Moet een alarm je de stuipen op het lijf jagen?
Maatschappij, werk & pensioen
Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5580
Ma Dec 06, 2021 4:38 pm Reageer met quote

Zo ja, waarom niet?

Zojuist nog eens vermoedelijk ernstige hartschade van ondervonden bij de 'eerste van de maand nl-alert'. Mobieltje lag pal naast me en ik was diep geconcentreerd bezig met een filmbewerking.

Waarom?

Waarom moet die brandweersirene zo verschrikkelijk klinken, of de ambulance, de politie...waarom moet bij de leaders van sport- en actualiteitenprogramma's altijd herrie gebruikt worden alsof de keukenkast instort of iets dergelijks?

Kent men de leaders van Duitse actualiteitenrubrieken, journaals, sportprogramma's? Een verschil van dag en nacht.

Sinds kort heb ik een Japans mobieltje, en die wekt ons, met elke dag iets anders, natuurgeluid (regen, fontein, vogels enz) gemixt met harp, viool, fluit, of piano, niet eens kitscherig, nee echt geweldig mooi. En hoewel het dus niet meer die bel van de Hema wekker is die je tegen het plafond doet opvliegen, word je nét zo goed wakker, veel béter wakker, veel 'normaler'.

En dat kan met élk alarm, met elk signaal. Het hoeft je niet een doodschrik te bezorgen. Ook het nl-alert niet

Zo, dat is er uit

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

willywortel11

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 15
Ma Dec 06, 2021 5:14 pm Reageer met quote

Ik ben mij ook rot geschrokken.. HOE kan dat geluid nou uit mijn mobieltje komen....? Dat geluid zit er helemaal niet op.. Is er ingebroken, gaat mijn brandalarm af..? Wat is dat voor alarm.. Moet ik nu 112 bellen omdat mijn brandalarm afgaat. Dat waren de eerste gedachten die door mijn hoofd schoten. Dat er zo'n geluid uit mijn mobieltje kan komen, dat kwam helemaal niet in mij op. Mijn mobieltje lag ergens op een kast. Ik had helemaal niet door, dat er daar zo'"alarmgeluid" .. uit kwam. Ik ben eerst nog even naar mijn voordeur gelopen, om te kijken of er daar iets aan de hand was. Ze moeten eens ophouden met dat soort "exercities"... Als er straks echt een keer iets aan de hand is, staat mijn mobieltje uit.

Laatst aangepast door willywortel11 op Ma Dec 06, 2021 5:29 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2075
Ma Dec 06, 2021 5:23 pm Reageer met quote

Ik ben helemaal niet geschrokken ervan, want ik wist dat het ging komen.
Het was aangekondigd. Ik zat erop te wachten.

En eerst hoorde ik buiten de sirenes beginnen,
daarna kwam pas het testbericht van NL alert.

En dat ik er misschien van schrik als het een keer menens is, en dus onverwacht komt, dat lijkt me nou juist de bedoeling ervan.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14864
Ma Dec 06, 2021 5:24 pm Reageer met quote

Ik zat in de auto en dacht dat er iets goed fout ging in het motorcompartiment of iets dergelijks, waardoor ik meteen langs de kant van de weg parkeerde...

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5285
Ma Dec 06, 2021 6:43 pm Reageer met quote

Ik was er ook op voorbereid, maar mijn mobiel ging, in tegenstelling tot dat van mijn man, niet af! NL-alert staat gewoon ingeschakeld, we hebben dezelfde provider, dezelfde telefoon en zaten in dezelfde kamer. Geen idee hoe dat nu weer kan. Zaak dus om mijn man, of in ieder geval zijn mobieltje, altijd in de buurt te houden. Confused

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5580
Do Dec 09, 2021 1:23 pm Reageer met quote

barth. schreef:

En dat ik er misschien van schrik als het een keer menens is, en dus onverwacht komt, dat lijkt me nou juist de bedoeling ervan.

Het type geluid is hier het onderwerp. Er kan voor een ander type geluid gekozen worden. Als analogie gebruik ik de ouderwetse Hema wekker met zijn twee schellen die wanneer hij afging ook nog bij de buren aan de overkant te horen was.
Je kunt ook gewekt worden door heerlijke symfonische muziek, word je net zo wakker wakker.
Dat geldt ook voor brandweer, voor de leader van een sportprogramma en voor een nl alert. Het moet goed hoorbaar zijn, goed herkenbaar zijn, maar het hoeft niet on-aangenaam te zijn

Bij wek-alarm zijn de ontwerpers van de middelen daartoe dat in gaan zien. Zoals ook bij de nieuw ontwikkelde tram in Amsterdam. Die geeft niet meer een overdreven hard schel gerinkel te horen dat krast op je trommelvliezen, maar een prachtige sonore 'gong' nu. Je wordt er gewoon blij van als je het hoort, tenminste als je van mooie geluiden houdt. (nog niet alle trams, maar bv lijn 19). En evengoed dient hij, dit nieuwe gong-geluid, er dus voor om een de verkeersgebruiker voor de aankomende tram te waarschuwen. Dat kan welluidend wordt ook hiermee bewezen.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5285
Do Dec 09, 2021 2:17 pm Reageer met quote

Ik denk dat het zeker wel de bedoeling is dat je schrikt van het alarmgeluid en daarmee zelf meteen op de stand "alert" staat. Een geluid dat als prettig en harmonieus wordt ervaren zal niet bewerkstelligen wat het beoogt: dat je ervan opschrikt en snel tot handelen overgaat.
Ik leef wel met je mee, want ik ben behoorlijk overgevoelig voor geluid.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2075
Do Dec 09, 2021 5:15 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
barth. schreef:

Het type geluid is hier het onderwerp. Er kan voor een ander type geluid gekozen worden. Als analogie gebruik ik de ouderwetse Hema wekker met zijn twee schellen die wanneer hij afging ook nog bij de buren aan de overkant te horen was.
Je kunt ook gewekt worden door heerlijke symfonische muziek, word je net zo wakker wakker.
Dat geldt ook voor brandweer, voor de leader van een sportprogramma en voor een nl alert. Het moet goed hoorbaar zijn, goed herkenbaar zijn, maar het hoeft niet on-aangenaam te zijn

Bij wek-alarm zijn de ontwerpers van de middelen daartoe dat in gaan zien. Zoals ook bij de nieuw ontwikkelde tram in Amsterdam. Die geeft niet meer een overdreven hard schel gerinkel te horen dat krast op je trommelvliezen, maar een prachtige sonore 'gong' nu. Je wordt er gewoon blij van als je het hoort, tenminste als je van mooie geluiden houdt. (nog niet alle trams, maar bv lijn 19). En evengoed dient hij, dit nieuwe gong-geluid, er dus voor om een de verkeersgebruiker voor de aankomende tram te waarschuwen. Dat kan welluidend wordt ook hiermee bewezen.

Ik denk ook dat een alarmgeluid niet voor niets hard en irritant is.
Het moet je ook alarmeren als je zelf keihard muziek op hebt staan, en je telefoon in een andere kamer ligt. Misschien zelfs op een andere verdieping in het huis. Of je alarmeren als je zelf even in de tuin bent, maar je telefoon nog binnen in het huis is.
Het zelfde geldt voor het alarm van een rookmelder. Dat moet ook zo hard en irritant zijn dat je niet alleen zelf erdoor enorm schrikt,waar je ook bent in huis of tuin, maar het moet zelfs je buren kunnen alarmeren.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5304
Do Dec 09, 2021 6:24 pm Reageer met quote

Lijkt me logisch dat je er van schrikt, heet niet voor niets " alarm" , wij wonen naast de brandweerkazerne, als daar de sirene afgaat dan schrik je, maar dat hoort bij het leven!

Mijn mening vorm ik zelf!

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29282
Do Dec 09, 2021 7:04 pm Reageer met quote

barth. schreef:

Ik denk ook dat een alarmgeluid niet voor niets hard en irritant is.
Het moet je ook alarmeren als je zelf keihard muziek op hebt staan, en je telefoon in een andere kamer ligt. Misschien zelfs op een andere verdieping in het huis. Of je alarmeren als je zelf even in de tuin bent, maar je telefoon nog binnen in het huis is.
Het zelfde geldt voor het alarm van een rookmelder. Dat moet ook zo hard en irritant zijn dat je niet alleen zelf erdoor enorm schrikt,waar je ook bent in huis of tuin, maar het moet zelfs je buren kunnen alarmeren.

Lijkt mij ook logisch. Een alarm moet een alarm zijn. Zeker als het om rookmelders en dergelijke gaat. Daar past geen rustgevend muziekje bij. Op je (mobiele) telefoon kun je dat geluid doorgaans zelf instellen, dus aanpassen aan je persoonlijke omstandigheden.

Op een wekker is het helemaal gemakkelijk. Die kun je via een simpele Cd-speler desnoods de "morgenstemming" van Edvard Grieg laten afspelen.

Je hebt in veel gevallen een eigen keuzemogelijkheid. Dus er moet niets...

Faber quisque fortunae suae

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3497
Do Dec 09, 2021 8:30 pm Reageer met quote

Een alarm is niet voor niets irritant qua geluid, dat is nl omdat je er dan op reageert.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8380
Do Dec 09, 2021 10:38 pm Reageer met quote

Een alarm waarschuwt om alert te zijn of om onmiddellijk in te grijpen. Met een luid alarmsignaal ben je gelijk bij de les en zo hoort het ook denk ik.

Nicolaas schreef onder meer:
"Waarom moet die brandweersirene zo verschrikkelijk klinken, of de ambulance, de politie."

Het is voor de hulpdiensten natuurlijk wel zo fijn dat overige verkeersdeelnemers en met name de automobilisten de sirene ver van te voren horen. Ze kunnen dan anticiperen op hun rijgedrag als er een hulpverleningsvoertuig met zwaailicht en sirene in de buurt is.
Het geluid is inderdaad hard en je kan er van schrikken.

Ach er zijn ergere dingen in het leven.......

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Pagina 1 van 1

Plaats reactie