Nieuwe Omikron variant. Harde Lockdown
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14504
Zo Nov 28, 2021 5:22 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Je kan je wel afvragen waarom er niet sneller en beter geproduceerd kan worden zodat je én de hele wereldbevolking kan inenten én een boosterprik kan geven…
Maar het zal wel weer een kwestie van geld zijn.

Ik weet wel waarom. In een wereld waarin het mogelijk is dat sommigen in staat zijn miljoenen uit te geven voor toeristische ruimtereisjes terwijl anderen sterven van de honger is alles mogelijk.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28831
Zo Nov 28, 2021 5:30 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:

Ik weet wel waarom. In een wereld waarin het mogelijk is dat sommigen in staat zijn miljoenen uit te geven voor toeristische ruimtereisjes terwijl anderen sterven van de honger is alles mogelijk.

Dat is maar al te helaas de wereld waarin wij leven...

Maar zeg jij maar hoe je dat wil veranderen...

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5180
Zo Nov 28, 2021 6:47 pm Reageer met quote

De arts die omicron ontdekte: De patiënten waren erg vermoeid, maar niemand had klachten over smaak- of reukverlies. „Hun symptomen waren zo anders en milder dan bij die mensen die ik eerder had behandeld”, zegt ze aan de Britse krant The Telegraph.

Gister in Nieuwsuur wierp een viroloog of een aanverwante wetenschapper, de mogelijkheid op dat indien deze veel besmettelijker mutant een stuk milder is, hij de delta variant snel zou kunnen verdrijven en we dan met niet meer dan een gewoon griepje (qua aandoening) te maken hebben.

Dan zouden zelfs de vaccinaties niet langer nodig zijn, aldus een opgetogen Jeroen Wollaars

"inderdaad" klonk het antwoord

juichsmiley

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Nov 28, 2021 6:55 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Keesvi schreef:

Ik weet wel waarom. In een wereld waarin sommigen in staat zijn miljoenen uit te geven voor toeristische ruimtereisjes terwijl anderen sterven van de honger is alles mogelijk.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Nov 28, 2021 7:23 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Tympaan schreef:
Keesvi schreef:

Ik weet wel waarom. In een wereld waarin sommigen in staat zijn miljoenen uit te geven voor toeristische ruimtereisjes terwijl anderen sterven van de honger is alles mogelijk.

Copieren gaat goed...

Maar dat is nog geen antwoord...

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 880
Ma Nov 29, 2021 12:32 am Reageer met quote

ik heb geen idee maar komt elke nieuwe variant naast de/een bestaande variant te staan, of is het na verloop van tijd alleen de "Omicron" variant die bestaat?

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1954
Ma Nov 29, 2021 4:07 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
ik heb geen idee maar komt elke nieuwe variant naast de/een bestaande variant te staan, of is het na verloop van tijd alleen de "Omicron" variant die bestaat?

De ene variant kan de andere variant verdringen.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 392 ppm, nu: 417 ppm.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4665
Ma Nov 29, 2021 12:42 pm Reageer met quote

Of de Omikron-variant dominant is aan de Delta-variant zal snel blijken, evenals de mate waarin deze variant ziekmakend is. Alle ogen zijn daarop nu gericht.
Maar wat de uitkomst ook is, één ding is zeker: er komen meer nieuwe varianten, dit nieuws zal met regelmaat weer met trompetgeschal langskomen,gevolgd door ad-hoc "oplossingen". Zolang in de arme landen de vaccinatiegraad nog maar 3 % is en de rijke landen samen met de farmaceutische industrie het vaccin, of de receptuur weigeren vrij te geven zal de wereld hiermee te maken krijgen. Er zijn nu al meer dan genoeg vaccins om de hele wereld in te enten,maar ze liggen opgeslagen in de pakhuizen van de rijke landen en worden ook massaal weggegooid. Liever tientallen miljarden verdienen, dan de wereld redden, want ja als we niet meer bang hoeven te zijn voor covid, dan wordt er minder aan verdiend. Iets met de één zijn dood is de ander zijn brood?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5180
Ma Nov 29, 2021 1:43 pm Reageer met quote

Alweer een tijd geleden citeerde ik een wetenschapper, weet niet meer zeker of het zelf een viroloog was, die stelde: "Iedere viroloog weet dat mutaties van een virus aan kracht inboeten".
Ik vroeg me toen af waar deze man die bewering op zou kunnen hebben gestoeld, hij moest er toch wel enige grond voor hebben gehad om zo'n stellige uitspraak te doen.
Misschien heeft hij wel gelijk?

In ieder geval liep het met de Spaanse Griep ook zo af dat deze, dat virus, wegkwijnde door mildere varianten, die langzaam maar zeker de oorspronkelijke dodelijke variant verdrongen.

Een bioloog op twitter: kan dan wel zeer besmettelijk zijn, tot nu toe is het ziekteverloop bij mensen die besmet zijn extreem mild."
Logisch! minder virulente mutaties hebben een groter evolutionair voordeel. Dit is precies hoe de Spaanse griep eindigde."

Waarom "minder virulente mutaties" een groter evolutionair voordeel zouden hebben dat is mij niet goed duidelijk. Omdat de gastheer/-mevrouw het virus gemakkelijk zal overleven wat in het voordeel van de evolutie van het virus is? (Willemijn opperde al eens zoiets).

Enfin, hoe speculatief allemaal ook, het zijn wel hoopgevende gedachten nietwaar?

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

barth.

Superlid
Superlid
Za Dec 04, 2021 6:30 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Enfin, hoe speculatief allemaal ook, het zijn wel hoopgevende gedachten nietwaar?

Het is voorlopig nog te speculatief. Meer onderzoek en ervaring nodig om een compleet beeld Te krijgen van wat die Omicron variant doet.

Ja, er zijn nu aanwijzingen dat die nieuwe Omicron veel en veel besmettelijker is dan vorige corona varianten. Dat er meer sprake kan zijn van herbesmetting bij degenen die natuurlijke immuniteit hadden door een eerdere besmetting.
En er zijn ook volledig gevaccineerden die door de omicron variant toch besmet worden.

En aanwijzingen dat bij velen een besmetting veel milder verloopt dan bij voorgaande corona varianten. Maar is dat verschillend bij b.v. ongevaccineerden en gevaccineerden die een besmetting oplopen?

En Zuid Afrika meldt ook dat er gezien wordt dat er met de nieuwe corona golf door de omicron variant andere leeftijdsgroepen in het ziekenhuis komen.
Dat er een ook een toename gezien wordt van heel jonge kinderen die in het ziekenhuis moeten worden opgenomen. Baby/peuter/kleuter leeftijd. 0-5 jaar.
En dat moet ook onderzocht worden.

https://www.cbsnews.com/news/omicron-variant-children-south-africa/
South Africa investigates "sharp increase" in hospitalized children with COVID

Voorbeeld:

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Dec 04, 2021 6:42 pm Reageer met quote

barth. schreef:
En aanwijzingen dat bij velen een besmetting veel milder verloopt dan bij voorgaande corona varianten. Maar is dat verschillend bij b.v. ongevaccineerden en gevaccineerden die een besmetting oplopen?

Het zou kunnen betekenen dat deze mutatie een zegen is omdat je er minder ziek van wordt en omicron voorgaande mutaties verdringt. Daar zijn aanwijzingen voor maar conclusies kun je inderdaad nog niet trekken. Als zeer jonge kinderen er wel zieker van worden is dat mogelijk even ernstig maar zal de aandacht verschuiven. Ik ben heel benieuwd hoe de ontwikkelingen zullen gaan.

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 880
Zo Dec 05, 2021 1:58 am Reageer met quote

wat ik niet zo goed kan begrijpen is dat er een copieerfout wordt gemaakt door het virus, maar het virus zijn toch allemaal afzonderlijjke virussen, dus maakt er een een copieerfout dan betekent toch niet dat ( de deltavariant) ophoud te bestaan

barth.

Superlid
Superlid
Zo Dec 05, 2021 2:36 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
wat ik niet zo goed kan begrijpen is dat er een copieerfout wordt gemaakt door het virus, maar het virus zijn toch allemaal afzonderlijjke virussen, dus maakt er een een copieerfout dan betekent toch niet dat ( de deltavariant) ophoud te bestaan

Er is evolutionaire competitie tussen de verschillende varianten.
Wat er met verdringing gebeurt is dat de variant die het het evolutionair het beste doet (besmetting = zich voortplanten) dat die “dominante variant” de variant die daar minder goed in is (dat besmetten en zich voortplanten) verdringt.

Bij gewone evolutie is het ook zo dat bepaalde lijnen uitsterven en andere lijnen zich voortzetten.
De dominante variant neemt toe, en de niet dominante variant neemt af.
Hieronder een grafiek van het RIVM waarop je kan zien hoe de dominantere Delta variant het hier overnam van de minder dominante Alpha variant.

Bij evolutie gaat het soms over survival of the fittest. Kunnen er winnaars zijn en verliezers.

barth.

Superlid
Superlid
Za Dec 18, 2021 5:56 pm Reageer met quote

Ik hoop niet dat een nieuwe “harde” lockdown (ivm de oprukkende Omicronvariant) mijn afspraken van komende week in het roet zal gooien. Shocked

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Dec 18, 2021 6:35 pm Reageer met quote

Ik vrees het ergste, barth. Ons uitstapje naar het plaatselijke restaurant met kerst zal ook wel niet doorgaan. Maar niet getreurd, er is nog genoeg eten in huis...
Very Happy

barth.

Superlid
Superlid
Za Dec 18, 2021 7:07 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik vrees het ergste, barth. Ons uitstapje naar het plaatselijke restaurant met kerst zal ook wel niet doorgaan. Maar niet getreurd, er is nog genoeg eten in huis...
Very Happy

Ik werd net al opgebeld door Coolblue dat de reparatieafspraak voor mijn smartphone ( die maandagochtend geplanned was) niet door kan gaan vanwege de lockdown.
(Er moest een nieuw scherm in, want ik heb allemaal barsten in het scherm nadat hij op straat gevallen was.)
Vind het wel jammer dat de reparatie nu wekenlang moet wachten.
Had het graag zo snel mogelijk gerepareerd willen hebben.

Naast die reparatie afspraak heb ik de komende week ook nog de autodealer, de mondhygieniste, en de fysio op mijn afsprakenlijst staan.
Even afwachten wat daarvan wel, En wat niet, kan doorgaan.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3250
Za Dec 18, 2021 9:15 pm Reageer met quote

We zijn in elk geval op tijd met ingrijpen en lopen zo hopelijk eens op de feiten vooruit.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik onderhand wel helemaal klaar ben met die
corona infecties, wat een ellende allemaal, we leven er nu al bijna 2 jaar mee en het einde is nog niet in zicht. Sad

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4665
Zo Dec 19, 2021 2:23 am Reageer met quote

Join the club

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Dec 19, 2021 3:45 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Join the club

Treffende metafoor, die spaarkaart. Ik zie als 'verlengde hand' met lede ogen aan dat Pfizer, c.q. de aandeelhouders, het potje uithaalt en zich niet in de eerste plaats de totale uitroeiing ten doel stelt door wereldwijd expertise en vaccins in te zetten. Toch maar doen wat ons geadviseerd wordt, lijkt mij. Niet doen levert grotere risico's op.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Dec 19, 2021 12:54 pm Reageer met quote

Het is een kenmerk van grote bedrijven om een behoefte te creëren en die dan zo lang mogelijk in stand te houden. Wat dat betreft zal een bedrijf als Pfizer niet anders zijn. Pfizer heeft er geen belang bij dat corona zo snel mogelijk verdwijnt. Integendeel. Dit is een veel te goed verdienmodel.

Die spaarkaart geeft dat heel goed aan.

Maar het gaat de mensen wel aan het twijfelen brengen.

Één keer per jaar een griepprik is één ding. Maar daarnaast om de drie maanden een "booster" te halen?

Dat kon wel eens een beetje te veel van het goede worden.

Ik begin nu toch een beetje te begrijpen hoe die complotverhalen in de wereld komen...

Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats reactie