Alles over boeken!
Media, lezen & muziek
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende Plaats reactie

Briesje.1

Superlid
Superlid
Antw.: 9014
Za Mrt 13, 2021 5:16 pm Reageer met quote

📚

Laatst aangepast door Briesje.1 op Vr Mei 07, 2021 12:09 am, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

MarjoleinA.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 153
Do Mrt 25, 2021 7:14 pm Reageer met quote

Multatuli vertelt maar de (Nederlandse) helft van het verhaal, deze schrijvers vertellen de andere helft

Boeken uit de koloniale tijd zijn nog steeds prima leesbaar. Als je er maar exemplaren met een ander verhaal tegenover plaatst.
Iedereen kent uiteraard ‘De Grote Drie’ van het literaire koloniale erfgoed: Max Havelaar, De stille kracht en Oeroeg van respectievelijk Multatuli, Louis Couperus en Hella Haasse. “Geweldige boeken”, beaamt Elibol, “maar ze vertellen niet het hele verhaal.” De drie auteurs worden vaak als visionairs geprezen omdat ze het onvermijdelijke einde van het kolonialisme voorvoelden, lang voor de rest van Nederland. Maar de onderdrukte inlander waar ze over schrijven, krijgt zelf vreemd genoeg nauwelijks een stem in hun werk. De Javaan rijst uit de bladzijden op als een mysterieus zwijgende figuur, onpeilbaar en ondoorgrondelijk.

Lees daarom bijvoorbeeld ook eens Buiten het gareel van de Indonesische schrijfster Suwarsih Djojopuspito, tipt Elibol. In deze roman uit 1940 toont Djojopuspito vanuit haar inlandse blik hoe het opkomend nationalistisch en communistisch gedachtegoed door de kolonisator werd onderdrukt. Of lees Onder de sneeuw een Indisch graf (1986) van Frans Lopulalan, een van de weinige literaire werken over de Molukse geschiedenis in Nederland. “Een onderschat boek”, vindt Elibol. “Ik had nooit eerder een roman gelezen waarin zo mooi is beschreven hoe de Molukkers met valse beloften hierheen werden gehaald. Ze zijn altijd met één been in Nederland en met één been in het land van herkomst blijven staan.”

https://bit.ly/3vZ6cfW

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5168
Vr Mrt 26, 2021 12:49 pm Reageer met quote

Gister uit gekregen, maar ga er vanavond opnieuw in beginnen:
'Drift' van Bregje Hofstede
Mulisch, Reve, Wolkers, Hermans, het kan allemaal bij het oud papier.
'Drift' is een boek dat al mijn vorig gelezen boeken misschien niet geheel overbodig maar wel een beetje muf maakt.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5168
Za Apr 03, 2021 1:01 pm Reageer met quote

Een titel waarop je misschien direct zou kunnen afknappen
21 lessen voor de 21ste eeuw
Maar werkelijk mindblowing, dit werk van Yuval Noal Harari, niet altijd vanwege zijn conclusies, maar zeker wel vanwege de dingen die hij aanroert waar we ons vroeg of laat rekenschap van zullen moeten geven of dat eigenlijk al lang hadden moeten doen wanneer je werkelijk de tijd waarin je leeft wilde begrijpen
Een wat mij betreft erg rake beschouwing over dit werk: https://deleesclubvanalles.nl/recensie/21-lessen-voor-de-21e-eeuw/

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

MarjoleinA.1

Stamgast
Stamgast
Wo Apr 14, 2021 9:57 pm Reageer met quote

Leuk topic is dit. Heb veel leuke boeken voorbij zien komen.
Deze week veel e-boeken gedownload via Bol.nl

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1056
Wo Apr 14, 2021 10:54 pm Reageer met quote

bij D-reizen kunt U niet meer boeken !!!

Briesje.1

Superlid
Superlid
Do Apr 15, 2021 8:34 pm Reageer met quote

📚

Laatst aangepast door Briesje.1 op Vr Mei 07, 2021 12:10 am, in totaal 1 keer bewerkt

MarjoleinA.1

Stamgast
Stamgast
Do Apr 15, 2021 10:43 pm Reageer met quote

Just-Briesje, ik heb hem gedownload. Net mijn andere boek uit dus nu aan deze beginnen. Laughing

Briesje.1

Superlid
Superlid
Do Apr 15, 2021 11:28 pm Reageer met quote

📚

Laatst aangepast door Briesje.1 op Vr Mei 07, 2021 12:11 am, in totaal 1 keer bewerkt

MarjoleinA.1

Stamgast
Stamgast
Zo Apr 18, 2021 10:11 pm Reageer met quote

Briesje, ik heb het boek uit. Wat een spannend boek. Bijna niet weg te leggen. Laughing

Briesje.1

Superlid
Superlid
Zo Apr 18, 2021 11:15 pm Reageer met quote

📚

Laatst aangepast door Briesje.1 op Vr Mei 07, 2021 12:12 am, in totaal 1 keer bewerkt

Briesje.1

Superlid
Superlid
Ma Apr 19, 2021 12:07 am Reageer met quote

📚

Laatst aangepast door Briesje.1 op Vr Mei 07, 2021 12:12 am, in totaal 1 keer bewerkt

MarjoleinA.1

Stamgast
Stamgast
Zo Apr 25, 2021 10:49 am Reageer met quote

Mijn naam is Selma uitgelezen. Indrukwekkend!

MarjoleinA.1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 57
Vr Jul 09, 2021 1:28 pm Reageer met quote

Ben bezig in het boek ' De ontdekking van Urk". Interessant om er achter te komen wat de precieze geschiedenis is van Urk.

De Belgische schrijver en journalist Matthias M.R. Declercq werd in 2009 een dag naar Urk gestuurd om verslag te doen van een moordzaak. Het dorp fascineerde hem zo, dat hij tien jaar later besluit op het voormalige eiland te gaan wonen, om te doen wat indertijd niet is gelukt: doordringen tot de kern van deze voor de buitenwereld zo onbekende gemeenschap.
Declercq woont als vreemdeling in het hart van het dorp en gaat mee vissen, bidden en drinken. Stap voor stap openbaart zich de werkelijkheid. Declercq observeert een minzaam en godvrezend volk, maar ontdekt ook een schimmige en tragische wereld, met jeugdige baldadigheid, visfraude en drugs. Een wereld waarin niks is wat het lijkt.
Declercq is er in deze persoonlijke queeste in geslaagd de identiteit bloot te leggen van 's lands schijnbaar meest gesloten en onbegrepen gemeenschap.

Briesje.1

Superlid
Superlid
Vr Jul 09, 2021 6:45 pm Reageer met quote

Een fantastisch boek Marjolein.
Ik kijk nu heel anders tegen Urk en de bevolking van Urk aan.
Er is mij door dit boek te lezen veel duidelijk geworden.

MarjoleinA.1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 57
Za Jul 10, 2021 10:21 am Reageer met quote

Briesje schreef:
Een fantastisch boek Marjolein.
Ik kijk nu heel anders tegen Urk en de bevolking van Urk aan.
Er is mij door dit boek te lezen veel duidelijk geworden.

Herkenbaar! Laughing

LuciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 121
Vr Aug 06, 2021 1:08 pm Reageer met quote

Gisteren het boek 'De boekbinder' uitgelezen. Vreemd en indrukwekkend! Een boek dat ik niet snel zou vergeten.

Samenvatting
Heftig literair liefdesverhaal en gotische whodunit ineen

Stel dat je verdriet kunt wissen. Stel dat je pijn kunt vergeten. Stel dat je een geheim kunt verbergen. Voor altijd! Emmett, een jonge boerenzoon, gaat in de leer bij een boekbindster. Zij weet dat hij de aangeboren gave heeft om herinneringen van mensen te wissen en in een boek vast te leggen. Een dergelijk boek kan zowel in goede als verkeerde handen vallen. Op een dag doet Emmett een verbijsterende ontdekking. In een kluis onder de werkplaats van zijn mentor ontdekt hij een boek met zijn eigen naam erop.
Een onvergetelijke historische roman die zich afspeelt in het Engeland van voor de industriële revolutie.

Schrijfster: Bridget Collins

LuciaT

Stamgast
Stamgast
Za Sep 18, 2021 2:15 pm Reageer met quote

Gisteren het boek 'De jongen, de mol, de vos en het paard', vertaald door Arthur Japin, gekocht.
Schrijver Charlie Macesy

‘Wat wil jij worden als je groot bent?’ vroeg de mol. ‘Lief,’ zei de jongen. ‘De jongen, de mol, de vos en het paard’ van Charlie Mackesy is een moderne fabel voor jong en oud. De 100 illustraties en de poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen de jongen en de drie dieren. De universele lessen die ze samen leren zijn stuk voor stuk levenswijsheden. De Nederlandse editie van ‘The Boy, the Mole, the Fox and the Horse’ is prachtig vertaald door Arthur Japin, waardoor de teksten nog dichterbij komen. Een moderne klassieker, die je kijk op het leven verandert.

Prachtige illustraties en teksten. Heerlijk boek Laughing

LuciaT

Stamgast
Stamgast
Wo Nov 10, 2021 10:28 pm Reageer met quote

Vorige week begonnen in Trinity van Leon Uris. Dit boek heb ik heel lang geleden gelezen en na zoveel jaar pakt het me opnieuw.

Vandaag het boek 'Gevoelsarm' van Bram Bakker besteld.

hehety

Superlid
Superlid
Antw.: 13274
Do Nov 11, 2021 1:30 pm Reageer met quote

Welmoet schreef:
Briesje, heb je ook 't Hooge Nest gelezen van Roxane van Iperen?
Heel bijzonder boek, onvergetelijk. Misschien mede door de gesprekken die in DWDD over dit boek gevoerd zijn met de schrijver en Lientje één van de hoofdpersonen die enige maanden geleden nog leefde en die haar leven 'een ketting van wonderen' noemde
https://www.vn.nl/roxane-van-iperen-joods-verzet-hooge-nest/

't Hooge nest heb ik ook gelezen. Echt een aanrader op dat gebied.

Hoe minder dingen je bezit.
Hoe minder dingen jou bezitten.

auteur onbekend

Pagina 6 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Plaats reactie