Opvoeden in een opwarmend klimaat
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende Plaats reactie

Roos634

Stamgast
Stamgast
Antw.: 130
Zo Aug 07, 2022 7:08 pm Reageer met quote

Mooi stuk Lampje.
Ik kan me dat ook nog herinneren, alles in glas, ook de schoolmelk.
Losse melk gelijk in de melkkoker. Je aardappelhok volgooien voor de winter. Alle groenten en fruit los verkrijgbaar.
En nu, bijna alles in plastic en per stuk verpakt wat weer in een plasticje in een doosje zit. Koekjes kochten wij vroeger per half pond los bij de bakker.
Dit kwam in een papieren zak.

Waar is het misgegaan dat alles in het plastic verkocht werd. Hebben wij dit zelf laten gebeuren? Ja, ik denk het wel. Heeft de consument daarom gevraagd, ik denk het niet. Wat zegt de multi nationals, de consument wil het. En wat zegt de nu zo opgevoede consument, ja, het is wel makkelijk.
Dus iedereen heeft het laten gebeuren, jong en oud, consumenten en winkeliers.
Die wie moeten er nu opgevoed worden dat het anders kan? De consument of de grote multinationals?
Hoe kan je een multi national opvoeden, door zijn producten te negeren of uit de verpakking halen en in je eigen verpakking te doen.

Maar dat is mijn idee erover.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

TheDon

Stamgast
Stamgast
Antw.: 183
Zo Aug 07, 2022 7:09 pm Reageer met quote

barth. schreef:
Lampie schreef:
Dan hebben we het over het klimaat, wat kunnen wij er aan doen?? Wij kunnen de aarde niet veranderen, we hebben een ijstijd gehad, een tropisch klimaat gehad en nu is de aarde ook weer aan het veranderen en dan denken wij dat wij dat kunnen beïnvloeden, wij kunnen niet tegen de natuur op.

Onzin beweringen. Het duidelijk niet begrijpen.

Degene die beweren dat mensen de natuur niet kunnen verstoren, geen natuurlijke evenwichten kunnen verstoren, hebben denk ik nog nooit van een kettingzaag en een bullldozer gehoord, of van grootschalige vervuiling van de oceanen. Van overbevissing en overbejaging. Uitroeiing van dieren.
En habitat versnippering en habitat destructie.

We zijn juist veel te hard bezig om de aarde te veranderen, natuurlijke evenwichten te verstoren, met onze uitstoot, en met onze vervuiling, en onze plundering van de natuur.
En daar moeten we eens mee stoppen. Stoppen met het verstoren van natuurlijke evenwichten.

En ja, met onze uitstoot van broeikasgassen als we daar mee doorgaan verstoren we ook natuurlijke evenwichten, en kan het klimaat behoorlijk veranderen op een manier die we niet leuk zullen gaan vinden.
En onomkeerbaar voor menselijke tijdsbegrippen.
Niet zomaar terug te draaien als de natuur door onze invloed naar een nieuw evenwicht kantelt. Duurt dan een paar honderd duizend jaar.

Ik twijfel niet aan jou kunde over onze mooie planeet.
Ik vermeld ook dat men roofbouw pleegt op de aarde en dat moet afgelopen zijn.
Vroeger deed men dat niet en was men veel behoedzamer met het gebruik van materialen. als men wat maakte, ging het jaren mee en ging het kapot werd het gerepareerd. Nu gaat alles kort mee en word veel vervangen en vernietigd. Een auto gaat geen 30 jaar meer mee, een telefoon verdwijnt in de afvalbak als het abonnement afgelopen is, ga zo maar door en dit wordt ook heel veel door de jeugd gedaan en dan val ik er over dat de ouderen de schuld krijgen. Ik geloof niet dat met het klimaat in de mate waar men nu mee bezig is, het kan verbeteren. Ook nu weer duwt men afval in de grond omdat men niet weet hoe het te recyclen.

Roos634

Stamgast
Stamgast
Zo Aug 07, 2022 7:16 pm Reageer met quote

Lampie schreef:

Vroeger deed men dat niet en was men veel behoedzamer met het gebruik van materialen. als men wat maakte, ging het jaren mee en ging het kapot werd het gerepareerd. Nu gaat alles kort mee en word veel vervangen en vernietigd. Een auto gaat geen 30 jaar meer mee, een telefoon verdwijnt in de afvalbak als het abonnement afgelopen is, ga zo maar door en dit wordt ook heel veel door de jeugd gedaan en dan val ik er over dat de ouderen de schuld krijgen. Ik geloof niet dat met het klimaat in de mate waar men nu mee bezig is, het kan verbeteren. Ook nu weer duwt men afval in de grond omdat men niet weet hoe het te recyclen.

Bovenstaande doet me denken aan het boek: a brave new world. https://www.huxley.net/brave-new-world.pdf

Daar werd ook een giga weggooi maatschappij gecreeërd, want de economie moest wel blijven draaien. Indrukwekkend boek wel.

Roos634

Stamgast
Stamgast
Zo Aug 07, 2022 7:29 pm Reageer met quote

Picture file

Het was vorig jaar al duidelijk dat het om de grond ging.

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 871
Zo Aug 07, 2022 8:55 pm Reageer met quote

Roos634 schreef:
Picture file

Er staat te lezen dat er mogelijk ruimte kan worden vrij gespeeld voor woningbouw .
Of dat daadwerkelijk gebeurt hangt van de provincies af , zij zijn degene die daarover gaan .

Roos634

Stamgast
Stamgast
Zo Aug 07, 2022 9:13 pm Reageer met quote

Greet---Gribou schreef:
Roos634 schreef:
Picture file

Er staat te lezen dat er mogelijk ruimte kan worden vrij gespeeld voor woningbouw .
Of dat daadwerkelijk gebeurt hangt van de provincies af , zij zijn degene die daarover gaan .

Ja, dat is zo Greet. Helaas is de overheid goed in halve waarheden.
De provincies krijgen geen opdrachten van de overheid die ze moeten uitvoeren?

https://www.ad.nl/politiek/schouten-tot-mijn-spijt-zijn-plannen-over-onteigening-van-boeren-gelekt~a5a1a42d/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.bing.com%2F&cb=f7e7f35eee3ba14347b87c601425e866&auth_rd=1

Gisteren lekte uit dat het demissionaire kabinet scenario’s heeft laten doorrekenen waarin de veestapel in Nederland met ruim 30 procent wordt verkleind. Vooral in de buurt van natuurgebieden zou het mes in boerenbedrijven worden gezet, om zo woning- en wegenbouw mogelijk te maken. Nadat in de media over de scenario’s werd bericht, maakte het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) de doorrekeningen openbaar.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29910
Zo Aug 07, 2022 9:28 pm Reageer met quote

Benneke schreef:

Een A4'tje van houtpulp kan tijdens de productie tot wel 20 liter water verbruiken. De pulp- en papierindustrie gebruikt daarbij een enorme hoeveelheid zoetwater – in sommige landen gaat zelfs 10% van al het zoetwater naar het maken van papier.

En wat dan nog? Moeten we weer op kleitabletten gaan schrijven?

Zoals al opgemerkt, een producent zal zo efficient en kostenbesparend te werk gaan met het maken van zijn producten. En dat geldt feitelijk voor alles wat gemaakt wordt. En het wordt gemaakt omdat er behoefte aan is. Zodra er geen vraag meer is, is er ook geen aanbod meer. Zo werkt het nu eenmaal in een samenleving en ik zou echt niet weten hoe je het anders zou willen.

Ja, en ik ben ook tegen een wegwerpmaatschappij. Als voorbeeldje, wij hebben nog meubels die van onze ouders waren en die ze ook al hun hele leven hadden. Natuurlijk gaat dat niet altijd op en maak ik mij ook wel eens 'schuldig' aan wegwerpgedrag. Maar dan kan het gewoon niet anders...

Faber quisque fortunae suae

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 871
Zo Aug 07, 2022 9:32 pm Reageer met quote

Roos634 schreef:
Greet---Gribou schreef:
Roos634 schreef:
Picture file

https://www.ad.nl/politiek/schouten-tot-mijn-spijt-zijn-plannen-over-onteigening-van-boeren-gelekt~a5a1a42d/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.bing.com%2F&cb=f7e7f35eee3ba14347b87c601425e866&auth_rd=1

Gisteren lekte uit dat het demissionaire kabinet scenario’s heeft laten doorrekenen waarin de veestapel in Nederland met ruim 30 procent wordt verkleind. Vooral in de buurt van natuurgebieden zou het mes in boerenbedrijven worden gezet, om zo woning- en wegenbouw mogelijk te maken. Nadat in de media over de scenario’s werd bericht, maakte het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) de doorrekeningen openbaar.

Het was niet gisteren dat dit uitlekte , het artikel is van 7 september 2021.
Over veel zaken mag de provincie zelf beslissen en daarnaast voeren ze enkele landelijke wetten uit .
Wat aangaande vrijgekomen land daar beslist de provincie over of ze dat geschikt achten voor woningbouw , wel kunnen ze opdracht krijgen van de regering om een x aantal woningen te bouwen .

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5886
Zo Aug 07, 2022 11:15 pm Reageer met quote

Greet---Gribou schreef:
Roos634 schreef:
Greet---Gribou schreef:
Roos634 schreef:
Picture file

Het was niet gisteren dat dit uitlekte , het artikel is van 7 september 2021.
Over veel zaken mag de provincie zelf beslissen en daarnaast voeren ze enkele landelijke wetten uit .
Wat aangaande vrijgekomen land daar beslist de provincie over of ze dat geschikt achten voor woningbouw , wel kunnen ze opdracht krijgen van de regering om een x aantal woningen te bouwen .

Helemaal correct Greet. Fijn om de discussie zo zuiver te houden.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Roos634

Stamgast
Stamgast
Ma Aug 08, 2022 12:04 am Reageer met quote

Dit artikel was idd van vorig jaar, toen werd er iets bekend wat eigenlijk niet de bedoeling was. Daar ging het om. Ze wilden het onder de tafel houden.

Hoe willen ze anders Tristate City realiseren zonder het boerenland te bebouwen?

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3878
Ma Aug 08, 2022 1:20 am Reageer met quote

An58 schreef:

Op de eerste plaats wil ik graag dat ook jij Dagmar mijn hele tekst gebruikt en geen halve zinnen, om zo de boel te verdraaien n naar je toe te trekken.
Ik vind het vreselijk al die lange teksten hier die helemaal gequote worden, het wordt er niet leesbaarder van allemaal, dus ik doe er niet aan mee om hele teksten te quoten en quote enkel wat ik belangrijk vind om op te reageren.

Dat gaat even over de laatste alinea, waar het niet alleen over de coronamaatregelen ging, want dit schreef :

Dat jongeren zich bezorgd en bang maken, hoe komt dat.
Met de coronamaatregelen hebben jongeren een flinke knauw gehad en zien ze hun toekomst zwart in, dat hebben ze hen aangedaan en van daaruit hebben ze een depressieve kijk gekregen op het leven. Jaren hebben ze van hen afgepakt, jaren van hun ontwikkeling naar volwassenheid.
Het ging me om jou bijdrage hierboven die ik groen gemaakt heb, je schreef vandaar uit en dat sloeg op corona en daar reageerde ik op.

An58.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 160
Ma Aug 08, 2022 1:43 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:
An58 schreef:

Op de eerste plaats wil ik graag dat ook jij Dagmar mijn hele tekst gebruikt en geen halve zinnen, om zo de boel te verdraaien n naar je toe te trekken.
Ik vind het vreselijk al die lange teksten hier die helemaal gequote worden, het wordt er niet leesbaarder van allemaal, dus ik doe er niet aan mee om hele teksten te quoten en quote enkel wat ik belangrijk vind om op te reageren.

Dat gaat even over de laatste alinea, waar het niet alleen over de coronamaatregelen ging, want dit schreef :

Dat jongeren zich bezorgd en bang maken, hoe komt dat.
Met de coronamaatregelen hebben jongeren een flinke knauw gehad en zien ze hun toekomst zwart in, dat hebben ze hen aangedaan en van daaruit hebben ze een depressieve kijk gekregen op het leven. Jaren hebben ze van hen afgepakt, jaren van hun ontwikkeling naar volwassenheid.
Het ging me om jou bijdrage hierboven die ik groen gemaakt heb, je schreef vandaar uit en dat sloeg op corona en daar reageerde ik op.

Als jij niet eerlijk de hele tekst erop zet, dan ga ik alleen nog dat aan je melden.

Ik had het niet alleen over corona, en dit laat je achterwege. Duidelijk waarom: Ze rollen van de ene crisis in de andere en dan moet je vrolijk worden?

We hebben het hier toch ook over een andere "crisis". Daar gaat deze topic toch over.

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Aug 08, 2022 1:52 am Reageer met quote

An58 schreef:

Als jij niet eerlijk de hele tekst erop zet, dan ga ik alleen nog dat aan je melden.

Ik had het niet alleen over corona, en dit laat je achterwege. Duidelijk waarom: Ze rollen van de ene crisis in de andere en dan moet je vrolijk worden?

We hebben het hier toch ook over een andere "crisis". Daar gaat deze topic toch over.

Ik hoef toch niet een hele tekst te quoten om op een stuk van een tekst te reageren, dat heeft naar mijn idee niets met oneerlijkheid te maken.

Ja,. we hebben het hier over opvoeden in een opwarmend klimaat.
Jij schreef echter dat jongeren door corona van daar uit depressief werden, dus nogmaals daar reageerde ik op dat dat onzin was en dat vind ik nog steeds.

Je schreef niet dat ze depressief werden van het in de ene crises in de andere rollen, althans zo heb ik het opgevat.

An58.1

Stamgast
Stamgast
Ma Aug 08, 2022 2:10 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:
An58 schreef:

Ik hoef toch niet een hele tekst te quoten om op een stuk van een tekst te reageren, dat heeft naar mijn idee niets met oneerlijkheid te maken.

Ja,. we hebben het hier over opvoeden in een opwarmend klimaat.
Jij schreef echter dat jongeren door corona van daar uit depressief werden, dus nogmaals daar reageerde ik op dat dat onzin was en dat vind ik nog steeds.

Je schreef niet dat ze depressief werden van het in de ene crises in de andere rollen, althans zo heb ik het opgevat.

Het is duidelijk dat je net zo bent als sommige andere hier door de boel te verdraaien en naar je hand te zetten.

Je moet goed lezen en hier de volledige waarheid van wat ik geschreven heb neerzetten.

Ik had het niet over corona, maar over de coronamaatregelen, dat is een heel groot verschil.

Er zijn jongeren geweest die zichzelf van het leven beroofd hebben en als je dat niet begrijpt, die zelfmoord hebben gepleegd. Ze werden niet depressief van corona, want daar hebben ze veelal geen last van gehad, wel van de coronamaatregelen.
En nu verder de ene crisis na de andere crisis, ik zou er als jongere ook niet vrolijk van worden.

Dus NOGMAALS geen dingen verdraaien en naar je eigen hand zetten, zoals meerdere hier doen.
EERLIJK zijn!!!

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 655
Ma Aug 08, 2022 9:15 am Reageer met quote

@ An, iemand kan iets wat je schrijft anders opvatten dan jij bedoelt. Dat deed Dagmar., maar dat heeft niets te maken met oneerlijk zijn. Ik ken Dagmar als zeer integer en ellenlange quotes zijn storend.
I.p.v. iemand gelijk beschuldigen van oneerlijkheid misschien even uitleggen hoe je iets bedoelde.

An58.1

Stamgast
Stamgast
Ma Aug 08, 2022 9:50 am Reageer met quote

Trudie. schreef:
@ An, iemand kan iets wat je schrijft anders opvatten dan jij bedoelt. Dat deed Dagmar., maar dat heeft niets te maken met oneerlijk zijn. Ik ken Dagmar als zeer integer en ellenlange quotes zijn storend.
I.p.v. iemand gelijk beschuldigen van oneerlijkheid misschien even uitleggen hoe je iets bedoelde.

Hoe weet jij dat zij het anders opvatte dan ik bedoel. Kan jij haar gedachten lezen?
Nou, Trudie ik kan hier wel aan de gang blijven met uitleggen. Heb geen zin meer al die energie erin te stoppen, terwijl mensen oneerlijk zijn, dingen verdraaien en naar hun hand zetten.

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 655
Ma Aug 08, 2022 9:52 am Reageer met quote

An58 schreef:
Trudie. schreef:

Hoe weet jij dat zij het anders opvatte dan ik bedoel. Kan jij haar gedachten lezen?
Nou, Trudie ik kan hier wel aan de gang blijven met uitleggen. Heb geen zin meer al die energie erin te stoppen, terwijl mensen oneerlijk zijn, dingen verdraaien en naar hun hand zetten.

Dat weet ik omdat ze dat zelf aangaf in haar reactie. Lees maar even terug wat ze schreef.

An58.1

Stamgast
Stamgast
Ma Aug 08, 2022 11:38 am Reageer met quote

Trudie. schreef:
An58 schreef:
Trudie. schreef:

Dat weet ik omdat ze dat zelf aangaf in haar reactie. Lees maar even terug wat ze schreef.

Ik had het over coronamatregelen en zij maakt er corona van. Zijn twee verschillende dingen. Ik heb dat daarna ten volle uitgelegd. En daar gaat ze niet op in.
Maar natuurlijk als ik over coronamaatregelen begin gaat de boel op tilt hier en gaan ze dingen naar hun hand zetten.

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Aug 08, 2022 1:16 pm Reageer met quote

An58 schreef:

Ik had het niet over corona, maar over de coronamaatregelen, dat is een heel groot verschil.

Het klopt dat jij coronamaatregelen schreef en ik corona, ik bedoelde met corona die ziekte zelf en alles wat daar om heen hangt, inclusief maatregelen etc. maar heb dat niet duidelijk genoeg gemaakt, dus daar in heb je een punt.

Laatst aangepast door dagmar57 op Ma Aug 08, 2022 1:23 pm, in totaal 2 keer bewerkt

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Aug 08, 2022 1:20 pm Reageer met quote

An58 schreef:

Ik heb dat daarna ten volle uitgelegd. En daar gaat ze niet op in.

Ik had al uitgelegd hoe ik het heb opgevat, dus dat leek me voldoende.

Pagina 3 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Plaats reactie