BEROOF DE DIEREN IN HET BOS NIET VAN HUN VOEDSEL
Huisdieren & dieren
Plaats reactie

LuciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 166
Zo Okt 31, 2021 9:21 pm Reageer met quote

BEROOF DE DIEREN IN HET BOS NIET VAN HUN VOEDSEL
Je dupeert de dieren die hier in de winter van leven!
Met een dikke stok en een zware 'bigshopper' komt hij het bospad uit. Gezien zijn zware vracht heb ik hem even opgewacht. Het blijkt om zo'n 15 kilo (tamme) kastanjes te gaan. Geraapt en deels uit de boom geknuppeld met zijn dikke stok.
Terwijl ik aan meneer uitleg waarom wij slechts het meenemen van een kleine hoeveelheid toestaan, komt een echtpaar aanlopen, beiden met een zware tas, k tjokvol kastanjes. In de verte scharrelt iemand gebukt door het bos, hij heeft een bolderkar bij zich...
Sinds ze weer op de grond liggen, ziet Erik dat kastanjes onverminderd populair zijn bij bezoekers. "Ongeveer negentig procent van de kastanjes wordt meegenomen. Die worden dus niet door de dieren opgegeten en daarmee haal je echt een flinke laag voedsel uit het bos voor eekhoorns, gaaien en muizen. En muizen zijn weer het hoofdvoedsel van uilen, dus het weghalen heeft forse gevolgen voor dieren."
Tonderzwammen
Ook ontmoet ik een echtpaar met tassen vol mos en takken, en blijkt een oude beuk ontdaan te zijn van enkele tientallen tonderzwammen die op de stam groeiden. Vooral in de herfst lijkt het bos soms wel een tuincentrum, waar je vrachten eten en decoratiemateriaal kunt halen, maar dan zonder te betalen.
Een mevrouw plukte vorige week armenvol zaadbollen uit onze akkerrand, 'voor thuis, voor de vogeltjes'. Ik heb haar uitgelegd dat wij elk jaar voor een paar duizend euro die akkerranden inzaaien, als dekking en voedsel voor insecten, vlinders en vogels, zeker ook in de winter. En dat zo'n goed gevulde akkerrand erg belangrijk is voor heel veel vogels en muizen, en daarmee ook uilen en kiekendieven om de winter door te komen.
Winterdekking
Onze laatste patrijzen vinden er hun voedsel en winterdekking. En daar zit de crux, met het massaal weghalen van voedsel uit de natuur duperen we dieren die het nodig hebben om de winter te overleven.
De weinige kastanjes die niet geraapt zijn, worden opgepeuzeld door eekhoorns, muizen en zelfs boommarters blijken er dol op. Zeker nu er nauwelijks eikels en beukennootjes zijn, krijgen zij een zware winter.
Afgelopen week kwam de boswachter een gezin met vijftig kilo kastanjes tegen. Die voorraad heeft hij in beslag genomen. "Sommigen rapen puur voor voedselwinning en de verkoop. Dat zien we niet alleen met kastanjes, maar ook met paddenstoelen."
Daar komt nog bij dat er dit jaar weinig eikels en beukennootjes in het Brabantse bos te vinden zijn. "We denken dat dit komt door een late vorst in het voorjaar en de extreme droogte", verklaart hij.
"Dat betekent dat veel dieren moeten overleven op kastanjes. Als wij alles weghalen, zitten we in de winter lekker kastanjes te poffen terwijl de beesten verhongeren. Dat kan niet de bedoeling zijn."
"Nogmaals: een handje meenemen is echt prima, maar alles meenemen voor de verkoop staan we natuurlijk niet toe", vertelt Erik, die werkt in de bossen op de Brabantse Wal.
Daar komt vaak nog een probleem bij: bosbezoekers die buiten de paden komen om te rapen. "Vanmorgen kwam ik een stel tegen die echt honderden meters van het pad liepen. Daar liggen overdag allerlei reen, vossen en marters in alle rust en je veroorzaakt paniek onder de bosdieren", vertelt Erik, die benadrukt dat dieren een beter gehoor hebben en al weglopen voordat mensen ze kunnen zien.

Overgenomen van Facebook

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 568
Zo Okt 31, 2021 10:25 pm Reageer met quote

Helaas ontbreekt de liefde voor de natuur bij hen die aan deze stroperij doen
Sad

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Pagina 1 van 1