Leiden vaccinaties tot een tweedeling in de maatschappij?
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14470
Za Okt 23, 2021 4:29 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Ik begrijp de overweging, maar vraag me wel af hoe zoiets moet worden gehandhaafd. Enkelbandje of zo? Misschien moeten we net als koeien zo'n label maar dan met een QR code in ons oor gaan dragen.

De QR-pas is daar natuurlijk al een aanzet toe. Ik ga er nog steeds vanuit dat de kans op besmetting in de frisse buitenlucht zeer klein is, dus gaat het vooral om toegang tot gebouwen waar je zo'n pas prima kunt hanteren. Dat het in een aantal landen gewoonte of zelfs verplicht is om ook buiten mond/neusbescherming te dragen vind ik overdreven.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4650
Za Okt 23, 2021 6:52 pm Reageer met quote

Tja, nu je het er toch over hebt, kleine zijsprong misschien,maar sinds de invoering van de verplichte QR code voor de horeca ben ik drie keer uit eten geweest, in drie verschillende restaurants en in geen van de drie werd mij naar mijn QR code gevraagd. Desgevraagd antwoordde de ene uitbater dat hij mijn code wel wilde scannen "als ik het zo belangrijk vond" en een serveerster in een ander restaurant zei:"Nee hoor, ik geloof het wel".
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de ervaringen van anderen.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Okt 23, 2021 7:21 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Tja, nu je het er toch over hebt, kleine zijsprong misschien,maar sinds de invoering van de verplichte QR code voor de horeca ben ik drie keer uit eten geweest, in drie verschillende restaurants en in geen van de drie werd mij naar mijn QR code gevraagd. Desgevraagd antwoordde de ene uitbater dat hij mijn code wel wilde scannen "als ik het zo belangrijk vond" en een serveerster in een ander restaurant zei:"Nee hoor, ik geloof het wel".
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de ervaringen van anderen.

QR-pas gescand maar ID niet erbij gecontroleerd, wat gewoon wel moet. Mijn vrouw (heeft geen QR want ze is nogal digibeet) had haar gele vaccinatiepaspoort bij zich en dat was ook helemaal prima. Sluit aan bij mijn beeld van hoe de horeca met die controles omgaat, laten we het sub-assertief noemen, en ergens begrijp ik dat wel.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Okt 23, 2021 7:32 pm Reageer met quote

redone schreef:
Er is geen discussie meer mogelijk, als je je niet laat vaccineren heb je geen recht op een bed in het ziekenhuis, vaccineren moet verplicht worden met uitzondering voor de mensen die een medische grond hebben waardoor ze het niet mogen!

Ik heb die neiging ook maar zieke mensen zorg weigeren kan niet. Dat maakt het voor gezondheidszorgers die zich het snot voor de ogen werken allemaal zo tenenkrullend. Een dergelijke discussie kennen we ook bij rokers en de vraag is altijd waar de grens ligt. Je kunt wel zorg aan laten sluiten bij iemands leefstijl, bijvoorbeeld meer investeren in zorg bij mensen die adviezen goed opvolgen en zelf iets aan hun gezondheid doen. Dan laat je degenen die dat om wat voor reden dan ook niet doen niet in de steek. Integendeel, je plaagt ze dan ook niet met een beleid dat alleen maar frustraties oplevert. Maar bedden onnodig bezet houden op de ic door onwil en bijgeloof blijft een heikel punt en dat ben ik zeker met je eens.

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5140
Za Okt 23, 2021 8:25 pm Reageer met quote

Kees, voor rokers etc. ligt het nog iets anders, afkicken is een lange weg, een vaccinatie is een kwestie van een paar minuten, en nu er weer sprake is van extra maatregelen puur omdat er een x aantal mensen het verdelen om zich te laten vaccineren, dat kan toch niet!!

Kijk eens op mijn weblog, ik zou het leuk vinden!

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Okt 23, 2021 8:35 pm Reageer met quote

redone schreef:
Kees, voor rokers etc. ligt het nog iets anders, afkicken is een lange weg, een vaccinatie is een kwestie van een paar minuten, en nu er weer sprake is van extra maatregelen puur omdat er een x aantal mensen het verdelen om zich te laten vaccineren, dat kan toch niet!!

Voor mijn gevoel ligt het toch wat dichter bij elkaar. De overtuiging dat corona niet bestaat, geen probleem voor de volksgezondheid is en vaccinatie een complot van de overheid of van duistere organisaties is zou je wat mij betreft rustig een soort verslaving kunnen noemen. mensen die erin geloven zitten gevangen in een systeem en kunnen alleen maar vanuit dat systeem redeneren. Tabaksverslaving is net zo goed een vorm van jezelf voor de gek houden, vind ik als ervaringsdeskundige. Ik denk in beide gevallen dat je moet oppassen om niet al te makkelijk te oordelen.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Okt 23, 2021 9:30 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
redone schreef:

Voor mijn gevoel ligt het toch wat dichter bij elkaar. De overtuiging dat corona niet bestaat, geen probleem voor de volksgezondheid is en vaccinatie een complot van de overheid of van duistere organisaties is zou je wat mij betreft rustig een soort verslaving kunnen noemen. mensen die erin geloven zitten gevangen in een systeem en kunnen alleen maar vanuit dat systeem redeneren. Tabaksverslaving is net zo goed een vorm van jezelf voor de gek houden, vind ik als ervaringsdeskundige. Ik denk in beide gevallen dat je moet oppassen om niet al te makkelijk te oordelen.

Ik vind het toch onvergelijkbaar. Natuurlijk nemen zware rokers een bewust gezondheidsrisico, sporters ook trouwens ( kijk in het weekend maar eens op de SEH), of mensen die juist te weinig bewegen of mensen die teveel eten of drinken ook. Allemaal doen ze een beroep op de zorg. Maar het grote verschil is wel dat hun gewoonte vooral gevolgen heeft voor hun eigen lijf en niet dat van een ander ( ja ik ben bekend met de gevolgen van meeroken,maar die parkeer ik even). Als de roker, degene met obesitas of degene die teveel drinkt of risicovol sport echter dmv een simpel prikje de fatale gevolgen van hun leefwijze zouden kunnen reduceren, dan denk ik dat velen voor die oplossing zouden kiezen.
Alleen al het feit dat door jouw beslissing anderen de zorg wordt onthouden én dat door jouw beslissing anderen ziek kunnen worden, zou motivatie genoeg moeten zijn om je te laten vaccineren.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Okt 23, 2021 10:19 pm Reageer met quote

Zijn de gevolgen van een ongezonde leefstijl wel zo strikt beperkt tot de eigen persoon? Ik waag dat te betwijfelen maar in hoeverre je dergelijke overwegingen moet sanctioneren zou een interessante discussie voor elders kunnen zijn om al te veel ruis hier te voorkomen. Ik drink graag een glaasje wijn en ik gun iedereen zijn of haar sigaretje of sigaartje, mijzelf ook af en toe een patatje met, een broodje hamburger of een currywurst om even te relativeren. Gezondheid is geen wiskunde maar zit tussen je oren, het is een afweging tussen wat gezond is en van lekkere dingen die het leven te bieden heeft.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Okt 23, 2021 10:26 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Zijn de gevolgen van een ongezonde leefstijl wel zo strikt beperkt tot de eigen persoon? Ik waag dat te betwijfelen maar in hoeverre je dergelijke overwegingen moet sanctioneren zou een interessante discussie voor elders kunnen zijn om al te veel ruis hier te voorkomen.(...)

Ik gebruikte dan ook het woord "vooral" en niet "strikt beperkt tot". Voor alle duidelijkheid.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5164
Zo Okt 24, 2021 12:03 am Reageer met quote

Zou hier niet wat meer aandacht aan geschonken moeten worden:
Quote:
Hoofdpijn, vermoeidheid, vergeetachtigheid: veel jongeren hebben maanden na corona nog gezondheidsklachten. Zo ook TU-student Milou. Hoe is het om te studeren met long covid?

Een kwart, de helft, een op de drie. Studies die uitpluizen welk percentage van de jongeren na een coronabesmetting lijden aan long (langdurige) covid komen uit op uiteenlopende getallen. Vast staat dat het om grote aantallen gaat. Vermoeidheid, concentratieproblemen en kortademigheid springen eruit als meest genoemde klachten, meldt het RIVM. En die klachten kunnen maanden, en soms wel meer dan een jaar aanhouden.

https://www.delta.tudelft.nl/article/voor-veel-studenten-long-covid-een-groot-probleem

Zelfs al zou het 'maar' een kwart betreffen, is dat toch al meer dan genoeg reden om jezelf -ook als jongere- te laten vaccineren. Voor jezelf, en natuurlijk je partner, familie, vrienden.
Men kan nog geen exacte aantallen geven, daarvoor wordt juist deze maand een groot onderzoek gestart, maar moeten we daarop wachten om bv via tv zoveel mogelijk mensen erop te attenderen dat zeer veel covid-19 slachtoffers zich buiten de ic bevinden, en buiten de groep 'kwetsbaren, ouderen, ziekelijken' . Dat is denk ik nog maar weinig doorgedrongen tot velen en met dit gegeven is het zeker mogelijk meer druk uit te oefenen om mensen, ook jongeren, te bewegen zich te laten vaccineren

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28732
Zo Okt 24, 2021 11:24 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Zijn de gevolgen van een ongezonde leefstijl wel zo strikt beperkt tot de eigen persoon? Ik waag dat te betwijfelen maar in hoeverre je dergelijke overwegingen moet sanctioneren zou een interessante discussie voor elders kunnen zijn om al te veel ruis hier te voorkomen. Ik drink graag een glaasje wijn en ik gun iedereen zijn of haar sigaretje of sigaartje, mijzelf ook af en toe een patatje met, een broodje hamburger of een currywurst om even te relativeren. Gezondheid is geen wiskunde maar zit tussen je oren, het is een afweging tussen wat gezond is en van lekkere dingen die het leven te bieden heeft.

Ik denk dat dat een belangrijk punt is. Matigheid. Ik ben ook niet altijd even gezond bezig als het om eten gaat, want ik ben ook een liefhebber van lekker (ongezond) voedsel. Maar dat hoeft niet elke dag en het hoeven ook geen bergen te zijn. Met roken heb ik - achteraf gelukkig - slechte ervaringen gehad. De eerste sigaret smaakte voor geen meter net zomin als de tweede. Bij de derde dacht ik dus dat je diep moest inademen. Dat leverde mij een hoestbui op waarbij ik de indruk kreeg dat mijn hele voering naar buiten kwam. We waren een jaar of twaalf. Maar ik was genezen...!

Ervaring is de beste leermeester.

Maar ook de persoonlijke gesteldheid lijkt mij van grote invloed. Mijn schoonmoeder at zo ongeveer alles wat de voedselgoeroes verboden hebben maar ze is wel in goede gezondheid 96 geworden. Daarnaast heb ik collega's gehad die constant met 'gezondheid' bezig waren maar hun pensioen niet eens haalden. Het is allemaal dus maar vrij betrekkelijk.
Net als bij een bijensteek. De één gaat er aan dood, de ander merkt het niet eens.

Het echte probleem zijn natuurlijk de kosten in de zorg. In hoeverre moeten we alles willen wat technisch mogelijk, maar financieel niet haalbaar is. En moet dat voor iedereen gelden. En wie gaat dat bepalen. Gaat opname in een ziekenhuis via een loterij of wordt het een kwestie van rijk of arm..?

Ik vrees dat dat de echte problemen van de toekomst gaan worden...

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Okt 24, 2021 6:28 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Ik gebruikte dan ook het woord "vooral" en niet "strikt beperkt tot". Voor alle duidelijkheid.

Mijn karma is o.a. 'goed lezen' in internetdiscussies. Smile Maar je hebt absoluut een leuke discussie ontketend.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Okt 24, 2021 6:42 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Zelfs al zou het 'maar' een kwart betreffen, is dat toch al meer dan genoeg reden om jezelf -ook als jongere- te laten vaccineren. Voor jezelf, en natuurlijk je partner, familie, vrienden.

Met je eens. Als zorgverlener moet je werken met wetenschappelijk onderzoek en statistieken maar in de praktijk staat of zit er geen statistiek maar een persoon tegenover je met heel individuele en soms ook sociale problemen, overwegingen en overtuigingen en uiteraard een hulpvraag. Waar ligt dan de grens tussen professionele hulp en handelen, voorlichting en anderzijds manipulatie? Ik blijf me dat iedere keer weer afvragen maar dat vind ik meteen ook het boeiende van mijn vak.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Okt 24, 2021 6:52 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Het echte probleem zijn natuurlijk de kosten in de zorg. In hoeverre moeten we alles willen wat technisch mogelijk, maar financieel niet haalbaar is. En moet dat voor iedereen gelden. En wie gaat dat bepalen. Gaat opname in een ziekenhuis via een loterij of wordt het een kwestie van rijk of arm..?

Ik denk dat we daar nooit helemaal uit zullen komen. Op zich ben ik wel content met de Nederlandse gezondheidszorg, terughoudend met een gezonde aversie tegen onnodig medisch handelen. Maar ik ben wel voor een goede basiszorg voor iedereen en dat houdt bijvoorbeeld ook in dat je niet aan iemands gebit kunt aflezen hoe dik zijn portemonnee is. Dat vind ik een verantwoordelijkheid die we collectief, dus naar draagkracht, moeten opbrengen.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3228
Di Okt 26, 2021 7:52 pm Reageer met quote

Nou ik ben het er niet mee eens dat de tweedeling die ontstaat door wel of niet gevaccineerd zijn gerechtvaardigd is.

Het risico dat gevaccineerden anderen besmetten is minder klein dan bij ongevaccineerden, dat is een feit.
Maar let wel, dat zegt niet dat alles over risico's.
Gevaccineerden die wel besmettelijk zijn ( zonder dat zelf te weten) of positief getest, kunnen b.v. omdat ze een via de coronacheck nog overal gewoon naar binnen mogen net zo goed een risico zijn.

Ongevaccineerden die getest zijn en met deze test ergens naar binnen mogen zijn in principe de enigen die echt kunnen bewijzen dat ze geen corona hebben!

Verder het argument dat ongevaccineerden bedden bezet houden, is ook niet helemaal niet steekhoudend, dat geldt voor alle mensen die door slechte levenswijze/ongezonde voeding (en dat zijn er vele malen meer) /drugs/alcohol en ga zo maar door op de ic/verpleegafdelingen terecht komen en evenzo geldt dat voor uitgestelde zorg (dat is echt niet nieuw).

Verder is het zo dat momenteel ongevaccineerden het meest in het ziekenhuis opgenomen worden, dus die lopen zelf het grootste risico op ernstige covid en de gevolgen er van voor henzelf.

Wat betreft het weigeren om ongevaccineerden zorg te verlenen uit een soort eigen schuld dikke bult stuit me zeer tegen de borst, iedereen heeft recht op zorg in dit land, ongeacht de oorzaak.

En ongevaccineerden rechten ontnemen op wat dan ook, is naar mijn mening een heel heel slecht idee, ik hoop met heel mijn hart dat dit niet gaat gebeuren.

Verder vind ik dat gevaccineerden nergens recht op hebben, zoals ze zelf denken, die spreken ook uit eigen belang.

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1056
Di Okt 26, 2021 8:42 pm Reageer met quote

M.i. moet je de ongevaccineerden niet straffen maar juist de gevaccineerden belonen. ?

Hoe? Laat de raderen eens draaien zou Simon zeggen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Okt 27, 2021 11:20 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:

...Wat betreft het weigeren om ongevaccineerden zorg te verlenen uit een soort eigen schuld dikke bult stuit me zeer tegen de borst, iedereen heeft recht op zorg in dit land, ongeacht de oorzaak...

Dat is wel gemakkelijk gezegd en ik zou er nog mee kunnen leven als het alleen de vaccinatieweigeraars zelf zou betreffen. Maar door hun onverantwoorde gedrag brengen zij letterlijk mensenlevens in gevaar. Niet alleen vormen zij een ernstig risico voor hun hele omgeving maar zij belemmeren ook nog eens de reguliere zorg.

En dan zeg ik toch echt dat wat mij betreft de weigeraars pas het laatst aan de beurt zijn als het om een ziekenhuisbed gaat. Want het is van den gekke dat een hartpatiënt moet wachten en als gevolg daarvan overlijdt terwijl voor een eigenwijze weigeraar altijd wel direct plek beschikbaar schijnt te zijn..
Quote:

En ongevaccineerden rechten ontnemen op wat dan ook, is naar mijn mening een heel heel slecht idee, ik hoop met heel mijn hart dat dit niet gaat gebeuren.

En ik hoop wel terdege dat de weigeraars wat harder aangepakt worden. Laat ze maar voelen dat ze verkeerd bezig zijn. Door hen zitten we straks weer in de ellende van de lock downs en andere impopulaire maatregelen. Terwijl dat met een simpel prikje voorkomen had kunnen worden.
Quote:

Verder vind ik dat gevaccineerden nergens recht op hebben, zoals ze zelf denken, die spreken ook uit eigen belang.

En ik vind dat iedereen weer recht heeft op een 'normale' samenleving zonder allerlei belemmeringen en beperkingen. En dat de weigeraars niet het recht hebben om dat door hun toedoen onmogelijk te maken.

Verplichten die hap. Het liefst vandaag nog...

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Okt 27, 2021 8:08 pm Reageer met quote

Het probleem is dat je kwetsbaren niet kunt afschermen voor dit virus. Het heeft een A-status en dat betekent dat de overheid er volgens de normen van de WHO alles aan moet doen om het te bestrijden.

Een andere overweging is dat tegenstanders zich beroepen op hun vrijheid terwijl ze die van anderen door hun weigering juist beperken. Wie roept er dan een tweedeling af? Absoluut niet de gevaccineerden, is mijn stellige overtuiging. Wie dan wel? Zeg het maar...

Bottom line voor mij is dat iedereen zich zou moeten baseren op wetenschappelijk onderbouwde informatie en niet op allerhande nonsens waar het internet mee bestookt wordt. Het spijt me verschrikkelijk maar wat mensen opperen die zich op dergelijke leugens baseren moet niet serieus worden genomen, en we moeten er ook heel duidelijk over zijn dat het nonsens is, waarmee ik niet zeg dat die mensen niet serieus genomen moeten worden, want daar zit in mijn ogen verschil tussen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Okt 28, 2021 11:03 am Reageer met quote

Ik kan dat verschil niet zo duidelijk zien. Als iemand beweert dat de aarde plat is vind ik dat idioot. Maar ik heb dan toch bijna automatisch ook mijn twijfels over de verstandelijke vermogens van de persoon zelf. En over de mensen die hem geloven.

Dat ontkennen van het coronavirus is in mijn ogen hetzelfde. Met dit verschil dat je dat platte-aardeverhaal verder kan negeren omdat het niet schadelijk is voor de volksgezondheid. Met corona is dat wel even anders. Het risico van besmetting en de daaruit vloeiende gevolgen zijn veel te ernstig om het te negeren.

Daarom pleit ik nog steeds voor een verplichting. Dan zullen veel dwarsliggers het verzet wel opgeven omdat ze geen zin in gezeur met de overheid en een boete hebben..

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Okt 28, 2021 9:21 pm Reageer met quote

Ik vind dat je niet alles en iedereen over één kam kunt scheren. Een aantal weigeraars zit in de complotdenkershoek maar bedenk dat niet alle complotten uit de duim gezogen zijn maar wel degelijk reëel kunnen zijn.

Ik ben ondanks mijn gedrevenheid vóór vaccinatie een tegenstander van gedwongen vaccineren maar dat betekent niet dat weigeren zonder consequenties moet blijven. Als je aan de samenleving mee wilt doen dan lijkt het me doodnormaal dat je je aan aan aantal regels houdt, zoals rechts rijden en voor een rood licht stoppen in het verkeer evenals de verplichting van een rijbewijs voor motorvoertuigen, of misschien nog duidelijker, een vliegbrevet als je enkele honderden passagiers door de lucht zeult. Net zo goed is jezelf wel of niet laten vaccineren volkomen vrijwillig is, hoezeer een aantal weigeraars zich ook onder dwang gezet voelen. Dat is gewoon grote onzin. Het betekent alleen dat ze zich moeten laten testen, eveneens vrijwillig, als ze aan alle aspecten van die samenleving willen deelnemen. Willen ze dat niet dan gaan ze maar lekker met elkaar ver weg op een of ander eiland zitten mopperen in plaats van dat ze de vaccinatiegraad te laag houden (is nu 85% en moet naar 95%) en kwetsbaren in gevaar brengen.

Pagina 3 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats reactie