Kruiden- en specerijentopic
Koken & recepten
Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5167
Vr Mrt 19, 2021 4:00 pm Reageer met quote

De vraag naar een specifiek potje Verstegen Italiaanse kruiden verleidde me -met nog wel de schrik in de benen van de vorige keer- tot het opstarten van wederom een nieuw topic.

Gedroogde Italiaanse kruiden, gebruik ik zelf door de pasta bij het koken, en -samen met (een flinke schep) rozemarijn, tijm, stukjes gedroogde tomaat en walnootolie- door het focaccia deeg.

Wat doen jullie ermee?

En: Heb je kruiden/specerijen waar je een uitgesproken voorkeur voor hebt en die je in zowat alle gerechten gebruikt of zou willen gebruiken, een (bijzondere) toevoeging van een specerij of kruid die je in een bepaald recept helemaal onmisbaar vindt?

We zijn er niet echt mee opgegroeid is het wel?
Koriander, tijm, mosterdzaad/poeder, kardemom, munt, piment, knoflook in verse of poedervorm, werden dergelijke kruiden/specerijen bij jullie thuis vroeger ook al gebruikt?
Wat ik mij ervan herinner gebruikte mijn moeder zout, zwarte of witte peper en (voor de bloemkool) nootmuskaat, en dat was het

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14473
Vr Mrt 19, 2021 4:59 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Wat ik mij ervan herinner gebruikte mijn moeder zout, zwarte of witte peper en (voor de bloemkool) nootmuskaat, en dat was het

En in mijn moeders keuken (die van jou ws. ook) bouillonblokjes en vanille, aanvankelijk als zakjes vanillesuiker. Later kwam daar nog kerrie- en paprikapoeder bij maar voor de nasi goreng, die schoorvoetend zijn intrede maakte, werden zakjes mix gebruikt, voor zover ik me herinner. Italiaanse kruiden e.d. kwamen pas veel later. Zelf heb ik nogal wat in mijn keukenkastje, waaronder ras el hanout, cajunkruiden, wat oosterse mixjes en ik gebruik graag de kant-en-klare potjes curry, zowel oosterse als Indiase.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

hehety

Superlid
Superlid
Antw.: 13259
Vr Mrt 19, 2021 4:59 pm Reageer met quote

Even kijken. Naast peper, zout en nootmuskaat gebruikte mijn moeder ook: Laurierblad, kruidnagels, kaneelstaafjes en peterselie.
Kandijbrokken ook, maar dat is gebrande suiker, meen ik

Hoe minder dingen je bezit.
Hoe minder dingen jou bezitten.

auteur onbekend
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Antw.: 513
Vr Mrt 19, 2021 5:05 pm Reageer met quote

bij ons thuis werden er vaak verse kruiden gebruikt uit de kruidentuin die we bij huis hadden .
Er waren veel kruiden bij die gedroogd kon worden zodat ook ' s winters de kruiden gebruikt konden worden .
Onder anderen Tijm , dragon , marjolein , kervel, anijs , bonenkruid, hyssop en maggiplant stonden er in de tuin .

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14473
Vr Mrt 19, 2021 7:38 pm Reageer met quote

hehety schreef:
Even kijken. Naast peper, zout en nootmuskaat gebruikte mijn moeder ook: Laurierblad, kruidnagels, kaneelstaafjes en peterselie.
Kandijbrokken ook, maar dat is gebrande suiker, meen ik

Voor mijn gevoel miste ik nog wat jij hier mooi aanvult. Die gebrande suiker brengt mij op Buisman, wij noemden dat 'koffiestroop', dat er als smaakmaker in de keuken en niet alleen voor in de koffie, eigenlijk ook bijhoort.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

hehety

Superlid
Superlid
Vr Mrt 19, 2021 8:07 pm Reageer met quote

Kees, buisman wordt zelfs nog steeds verkocht. Laughing
Mijn schoonmoeder gebruikte vroeger soms nog echte saffraan. Peperduur en met een rijk met kinderen gezin zeker een rib uit haar lijf. Dat gebruike ze dan in een bepaald kipgerecht en bij konijn met Kerst
Inderdaad, Greet, anijs en kervel ook. Zeker verse kervel zien wij hier helemaal niet meer Confused

auteur onbekend

rwitkamp

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 3
Vr Mrt 19, 2021 8:32 pm Reageer met quote

Misschien een leuke kruidentip: Van Beekum Specerijen in Ermelo. Ik ben daar erg over te spreken. Ze hebben ook veel zoutloze kruidenmixen. In de grotere potten ook erg gunstig qua prijs.

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 868
Za Mrt 20, 2021 3:02 am Reageer met quote

vroeger was het peper en zout,daar is de gember, citroengras verse koreander en chili bij gekomen

NicolaasP

Superlid
Superlid
Za Mrt 20, 2021 11:11 am Reageer met quote

hehety schreef:
Kees, buisman wordt zelfs nog steeds verkocht. Laughing
Mijn schoonmoeder gebruikte vroeger soms nog echte saffraan. Peperduur en met een rijk met kinderen gezin zeker een rib uit haar lijf. Dat gebruike ze dan in een bepaald kipgerecht en bij konijn met Kerst
Inderdaad, Greet, anijs en kervel ook. Zeker verse kervel zien wij hier helemaal niet meer Confused

Daar zeg je wat Hehety, heel lang was mijn lievelingskost kervelsoep , wat mijn moeder uit een pakje klaarmaakte, waar is die gebleven?
Verse kervel zou ik ook niet weten te vinden, zelfs niet in de zeer uitgebreide kruidentuin enkele honderden meters hier verderop.

Kees je hebt gelijk, vanillesuiker, anijsblokjes (in de winter in de warme melk) en bouillonblokjes daar maakte mijn moeder ook wel gebruik van. En later zeker ook , veelvuldig, kerrie, vooral bij de kip, maar ook als soep.

Lievelingskruiden/specerijen van me - zoals tijm, oregano, basilicum, bonekruid, rozemarijn, kardemom, en gedroogde chilipepertjes om fijn te kruimelen,- waren helaas toen nog onbekend, wel verkrijgbaar misschien al hier en daar, dat weet ik niet ben me daar pas veel later mee bezig gaan houden.

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

hehety

Superlid
Superlid
Ma Mrt 22, 2021 3:11 pm Reageer met quote

Toen wij stopten met roken heeft manlief van koken zijn hobby gemaakt. Vandaar wat meer kruiden in huis. Laughing

Gewone kruiden

Peper, zout, Keltische zeezout, nootmuskaat laurier, kruidnagel, saffraan, de goedkope, komijnzaad, tijm, bieslook, Italiaanse kruiden, anijszaad chilipoeder, peterselie, gember, zowel vers, siroop en poeder. Kerrie, munt, dille karwijzaad, kaneel, knoflook, vijf kruiden melange en dragon. Momenteel vers in een bloempot nog alleen basilicum

Verder nog veel flesjes met oliën en smaakversterkers zoals trassie trafasie. Ongetwijfeld nog wel wat vergeten. Laughing

auteur onbekend

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4651
Di Mrt 23, 2021 10:12 pm Reageer met quote

Als enthousiaste hobbykok heb ik een ontzagwekkende hoeveelheid specerijen en kruiden in huis. De laatste jaren ben ik nogal een fan van de specerijenmengsels van Jonnie Boer, die heb ik inmiddels bijna allemaal in huis en vooral de vadouvan en de massala gebruik ik veel.
Straks groeit er weer van alles in mijn tuin. Ik vul aan met potjes uit het tuincentrum, maar ook van Ah en die groeien prima maandenlang. Niks leuker dan je eigen kruiden oogsten. Ik heb peterselie, selderie, kervel,oregano, tijm, dille, bieslook, dragon, koriander, munt, basilicum, rozemarijn en salie. Alle gangbare kruiden dus eigenlijk. Heerlijk, alleen de geur al. Alleen moet ik de basilicum nu in een hoge pot zetten die ik insmeer met vaseline en vervolgens weer op een kast zet, want de slakken zijn er ook dol op. De tip vande vaseline kreegik van een vriendin en inderdaad...deze hindernis konden de slakken niet nemen.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

NicolaasP

Superlid
Superlid
Za Okt 16, 2021 5:02 pm Reageer met quote

Wat is dit voor kruid? Wanneer je een blad kneust en de geur ervan opsnuift is dat wel zoiets goddelijks...een beetje anijs-achtig maar het komt ook in de buurt van kaneel (al is mijn vrouw het daar niet helemaal mee eens).
Er staat geen bordje bij helaas. Wie kent het?

Roman Kent

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4651
Za Okt 16, 2021 5:21 pm Reageer met quote

Volgens mij is het een soort munt(mint), de Perilla.
Komt dit je bekend voor?

Perilla Frutescens

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

NicolaasP

Superlid
Superlid
Za Okt 16, 2021 5:32 pm Reageer met quote

Dank Willemijn, via jouw link met allerhande verrukkelijk lijkende suggesties ("het past goed bij vlees en vis, je kan het bakken in tempurabeslag of je doet het gewoon bij in een salade. De smaak is uniek, maar toch herkenbaar. In de literatuur word deze beschreven als een complexe combinatie van basilicum, koriander, venkel en munt…) kwam ik ook nog hier terecht
https://kruidenhuisje.be/plant_van_de_maand/houdt-u-van-felle-kleuren/

Quote:
Notenkruid komt oorspronkelijk uit China. In de 8 ste eeuw werd het in Japan geïntroduceerd. Aziatische immigranten brachten het rond 1800 mee naar Canada en de Verenigde Staten, van waaruit het in Europa terecht kwam. Er zijn heel wat namen voor dit kruid: Biefstukplant, purperen munt, Japanse basilicum, wilde coleus,… en nog veel meer.

In reepjes gesneden wordt hij gegeten in salades, rauwkost, paddestoelen, asperges, wortels, Chinese kool, paksoi, ui, vis en kip… zelfs als smaakgevende afwerking op pizza. De zaden worden gemalen met chili en tomaten om een smakelijke dipsaus te maken.

Ook heerlijk gebakken in olie met knoflook en gember

Ga hem helemaal kaal plukken morgen

Roman Kent

BIBI259

Superlid
Superlid
Antw.: 1111
Di Okt 19, 2021 1:23 am Reageer met quote

De kruidensoorten die hier genoemd worden .ken ik ook allemaal.en worden dagelijks wel gebruikt.

Alleen ik koop geen potjes van Steegeman.of Silvo...ik haal alles bij een Marokaanse winkel...Per bakje 1,euro en geuriger van smaak.

Zo ook olijven/feta kaas etc.

Bietjes kruiden....niet te missen...

Karwijzaad
door de zuurkool stampen..lekker!

Oregano door de tomaten/uit/knoflook salsa...hmmmm

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1056
Di Okt 26, 2021 8:47 pm Reageer met quote

BIBI259 schreef:
De kruidensoorten die hier genoemd worden .ken ik ook allemaal.en worden dagelijks wel gebruikt.

Alleen ik koop geen potjes van Steegeman.of Silvo...ik haal alles bij een Marokaanse winkel...Per bakje 1,euro en geuriger van smaak.

Oregano door de tomaten/uit/knoflook salsa...hmmmm

Zal wel kamelenmest in zitten ?? Wink

Ben zelf een voorstander van kruiden zonder suiker t.w.:

zonder toegevoegde suikers
meer info. Zwarte Komijn (Nigellazaad) heel.
Peper zwart heel.
Himalaya zout grof. €1,65.
4 Seizoenen peper. €3,95.
Chili con carne kruidenmix. €2,25.
Kruidnagel heel.
Kurkuma wortel heel. €2,75.
Lavasblad gesneden. €2,25.

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 18384
Wo Okt 27, 2021 3:52 pm Reageer met quote

Interessant topic:
zeker wanneer een van je naasten nierpatiënt is, minder zout moet eten.
Saffraan staat ook in het kastje, evenals 'ras el hanout'. Een mengsel waar op zich al velerlei kruiden in voorkomt.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Nov 02, 2021 5:44 pm Reageer met quote

Misschien al lang bij iedereen bekend maar ik heb het pas vorige week voor het eerst (bewust) aangetroffen (bij Dirk) sechuan of szechuan peper. Heel merkwaardig smaakje. Komt uit China en wordt vooral in de aziatische keuken gebruikt. Beetje anijs-kardemom-achtig en natuurlijk pittig. Merk Silvo

Roman Kent

Pagina 1 van 1

Plaats reactie