De veestapel in Nederland moet kleiner, drastisch kleiner
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 32, 33, 34  Volgende Plaats reactie

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 145
Di Jun 28, 2022 1:13 pm Reageer met quote

Eenzamefietser75 schreef:
Pluk schreef:
De miljoenen varkens en koeien in Nederland (waarvan 70% voor de export) zijn jaarlijks goed voor
70 miljard kilo drijfmest, oftewel stront en urine, dat in Nederland blijft.
Drijfmest is een vijand van een gezond bodemleven.

oplossing:
per export kilo vlees, ook een kilo mest exporteren....

Misschien is het wel zo simpel, te moeilijke materie wat mij betreft.
Waar ik wel voor vrees is dat de huidige (egocentrische) consument niet bereid is om enige concessie te doen terwijl ik denk dat hij voldoende macht heeft om een aantal zaken 'vrij eenvoudig' te kunnen veranderen.

Let your smile change the world, don’t let the world change your smile
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3712
Di Jun 28, 2022 5:01 pm Reageer met quote

Quote:
Om de planeet te redden moet de westerse consument fors minderen. Nee hoor, zeggen ‘techno-optimisten’. Het menselijk vernuft heeft ons altijd gered, en zal dat weer doen. Maar het is geen kwestie van óf-óf.
Maar of groene groei onmogelijk is, staat niet vast.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/06/24/wordt-het-krimpen-voor-het-klimaat-of-groen-groeien-a4134587

Goed artikel.

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 755
Di Jun 28, 2022 5:35 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Quote:
Om de planeet te redden moet de westerse consument fors minderen. Nee hoor, zeggen ‘techno-optimisten’. Het menselijk vernuft heeft ons altijd gered, en zal dat weer doen. Maar het is geen kwestie van óf-óf.
Maar of groene groei onmogelijk is, staat niet vast.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/06/24/wordt-het-krimpen-voor-het-klimaat-of-groen-groeien-a4134587

Goed artikel.

'k Vermoed dat de denkers en de politici altijd tegenover elkaar zullen blijven staan .

Wat ik me weleens afvraag is het volgende , er zijn al verschillende ijstijden geweest dus klimaatverandering is al eeuwen oud , zou men zich door de eeuwen heen ook zo druk gemaakt hebben en beziggehouden hebben met klimaatverandering als men dat nu al jaren doet ?

Klein stukje geschiedenis over klimaatverandering van 1300 tot 1850:
https://isgeschiedenis.nl/nieuws/kleine-ijstijd-klimaatverandering-van-1300-tot-1850

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3712
Di Jun 28, 2022 6:00 pm Reageer met quote

Greet---Gribou schreef:

Wat ik me weleens afvraag is het volgende , er zijn al verschillende ijstijden geweest dus klimaatverandering is al eeuwen oud , zou men zich door de eeuwen heen ook zo druk gemaakt hebben en beziggehouden hebben met klimaatverandering als men dat nu al jaren doet ?

https://isgeschiedenis.nl/nieuws/kleine-ijstijd-klimaatverandering-van-1300-tot-1850

Ik denk dat men toen niet zo wereldwijd als nu wist hoe de wereld er voor stond en dat door de industriële revoluties de klimaatveranderingen in een sneltrein zijn terecht gekomen.

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Di Jun 28, 2022 6:11 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Greet---Gribou schreef:

Ik denk dat men toen niet zo wereldwijd als nu wist hoe de wereld er voor stond en dat door de industriële revoluties de klimaatveranderingen in een sneltrein zijn terecht gekomen.

Dat men toen niet wereldwijd wist hoe het er voor stond daar heb je zeker gelijk in, of men die sneltrein dwingen kan om vaart te minderen dat betwijfel ik ,
de natuur is nog altijd sterker dan de mens en wat men ook doet om de klimaatveranderingen te verminderen uiteindelijk wint de natuur het .

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5888
Di Jun 28, 2022 6:27 pm Reageer met quote

Wie een satelietopname van de nachtzijde onze planeet bekijkt die ziet hoe fel sommige gebieden verlicht zijn, met name de grote steden. Hoe zou dat enkele eeuwen geleden geweest zijn? Een opname toen zou een totale duisternis tonen waar de aarde niet door de zon beschenen werd.
Het licht geeft alleen nog maar de electriciteit aan die voor electrische verlichting gebruikt wordt, waar de verbranding van fossiele grondstoffen voor nodig is en al anderhalve eeuw lang nodig was. Die werden ook verbrand om kinetische energie te leveren in allerhande motoren gebruikt in fabrieken en transportmiddelen gedurende de laatste anderhalve eeuw. Over heel de planeet. Stel je voor dat ook al die energie kon oplichten. Je zou een verblindende planeet zien aan de nachtzijde. Helaas is CO2 onzichtbaar maar het is zeker dat de concentratie van CO2 met bijna 40% is toegenomen sinds het begin van de industriële revolutie.

Net zoals het houden van ruim honderd miljoen kippen, twaalf miljoen varkens en bijna vier miljoen runderen op een lapje grond als Nederland de invloed van de mens is. Helaas is stikstof onzichtbaar.

CO2 en stikstof zijn onzichtbaar, maar de gevolgen van de enorme opeenhoping van stikstof in de gebieden met intensieve veeteelt in Nederland en de toename van CO2 in de atmosfeer wereldwijd die zijn dat wel.
Daar is NIETS natuurlijks aan. Dat is het enkel en alleen het gevolg van menselijk handelen.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Di Jun 28, 2022 6:33 pm Reageer met quote

@ Nicolaas

Ben ik toch blij dat ik een donker gedeelte van Nederland woon . een plek waar je nog sterrenhemel ziet .

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2226
Di Jun 28, 2022 8:46 pm Reageer met quote

Greet---Gribou schreef:

Dat men toen niet wereldwijd wist hoe het er voor stond daar heb je zeker gelijk in, of men die sneltrein dwingen kan om vaart te minderen dat betwijfel ik ,
de natuur is nog altijd sterker dan de mens en wat men ook doet om de klimaatveranderingen te verminderen uiteindelijk wint de natuur het .

De vaart van die sneltrein minderen (uitstoot reduceren) zal wel moeten, want als we dat niet doen en deze trend voortzetten gaan we de wereld (onomkeerbaar) zo veranderen, zo als homosapiens, de moderne mens dus, niet eerder heeft mee gemaakt in die 200 duizend jaar dat onze soort nu rondloopt. En het zal voor onze nazaten waarschijnlijk niet prettig worden.
Dat onomkeerbaar geldt dan voor menselijke tijdsbegrippen. Als effecten een paar honderd duizend jaar blijven voortduren.

Preventie blijft nog heel urgent nodig. Ook al kunnen we enige klimaatverandering nu waarschijnlijk niet neer voorkomen, het kan altijd nog erger dan waar we nu rekening mee moeten houden.

Het is goed om onderscheid te maken tussen natuurlijke invloeden en menselijke invloeden. En dat laatste is dus een menselijke invloed op de natuur.

Een geluk bij een ongeluk is wel dat we waarschijnlijk de eerstvolgende ijstijd hebben afgewend.
De natuurlijke cyclische invloeden die sinds het begin van het pleistoceen voor die cyclus van koude glacialen en warmere interglacialen heeft gezorgd, hoorde bij een lagere CO2 concentratie.
Met onze huidige CO2 concentratie leidt zo’n koelere periode nu niet meer tot de enorme uitbreiding van gletsjers zo als we die in de laatse ijstijd hebben gehad.

In de perioden van onze klimaatgeschiedenis met een hoge CO2 concentratie was er nauwelijks ijs op de polen en op de bergtoppen.

Of je moet teruggaan naar zo lang geleden dat de zon nog minder fel scheen, en er nog bijna geen leven was op het land. Geen landplanten en geen dieren. (Dat is dus heel lang geleden)

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5593
Wo Jun 29, 2022 1:37 am Reageer met quote

Wat de boeren nu doen, de FDF kan natuurlijk niet, de bermen in de fik steken, de politiewagens vernielen, weer naar de minister gaan en door de politieafzettingen heen dringen, vuurwerk naar de politie gooien!

Dat is misdadig en verpesten ze het voor de andere boeren, dat zijn degenen waar ik begrip voor heb en hou, maar ze moeten wel uitkijken en het binnen de grenzen houden met demonstreren!

Mijn mening vorm ik zelf!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

redone

Superlid
Superlid
Wo Jun 29, 2022 1:39 am Reageer met quote

Even over het klimaat en natuur, de natuur overwint altijd, dat is al die jaren gelukt, ondanks ons mensen!

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29628
Wo Jun 29, 2022 10:22 am Reageer met quote

redone schreef:
Wat de boeren nu doen, de FDF kan natuurlijk niet, de bermen in de fik steken, de politiewagens vernielen, weer naar de minister gaan en door de politieafzettingen heen dringen, vuurwerk naar de politie gooien!

Dat is misdadig en verpesten ze het voor de andere boeren, dat zijn degenen waar ik begrip voor heb en hou, maar ze moeten wel uitkijken en het binnen de grenzen houden met demonstreren!

Ik kan mij best voorstellen dat als je van je inkomen en toekomst beroofd wordt, dat je dan even de controle over jezelf verliest. Die mensen hebben vaak hun hele ziel en zaligheid, maar ook hun hele vermogen in dat bedrijf gestoken. Dat kun je als overheid niet even teniet doen om een of ander verwaarloost park voor eeuwig te conserveren. Daar is Nederland allang te klein en te vol voor. Er bestaat geen 'echte natuur' meer. Natuur in de zin van iets dat geheel zelfvoorzienend is.

Maar het is natuurlijk wel zo dat de kwaadheid niet te lang moet gaan duren want dan gaan ze hun eigen glazen ingooien. En dat zou jammer zijn want ze verdienen respect voor het vaak keiharde werk wat ze doen. Wel even iets anders dan een ambtenaar die half duttend zijn negen tot vijf-baantje vol maakt, fluitend naar huis gaat en zich financieel nergens om hoeft te bekommeren. Maar intussen wel over andermans lot beslist...

En inderdaad, de natuur overwint alles. Daarvoor hoef ik maar uit mijn raam te kijken... Laughing

Faber quisque fortunae suae

redone

Superlid
Superlid
Wo Jun 29, 2022 10:45 am Reageer met quote

Het is maar een kleine groep hè Tympaan, vooral FDF , van de wel in Stroe ging het perfect, daar hebben ze ook groot gelijk in, mijn roots liggen ook in het boerenleven Laughing ,dus ik sta er helemaal achter.

Maar slopen en brandstichting niet, en natuur....ach het valt wel mee!

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Wo Jun 29, 2022 11:32 am Reageer met quote

redone schreef:
Het is maar een kleine groep hè Tympaan, vooral FDF , van de wel in Stroe ging het perfect, daar hebben ze ook groot gelijk in, mijn roots liggen ook in het boerenleven Laughing ,dus ik sta er helemaal achter.

Maar slopen en brandstichting niet, en natuur....ach het valt wel mee!

De voorman van de FDF is met recht een domme boer , hij ziet niet in dat hij met z'n aanhang alleen maar weerstand op roept .
Jammer genoeg worden ook de boeren die wel van goede wille zijn ( en dat zijn er velen ) door zijn toedoen ook in een kwaad daglicht gesteld Sad

redone

Superlid
Superlid
Wo Jun 29, 2022 12:41 pm Reageer met quote

En het blijkt dat er een hoop relschoppers bij zijn van de "coronarellen" puur om te rellen tegen het gezag, dus nu komen de boeren allemaal in een zwart daglicht te staan, volkomen onterecht, behalve die paar die veel en veel te ver gaan.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15199
Wo Jun 29, 2022 1:00 pm Reageer met quote

Het zal best dat de excessen aan een relatief kleine groep toe te schrijven zijn, zoals de FDF maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die een tamelijk brede steun genieten. Ik vind blokkades, vernielingen en dat intimiderende gedoe met die omgekeerde vlaggen nogal anarchistisch extreem-rechts aandoen, eerlijk gezegd. Je zal maar naar een uitvaart op weg zijn, examen moeten doen, een bruiloft missen of een hoognoodzakelijke medische behandeling moeten missen door die blokkades. Overigens is minister van der Wal niet de enige die bedreigd wordt: CDA-Kamerlid Boswijk blijft thuis na protest boeren bij zijn gezin

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Wo Jun 29, 2022 1:11 pm, in totaal 1 keer bewerkt

redone

Superlid
Superlid
Wo Jun 29, 2022 1:05 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Het zal best dat de excessen aan een relatief kleine groep toe te schrijven zijn, zoals de FDF maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die een tamelijk brede steun genieten. Ik vind blokkades, vernielingen en dat intimiderende gedoe met die omgekeerde vlaggen nogal anarchistisch extreem-rechts aandoen, eerlijk gezegd. Je zal maar naar een uitvaart op weg zijn, examen moeten doen, een bruiloft missen of een hoognoodzakelijke medische behandeling moeten missen door die blokkades.

Dat is toch wat er hier al gezegd is, onacceptabel!

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15199
Wo Jun 29, 2022 1:12 pm Reageer met quote

redone schreef:
Dat is toch wat er hier al gezegd is, onacceptabel!
Heb je het dan ook over die brede steun?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

redone

Superlid
Superlid
Wo Jun 29, 2022 1:54 pm Reageer met quote

Je wilt graag het laatste woord, prima, ik ga de natuur in straks, volg jij het nieuws maar!!!

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5888
Wo Jun 29, 2022 2:03 pm Reageer met quote

Caroline van der Plas is nu zogenaamd bezig een bemiddelende rol te spelen in de media, maar hoe vals verdraaiend en opruiend was haar tweet van nog maar 2 weken geleden

Een tweet dus waarin zij betoogt dat het stikstofprobleem maar een verzinsel, een smoesje is van de regering om boerenland in te pikken voor de miljoenen nog komende immigranten.

Zij heeft een heel groot aandeel in de terreur die nu gaande is

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29628
Wo Jun 29, 2022 2:22 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

...Een tweet dus waarin zij betoogt dat het stikstofprobleem maar een verzinsel, een smoesje is van de regering om boerenland in te pikken voor de miljoenen nog komende immigranten.

Dat krijg je als je met een regering zit die maar van rechts naar links zwabbert, problemen met herinneringen hebben en desnoods er maar op los liegen als het toevallig goed uitkomt...

En het zou mij niet eens verbazen als dat inderdaad op de achtergrond een beetje meespeelt. want je hoort ze nooit eens zeggen dat die waanzinnige massa-immigratie eens afgeremd moet worden....

Faber quisque fortunae suae

Pagina 10 van 34 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 32, 33, 34  Volgende

Plaats reactie