De veestapel in Nederland moet kleiner, drastisch kleiner
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 32, 33, 34  Volgende Plaats reactie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29618
Wo Jul 06, 2022 7:51 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Natuur tussen aanhalingstekens? Jij blijft vasthouden aan het idee van het redden van een onbeduidend plantje? Deze week een artikel in Trouw over de Loonsche en Drunense duinen waar hele eikenbossen verdwijnen. Tijd om je eens te verdiepen in wat het betekent als de biodiversiteit verdwijnt. Dan is er pas ťcht een voedselprobleem!

Inderdaad, natuur tussen aanhalingstekens. Want echte natuur, in de zin dat het zichzelf kan bedruipen zonder tussenkomst van de mens, bestaat in Nederland allang niet meer. Het zijn allemaal stukken grond die op de een of andere manier door de mens beheerd moeten worden. Min of meer verwilderde parken dus. En daar zullen best wel een paar bomen doodgaan. Maar er groeien ook weer nieuwe bomen terug. Natuur is niet een statisch gegeven dat geconserveerd moet worden maar iets wat constant aan verandering onderhevig is.
Quote:
Enne.. De definitie van terrorisme:

'Het uit ideologische motieven (voorbereiden van het) plegen van op mensenlevens gericht geweld of het veroorzaken van maatschappij-ontwrichtende schade, met als doel (een deel van) de bevolking ernstige vrees aan te jagen, maatschappelijke veranderingen te bewerkstelligen en/of politieke besluitvorming te beÔnvloeden.

Ja en...?

Er is in Nederland recht op protesteren en demonstreren. Dat geldt voor iedereen, dus ook voor boeren.

En als er strafbare feiten plaatsvinden kunnen de daders bestraft worden. Dat geldt ook voor iedereen.

Voor de goede orde; ik ben ook tegen vernieling en bedreiging. Maar soms moet je je tanden laten zien wil je op z'n minst gehoord worden..

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3704
Wo Jul 06, 2022 7:59 pm Reageer met quote

Quote:
De provincie Flevoland heeft stikstofruimte gekocht in de Noordoostpolder. Met de stikstofruimte kan de provincie een aantal PAS-melders uit de Noordoostpolder helpen.

De stikstofruimte in de Noordoostpolder is ontstaan doordat het Rijk een agrarische onderneming in de Noordoostpolder heeft gekocht. De Provincie Flevoland heeft het COA gewezen op beschikbare grond in Bant. Na overleg met de provincie en de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid heeft het COA besloten deze kavel te kopen.

https://www.prikkebord.nl/topic/289717/

Zo gaat het dus werken denk ik, de gemeenten/provincies en het Rijk kopen boeren op deze manier uit ivm stikstofreductie.
In dit geval zal het doel wel 2 ledig zijn geweest, de druk voor een nieuw aanmeldcentrum combineren met het uitkopen van een veebedrijf.

Wat ik er van begreep moet het geld voor de uitkoop van boeren in stikstofgebied nog vrij komen;
Quote:
Toch gebeurt er nu weinig, omdat de zak geld van het kabinet nog op zich laat wachten. In totaal is in het regeerakkoord 7,6 miljard uitgetrokken voor de uitkoop van boeren bij stikstofgevoelige natuur.

bron rtl nieuws

Laatst aangepast door dagmar57 op Wo Jul 06, 2022 8:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 139
Wo Jul 06, 2022 8:09 pm Reageer met quote

Quote:
Het wordt tijd die trekkerterroristen te stoppen.
Ze dragen op geen enkele manier bij aan een oplossing voor hun sector. Ze doen meer kwaad dan goed.

Je hoeft het niet met hen eens te zijn, maar ik vind het incorrect om mensen die opkomen voor hun bestaan,
inkomen (en erfgoed) trekkerterroristen te noemen.

Roses are red, violets are blue, you can't love animals and eat them too

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5882
Wo Jul 06, 2022 8:45 pm Reageer met quote

Ze worden terroristen genoemd omdat ze terreur uitoefenen om de regering tot een ander besluit te dwingen. Terreur door wegen finaal af te sluiten zodat ook artsen op weg naar een noodgeval er niet door kunnen (heb daar verschillende voorbeelden van), door bevoorradingscentra te blokkeren waar winkeliers en consumenten maar ook goedwillende collega-melkveehouders de dupe van zijn, door stukken natuurgebied te verwoesten, door te intimideren, te dreigen heel Nederland lam te leggen zolang het kabinet niet inbindt. Dat heet terreur.
https://www.trouw.nl/nieuws/boeren-vernielen-natuurgebied-bij-stroe~b638af04/

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 753
Wo Jul 06, 2022 9:19 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Ze worden terroristen genoemd omdat ze terreur uitoefenen om de regering tot een ander besluit te dwingen. Terreur door wegen finaal af te sluiten zodat ook artsen op weg naar een noodgeval er niet door kunnen (heb daar verschillende voorbeelden van), door bevoorradingscentra te blokkeren waar winkeliers en consumenten maar ook goedwillende collega-melkveehouders de dupe van zijn, door stukken natuurgebied te verwoesten, door te intimideren, te dreigen heel Nederland lam te leggen zolang het kabinet niet inbindt. Dat heet terreur.
https://www.trouw.nl/nieuws/boeren-vernielen-natuurgebied-bij-stroe~b638af04/

Niet iedereen heeft een abonnement op Trouw , dus is het voor diegene die geen abonnement hebben niet te lezen , recent was er een door jou geplaatste link ook niet te lezen , deze van Wo Jul 06, 2022 9:29 am

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8494
Wo Jul 06, 2022 9:31 pm Reageer met quote

Politie veegt A12 schoon na blokkade Extinction Rebellion
Klimaatactivisten van Extinction Rebellion blokkeren een gedeelte van de A12 in Den Haag. De groep eist met de actie een onmiddellijke stop op subsidies voor olie, kolen en gas.

Dat zullen dus ook wel terroristen zijn..... of is voor hun doel wel van alles geoorloofd????

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5584
Wo Jul 06, 2022 10:07 pm Reageer met quote

Terrorisme?

Ik heb liever een tractor voor mijn auto die de weg afsluit, dan een aardbeving omdat de regering zonodig gas moest boren, of kinderen uit huis plaatst door de toeslagaffaire, en zo kan ik er nog wel een paar opnoemen.

De regering heeft jarenlang bijna staan juichen omdat de boeren het zo goed deden ivb met de export, en nu worden ze hier terroristen genoemd, dan weet ik er nog wel een paar!

Mijn mening vorm ik zelf!

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1014
Wo Jul 06, 2022 10:28 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
nandes57 schreef:
kees ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is, maw, staken de vrachtwagenchauffeurs dan staat het stil op de snelweg, staakt de politie worden er minder of geen bekeuringen uitgedeeld, en ff op jou gebied, staakt het ziekenhuispersoneel dn is het ook hommeles.

Kees vertel mij dan eens wat een grotere impact heef; de staking van de chauffeurs, de staking van het ziekenhuispersoneel of enz enz
Gezondheidszorgers staken niet. De huisartsen hebben afgelopen vrijdag actie gevoerd. Wat heb jij daar voor schade door ondervonden?

mijn vrouw heeft 2,5 jaar geleden 3 dagen moeten wachten voor ze werd geopereerd bij een gebroken heup, omdat het ziekenhuispersoneel aktie voerde landelijk. geen verwijt zij hebben evengoed recht op hun aktie maar praat asjeblieft geen onzin

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1014
Wo Jul 06, 2022 10:38 pm Reageer met quote

vanmorgenn was de voorzitter van de bioboeren op de radio over het aanbieden van het 10 punten plan.
Deze man begreep heel goed waarom de boeren in het geweer komen en had er ook begrip voor.

op de vraag waarom dan niet veel meer boeren de overstap maken, gaf hij aan dat het per boer nogal verschillend is maar dat de hoofdzaak is dat er onvoldoende afname is van bioprodukten, wat dan weer komt door de hogere prijs.

dus hoe kun je nou de boer een kant opsturen waar onvoldoende behoefte aan is.

of er meer bioproducten geproduceerd worden bepaald niet de boer maar de consument.

over perspectief gesproken.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15187
Wo Jul 06, 2022 11:45 pm Reageer met quote

nandes57 schreef:
op de vraag waarom dan niet veel meer boeren de overstap maken, gaf hij aan dat het per boer nogal verschillend is maar dat de hoofdzaak is dat er onvoldoende afname is van bioprodukten, wat dan weer komt door de hogere prijs.

dus hoe kun je nou de boer een kant opsturen waar onvoldoende behoefte aan is.
Ik heb boeren gesproken die voor biologisch kozen omdat er meer mee verdiend kon worden. De schaal waarop dat gedaan moet worden hebben ze in Denemarken heel goed begrepen. Het is een kip-ei-situatie. Meer productie, en daar bedoel ik niet de massaproductie van de gangbare agro-industrie mee voor de export, betekent lagere kosten.
Quote:
of er meer bioproducten geproduceerd worden bepaald niet de boer maar de consument.
Tot nu toe heeft het monsterverbond tussen politiek en agro-industrie vooral bepaald wat er in de schappen van de winkels ligt en welke prijs we daarvoor betalen, beÔnvloed door megasubsidies. Ik ben niet principieel tegen subsidies maar laat die de biologische landbouw maar ten goede komen om natuur en milieu te sparen en veel meer voor de binnenlandse markt te produceren. Ik laad graag mijn boodschappentasje vol met dergelijke voedingsmiddelen en dat doe ik nu trouwens ook wel.

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Pluk

Stamgast
Stamgast
Do Jul 07, 2022 12:21 am Reageer met quote

nandes57 schreef:

Zie hieronder het gesprek waarin 3 boeren -elk zijn/haar eigen vakgebied- hun mening geven. John Arink onder andere die zegt "Wij putten uit die 4,5,6 procent van de consumenten die naar ons idee goed nadenkt over voeding en die bereid is daar iets meer voor te betalen en dan is de politiek aan zet, we moeten richting true pricing waarbij milieuschade/ klimaatschade en het verlies van bio(logische)diversiteit verwerkt wordt in de kostprijs van het product en als dat gebeurt dan is het heel realistisch dat het duurzame product goedkoper in het schap ligt dan die kiloknaller en daar moeten we naartoe"

https://t.co/be8c0ZwDHq

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Jul 07, 2022 9:57 am Reageer met quote

"Dan moet de consument maar meer betalen voor zijn voedsel" is natuurlijk wel makkelijk gezegd, zeker door mensen die het zich kunnen permitteren.
Maar als je dit soort berichten dan weer lees, lijkt het mij toch allemaal wat minder eenvoudig. Zolang de inkomens van de mensen aan de onderkant van de samenleving niet op een normale fatsoenlijke wijze worden bijgetrokken, zullen veel mensen toch altijd weer voor de goedkoopste producten gaan. Als je tegen of zelfs onder de armoedegrens leeft, heb je geen behoefte aan biologisch gewauwel maar wil je gewoon een portie eten op je bord.

Het hele systeem is in mijn ogen toch al verziekt. We staan toe dat mensen veel te weinig verdienen en vervolgens gaan we een waanzinnig complex en fraudegevoelig stelsel van toeslagen, kortingen en belastingen verzinnen om te voorkomen dat mensen echt in de financiŽle problemen komen.

En dan maar gek vinden dat zo onderhand alles en iedereen in opstand komt...

Pluk

Stamgast
Stamgast
Do Jul 07, 2022 10:55 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
biologisch gewauwel

Werkelijk luisteren en/of lezen naar wat Arink -of een willekeurige ekoboer die werkt zonder kunstmest, gif en andere kunstgrepen- te zeggen heeft interesseert je niet. Bij voorbaat hakken in het zand en alles (dier en natuur) bij voorkeur zo verrot laten als het is.

Een eerste voorbeeldje?
Jouw aanname: Dan moet de consument maar meer betalen.
Wat er werkelijk gezegd is: Consumenten die bereid zijn iets meer te betalen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Jul 07, 2022 12:26 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
Tympaan schreef:
biologisch gewauwel

Werkelijk luisteren en/of lezen naar wat Arink -of een willekeurige ekoboer die werkt zonder kunstmest, gif en andere kunstgrepen- te zeggen heeft interesseert je niet. Bij voorbaat hakken in het zand en alles (dier en natuur) bij voorkeur zo verrot laten als het is.

Verrotting is ook een natuurlijk proces.

Als een boer 'eco' wil boeren is dat uiteraard zijn goed recht. En verder ook helemaal prima. Als dat lukt zonder kunstmest of wat dan ook, des te beter. Maar met een groeiende wereldbevolking zal er ook meer voedsel geproduceerd moeten worden. En zal meer efficiŽntie steeds noodzakelijker worden. Ik kan niet beoordelen of het goed gaat als alle boeren 'ekoboeren' gaan worden.

Quote:
Een eerste voorbeeldje?

"Consumenten die bereid zijn om iets(?) meer te betalen" is veel te vaag. Wie is er bereid om meer te betalen? Mensen met een minimuminkomen kunnen die keus niet eens maken. Die zijn al blij als ze niet naar de voedselbank hoeven.

En wie van degenen die het wel kan betalen zal inderdaad bereid zijn om meer te betalen? Enig idee hoe groot dat percentage zal zijn?

dagmar57

Superlid
Superlid
Do Jul 07, 2022 12:46 pm Reageer met quote

Quote:
De komende maanden worden spannend. Als de uitkoopregelingen weinig animo blijven aantrekken, maakt dit mogelijk de weg vrij voor onteigening. Dit is een scenario dat boeren vrezen en het kabinet, uit angst voor verzet, het liefst zo weinig mogelijk inzet.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/07/05/uitkoopregeling-voor-boeren-loopt-opnieuw-uit-op-mislukking-a4135677

Benieuwd hoe dit zich ontwikkelt, onteigening is een hele drastische stap, zowel voor de overheid als de boeren.

dagmar57

Superlid
Superlid
Do Jul 07, 2022 12:58 pm Reageer met quote

Pluk schreef:

Hier zit natuurlijk een groot pijnpunt.
Bij het doorberekenen van alle werkelijke kosten zullen alle producten duurder worden, dat kan niet anders, zowel biologische als "gewone".

Als boeren omschakelen van gewone naar duurzame landbouw, moet de afzetmarkt hiervoor wel aantrekkelijk zijn, een bedrijf moet wel bestaansrecht hebben.

Momenteel is de biologische markt met producten echt wel duurder dan de gewone markt, dat kunnen mensen een goed inkomen wel betalen maar voor de middeninkomens wordt dat al lastiger en voor minima helemaal.

Consumenten kopen wel vaker af en toe biologisch eten, maar daar zit het hem nu, af en toe, om echt volledig biologisch te eten is het de prijs die dit tegenhoudt.

Aan die prijs zal dus wat moeten veranderen, maar dat is nog best ingewikkeld.

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 753
Za Jul 09, 2022 8:57 pm Reageer met quote

Stil boerenprotest , zo zie ik het veel in mijn omgeving .

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15187
Zo Jul 10, 2022 12:51 pm Reageer met quote

Het wordt steeds gekker. Een bedrijf dat vegetarische producten produceert wordt onder druk gezet om feitelijke informatie van internet te verwijderen. Hoever gaan die terroristen nog met hun intimidatie- en chantagepraktijken?
Quote:
Tientallen boeren met trekkers verzamelden zich vanochtend voor Schouten Europe in Goor. Het bedrijf, dat zich richt op vegetarische producten, had passages op zijn website staan over de nadelen van vlees eten. 'Onwaar', aldus de boeren en dus eisten zij dat de teksten werden aangepast. Na meerdere overleggen zijn de aanwezige boeren en voedselproducent Schouten eruit gekomen: de teksten gaan op de schop.

Lees verder: Boeren blokkeren vega-producent Schouten in Goor, website moet anders

Het gaat om deze informatie:

Waarom producten op basis van plantaardige eiwitten?

Wat zijn de nadelen van vlees eten:

1. het houden van vee draagt bij aan de uitstoot van broeikasgassen en klimaatverandering.
2. het teveel aan mest veroorzaakt op haar buurt ook weer problemen. Doordat er bijvoorbeeld teveel ammoniak vrijkomt.
3. deze ammoniak kan in de lucht reageren tot fijnstof.
4. door onjuist gebruik van antibiotica kunnen bacteriŽn resistent worden.

Als we niets doen:

ligt de wereldwijde vraag naar vlees miljoenen tonnen hoger dan nu;
wordt er in 2050 76% meer vlees gegeten dan in 2007.

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5584
Zo Jul 10, 2022 1:40 pm Reageer met quote

Greet---Gribou schreef:
Stil boerenprotest , zo zie ik het veel in mijn omgeving .

Wij kwamen ze onderweg dit weekend ook tegen Greet, top!

Mijn mening vorm ik zelf!

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Jul 10, 2022 1:44 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Het wordt steeds gekker. Een bedrijf dat vegetarische producten produceert wordt onder druk gezet om feitelijke informatie van internet te verwijderen. Hoever gaan die terroristen nog met hun intimidatie- en chantagepraktijken?
Quote:
Rond ťťn uur 's middags kwamen enkele boeren en leden van de Schouten-familie naar buiten. Na meerdere gesprekken kwamen ze tot de conclusie dat de teksten aangepast zouden worden. Hoe en wat, daar gaan beide partijen zich de komende tijd nog over buigen.....aldus het artikel

Die volgens jou terroristen met hun chantage en intimidatiepraktijken hebben blijkbaar in overleg met het bedrijf besloten de tekst aan te passen en gaan nog samen in gesprek over hoe de tekst aan te passen..........dat klinkt niet als chantage, dat klinkt als overleg.
Een overleg waar zowel blijkbaar de Firma Schouten als de boeren zich in kunnen vinden.
Als de firma Schouten zou vinden dat er niets aangepast hoeft te worden, zouden niet in overleg gaan en blijven met de boeren.

En even voor de goede orde: ook vega bedrijven zijn commerciŽle bedrijven die welke informatie dan ook in eigen voordeel zullen gebruiken om reclame te maken, daar in onderscheiden zich ze niet van andere bedrijven.

Het is dus afwachten waar uiteindelijk de aanpassing toe zal leiden qua informatie, maar om nu in dit geval van terrorisme te spreken lijkt me niet correct.

Pagina 15 van 34 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 32, 33, 34  Volgende

Plaats reactie