Nieuwe Omikron variant. Harde Lockdown
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende Plaats reactie

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1954
Vr Nov 26, 2021 12:08 am Reageer met quote

Ik dacht: ik start er alvast een topic over. (Voor informatie)
Er is in Zuid Afrika weer een nieuwe coronavirus variant opgedoken.
De variant B.1.1.529

Nou is het normaal dat er af en toe nieuwe virusvarianten ontstaan, een virus muteert nou eenmaal snel en vaak, en in Zuid Afrika is ook al eerder een keer een variant ontstaan die wat meer reden tot bezorgdheid gaf.

Maar wat deze nieuwe variant bijzonder maakt is het grote aantal mutaties in die variant.
10 mutaties! (Ter vergelijking: de Delta variant had 2 mutaties, en de Beta variant had 3 mutaties.)
Ik lees ook berichten dat de nieuwe variant meer dan 30 mutaties heeft. Maar weet nog niet of dat laatste klopt.

De nieuwe variant heeft zich nog niet heel wijd verspreid. Maar in het kleine gebied waar de variant zich nu verspreid gaat die verspreiding wel snel.
De nieuwe variant is ook al in Botswana en in Hongkong aangetroffen.
(Reizigers uit Z.Afrika die de variant hebben meegenomen.)

Er is nog geen reden voor paniek. Maar het is wel een nieuwe zorgelijke variant die extra aandacht nodig heeft en in de gaten gehouden moet worden.

De zorg is dat er mogelijk een nieuwe variant kan opduiken die het imuunsysteem beter kan omzeilen, en/of een variant waartegen de huidige vaccinaties minder effectief zijn. En of dat een kenmerk van deze variant is??? Dat is nog niet duidelijk.

Mijn bron was o.a.

https://www.aljazeera.com/news/2021/11/25/s-africa-detects-new-covid-19-variant-implications-not-yet-clear

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 392 ppm, nu: 417 ppm.

Laatst aangepast door barth. op Za Dec 18, 2021 9:15 pm, in totaal 4 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

barth.

Superlid
Superlid
Vr Nov 26, 2021 2:27 am Reageer met quote

Nog wat nederlandstalige berichten

https://nos.nl/artikel/2407076-nieuwe-coronavariant-opgedoken-in-zuid-afrika-lijkt-zich-snel-te-verspreiden

Quote:
Nieuwe coronavariant opgedoken in Zuid-Afrika, lijkt zich snel te verspreiden

In Zuid-Afrika is een nieuwe coronavariant opgedoken. Die is B.1.1.529 genoemd en verspreidt zich snel in de dichtbevolkte provincie Gauteng, waarin de miljoenenstad Johannesburg en de hoofdstad Pretoria liggen.

Het coronavirus duikt voortdurend in nieuwe gedaanten op, maar nieuwe varianten sterven ook vaak weer uit. Wat Zuid-Afrikaanse wetenschappers zorgen baart, is dat het aantal coronabesmettingen snel toeneemt en dat deze nieuwe variant daar mogelijk de oorzaak van is.

Na een periode met zo'n 200 nieuwe besmettingen per dag, steeg dat aantal naar 1200 gisteren en 2465 vandaag. "De afgelopen vijf dagen zagen we een exponentiële stijging", zei minister van Gezondheid Joe Phaahla. Hij voegde daaraan toe dat het nieuwe virus de drijvende kracht daarachter lijkt te zijn. ….>>>> etc.

https://www.nu.nl/coronavirus/6169830/vk-schrapt-vluchten-uit-zuid-afrika-vanwege-zorgen-om-nieuwe-coronavariant.html

Quote:
VK schrapt vluchten uit Zuid-Afrika vanwege zorgen om nieuwe coronavariant

Het Verenigd Koninkrijk plaatst Zuid-Afrika en vijf andere Afrikaanse landen op de 'rode lijst' uit vrees voor een nieuwe coronavirusvariant die is opgedoken in Zuid-Afrika. Alle vluchten vanuit die landen naar het VK zijn tijdelijk geschrapt.

Naast Zuid-Afrika zijn ook Botswana, Eswatini, Lesotho, Namibië en Zimbabwe op de rode lijst gezet. Vluchten uit die landen worden met ingang van vrijdag 13.00 uur (Nederlandse tijd) geweerd. Britse reizigers die terugkeren uit een van die landen moeten verplicht in quarantaine.

Volgens de Britse minister van Volksgezondheid Sajid Javid is de nieuwe variant besmettelijker dan de deltavariant van het virus, die momenteel dominant is in het VK en de rest van Europa. Mogelijk werken ook de coronavaccins minder goed tegen de nieuwe opgedoken variant, zei hij donderdagavond. ….>>> etc

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14503
Vr Nov 26, 2021 4:39 am Reageer met quote

Ja, en wat nu te doen? Ik werk me gepensioneerd en wel het schompes bij de GGD om iedereen die ervoor in aanmerking komt te vaccineren en ik heb zelf inmiddels (ja ja, 'voorgedrongen', er was een shot over na een vaccinatiesessie, willen we niet weggooien) mijn derde, mijn booster gehad. Na tweemaal Moderna een Pfizer om precies te zijn. Zeg het maar.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28825
Vr Nov 26, 2021 12:10 pm Reageer met quote

Jou treft geen blaam in deze, Keesvi...

Maar het is wel droevig om te zien dat Nederland in alles achterloopt als het om de bestrijding van dit virus gaat. Te laat met de boosterprik, allemaal halfslachtige, onbegrijpelijke maatregelen...
Maar wel graag met het vingertje wijzen naar allerlei "boze" buitenlanden...

Faber quisque fortunae suae

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3249
Vr Nov 26, 2021 12:46 pm Reageer met quote

Heel zorgelijk.
De wereld (en echt niet alleen in Nederland) kan de Deltavariant al niet aan vanwege de snelle besmettelijkheid, laat staan dat er een variant komt, of al is dus eigenlijk, die zich nog sneller verspreidt Sad .
Enige waar je dan nog op kunt hopen is dat die minder ziek maakt en minder dodelijk is, maar dat zal wel ijdele hoop zijn ben ik bang.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5179
Vr Nov 26, 2021 12:58 pm Reageer met quote

Quote:
De variant heet B.1.1.529 en krijgt waarschijnlijk vrijdag een Griekse codenaam (zoals de Alpha- en Delta-varianten) van de Wereldgezondheidsorganisatie.

Het is ook ongelooflijk sterk gemuteerd. Prof Tulio de Oliveira, de directeur van het Centrum voor Epidemische Reactie en Innovatie in Zuid-Afrika, zei dat er een "ongewone constellatie van mutaties" was en dat deze "heel anders" was dan andere varianten die hebben gecirculeerd.

"Deze variant heeft ons verrast, het heeft een grote sprong voorwaarts gemaakt in de evolutie [en] veel meer mutaties die we hadden verwacht," zei hij.

In een mediabriefing zei prof. de Oliveira dat er in totaal 50 mutaties waren en meer dan 30 op het spike-eiwit, dat het doelwit is van de meeste vaccins en de sleutel die het virus gebruikt om de deur naar onze lichaamscellen te openen.

Nog verder inzoomend op het receptorbindende domein (dat is het deel van het virus dat voor het eerst contact maakt met onze lichaamscellen), heeft het 10 mutaties vergeleken met slechts twee voor de Delta-variant die de wereld overspoelde.

Dit niveau van mutatie is hoogstwaarschijnlijk afkomstig van een enkele patiënt die het virus niet kon verslaan.

google vertaling van https://www.bbc.com/news/health enkele uren geleden gepubliceerd.

Hier wees Kees al eens op, op het ontstaan van mogelijk zeer gevaarlijke mutaties in het lichaam van iemand bij wie het 'gewone' covid 19-virus heel erg lang door kan zieken om zo maar te zeggen

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

barth.

Superlid
Superlid
Vr Nov 26, 2021 7:34 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Ja, en wat nu te doen? Ik werk me gepensioneerd en wel het schompes bij de GGD om iedereen die ervoor in aanmerking komt te vaccineren en ik heb zelf inmiddels (ja ja, 'voorgedrongen', er was een shot over na een vaccinatiesessie, willen we niet weggooien) mijn derde, mijn booster gehad. Na tweemaal Moderna een Pfizer om precies te zijn. Zeg het maar.

Nee, het is niet aan mij om te zeggen wat anderen moeten doen. En het is uiteraard ook niet mijn motief als ik iets op het forum schrijf.

En ik denk dat (naast risicovermijdend gedrag) vaccinaties nog steeds de beste bescherming zijn. En hulde aan iedereen die zich heeft ingezet daarvoor. Voor de vaccinatiecampagne. Dus ook aan jou.

Met “Beste bescherming”. Bedoel ik uiteraard geen garantie van 100% bescherming en een 100% garantie voor een leuk - en lang leven.
Er is geen recht op veiligheid en geluk en shit happens.
(En je kan ook geluk hebben, en terughoudend zijn met risico’s nemen.)

Maar de kans op besmetting neemt met vaccinaties wel flink af, en de kans dat het ziekteproces (indien je ondanks de vaccinatie toch besmet raakt) minder ernstig verloopt neemt toe als je gevaccineerd bent.

En… evolutie is natuurlijk een heel krachtig mechanisme van de natuur, en de kans dat het virus zo evolueert dat het effectiever zal zijn, en de bescherming ertegen minder effectief, en dat de bescherming ertegen dan mogelijk aangepast moet worden, dat hebben we ook altijd geweten.

We weten nu nog niet genoeg over die nieuwe variant. Maar de variant ziet er (door de vele mutaties) wel uit als een variant die gevaarlijk kan zijn.
Het is wachten op meer informatie over de variant.
En niet wachten met voorzorgsmaatregelen is denk ik wel zo verstandig.

Maar tja. Het gaat niet om een mening van mij. Het gaat om informatie, en dat van betrouwbare bronnen.

Conny48

Stamgast
Stamgast
Antw.: 718
Vr Nov 26, 2021 7:43 pm Reageer met quote

Ik hoorde in het nieuws dat de nieuwe variant
ook al in Belgie is waargenomen.
Misschien moeten de grenzen maar een keer helemaal op slot.
En misschien is de nieuwe variant wel resistent tegen de
vaccins die nu gebruikt worden...
Knap angstaanjagend.

I'm a strong woman,because a strong woman raised me.

dagmar57

Superlid
Superlid
Vr Nov 26, 2021 8:06 pm Reageer met quote

Quote:
B.1.1.529 is geen directe verwant van de wereldwijd dominante deltavariant, maar lijkt meer op oudere varianten. Vanaf de bron in China zijn er meerdere vertakkingen ontstaan, legt Snijder uit: "De dominante vertakkingen hebben we goed in beeld gehad, maar op plekken waar we er minder zicht op hebben kan het zijn dat het virus zich op een andere manier heeft ontwikkeld."

Mogelijk is B.1.1.529 op een andere plek ontstaan, maar nu min of meer toevallig ontdekt in Zuid-Afrika, omdat daar veel aan sequencing wordt gedaan - het in kaart brengen van het genetische materiaal van het virus. Koopmans wijst erop dat ook binnen de monsters van B.1.1.529 al diverse verschillen zijn aangetroffen: "Het kan betekenen dat het al langere tijd onder de radar aan het broeden geweest is."

https://nos.nl/l/2407151

Het is dus wsl geen variant van de Delta variant, maar een variant van een oudere bron.
Het kan dus overal op de wereld zijn ontstaan en nu ontdekt zijn in Zuid Afrika omdat ze daar veel onderzoek doen naar genetisch materiaal van het corona virus.

Benieuwd waar dit virus allemaal op gaat duiken nu er op getest gaat worden wereldwijd.

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5152
Vr Nov 26, 2021 8:33 pm Reageer met quote

Misschien is het handig om eerst eens te wachten tot er meer info is over deze variant, speculeren heeft geen zin en en maakt sommige mensen weer angstiger dan misschien nodig is, maar dat is dan weer mijn mening!

Kijk eens op mijn weblog, ik zou het leuk vinden!

barth.

Superlid
Superlid
Vr Nov 26, 2021 11:21 pm Reageer met quote

De nieuwe variant heeft nu ook een Griekse letter als naam gekregen.
Het wordt de Omicron variant genoemd.

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Nov 27, 2021 12:19 am Reageer met quote

In een openhartige reportage van Omroep Brabant zie ik ernstig zieke patiënten waarbij ook iemand die bij het COA werkt en zich niet heeft laten vaccineren. Je werkt in een AZC met een groot aantal opeengepakte mensen, die deels niet al te gemotiveerd zijn om zich te beschermen en je loopt daar gewoon je dagelijkse werk tussen te doen en risico's voor jezelf, je familie en vooral je doelgroep te nemen door je niet te laten vaccineren? Dat snap ik dus echt niet...

Zie: Gevaccineerde en ongevaccineerde patiënten op de corona-afdeling

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Za Nov 27, 2021 5:10 am, in totaal 1 keer bewerkt

barth.

Superlid
Superlid
Za Nov 27, 2021 1:30 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Dat snap ik dus echt niet...

Ik ook niet.

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 878
Za Nov 27, 2021 2:00 am Reageer met quote

ik snap het al een hele tijd niet, die aversie tegen vaccinatie terwijl je weet dat het ten koste gaat van veel patienten met veel verschillende ziekte's en dat je het er zelf op aan laat komen om dan alle kinderen maar te laten vaccineren.
ik heb er een afkeer van.

de nieuwe variant, hij is er en zal zich ook wereldwijd verspreiden dat hou je niet tegen, we moeten maar weer hopen op de kundigheid van de wetenschap cq ontwikkelaars van vaccins.

barth.

Superlid
Superlid
Za Nov 27, 2021 4:03 am Reageer met quote

Quote:

Zeker 15 besmette passagiers op vluchten uit Zuid-Afrika

Zeker 15 passagiers van de twee KLM-vluchten uit Zuid-Afrika die eerder vandaag op Schiphol aankwamen, zijn positief getest op het coronavirus. In de vliegtuigen zaten in totaal ruim 600 reizigers, die allemaal moesten worden getest. Volgens de GGD Kennemerland zijn de eerste 110 testuitslagen inmiddels binnen, waarvan er dus 15 positief zijn.

De GGD zegt op basis van die uitkomst een "vindpercentage" te verwachten van 13,6 procent. "Dat betekent dat we rekening houden met circa 85 positieve coronatesten in totaal." Met welke variant van het coronavirus de positief geteste reizigers zijn besmet, is nog niet bekend.
…>>>>

https://nos.nl/artikel/2407230-zeker-15-besmette-passagiers-op-vluchten-uit-zuid-afrika

Een vindpercentage van 13,6 procent betekent dat dan van die twee vluchten uit Z. Afrika maar liefst 1 op de 7 reizigers met een besmetting hier op schiphol aankwam!

Dat geval in België waar het de nieuwe variant betrof, daarbij ging het om een ongevaccineerde dertiger die van een vakantie vanuit Egypte met de besmetting was teruggekomen.

Risicoreizigers, die zijn het die virusvarianten van elders importeren.
Het virus overbrugt grote afstanden met het vliegtuig.

En ondertussen blijft de KLM gewoon doorvliegen op Z.Afrika, zij redeneren: “het gaat om een inreisverbod, niet om een vliegverbod.”

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Nov 27, 2021 11:58 am Reageer met quote

barth. schreef:

...En ondertussen blijft de KLM gewoon doorvliegen op Z.Afrika, zij redeneren: “het gaat om een inreisverbod, niet om een vliegverbod.”

Je kan het de KLM, of andere vliegmaatschappijen, niet kwalijk nemen dat ze willen vliegen. Vliegen is nu eenmaal het bestaansrecht van een vliegbedrijf..

Mensen zouden zelf zo verstandig moeten zijn om dat vliegen eens drastisch te beperken...

Maar omdat onderhand wel bekend is dat de meeste mensen niet verstandig zijn zou er dus een krachtdadige overheid moeten zijn die onder andere een verbod op vliegen oplegt.

Maar helaas, krachtdadigheid is niet de sterkste zijde van de huidige overheden...

barth.

Superlid
Superlid
Za Nov 27, 2021 11:24 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Mensen zouden zelf zo verstandig moeten zijn om dat vliegen eens drastisch te beperken...

Waarvan acte.
Overigens heeft de KLM ook een verantwoordelijkheid om met maatregelen verspreiding van het virus tegen te gaan.

Met alle 600 passagiers van die twee vluchten uit Z.Afrika getest leverde dat uiteindelijk 61 besmettingen op van de 600.
Dat is dus niet 1 op 7 maar ongeveer 1 op 10. Iets minder dus.
Maar of dat nou zo’n opluchting is???????

Hoe kan het, hoe is het mogelijk dat maar liefst 10% van de reizigers op een vlucht besmet blijkt te zijn bij aankomst???????
Is er dan helemaal geen controle geweest bij het vertrek?
Of betreft het bij de besmettingen allemaal gevaccineerde mensen die het vliegtuig zijn ingekomen met een vaccinatiebewijs (QR code)???
Hoe is dat mogelijk die 10%???
Voor een besmetting tijdens de vlucht lijkt het me dat (gezien de incubatietijd) de vluchtduur te kort is om dan bij aankomst al een positief testresultaat te geven.

Het RIVM meldt dat vermoedelijk bij een aantal van de 61 besmettingen gaat om de nieuwe Omicron-variant. (Maar een en ander is nog in onderzoek)

Ook gaat de GGD nog c.a. 5000 andere mensen benaderen die eerder deze afgelopen week met een andere vlucht uit Zuidelijk Afrika zijn teruggekomen.
Die gaan ook getest worden.

Dat er zo’n groot percentage tussendoor glipt…. Dat mag wat mij betreft goed uitgezocht worden.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Nov 28, 2021 10:28 am Reageer met quote

Het komt allemaal zo ontzettend dubbelhartig op mij over. We moeten alles op alles zetten om dit virus te bestrijden, ons aan allerlei vage regels houden en ons van alles en nog wat ontzeggen op even onduidelijke gronden maar ondertussen gaat het vliegverkeer gewoon door alsof dat onze belangrijkste levensader is met een onaantastbaar en geldverslindend paradepaard KLM als toppunt, terwijl ik, evenals vele anderen, nooit vlieg, het onderwijs, onderhand de belangrijkste besmettingsbron, door moet gaan. alsof geen contact tussen kinderen en opa en oma geen schade toebrengt aan die tere kinderzieltjes om opa en oma niet chronisch te laten verpieteren en ik zie de feestdagen, onze grote sociale troost tijdens de donkere dagenperiode, wederom in het water vallen omdat de economie onze heilige graal is waar we met onze vurige fikken van af moeten blijven. Zet er gvd nu eindelijk wereldwijd eens een beleid op dat zoden aan de dijk zet en waar iedereen, ook de armen iets aan hebben!

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Nov 28, 2021 3:17 pm Reageer met quote

Quote:
De ontdekking van de zeer besmettelijke omikronvariant in Zuid-Afrika was geen toeval. De ontdekker, professor Tulio de Oliveira, was vorig jaar december ook al degene die de identificatie van de beruchte deltavariant wereldkundig maakte, die 60 procent besmettelijker bleek dan de varianten die tot dan toe bekend waren.

De Oliveira is woedend. Alsof Zuid-Afrika wordt gestraft voor het grondige speurwerk van hem en zijn collega’s. „De wereld moet Zuid-Afrika en Afrika beschermen en helpen, niet discrimineren of isoleren”, twitterde hij vrijdag.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/26/zuid-afrika-voelt-zich-gestraft-voor-grondig-speurwerk-a4066999

Gelijk heeft die Oliveira, daar hebben ze zowel de Delta variant als nu de Omikronvariant ontdekt met wetenschappelijk onderzoek en dank zij hen weten we nu dat het bestaat.
Het is helemaal niet gezegd dat deze variant uit zuid Afrika komt.

Als je de pandemie de kop in wilt drukken, als dat al mogelijk is (denk eerder dat we er mee moeten leren leven) is het veel belangrijker dat overal op de wereld mensen een vaccin krijgen, dus een goede verdeling van de vaccins wereldwijd. Simpelweg omdat dat het effectiefst is.

Maar de mens is nu eenmaal egoïstisch, dus de rijke landen (waar onder wij) geven liever hier een 3e boosterprik zodat wij niet doodgaan, dan dat we deze afstaan aan armere landen, terwijl dat ons op langere termijn veel beter beschermt dan enkel hier in Nederland en elders in de rijkere landen vaccins en boosters te verdelen.

En ja dat betekent dat hier meer mensen zullen sterven aan corona, ook mensen waar wij van houden, onze eigen dichtbij staande dierbaren, maar dat gebeurd nu ook in armere landen waar geen of weinig vaccins zijn en die mensen hebben net zo veel verdriet en missen hun dierbaren die overlijden door corona net zo erg als wij hier in het rijke westen, terwijl zij geen kans hebben gehad zichzelf en hun dierbaren te beschermen met een vaccin.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Nov 28, 2021 4:07 pm Reageer met quote

Natuurlijk willen we allemaal graag in een ideale wereld leven zonder armoede en waarin iedereen prettig en gezellig in zijn/haar eigen land kan leven. Helaas is de keiharde praktijk dat dat niet zo is en ook wel nooit zal gebeuren. De rijkeren zullen het altijd beter hebben dan de minder bedeelden, zowel in Nederland als op wereldschaal. Dat komt omdat de ene persoon nu eenmaal slimmer en bijdehanter is dan de andere persoon. Dat is nu eenmaal een gegeven en dat kan zowel een vloek als een zegen zijn.

Maar dat lijkt mij een ander topic.

Je kan je wel afvragen waarom er niet sneller en beter geproduceerd kan worden zodat je én de hele wereldbevolking kan inenten én een boosterprik kan geven…

Maar het zal wel weer een kwestie van geld zijn.

Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats reactie