Antisemitisme Europa.........
Blik op het nieuws
Plaats reactie

LuciaT

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 95
Do Sep 16, 2021 5:57 pm Reageer met quote

Gisteravond waren er veel agenten op de been bij de synagoge, nadat er informatie bij de politie was binnengekomen dat er mogelijk een aanslag ophanden was. Nadat het gebouw en de omgeving uitvoerig waren doorzocht en er geen explosieven waren gevonden, was het gevaar geweken. Wel was het de joodse gemeenschap in Hagen onmogelijk gemaakt om Jom Kipoer te vieren.

Twee jaar geleden probeerde een rechtsextremistische Duitse terrorist op deze feestdag een bloedbad aan te richten in een synagoge in het Oost-Duitse Halle. Dat mislukte, maar hij schoot op straat en in een dönerzaak wel twee willekeurige mensen dood.
https://bit.ly/3CiiQsN

Israël-centrum CIDI doet aangifte tegen ‘nazi-verheerlijkers’ na zien schokkende beelden Urk
https://bit.ly/2XwGwL5

,,Dit is pure haat. In de volste openbaarheid. Dit wordt gedaan om te shockeren. Het CIDI doet aangifte tegen deze jongens’’, aldus het Centrum Informatie Documentatie Israel. Ook het NIOD reageert verbijsterd op de beelden van een Urker groep die dit weekeinde feestte in nazi-kostuums en joodse gevangenenoutfits.

In WhatsAppgroepen in Urk gaan beelden rond van jongeren in nazikledij en van een jongen in een boevenpak met een Jodenster, die 'onder vuur' werd genomen.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5254095/gemeente-urk-nazi-kleding-onderzoek-beelden

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8239
Do Sep 16, 2021 6:53 pm Reageer met quote

Naar mijn mening is het noodzakelijk dat iedereen het antisemitisme blijft bestrijden als het de kop op steekt.
Voor die jongeren in Urk zal een passende straf gevonden moeten worden en een boodschap aan de ouders om meer voorlichting te geven over de verschrikkelijke moorden op meer dan 6 miljoen mensen.

Onze generatie zal denk ik de laatste zijn, die die verschrikkingen, die door de nazi's werden gepleegd, rechtstreeks van de slachtoffers en hun nabestaanden hebben gehoord.

Niemand mag zijn ogen sluiten voor dit opkomend antisemitisme of het afdoen met de woorden: "Het zijn maar pubers, die dit deden."

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

LuciaT

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Do Sep 16, 2021 10:17 pm Reageer met quote

Precies Ben! Het zijn maar pubers gaat hier niet op.

Veel respect heb ik voor een 80jarige Joodse vrouw die contact wil met die Urker jongeren.

Ik las:
Een Joodse vrouw (80) uit Amsterdam die meerdere concentratiekampen overleefde, wil in gesprek met de Urker jongeren die in nazi-achtige uniformen over straat gingen afgelopen weekend. Ze wil weten wat het groepje bezielde en wil de jongens bijbrengen wat zij en andere mensen hebben meegemaakt tijdens de Tweede Wereldoorlog.
https://bit.ly/3lpfWeM

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14427
Do Sep 16, 2021 11:03 pm Reageer met quote

LuciaT schreef:
Een Joodse vrouw (80) uit Amsterdam die meerdere concentratiekampen overleefde, wil in gesprek met de Urker jongeren die in nazi-achtige uniformen over straat gingen afgelopen weekend. Ze wil weten wat het groepje bezielde en wil de jongens bijbrengen wat zij en andere mensen hebben meegemaakt tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Dat lijkt me een uitstekende taakstraf, mits ze ervoor openstaan. Zo niet, dan verder maar een reguliere justitiële procedure.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

LuciaT

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Do Sep 16, 2021 11:11 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
LuciaT schreef:

Dat lijkt me een uitstekende taakstraf, mits ze ervoor openstaan. Zo niet, dan verder maar een reguliere justitiële procedure.

Luisteren naar deze mevrouw zien als een taakstraf is in mijn ogen een gotspe! En als ze er voor openstaan?

Als ouder van een zo'n snotjongen zou ik zeggen: zitten en luisteren naar wat deze dame je te vertellen heeft!

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Sep 16, 2021 11:52 pm Reageer met quote

LuciaT schreef:
Luisteren naar deze mevrouw zien als een taakstraf is in mijn ogen een gotspe! En als ze er voor openstaan?

Als ouder van een zo'n snotjongen zou ik zeggen: zitten en luisteren naar wat deze dame je te vertellen heeft!

Ik begrijp dat je hier heel boos over bent en dat vind ik niet alleen begrijpelijk maar ook terecht. Emoties zijn in mijn ogen nooit een goede leidraad voor het bepalen van de zin of de onzin van straffen. Laten we het daarover maar een andere keer hebben.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

LuciaT

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Vr Sep 17, 2021 12:30 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
LuciaT schreef:

Ik begrijp dat je hier heel boos over bent en dat vind ik niet alleen begrijpelijk maar ook terecht. Emoties zijn in mijn ogen nooit een goede leidraad voor het bepalen van de zin of de onzin van straffen. Laten we het daarover maar een andere keer hebben.

Ik herinner me een moslima ex lid van deze site waar ook van geschreven werd door sommige leden dat omdat ze als moslima soms emotioneel bij iets betrokken was, niet objectief kon zijn.

Ik zie hier nu hetzelfde gebeuren. Bah!

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5126
Vr Sep 17, 2021 1:48 am Reageer met quote

Ik vond het afschuwelijk om te zien, gasten in die uniformen onder het mom van " een geintje, of we waren een film aan het naspelen".
Gebrek aan opvoeding en verstand, geldt ookvoor de mensen die hier schouderophalend op reageren!

Kijk eens op mijn weblog, ik zou het leuk vinden!

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28664
Vr Sep 17, 2021 10:35 am Reageer met quote

LuciaT schreef:

Ik vraag mij af of dit veel zal gaan helpen. Want meestal zijn die ouders niet veel beter. Het heeft mijns inziens inderdaad vooral met opvoeding te maken en juist daar ontbreekt het bij dat soort lieden nogal eens aan. Daarbij, de appel valt doorgaans niet ver van de stam. Ik verwacht daar dus geen wonderen van.

Een tachtigjarige die een jongere wat wil vertellen zal toch van heel goede huize moeten komen en zijn/haar verhaal heel overtuigend moeten kunnen vertellen, wil hij/zij enig effect sorteren. Dit soort jongeren hebben maar een hele korte aandachtspanne en vaak ook maar een heel kort lontje. Begin er maar aan.

Ik denk toch dat de meeste van die jongeren het enkel maar te doen is om te choqueren. Het zijn over het algemeen geen grote lichten en weten nauwelijks waar het over gaat. Maar ze hebben succes en genieten daarvan. Ik denk ook dat de afstand tot dat verleden te groot is geworden. Voor hen is de tweede wereldoorlog net zo iets als wat voor ons de tachtigjarige oorlog is. Een stukje geschiedenis en meer ook niet. Wij staan ook niet meer stil bij het leed wat er toen op die slagvelden geleden is.

Misschien moeten we een stukje concentratiekamp nabouwen en de betreffende personen een poosje het leven laten ondergaan wat die slachtoffers toen hebben ondergaan? Mogelijk gaan ze dan inzien dat het geen computerspelletje is…

Faber quisque fortunae suae

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4615
Vr Sep 17, 2021 3:36 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
LuciaT schreef:

Ik vraag mij af of dit veel zal gaan helpen. Want meestal zijn die ouders niet veel beter. Het heeft mijns inziens inderdaad vooral met opvoeding te maken en juist daar ontbreekt het bij dat soort lieden nogal eens aan. Daarbij, de appel valt doorgaans niet ver van de stam. Ik verwacht daar dus geen wonderen van.

Een tachtigjarige die een jongere wat wil vertellen zal toch van heel goede huize moeten komen en zijn/haar verhaal heel overtuigend moeten kunnen vertellen, wil hij/zij enig effect sorteren. Dit soort jongeren hebben maar een hele korte aandachtspanne en vaak ook maar een heel kort lontje. Begin er maar aan.

Ik denk toch dat de meeste van die jongeren het enkel maar te doen is om te choqueren. Het zijn over het algemeen geen grote lichten en weten nauwelijks waar het over gaat. Maar ze hebben succes en genieten daarvan. Ik denk ook dat de afstand tot dat verleden te groot is geworden. Voor hen is de tweede wereldoorlog net zo iets als wat voor ons de tachtigjarige oorlog is. Een stukje geschiedenis en meer ook niet. Wij staan ook niet meer stil bij het leed wat er toen op die slagvelden geleden is.

Misschien moeten we een stukje concentratiekamp nabouwen en de betreffende personen een poosje het leven laten ondergaan wat die slachtoffers toen hebben ondergaan? Mogelijk gaan ze dan inzien dat het geen computerspelletje is…

Ik denk dat Kees dat ook bedoelde met "ervoor open staan". Als zo'n jongere verplicht moet zitten luisteren naar wat hij vermoedelijk een maf oud wijf vindt, denk ik dat je je doel voorbijstreeft.
Misschien dan maar 102.000 stenen laten metselen. Ik las dat er metselaars die werkten aan het Holocaust-namenmonument geëmotioneerd raakten. Elke steen een mens, een leven, een verhaal..
Of 102.000 namen laten overschrijven? Iets beseffen van de omvang van de holocaust alleen al in Nederland?
Ik vrees echter dat deze jongeren gewoon ongelooflijk dom zijn en dat het lastig wordt om enig besef in die nauwelijks aanwezige hersenen te pompen. Dan maar gewoon straf. De reactie van enkele oudere Urkers, gezien in het NOS journaal,was trouwens minstens zo schokkend. Urk presenteert zich steeds vaker als een wereldvreemd buitengebied van achterlijke wappies. Als ik Urker was zou ik wel wat willen doen aan dat beeld...

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Sep 17, 2021 3:47 pm Reageer met quote

LuciaT schreef:
Keesvi schreef:
LuciaT schreef:

Ik herinner me een moslima ex lid van deze site waar ook van geschreven werd door sommige leden dat omdat ze als moslima soms emotioneel bij iets betrokken was, niet objectief kon zijn.

Ik zie hier nu hetzelfde gebeuren. Bah!

Zoals ik het lees gaat het over emoties mbt de strafmaat. Objectiviteit is voor het bepalen daarvan wel noodzakelijk. Dat emoties mbt de evt op te leggen straf een rol spelen is menselijk, dat heeft iedereen wel mbt bepaalde gebeurtenissen. Maar dat verhindert wel een objectief oordeel. Daarom is het goed dat er een onafhankelijk recht bestaat. Je schuift Kees m.i.iets in de schoenen wat hij niet verdient. Je zou beter moeten weten.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

LuciaT

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Vr Sep 17, 2021 6:10 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
LuciaT schreef:

Tympaan, geen van ons kent deze jongeren persoonlijk, dus geen enkel idee hoe ze reageren op een gesprek met deze Joodse mevrouw. Die ook voorlichting geeft op scholen dus bekend is met hoe jongeren aan en met jongeren te spreken. Ik heb alle vertrouwen in deze mevrouw.

Of die ouders niet veel beter zijn, dat weten we ook niet. Deze groep jongeren is gaan feesten en heeft zich een stuk in de kraag gezopen en is daarna ontspoord. En voor de lol het gefilmde gedeeld in een whatsapp-groep.
Dit laatste baart mij echt zorgen want onderhand weet men wat voor antisemitische leuzen er gedeeld worden in dergelijke groepen.

Wat ik wel weet is dat dit soort uitwassen als antisemitisme flink aangepakt horen te worden en ook de daders er van. Ongeacht leeftijd of achtergrond.

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Sep 17, 2021 9:35 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Een tachtigjarige die een jongere wat wil vertellen zal toch van heel goede huize moeten komen en zijn/haar verhaal heel overtuigend moeten kunnen vertellen, wil hij/zij enig effect sorteren. Dit soort jongeren hebben maar een hele korte aandachtsspanne en vaak ook maar een heel kort lontje. Begin er maar aan.

Dat is wat ik zo ongeveer bedoelde. Nu blijkt er bij een van die jongeren, een negentienjarige, een illegaal vuurwapen te zijn gevonden bij huiszoeking. Ik denk niet dat de 'nazi'-uniformen op zich de aanleiding voor die huiszoekingen geweest is maar een gerichte verdenking van illegaal wapenbezit, dat uiteraard strafbaar is. Het gebruik van die uniformen zou strafbaar kunnen zijn als het om baldadigheid of shockeren ging maar niet als het eem coronaprotest was. De smakeloosheid en het kwetsende van dergelijk gedrag verdient in ieder geval een scherpe veroordeling en uitingen hiervan op de sociale media moeten wat mij betreft geweerd dan wel verwijderd worden.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28664
Za Sep 18, 2021 11:10 am Reageer met quote

LuciaT schreef:

Tympaan, geen van ons kent deze jongeren persoonlijk, dus geen enkel idee hoe ze reageren op een gesprek met deze Joodse mevrouw. Die ook voorlichting geeft op scholen dus bekend is met hoe jongeren aan en met jongeren te spreken. Ik heb alle vertrouwen in deze mevrouw.

Voor een klas of algemeen een groep kinderen kan het wel werken. De meesten zullen wel een 'normale' opvoeding genoten hebben. De meeste jonge kinderen zijn wel meegaand en kun je ook wel mee praten.
Maar of het met deze specifieke groep, vaak al wat oudere kinderen of jong volwassenen ook werkt, waag ik toch nog te betwijfelen.
Quote:
Of die ouders niet veel beter zijn, dat weten we ook niet. Deze groep jongeren is gaan feesten en heeft zich een stuk in de kraag gezopen en is daarna ontspoord. En voor de lol het gefilmde gedeeld in een whatsapp-groep.
Dit laatste baart mij echt zorgen want onderhand weet men wat voor antisemitische leuzen er gedeeld worden in dergelijke groepen.

Dat weten er inderdaad niet. Maar ik blijf erbij dat het vooral met opvoeding te maken heeft. En daarbij heeft het ook met de tijd te maken. Onze ouders - in ieder geval mijn ouders en grootouders - hebben de oorlog aan den lijve ondervonden en dan komen die verhalen heel anders aan dan wanneer daar al weer generaties tussen zitten.
Van de kinderen van nu hebben noch de ouders, noch de grootouders die oorlog ervaren. En dan gaat het volgens mij toch meer vervagen en wordt het enkel nog maar een stukje geschiedenis uit een verder verleden.
Quote:
Wat ik wel weet is dat dit soort uitwassen als antisemitisme flink aangepakt horen te worden en ook de daders er van. Ongeacht leeftijd of achtergrond.

Natuurlijk praat ik het nazisme en het gebeurde in de oorlog niet goed. Maar ik denk dat je nu toch vooral te maken hebt met baldadige jongeren die het leuk vinden om te provoceren. Zoals je zelf al zegt, ze drinken zich een stuk in de kraag en zoeken iets om burgers te pesten. Door je te verkleden als nazi-type veroorzaak je veel beroering en dat is precies wat ze willen. Ik zou ze uitlachen en verder negeren. Als ze strafbare feiten plegen kun je altijd nog ingrijpen. En dan ook echt straffen. Een weekendje harken in het park vind ik geen straf...

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Sep 20, 2021 7:49 pm Reageer met quote

Inmiddels heeft het gesprek tussen die jong volwassenen en de gedreven dame plaatsgevonden:

Quote:
In het gesprek vertelde Steenhuis-Hoepelman over haar ervaringen in de concentratiekampen Westerbork en Bergen-Belsen. Volgens de gemeente en het Centrum voor Informatie en Documentatie Israël (CIDI) is de jongeren duidelijk geworden tot welke emoties hun gedrag heeft geleid bij oorlogsslachtoffers en hun nabestaanden, schrijft Omroep Flevoland.

De jongeren gaan over een paar maanden ook naar kamp Westerbork. Daar krijgen ze een rondleiding. Verder gaat de gemeente nog in gesprek met hun ouders.

NOS Nieuws: Urker jongeren na nazi-verkleedpartij in gesprek met Holocaust-overlever

LuciaT

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Vr Sep 24, 2021 4:13 pm Reageer met quote

En dan nog het antisemitisme in de Tweede Kamer.

Vrieler (CIDI): "De Holocaust tussen aanhalingstekens schrijven, zeggen dat een breed palet aan Joodse organisaties de Holocaust probeert te 'claimen': dit zijn precies dezelfde antisemitische hondenfluitjes die extreemlinks, extreemrechts en radicaal islamisme al sinds WOII gebruiken."

https://bit.ly/3zCMDe6

https://twitter.com/federatiefjoods/status/1441000956838227968/photo/1

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Sep 25, 2021 12:07 am Reageer met quote

Over het algemeen ben ik een warm voorstander van het aanpakken van racistische uitlatingen, zeker ook in de Tweede Kamer. Echter, niemand is er beter in om de ondergang van Thierry Baudet te bewerkstelligen dan hijzelf met zijn doorgesnoven optreden. Er tegenin gaan voedt hem alleen maar om met veel retoriek zijn standpunten te handhaven en zelfs te onderstrepen. Daar is het hem om te doen. Laat hem zijn eigen graf maar graven. Als je hem per se toch van repliek wilt dienen, doe dat dan als zijn uitlatingen zo klaar als een klontje zijn. Dat zijn die aanhalingstekens niet. Ik wed dat geen rechter hem daarvoor zal kunnen veroordelen.

LuciaT

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Za Sep 25, 2021 12:07 pm Reageer met quote

De afkeuring uit de Tweede Kamer op Baudets antisemitische uitingen zouden normaal horen te zijn.

De actie van FJN is hier op zijn plaats en laat zien dat ongeacht de uitkomst men niet zomaar wegkomt met dit soort walgelijk uitspraken.

Er gaat een signaal van uit dat dit niet zomaar getolereerd wordt en als normaal gezien wordt.

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Sep 25, 2021 1:24 pm Reageer met quote

LuciaT schreef:
De afkeuring uit de Tweede Kamer op Baudets antisemitische uitingen zouden normaal horen te zijn.

De actie van FJN is hier op zijn plaats en laat zien dat ongeacht de uitkomst men niet zomaar wegkomt met dit soort walgelijk uitspraken.

Er gaat een signaal van uit dat dit niet zomaar getolereerd wordt en als normaal gezien wordt.

Helemaal mee eens maar ik betwijfel of het zo'n goed idee is om Baudet in de TK min of meer tot een antwoord te dwingen, zoals Rob Jetten probeerde. Ik denk dat het beter is om je te beperken tot het uitspreken van je afkeuring, ga vervolgens met je rug naar hem toe zitten, zoals Hugo de Jonge deed of verlaat de kamer zonder een antwoord te verwachten. Die doorgesnoven fascist is absoluut niet voor rede vatbaar. Door een antwoord te eisen speel je hem juist in de kaart en dat zal toch niet de bedoeling zijn. Zelfde geldt voor juridische stappen. Natuurlijk leven we in een rechtsstaat maar als zo'n procedure vooral of alleen maar winst oplevert voor de gedaagde dan kun je beter je gezonde verstand gebruiken door een beleid te hanteren dat wel iets oplevert.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Sep 25, 2021 4:46 pm Reageer met quote

Frank Heinen typeerde Baudet in de Volkskrant als volgt:
De frequentie waarmee hij (Baudet) allerhande bullshit verspreidt, ademt de energie van de aandachtsverslaafde die in een volle kamer voor de zoveelste keer naakt op zijn hoofd gaat staan.

Ik zie dat ook zo. Hij is alleen maar uit op aandacht. Ontzeg hem dat dan. Hij is met zijn gedrag zelf degene die het meest effectief werkt aan zijn ondergang. Lekker laten gebeuren.
Al vanaf zijn verschijnen in de politiek was hij te herkennen als neonazi dan wel fascist. Wie hem nu nog volgt of op hem stemt mag op zijn minst verdacht worden van gelijkluidende ideeën of sympathieën.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie