Geuren
Maatschappij, werk & pensioen
Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6104
Wo Nov 17, 2021 2:55 pm Reageer met quote

De lekkerste luchten in huis of onder je oksel en misschien nog andere locaties...
Waarom zijn dat altijd(?) (honing-)zoete bloemengeuren?

Was zojuist bezig focaccia-deeg te kneden met olijven, italiaanse kruiden, rozemarijn en tijm, en dan heb je me toch een geurenpalet....dat wil je altijd ruiken vind ik dan, of vers gemaaid gras, of bosgrond net nadat het geregend heeft...
Waarom gebruiken we die geuren nooit in huis of onder ons oksel?
Onnatuurlijk zegt u? Ja hallo, is rozengeur dan natuurlijk daar waar je je deodorant op aanbrengt? (wat ik pesownluk overigens nooit doe, maar dat terzijde)

Komt u maarrrrr,
opstellen in rijen van drie en laten we ervoor zorgen dat de server niet overbelast raakt

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 871
Wo Nov 17, 2021 3:31 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
of vers gemaaid gras, of bosgrond net nadat het geregend heeft...

Deze geuren laten zich helaas niet vangen om in een spuitbus of roller opgesloten te worden Laughing

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6104
Wo Nov 17, 2021 5:16 pm Reageer met quote

Dus je denkt dat we naar bloemetjes ruiken omdat alleen bloemengeuren "zich laten vangen"?

Kom nou toch Very Happy

https://www.chemischefeitelijkheden.nl/files/85e162a7f1082432a2f7048c3115d7ef.pdf

Je ziet in de pdf dat ook versgemaaid gras een specifieke geur heeft die chemisch gedetermineerd is, maar natuurlijk geldt dat ook voor tijm, en voor de lichte schimmelgeur van bedauwde bosgrond. ELKE geur, welke je maar bedenken kunt valt chemisch na te bootsen.

Waarom die deo- en parfumgeurtjes dan toch alleen maar zoet/zoetelijk zijn... we houden met eten toch ook van hartig, pittig, kruidig ipv alleen maar mierzoet?

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5886
Wo Nov 17, 2021 6:27 pm Reageer met quote

Of ik zit te wachten op naar pas gemaaid gras ruikende oksels? Geuren hebben ook te maken met associaties. Ik vind de geur van gebakken uien en knoflook verrukkelijk, maar zou toch niet willen dat mijn beddengoed ernaar ruikt. Dat vind ik het lekkerste ruiken als het na het wassen buiten is gedroogd in de zon en de wind, heerlijk. Van echte sterke bloemengeuren houd ik ook niet zo, maar ik gebruik wel parfum ( die overigens niet altijd mierzoet hoeft te zijn. Herinner je je patchouli nog? In onze wilde jaren erg populair). Ik houd ook van de geur van een nieuw boek, maar dan weer niet op mijn lijf of dat van mijn geliefde. Puppies...mmmm, maar niet op mijn kleding. Dus ik vind veel geuren lekker, ook de kruidige geur van de herfst of vanille, kaneel, rozemarijn, vers gezette koffie... maar dat betekent niet dat ik het de passende geur vind voor elke "bestemming". Very Happy

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2279
Wo Nov 17, 2021 6:59 pm Reageer met quote

De geur van bosgrond nadat het geregend heeft, heeft overigens een naam n.l. “Petrichor”.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Petrichor

En ja, die geur is ook te koop als parfum. Als je daar per se naar op zoek bent.
Laughing

en ook de geur van gemaaid gras (Green Leaf Volatiles) is verkrijgbaar als parfum.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15558
Wo Nov 17, 2021 7:26 pm Reageer met quote

Ik denk dat zo'n beetje alle geuren wel in een chemisch lab gemaakt kunnen worden. Ik prefereer toch natuurlijk en de enige bloemengeur die ik op mijn lijf wil is lavendel. Weleda heeft een aantal verzorgingsproducten voor mannen met lavendelgeur, die ik met mijn gortdroge huid erg prettig vind. Verder gebruik ik graag Aleppozeep, die gemaakt is van olijf- en laurierolie, waardoor die zeep een kruidige geur heeft.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3878
Wo Nov 17, 2021 7:38 pm Reageer met quote

Ik ben gek op de geur van gedroogd gras (hooi dus), maar zou het niet willen als parfum.

Mijn favoriete parfum is opium van Yves Saint Laurent
Heb even opgeziocht wat er allemaal aan geuren inzitten.
Opium (1977) van Yves Saint Laurent is een Oriëntaals Kruidige geur voor dames. Opium (1977) werd uitgebracht in 1977. Opium (1977) is gecreëerd door Jean Amic, Jean-Louis Sieuzac en Raymond Chaillan. Topnoten zijn Kruidnagelen, Peper, Koriander, West Indische Laurier, Pruim, Jasmijn, Mandarijn, Bergamot en Citrusvruchten; hartnoten zijn Anjer, Kaneel, Sandelhout, Patchouli, Orris wortel (Iris Germanica), Roos, Perzik en Lelietje-van-dalen; Basisnoten zijn Wierook, Mirre, Sandelhout, Tolubalsem, Amber, Opoponax (Gompastinaak), Benzoine, Labdanum, Vanille, Muskus, Castoreum, Ceder, Vetiver en Kokosnoot.

Ik hou van dat soort geuren en helemaal niet van bloemengeuren.

Punt is met parfumgeuren, dat je als je aan flesje of geurstick ruikt, je een geur misschien wel lekker vindt, maar het op je huid heel anders kan ruiken, dat speelt ook nog mee.

Geuren zijn daarnaast wat mij betreft ook erg afhankelijk van je humeur en omstandigheden.

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Nov 17, 2021 7:48 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Punt is met parfumgeuren, dat je als je aan flesje of geurstick ruikt, je een geur misschien wel lekker vindt, maar het op je huid heel anders kan ruiken, dat speelt ook nog mee.

Zeker! Geldt ook voor after shave, ik denk bij de meer uitgesproken geuren. Bij een aantal mannen vind ik Paco Rabanne best lekker ruiken maar bij anderen ronduit stinken.
Quote:
Geuren zijn daarnaast wat mij betreft ook erg afhankelijk van je humeur en omstandigheden.

Ervaar ik ook zo en dat werkt vice versa. Ik ben nogal overgevoelig voor 'verkeerde' geurtjes en kan knap chagrijnig worden als ik ze niet kan ontlopen, bijvoorbeeld bij me thuis of op mijn werk.

Ander hoofdstuk zijn de feromonen, eerder signaal- dan geurstoffen. Ik vraag me weleens af of en in hoeverre die in parfums worden gebruikt.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29910
Wo Nov 17, 2021 8:39 pm Reageer met quote

Persoonlijk ben ik niet zo gevoelig voor geuren en ruik ik liever maar helemaal geen geur. Dus gelukkig zal mijn humeur er niet snel onder lijden.

Natuurlijk, als iets echt stinkt vind ik dat ook onaangenaam. Sigarettenrook, bijvoorbeeld. Of als mensen zich echt met een overdaad aan parfum hebben bespoten.

Maar ik zal niets aan mijn reukvermogen hebben als het om (bijna) bedorven voedsel gaat. Tegen de tijd dat ik het ruik kan ik het ook wel zien.

Gelukkig is mijn echtgenote daar beter in..

Dat van die feromonen vind ik wel interessant. Het schijnt zelfs de keuze van je partner te kunnen beïnvloeden...

...meen ik ooit wel eens gelezen te hebben.

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Nov 17, 2021 9:16 pm Reageer met quote

Om er iets dieper op in te gaan is eten proeven, oftewel smakelijk eten, grotendeels een kwestie van geuren, van ruiken. Zoet, zout, bitter, zuur en umami moet je natuurlijk niet onderschatten maar de geur van kruiden, gebak, sudderende gehaktballetjes, pastasaus, hachee, zelfgebakken brood, soep, aardbeien, een speciaalbiertje of een mooie wijn, versgeraspte nootmuskaat of versgemalen peper en nog veel meer zou ik niet graag willen missen. Dat is toch half de lol van zelf koken en uiteraard ook zelf opeten.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8551
Wo Nov 17, 2021 9:56 pm Reageer met quote

Voor mij is dit weer eens een onderwerp waar een luchtje aan zit. Des te meer reden om daar een klein gedichtje aan te wagen. Ik weet, het is maar gebakken lucht wat ik schreef, maar toch...... :

Wat een ieder onder landelijke lucht verstond

Bleek gewoon de lucht te zijn van koeienstront

Heel vers door een aantal koeien uitgescheten

Wordt dat poëtisch als erg idyllisch uitgemeten

De zo heerlijke boslucht waar men het over had

Is niets anders dan lucht van 't verrottend blad

Waar in vele schimmelsoorten weelderig groeien

Hooi begint te meuren als 't opeens gaat broeien

Als ik in het bos loop en 't begint plots te plensen

Den ik terug aan 'n oude conference Paul van Vliet

"Dat benne leuke dingen voor de mensen"

=====

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Pagina 1 van 1

Plaats reactie