar het is wel een lawaai wekker)

Pagina 1 van 1

Plaats reactie