Over Testen
Gezondheid & zorg
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Plaats reactie

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5300
Wo Dec 15, 2021 2:08 pm Reageer met quote

Ik vind de " flowflex" zelftest het prettigst en duidelijkst om te gebruiken!

Mijn mening vorm ik zelf!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2071
Di Jan 25, 2022 7:16 pm Reageer met quote

Ik kreeg anderhalve week opeens wat klachten. Pijn op de borst en toenemende kortademigheid. Zelf eerst een zelftest gedaan, die negatief was. Na dat weekend toch naar de spoedeisende hulp. En daar kreeg ik uiteraard een pcr test. Gelukkig ook negatief. Ook negatief voor de influenza virussen, en ook geen verkoudheid.
Na allemaal onderzoek toch een nachtje moeten blijven.
Wegens Longembolieën. Nu dus aan de bloedverdunners.
Er wordt een link gelegd met mijn been in het gips.

De afdeling waar ik lag was vroeger de corona afdeling, maar nu niet meer.
Inmiddels is de kortademigheid gelukkig ook weer een stuk minder.
Maar dus weer met testen aangetoond dat ik geen corona heb.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29278
Di Jan 25, 2022 7:38 pm Reageer met quote

Toen ik vier weken met mijn been in het gips zat, moest ik mijzelf elke dag een injectie in de buik geven tegen trombose. Was dat bij jou niet het geval?

Ik heb zelf verder nergens last van gehad.

Maar ik ben geen medicus. Misschien een vraagje voor Keesvi...

Faber quisque fortunae suae

barth.

Superlid
Superlid
Di Jan 25, 2022 7:49 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Was dat bij jou niet het geval?

Nee, was bij mij niet het geval.
Maar nu dus wel die anti-stollings medicatie.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3497
Wo Jan 26, 2022 9:48 pm Reageer met quote

barth. schreef:
Ik kreeg anderhalve week opeens wat klachten. Pijn op de borst en toenemende kortademigheid. Zelf eerst een zelftest gedaan, die negatief was. Na dat weekend toch naar de spoedeisende hulp. En daar kreeg ik uiteraard een pcr test. Gelukkig ook negatief. Ook negatief voor de influenza virussen, en ook geen verkoudheid.
Na allemaal onderzoek toch een nachtje moeten blijven.
Wegens Longembolieën. Nu dus aan de bloedverdunners.
Er wordt een link gelegd met mijn been in het gips.

Jeetje Barth, dat is heftig.
Longembolie kan heel ernstig uitpakken Sad
Gelukkig was je er op tijd bij.
Sterkte en beterschap Barth.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3497
Wo Jan 26, 2022 9:54 pm Reageer met quote

Testen.............je kunt wel blijven testen nu.
Op het werk neemt het vervelende vormen aan, veel mensen hebben wel iemand in de omgeving die positief getest is.
Het personeelsuitval begint nijpend te worden, extra uren draaien doen we allemaal, uitzendkrachten zijn bijna niet te krijgen omdat de personeelsuitval in alle zorgsectoren groot is, maar dit moet niet te lang zo doorgaan, dat gaat zijn tol kosten bij de zorgteams.

Gelukkig heb ik zelf nog nergens last van, geen klachten en niet positief getest, ik hoop dat zo blijft, zowel privé als voor het werk.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14850
Wo Jan 26, 2022 11:50 pm Reageer met quote

Longembolie is geen kleinigheid. Sterkte, bart. en beterschap.

Oorzaak is trombose, een of meerdere stolsels in een been, vaak tgv immobilisatie, waaronder ook lange vlieg- en autoreizen in combinatie met andere risicofactoren. Als zo'n stolsel of een stukje ervan losschiet komt het in het bloedvatenstelsel waar het verderop een kleiner bloedvat verstopt en kan het daar een infarct veroorzaken, in de longen een embolie. Bij hart en hersenen ligt het nogal kritisch. Een niet al te groot stukje long kun je wel missen maar ter preventie van meer van dergelijke ellende moet er natuurlijk wel gehandeld worden. In de regel wordt een antistollingsmedicijn voorgeschreven, een bloedverdunner. Die heb je in een aantal soorten en nog veel meer merken, meestal in de vorm van een tablet. De meest simpele is een lage dosering aspirine maar na een operatie krijg je meestal injecties met fraxiparine of iets dergelijks. Dat is een bepaald protocol dat gevolgd wordt. Komt het allemaal erg nauw met het risico op schommelingen van de bloedstolling, bij vitamine K-remmers, dan ga je onder het regime van de trombosedienst vallen, waarbij de stollingstijd (INR-waarde) regelmatig gecontroleerd wordt en de dosering van de bloedverdunner, meestal acenocoumarol, daarop afgestemd wordt. Voor de volledigheid kan een embolie ook door andere substanties worden veroorzaakt, zoals vet en lucht.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

barth.

Superlid
Superlid
Do Jan 27, 2022 3:05 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Longembolie is geen kleinigheid. Sterkte, bart. en beterschap.

Oorzaak is trombose, een of meerdere stolsels in een been, vaak tgv immobilisatie, waaronder ook lange vlieg- en autoreizen in combinatie met andere risicofactoren. Als zo'n stolsel of een stukje ervan losschiet komt het in het bloedvatenstelsel waar het verderop een kleiner bloedvat verstopt en kan het daar een infarct veroorzaken, in de longen een embolie. Bij hart en hersenen ligt het nogal kritisch. Een niet al te groot stukje long kun je wel missen maar ter preventie van meer van dergelijke ellende moet er natuurlijk wel gehandeld worden. In de regel wordt een antistollingsmedicijn voorgeschreven, een bloedverdunner. Die heb je in een aantal soorten en nog veel meer merken, meestal in de vorm van een tablet. De meest simpele is een lage dosering aspirine maar na een operatie krijg je meestal injecties met fraxiparine of iets dergelijks. Dat is een bepaald protocol dat gevolgd wordt. Komt het allemaal erg nauw met het risico op schommelingen van de bloedstolling, bij vitamine K-remmers, dan ga je onder het regime van de trombosedienst vallen, waarbij de stollingstijd (INR-waarde) regelmatig gecontroleerd wordt en de dosering van de bloedverdunner, meestal acenocoumarol, daarop afgestemd wordt. Voor de volledigheid kan een embolie ook door andere substanties worden veroorzaakt, zoals vet en lucht.

Acenocoumarol ken ik nog van de medicatie van mijn ouders, in de tijd dat ik voor hen mantelde.
Zelf krijg ik nu een ander soort bloedverdunner, Rivaroxaban , en daarbij is bloedprikken door de trombosedienst niet meer nodig.
Ik ben bij het krijgen van die medicatie wel ingelicht, dat de medicatie naast voordelen ook enkele risico’s kent.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14850
Do Jan 27, 2022 3:58 am Reageer met quote

barth. schreef:
Acenocoumarol ken ik nog van de medicatie van mijn ouders, in de tijd dat ik voor hen mantelde.
Zelf krijg ik nu een ander soort bloedverdunner, Rivaroxaban , en daarbij is bloedprikken door de trombosedienst niet meer nodig.
Ik ben bij het krijgen van die medicatie wel ingelicht, dat de medicatie naast voordelen ook enkele risico’s kent.

Het middel heeft een aantal mogelijke bijwerkingen maar voor de gebruiker is het verstandig om een aantal dingen in de gaten te houden in de voorzorgsfeer. Het kan kort na inname een verhoogde kans op bloedingen geven. Het is niet mijn vakgebied en ik ben ook geen arts maar op de vaccinatielocaties bij de GGD hanteren we een stroomdiagram van welke voorzorgen bij welke middelen, waarbij het tijdstip van inname bij sommige middelen van belang is. Globaal advies is iets langer afdrukken, meestal twee minuten, van de prikplek om een bloeduitstorting in de spier te voorkomen, bij sommige middelen, waaronder rivaroxaban, kort na inname verlengd tot tien minuten. Bij acenocoumarol en fenprocumon (vitamine K antagonisten), die gemonitord worden door de trombosedienst, wordt er niet gevaccineerd als de INR-waarde, de stollingstijd boven de 3,5 is. Die andere middelen zijn dan toch veel makkelijker in het gebruik. Het merkwaardige is dat er bij de vaccinaties voor de seizoensgriep geen rekening mee gehouden wordt en sommige artsen vinden het een beetje koudwatervrees maar ik hou me toch maar mooi aan de protocollen die voor de GGD gelden. We hebben daar tenslotte geen uitgebreid dossier van onze cliënten. Overigens een vak apart hoor, dat antistollingsbeleid.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

barth.

Superlid
Superlid
Do Jan 27, 2022 6:34 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Sterkte en beterschap Barth.

Dank je Dagmar.

Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats reactie