Hoofdagente ontslag, "dader" teamchef mag blijven
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3228
Do Okt 14, 2021 4:57 pm Reageer met quote

Quote:
Een 41-jarige hoofdagente is volgens de Haagse rechtbank door de politie terecht met strafontslag gestuurd omdat ze aan NRC informatie heeft gegeven over ongewenst seksueel gedrag van haar teamchef in de Haarlemmermeer.

Deze zomer oordeelde de rechtbank Midden-Nederland dat haar 51-jarige teamchef daarentegen ten onrechte met strafontslag is gestuurd door de politie. Rechters vinden strafontslag in het geval van de teamchef een te zware sanctie: „te onevenredig aan de aard en ernst van het vastgestelde plichtsverzuim. De rechtbank betrekt in dat oordeel onder meer zijn uitstekende staat van dienst van dertig jaar als politieagent”

De vrouwelijke hoofdagente is nu definitief haar baan kwijt.
Het is volgens advocaat Vis „erg onrechtvaardig dat de vrouw te horen heeft gekregen dat ze terecht is ontslagen en haar belager die ongewenst seksueel gedrag vertoonde, mag blijven”.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/10/14/rechter-agente-terecht-ontslagen-na-informeren-pers-over-ongewenst-seksueel-gedrag-a4061844

Dat is nog eens vrouwen beschermen tegen ongewenst seksueel gedrag Sad
Hij mag blijven omdat hij al 30 jaar een prima staat van dienst heeft en zij is door hem seksueel lastig gevallen en mag vertrekken.
Goed voorbeeld van hoe mannen bij seksueel ongewenste intimiteiten belangrijker worden gevonden dan vrouwen en daders meer beschermd worden dan slachtoffers.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Prlwytzkofsky

Superlid
Superlid
Antw.: 1129
Do Okt 14, 2021 6:29 pm Reageer met quote

Uit het artikel blijkt dat ze ontslagen is wegens schending van haar ambtseed.
Dat heeft dus niets te maken met ongewenst seksueel gedrag.

Mijn inzichten zijn zo overduidelijk correct dat eenieder die ze niet accepteert wel een geestelijk afwijking moet hebben.

Lyle Rossiter

dagmar57

Superlid
Superlid
Do Okt 14, 2021 7:26 pm Reageer met quote

Prlwytzkofsky schreef:
Uit het artikel blijkt dat ze ontslagen is wegens schending van haar ambtseed.
Dat heeft dus niets te maken met ongewenst seksueel gedrag.

Het lekken naar NRC van de sekueel getinte appjes wordt aangemerkt als schending van ambtseed.
Het heeft zeker wel te maken met het ongewenste seksuele gedrag van haar teamchef.

LuciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 121
Do Okt 14, 2021 7:56 pm Reageer met quote

Dit heeft wel te maken met ongewenst seksueel gedrag van de teamchef.

Ik lees:

Twee jaar geleden stuurde de hoofdagente ongewenste WhatsAppberichten door naar het NRC Handelsblad, waarin haar leidinggevende anale seks voorstelt. Zowel de chef als de agente zelf werden ontslagen. Hij voor grensoverschrijdend gedrag, zij voor het schenden van de geheimhoudingsplicht. De agente stapte vervolgens naar de rechtbank: het strafontslag zou ‘onevenredig’ zijn en ze zou dit niet verdienen ‘als slachtoffer van een ernstige vorm van belaging door een leidinggevende.’

Seksuele intimidatie

Opmerkelijk genoeg werd het strafontslag van de teamchef omwille van de manier waarop hij omging met de vrouwelijke ongeschikte deze zomer wél ingetrokken.
https://bit.ly/3FNcJPF

De agente werd in 2019 weggetreiterd van haar bureau in Den Haag omdat ze melding had gemaakt van het racisme van haar collega’s. Ze belandde in Noord-Holland, in de Haarlemmermeer. Daar was haar identiteit als klokkenluider bekend. Reden genoeg voor de vrouw om het seksueel geweld niet binnen de eigen organisatie aan te kaarten, maar daar gingen de rechters niet in mee. Volgens hen had ze een vertrouwenspersoon binnen het korps of een advocaat moeten inschakelen.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/seksueel-intimiderende-politiechef-mag-blijven-klokkenluider-ontslagen

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 867
Vr Okt 15, 2021 12:19 am Reageer met quote

Ik kan me voorstellen dat het de hoofdagente wordt aangerekend dat zij de vuile was heeft buiten gehangen, ze had immers meerdere mogelijkheden om het intern aan te kaarten, als je daarbij aanmerkt da zij klokkenluider is geweest over haar directe collega's snap ik dat zij op de schopstoel heeft gezeten, terecht of niet .

da haar leidinggevende wegkomt me het ongewenste gedrag vindtik onverteerbaar ook al heeft hij 30 jaar een voorbeeldig gedrag gekend.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28732
Vr Okt 15, 2021 10:39 am Reageer met quote

nandes57 schreef:

da haar leidinggevende wegkomt me het ongewenste gedrag vindtik onverteerbaar ook al heeft hij 30 jaar een voorbeeldig gedrag gekend.

Om daar zinnig over te te kunnen oordelen zul je toch eerst moeten weten wat er nu precies gebeurd is en wat dat "ongewenst sexueel gedrag" nu precies inhoudt. In mijn beleving wordt in het algemeen de man tegenwoordig wel erg snel daarvan beschuldigd en is erg moeilijk om je daar tegen te verdedigen omdat er zelden getuigen bij zijn. Want het is natuurlijk niet zo dat alle mannen potentiele verkrachters zijn en dat alle vrouwen eerlijke onschuldige zwakke wezentjes zijn.

Een beetje nuance lijkt mij wel wenselijk in deze.

Faber quisque fortunae suae

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4650
Vr Okt 15, 2021 12:22 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
nandes57 schreef:

Om daar zinnig over te te kunnen oordelen zul je toch eerst moeten weten wat er nu precies gebeurd is en wat dat "ongewenst sexueel gedrag" nu precies inhoudt. In mijn beleving wordt in het algemeen de man tegenwoordig wel erg snel daarvan beschuldigd en is erg moeilijk om je daar tegen te verdedigen omdat er zelden getuigen bij zijn. Want het is natuurlijk niet zo dat alle mannen potentiele verkrachters zijn en dat alle vrouwen eerlijke onschuldige zwakke wezentjes zijn.

Een beetje nuance lijkt mij wel wenselijk in deze.

Als commentaar op het bericht in "Joop" valt ook dit te lezen:

Deze politieagente die als klokkeluider de discriminatie in Den Haag aankaartte was ook geen lieverdje:

1. Lekken van informatie
2. Geheime relatie met een collega en met een dienstauto lange tijd verdwijnen en niet op berichten van haar leidinggevende reageren.
3. Excessief geweld tegen een verdachte
4. Valse verklaringen opstellen tav dat geweld
5. Seksistisch taalgebruik op de werkvloer
6. Discriminatie van haar leidinggevende (dropveter noemen ivm zijn huidskleur)
7. En dan laten we de punten zonder voldoende bewijs zoals opvoeren van extra uren en het privé raadplegen van politiesystemen even buiten beschouwing.

Een en ander schijnt terug te lezen te zijn in twee rechtbankverslagen. De betreffende leidinggevende is wel degelijk gestraft, alleen is zijn ontslag door de rechter teruggedraaid als zijnde te zwaar in relatie tot zijn 30 jaar trouwe en verder vlekkeloze dienst.
Hoewel ik de eerste ben die vindt dat er scherp moet worden gehandeld bij seksulele intimidatie vind ik ook dat je moeilijk als buitenstaander kunt oordelen als je niet alle feiten kent. Ik vertrouw erop dat de rechter de belangen van zowel aanklager als aangeklaagde heeft gewogen. De teamleider was in hoger beroep gegaan tegen zijn ontslag, de agente overweegt dat nu ook te doen.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

dagmar57

Superlid
Superlid
Vr Okt 15, 2021 3:07 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Een en ander schijnt terug te lezen te zijn in twee rechtbankverslagen.

Nee, deze mw valt op zichzelf ook wel wat te verwijten, maar de seksueel ongewenste berichten zijn wel bewijsbaar. (en ze heeft ook een aanklacht tegen hem ingediend wegens verkrachting, in deze zaak is nog geen uitspraak).
Rechtbankverslag staat in de link van het artikel, moet je klikken op gepubliceerd.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Okt 15, 2021 3:25 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
WillemijnF schreef:

Een en ander schijnt terug te lezen te zijn in twee rechtbankverslagen.

Nee, deze mw valt op zichzelf ook wel wat te verwijten, maar de seksueel ongewenste berichten zijn wel bewijsbaar. (en ze heeft ook een aanklacht tegen hem ingediend wegens verkrachting, in deze zaak is nog geen uitspraak).
Rechtbankverslag staat in de link van het artikel, moet je klikken op gepubliceerd.
'
Er zijn twee verslagen,ook van de eerste rechtszitting. De link werkte niet bij mij overigens. Maar mijn punt is niet of de leidinggevende zich schuldig heeft gemaakt aan het versturen van die berichten, dat is gewoon bewezen. Alleen is hij in beroep gegaan tegen zijn ontslag. Dat betekent niet dat er geen sancties zijn opgelegd of dat hij is vrijgesproken. Die suggestie wordt wel gewekt en dat lijkt me onterecht.Ik ga ervan uit dat de rechter alles goed heeft heroverwogen en op grond daarvan het ontslag als een te zware maatregel heeft beoordeeld. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen.
Of er sprake is van verkrachting is een heel andere zaak waarover op een andere tijd de rechter een oordeel zal vellen.
Overigens vind ik de kwalificatie "klokkenluider" ook niet helemaal van toepassing op deze mevrouw. In mjn ogen stelt een klokkenluider structurele misstanden in een organisatie aan de kaak en heeft daarbij recht op bescherming van de overheid. Hier gaat het om een persoonlijke kwestie tussen twee personen. Nergens blijkt hieruit dat deze leidinggevende dit gedrag structureel vertoont en dat het stelselmatig onder de (politie)pet is gehouden. Een disciplinaire straf lijkt me zeker op zijn plaats, maar ontslag op grond van twee seksueel getinte appjes...ik kan me voorstellen dat dat een té zware maatregel is.
Dat zij is ontslagen komt niet omdat zij slachtoffer en vrouw is en daarom "gepakt" wordt. Zij heeft, terwijl haar klacht intern in behandeling was, vertrouwelijke informatie gelekt naar de pers. Daarbij heeft ze haar ambtseed geschonden.
Waar het mij om gaat is dat het mij te makkelijk is om een oordeel te vellen als je niet op de hoogte bent van alles wat er intern speelde. Natuurlijk moeten slachtoffers worden beschermd, maar daders moeten gestraft worden in overeenstemming met het misdrijf. Het is goed dat een onafhankelijke rechter hiernaar kijkt. Dat is de basis van ons rechtsstelsel en ik vertrouw daar nog steeds op.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14470
Vr Okt 15, 2021 9:59 pm Reageer met quote

Precies, het gaat in feite om twee verschillende casussen die ten onrechte of heel misschien ergens terecht met elkaar in verband worden gebracht maar het blijft appels met peren vergelijken. Ik vind het te gênant voor woorden dat rechters hier nogal voorbarig worden veroordeeld door media van diverse pluimage. Het artikel in de NRC verdient in mijn ogen geen schoonheidsprijs, NRC Handelsblad onwaardig.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

LuciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 121
Za Okt 16, 2021 7:17 am Reageer met quote

Ik lees: De agente werd in 2019 weggetreiterd van haar bureau in Den Haag omdat ze melding had gemaakt van het racisme van haar collega’s. Ze belandde in Noord-Holland, in de Haarlemmermeer. Daar was haar identiteit als klokkenluider bekend. Reden genoeg voor de vrouw om het seksueel geweld niet binnen de eigen organisatie aan te kaarten, maar daar gingen de rechters niet in mee. Volgens hen had ze een vertrouwenspersoon binnen het korps of een advocaat moeten inschakelen.]

Ik kan me heel goed voorstellen dat er geen vertrouwen was om dit te melden binnen het korps. Wel heeft zij aangifte gedaan.

Ook als het om 2 apps is gegaan, die waren seksueel intimiderend en dit wordt nu weggezet tegenover wat zij zelf fout gedaan zou hebben.

Ik ga er van uit dat die aangifte geseponeerd wordt, zoals vele aangiften van seksuele intimidatie.

En ja, kritiek hebben op het handelen van rechters dat mag in Nederland.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Okt 17, 2021 12:06 pm Reageer met quote

LuciaT schreef:

...Ik ga er van uit dat die aangifte geseponeerd wordt, zoals vele aangiften van seksuele intimidatie...

Dat komt mijns inziens toch vooral omdat de bewijslast zo moeilijk rond te krijgen is in dit soort gevallen. Er zijn maar zelden getuigen bij en de rechter moet maar afgaan op het welles/nietes van de betreffende personen.

En als er geen bewijslast is kan er ook geen veroordeling volgen.

Het is nu eenmaal niet zo dat bij standaard alle mannen duivels zijn en alle vrouwen engelen. Een vrouw kan een man gemakkelijk verdacht maken maar het is voor een man moeilijk om zich te verdedigen omdat men er vaak al bij voorbaat vanuit gaat dat de man schuldig is..

Dus ik begrijp die voorzichtigheid van die rechters best wel.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Okt 17, 2021 1:23 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
LuciaT schreef:

...Ik ga er van uit dat die aangifte geseponeerd wordt, zoals vele aangiften van seksuele intimidatie...

Dat komt mijns inziens toch vooral omdat de bewijslast zo moeilijk rond te krijgen is in dit soort gevallen. Er zijn maar zelden getuigen bij en de rechter moet maar afgaan op het welles/nietes van de betreffende personen.

En als er geen bewijslast is kan er ook geen veroordeling volgen.

Het is nu eenmaal niet zo dat bij standaard alle mannen duivels zijn en alle vrouwen engelen. Een vrouw kan een man gemakkelijk verdacht maken maar het is voor een man moeilijk om zich te verdedigen omdat men er vaak al bij voorbaat vanuit gaat dat de man schuldig is..

Dus ik begrijp die voorzichtigheid van die rechters best wel.

Het omgekeerde is ook waar. Hoe bewijst een vrouw dat ze bijvoorbeeld ongewenst is betast? Doorgaans moet een dader zijn onschuld bewijzen, behalve bij seksuele delicten, daarbij moet het slachtoffer haar onschuld bewijzen. Om die reden voelen veel vrouwen zich kwetsbaar en niet gehoord en gaan de daders meestal vrijuit. Jij zegt dat een vrouw een man makkelijk verdacht kan maken. Je gaat daarbij voorbij aan het gegeven dat het voor een vrouw buitengewoon beschamend en vernederend is om in detail te vertellen wat de dader haar heeft gedaan, hoe, waar etc. Als ze die drempel over is en ze wordt vervolgens niet geloofd voelt een vrouw zich dubbel vernederd. En dát Tympaan, is nog steeds de harde realiteit en reden waarom vrouwen vaak niet eens aangifte doen. En ik spreek, helaas, uit ervaring. Het is een feit dat wereldwijd een miljard vrouwen slachtoffer is van ( seksueel) geweld, verschillend in aard en ernst. Eén op de drie vrouwen dus. Een epidemie waarbij vergeleken het aantal slachtoffers van corona peanuts is. De man te laten wegkomen met : niemand was erbij dus er is geen bewijs , én niet alle mannen zijn duivels en niet alle vrouwen zijn engelen "bewijst" in mijn ogen dat deze misdrijven en misdragingen nog steeds niet voldoende serieus worden genomen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Okt 17, 2021 6:58 pm Reageer met quote

Uit jouw verhaal blijkt wel hoe lastig het allemaal is. Ik kan mij niet voorstellen dat een vrouw zich moet schamen als ze aangifte doet van een sexueel vergrijp. Ik neem aan dat er dan vrouwelijke agenten bij zullen zijn en dat een en ander met de nodige discretie behandeld zal worden. Maar ik ben geen vrouw dus dat is gissen van mijn kant.
Of een vrouw wel of niet geloofd wordt zal voor een groot deel van haar verklaring afhangen. En ik durf te stellen dat dat ontzettend moeilijk is. Hoe bewijs je of een verhaal wel of niet of slechts gedeeltelijk waar is. En dat geldt natuurlijk naar beide kanten. Ook het verhaal van de man moet een ander maar inschatten.

Over jouw ervaring kan ik niet oordelen maar ik wil zonder meer geloven dat het een traumatisch beleving is.

Een op de drie vrouwen vind ik nogal erg veel. Maar ik weet ook wel dat er landen zijn waar de vrouw minder is dan een dier, dus dat zal wel dat hoge percentage verklaren.
Ik blijf bij mijn mening dat niet alle mannen potentiële verkrachters zijn en dat vrouwen per definitie onschuldig zijn.

Dat betekent overigens niet dat ik voor verkrachting ben en veroordeel ik het net zo scherp als jij. Ik zie ook liever dat mijn vrouw veilig over straat kan lopen. Maar ik wil wel aantonen dat er aan dit soort zaken altijd twee kanten zitten.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5164
Zo Okt 17, 2021 7:25 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Ik blijf bij mijn mening dat niet alle mannen potentiële verkrachters zijn en dat vrouwen per definitie onschuldig zijn.

Is dat een weerlegging van een bewering die iemand in dit topic of elders doet?

1 op de 3 vrouwen lijkt mij helemaal niet hoog ingeschat.
Ik denk dat iedereen die hierover wel eens gesproken heeft met zijn (of haar) vriendinnen, en misschien ook dochters, weet hoe vaak aanranding/verkrachting of seksuele intimidatie zich in hun leven heeft voorgedaan. Ik ken zelf geen vrouwen of heb geen vrouwen gekend die daar helemaal níet mee te maken hebben gehad.
Werd daar al mee geconfronteerd met mijn eerste vriendin die maanden voordat ik haar leerde kennen door een klasgenoot verkracht was. Je deed daar helemaal niets mee verder, behalve praten met elkaar. En zo zal dat nog heel vaak gaan. Daarbij gebeurt het veel dat de vrouw die dit overkomt het vooral zichzelf gaat zitten verwijten. Zo van: ik had het kunnen weten, ik ben onvoorzichtig geweest, ik was niet assertief enz enz. Of, ze wil er zelfs niet over praten met iemand, omdat ze zich vies voelt, omdat ze denkt het met zwijgen beter te kunnen vergeten.
Heel heel heel erg lijkt me dat.
Ik denk dat je dit maatschappelijk probleem heel zwaar onderschat Tympaan

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Okt 17, 2021 9:42 pm Reageer met quote

Het gaat niet alleen om zeer ernstige misdrijven als verkrachting. Het gaat ook om die collega die vriendschappelijk een arm om je schouder slaat en daarbij "per ongeluk" met zijn vingers je borst aanraakt. Het gaat om die man die in een stampvolle tram zijn erectie tegen je aanduwt. Of inderdaad zo'n what'sappje of een confrontatie met een potloodventer. En "veilig over straat" schetst een beeld van een verkrachter die opduikt uit de bosjes, terwijl de meeste verkrachtingen gebeuren door iemand die je kent, of plaatsvinden binnen het huwelijk. Het heeft te maken met minachting voor vrouwen. Het heeft te maken met het gegeven dat meisjes op school wordt verzocht zich niet te uitdagend of bloot te kleden om ongewenst gedrag van jongens te voorkomen, terwijl je zou moeten inzetten in het opvoeden van jongens met respect voor meisjes en vrouwen. Het is echt de omgekeerde wereld. Ook voor mij geldt dat álle vrouwen met wie ik dit ooit heb besproken vervelende ervaringen hebben met seksueel intimiderend gedrag. Dus eenderde van de vrouwen geloof ik zonder meer. Misschien moet je het eens aan je vrouw vragen, Tympaan. Mogelijk verrast haar antwoord je.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Okt 18, 2021 11:13 am Reageer met quote

Die dingen die jij omschrijft zullen best wel gebeuren. En ik denk dat iedereen dit wel op een andere manier zal ervaren. Ik weet wel dat als mijn vrouw zoiets zou overkomen, dat de betreffende persoon dan behoorlijk de wind van voren zal krijgen. Bovendien had ik drie jongere zussen die zich toch ook niet de kaas van het brood lieten eten.

Een erectie in een stampvolle tram? Áls ik al in een tram kom, iets wat mij gelukkig maar zelden overkomt, dan is een erectie wel het laatst wat mij zal overkomen. Dan wil ik er enkel maar zo snel mogelijk weer uit. Ook toen ik jong was…

Je zou denken dat de hedendaagse geëmancipeerde vrouw daar toch niet zoveel moeite mee zou moeten hebben.
Wat in mijn ogen veel erger en triester is is het huiselijke geweld. Het lijkt mij vreselijk als je in je eigen huis niet veilig bent.
Maar ook dan, waarom blijft die vrouw daar dan en vlucht ze niet direct weg. Vluchten zou mijn eerste reactie zijn als ik de zwakkere partij zou zijn.

Persoonlijk vind ik het niet helemaal verkeerd dat meisjes zich niet te uitdagend zouden moeten kleden. En gedragen. De natuur is vaak sterker dan de leer en het is nu eenmaal een gegeven dat een uitdagend gekleed meisje of vrouw nu eenmaal meer de aandacht trekt dan een vrouw in een overall. Waarom zou je de kat op het spek binden?

Waarmee ik niet wil zeggen dat alle vrouwen een overall moeten gaan dragen.

Ik denk dat de meeste jongens best wel goed worden opgevoed en wel weten hoe met meisjes/vrouwen om te gaan. Maar het is een illusie om de denken dat jongens - en meisjes - daardoor een soort sexloze wezens zouden worden. Net zo min als dat je de meer buitensporige sexgedragingen voor 100% zal kunnen uitbannen.

Nogmaals, niemand heeft het recht om een andermans lijf aan te raken als die persoon dat niet hebben wil. Helder als glas.
Maar soms heb ik wel de indruk dat ‘we’ nu wel weer doorslaan naar de andere kant van de schaal inzake dat “ongewenst sexueel gedrag” .Je durft amper meer naar een vrouw te kijken, laat staan een compliment te maken.

Lijkt mij toch ook geen leuke wereld.

En verder heb ik het nog even aan mijn vrouw gevraagd, hoewel dat wel vragen naar de bekende weg was. Na ruim 50 jaar heb je niet zoveel geheimen meer voor elkaar. Natuurlijk kreeg ze ook wel de diverse sexueel getinte opmerkingen te horen. Maar die wist ze wel prima te pareren. En verder tilde ze er niet zo zwaar aan. Ik denk dat het ook een beetje is hoe je er zelf mee omgaat.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Okt 18, 2021 11:36 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Die dingen die jij omschrijft zullen best wel gebeuren. En ik denk dat iedereen dit wel op een andere manier zal ervaren. Ik weet wel dat als mijn vrouw zoiets zou overkomen, dat de betreffende persoon dan behoorlijk de wind van voren zal krijgen. Bovendien had ik drie jongere zussen die zich toch ook niet de kaas van het brood lieten eten.

Een erectie in een stampvolle tram? Áls ik al in een tram kom, iets wat mij gelukkig maar zelden overkomt, dan is een erectie wel het laatst wat mij zal overkomen. Dan wil ik er enkel maar zo snel mogelijk weer uit. Ook toen ik jong was…

Je zou denken dat de hedendaagse geëmancipeerde vrouw daar toch niet zoveel moeite mee zou moeten hebben.
Wat in mijn ogen veel erger en triester is is het huiselijke geweld. Het lijkt mij vreselijk als je in je eigen huis niet veilig bent.
Maar ook dan, waarom blijft die vrouw daar dan en vlucht ze niet direct weg. Vluchten zou mijn eerste reactie zijn als ik de zwakkere partij zou zijn.

Persoonlijk vind ik het niet helemaal verkeerd dat meisjes zich niet te uitdagend zouden moeten kleden. En gedragen. De natuur is vaak sterker dan de leer en het is nu eenmaal een gegeven dat een uitdagend gekleed meisje of vrouw nu eenmaal meer de aandacht trekt dan een vrouw in een overall. Waarom zou je de kat op het spek binden?

Waarmee ik niet wil zeggen dat alle vrouwen een overall moeten gaan dragen.

Ik denk dat de meeste jongens best wel goed worden opgevoed en wel weten hoe met meisjes/vrouwen om te gaan. Maar het is een illusie om de denken dat jongens - en meisjes - daardoor een soort sexloze wezens zouden worden. Net zo min als dat je de meer buitensporige sexgedragingen voor 100% zal kunnen uitbannen.

Nogmaals, niemand heeft het recht om een andermans lijf aan te raken als die persoon dat niet hebben wil. Helder als glas.
Maar soms heb ik wel de indruk dat ‘we’ nu wel weer doorslaan naar de andere kant van de schaal inzake dat “ongewenst sexueel gedrag” .Je durft amper meer naar een vrouw te kijken, laat staan een compliment te maken.

Lijkt mij toch ook geen leuke wereld.

En verder heb ik het nog even aan mijn vrouw gevraagd, hoewel dat wel vragen naar de bekende weg was. Na ruim 50 jaar heb je niet zoveel geheimen meer voor elkaar. Natuurlijk kreeg ze ook wel de diverse sexueel getinte opmerkingen te horen. Maar die wist ze wel prima te pareren. En verder tilde ze er niet zo zwaar aan. Ik denk dat het ook een beetje is hoe je er zelf mee omgaat.

Eigenlijk ligt de schuld dus toch bij de vrouw?Ze moet zich zedig kleden en er rekening mee houden dat het nu eenmaal in de natuur van de man ligt dat hij zijn seksuele driften niet kan beheersen.En als zij daar minder weerbaar tegen is, als je minder mondig bent of verlegen en niet goed weet hoe je met ongewenste seksuele benadering moet omgaan dan ligt het toch echt aan jezelf?
Fijn gedacht,Tympaan. Er is nog een lange weg te gaan...

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Okt 18, 2021 2:09 pm Reageer met quote

Jammer dat je het zo opvat, WillemijnF. Het had een interessante discussie kunnen zijn.

Ik blijf echter van mening dat er twee kanten aan dit soort zaken zitten en dat niet per se de man de schuldige hoeft te zijn.

Als jij dat wel zo vind, dan laten we het hier maar bij.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Okt 18, 2021 2:56 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Jammer dat je het zo opvat, WillemijnF. Het had een interessante discussie kunnen zijn.

Ik blijf echter van mening dat er twee kanten aan dit soort zaken zitten en dat niet per se de man de schuldige hoeft te zijn.

Als jij dat wel zo vind, dan laten we het hier maar bij.

Nee, er zitten niet twee kanten aan dit soort zaken. Als een vrouw tegen haar wil in seksueel wordt belaagd, dan is zij gewoon slachtoffer en de ander de schuldige. Ik kan met geen mogelijkheid bedenken welke "andere kant" van het verhaal hier zou kunnen gelden. Stel je voor dat jij ongevraagd en tegen je wil in door een man of vrouw in je kruis wordt gegrepen. Welke te verdedigen kant van het verhaal zou degene die dat doet dan kunnen hebben?

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie